Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim

Sylabus przedmiotu Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 9 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 6 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień z podstaw zarządzania, polityki społecznej i gospodarczej, zarządzania strategicznego
W-2znajomość zagadnień z podstaw zarządzania, polityki społecznej i gospodarczej, zarządzania strategicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pozyskanie wiedzy w aspekcie teoretycznego kształtowania się koncepcji strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi poprzez dążenie do strategicznej integracji zarządzania zasobami ludzkimi z komplementarną potrzebą wzmocnienia ludzkiego aspektu w procesie formułowania i realizacji celów strategicznych i aktywności na poziomie strategicznym.
C-2Pozyskanie wiedzy w aspekcie teoretycznego kształtowania się koncepcji strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi poprzez dążenie do strategicznej integracji zarządzania zasobami ludzkimi z komplementarną potrzebą wzmocnienia ludzkiego aspektu w procesie formułowania i realizacji celów strategicznych i aktywności na poziomie strategicznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rekrutacja pracowników (określenie wymagań i przyciąganie kandydatów)2
T-A-2Techniki szkoleniowe (coaching i mentoring)2
T-A-3Agencje doradztwa personalnego – outsourcing rekrutacji (head hunting).2
T-A-4Doradztwo organizacyjne (audyt personalny, ocena kompetencji zawodowych, monitorowanie rynku wynagrodzeń, badanie postaw i opinii pracowników).3
9
wykłady
T-W-1Pojęcie strategii (stan badań nad pojęciem strategii, rozwój zarządzania strategicznego, modele procesu zarządzania strategicznego)2
T-W-2Powstanie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi (zarządzanie personelem, stan badań nad integracją strategiczną, modele strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi)2
T-W-3Kultura, strategia i zmiana (zmiana inkrementalna i radykalna, kultura, przywództwo i zmiana, władza, polityka i zmiana)1
T-W-4Strategiczne relacje z pracownikami (negocjacje zbiorowe, praca zespołowa, konflikt w pracy)1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do case study21
A-A-3Przygotowanie do zajęć15
A-A-4Case-study (analiza studium przypadku), dyskusja i ocena15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na zajęciach6
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do zaliczenia24
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prace zespołowe do oddania
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi.
E_1A_W02, E_1A_W09S1A_W02, S1A_W07C-2T-W-3, T-W-2M-2S-1
E_1A_E13_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji kadrowych w organizacji
E_1A_W05, E_1A_W01S1A_W01, S1A_W05C-2T-A-3, T-A-1, T-W-4M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_E13_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania ludźmi w organizacji
E_1A_U07, E_1A_U10S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07C-2T-A-2, T-A-4M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi.
2,0Student nie umie definiować koncepcji strategicznego zarządzania ludźmi
3,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi
3,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku
4,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety
4,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować
5,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować a ponadto wskazać na niestandardowe sposoby rozwiązywania
E_1A_E13_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji kadrowych w organizacji
2,0Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu
3,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu
3,5Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce
4,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
4,5Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
5,0Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_E13_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania ludźmi w organizacji
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie ludźmi w organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania ludźmi
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania ludźmi
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie ludźmi w organizacji
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania ludźmi
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody zarządzania ludźmi ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości

Literatura podstawowa

  1. Aleksy Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi : strategie, procesy, metody, PWN, Warszawa, 2008
  2. Michael Armstrong, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2010
  3. Pablo Cardona, Pilar Garcia-Lombardia, Jak rozwijać kompetencje przywódcze, Wydawnictwo M, Kraków, 2008
  4. Rafał Krupski, Zarządzanie strategiczne. Strategie organizacji, Wydawnictwo WWSZiP, Wałbrzych, 2010
  5. Pablo Cardona, Carlos Reyó, Zarządzanie poprzez misje, Wolters Kluwer, Kraków, 2009
  6. Pablo Cardona, Pilar García-Lombardía, Jak rozwijