Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny

Sylabus przedmiotu Ekonomika przedsiębiorstw turystycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika przedsiębiorstw turystycznych
Specjalność Ekonomika turystyki
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 18 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zarządzania przedsiebiorstwem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1rozumienie i stosowanie wiedzy z obszaru zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi,- umiejętność zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, - analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów następujących treści programowych: istoty, celowości oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym a także możliwych rodzajów zarządzania4
T-K-2Szczegółowemu omówieniu i analizie poddane zostanie przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych; ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej; typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych; kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi, rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji; analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w5
9
wykłady
T-W-1Istota, celowość oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym1
T-W-2Przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych;1
T-W-3ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej;3
T-W-4Typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych3
T-W-5Rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji;3
T-W-6analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w bieżącej działalności usługowej) oraz możliwości współpracy z kontrahentami, dłużnikami w zakresie działalności gospodarczej.4
T-W-7działalność biur podróży, obiektów hotelarskich, zakładów gastronomicznych, przedsiębiorstw transportu turystycznego i centrów informacji turystycznej;3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Studia literatury przedmiotu14
A-K-3Przygotowanie do kolokwium8
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie prezentacji13
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podające (wykład informacyjny)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/7_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych
E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W06S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06C-1T-K-1, T-K-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/7_U02
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów
E_1A_U04, E_1A_U11, E_1A_U05, E_1A_U10, E_1A_U20S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10C-1T-K-1, T-K-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7M-2S-4
E_1A_D4/7_U03
Student posiada umiejetnosci przygotowywania wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
E_1A_U08, E_1A_U14S1A_U03, S1A_U10C-1T-K-1, T-K-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/7_K01
Posiada kompetencje umozliwiające właściwą ocenę funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych
E_1A_K06, E_1A_K02, E_1A_K03S1A_K02, S1A_K03, S1A_K07C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7M-3, M-2, M-1S-1, S-2
E_1A_D4/7_K02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać kompetencje umożliwiające właściwą ocenę funkcjonowania usług hotelarskich na rynku polskim i światowym
E_1A_K06, E_1A_K02, E_1A_K05S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K07C-1T-K-1, T-K-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7M-2S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/7_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/7_U02
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
E_1A_D4/7_U03
Student posiada umiejetnosci przygotowywania wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/7_K01
Posiada kompetencje umozliwiające właściwą ocenę funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0-- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
E_1A_D4/7_K02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać kompetencje umożliwiające właściwą ocenę funkcjonowania usług hotelarskich na rynku polskim i światowym
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Literatura podstawowa

  1. Bosiacki St., Sikora J., Śniadek J., Wartecki A., arządzanie przedsiębiorstwem turystycznym, AWF, Poznań, 2008
  2. Sarnowski J., Kirejczyk E, Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym, ALMAMER, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Jędrzejczyk I., Nowoczesny biznes turystyczny. Ekostrategie w zarządzaniu firmą, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów następujących treści programowych: istoty, celowości oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym a także możliwych rodzajów zarządzania4
T-K-2Szczegółowemu omówieniu i analizie poddane zostanie przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych; ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej; typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych; kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi, rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji; analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w5
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, celowość oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym1
T-W-2Przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych;1
T-W-3ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej;3
T-W-4Typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych3
T-W-5Rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji;3
T-W-6analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w bieżącej działalności usługowej) oraz możliwości współpracy z kontrahentami, dłużnikami w zakresie działalności gospodarczej.4
T-W-7działalność biur podróży, obiektów hotelarskich, zakładów gastronomicznych, przedsiębiorstw transportu turystycznego i centrów informacji turystycznej;3
18

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Studia literatury przedmiotu14
A-K-3Przygotowanie do kolokwium8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie prezentacji13
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/7_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1rozumienie i stosowanie wiedzy z obszaru zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi,- umiejętność zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, - analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji.
Treści programoweT-K-1Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów następujących treści programowych: istoty, celowości oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym a także możliwych rodzajów zarządzania
T-K-2Szczegółowemu omówieniu i analizie poddane zostanie przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych; ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej; typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych; kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi, rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji; analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w
T-W-3ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej;
T-W-4Typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych
T-W-5Rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji;
T-W-1Istota, celowość oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym
T-W-2Przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych;
T-W-6analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w bieżącej działalności usługowej) oraz możliwości współpracy z kontrahentami, dłużnikami w zakresie działalności gospodarczej.
T-W-7działalność biur podróży, obiektów hotelarskich, zakładów gastronomicznych, przedsiębiorstw transportu turystycznego i centrów informacji turystycznej;
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/7_U02Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1rozumienie i stosowanie wiedzy z obszaru zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi,- umiejętność zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, - analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji.
Treści programoweT-K-1Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów następujących treści programowych: istoty, celowości oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym a także możliwych rodzajów zarządzania
T-K-2Szczegółowemu omówieniu i analizie poddane zostanie przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych; ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej; typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych; kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi, rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji; analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w
T-W-3ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej;
T-W-4Typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych
T-W-5Rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji;
T-W-2Przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych;
T-W-6analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w bieżącej działalności usługowej) oraz możliwości współpracy z kontrahentami, dłużnikami w zakresie działalności gospodarczej.
T-W-7działalność biur podróży, obiektów hotelarskich, zakładów gastronomicznych, przedsiębiorstw transportu turystycznego i centrów informacji turystycznej;
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/7_U03Student posiada umiejetnosci przygotowywania wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1rozumienie i stosowanie wiedzy z obszaru zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi,- umiejętność zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, - analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji.
Treści programoweT-K-1Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów następujących treści programowych: istoty, celowości oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym a także możliwych rodzajów zarządzania
T-K-2Szczegółowemu omówieniu i analizie poddane zostanie przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych; ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej; typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych; kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi, rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji; analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w
T-W-5Rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji;
T-W-6analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w bieżącej działalności usługowej) oraz możliwości współpracy z kontrahentami, dłużnikami w zakresie działalności gospodarczej.
T-W-7działalność biur podróży, obiektów hotelarskich, zakładów gastronomicznych, przedsiębiorstw transportu turystycznego i centrów informacji turystycznej;
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/7_K01Posiada kompetencje umozliwiające właściwą ocenę funkcjonowania przedsiębiorstw turystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1rozumienie i stosowanie wiedzy z obszaru zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi,- umiejętność zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, - analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji.
Treści programoweT-W-3ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej;
T-W-4Typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych
T-W-5Rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji;
T-W-1Istota, celowość oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym
T-W-2Przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych;
T-W-6analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w bieżącej działalności usługowej) oraz możliwości współpracy z kontrahentami, dłużnikami w zakresie działalności gospodarczej.
T-W-7działalność biur podróży, obiektów hotelarskich, zakładów gastronomicznych, przedsiębiorstw transportu turystycznego i centrów informacji turystycznej;
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (metoda przypadków)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
M-1Metoda podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0-- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/7_K02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać kompetencje umożliwiające właściwą ocenę funkcjonowania usług hotelarskich na rynku polskim i światowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1rozumienie i stosowanie wiedzy z obszaru zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi,- umiejętność zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym, - analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji.
Treści programoweT-K-1Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów następujących treści programowych: istoty, celowości oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym a także możliwych rodzajów zarządzania
T-K-2Szczegółowemu omówieniu i analizie poddane zostanie przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych; ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej; typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych; kryteria specjalizacji przedsiębiorstw turystycznych; zarządzanie finansowe, a w nim: kapitały przedsiębiorstwa oraz źródła finansowania tych kapitałów; zarządzanie należnościami i zobowiązaniami handlowymi, rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji; analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w
T-W-3ewolucja układu podmiotowego gospodarki turystycznej;
T-W-4Typologia i klasyfikacja przedsiębiorstw turystycznych
T-W-5Rozwiązania podatkowe zobowiązaniami hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacji;
T-W-1Istota, celowość oraz podstawowych funkcji zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym
T-W-2Przedsiębiorstwo turystyczne w systemie gospodarki rynkowej; cechy rynku i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych;
T-W-6analiza projektów inwestycyjnych w turystyce i rekreacji (w bieżącej działalności usługowej) oraz możliwości współpracy z kontrahentami, dłużnikami w zakresie działalności gospodarczej.
T-W-7działalność biur podróży, obiektów hotelarskich, zakładów gastronomicznych, przedsiębiorstw transportu turystycznego i centrów informacji turystycznej;
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw turystycznych
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne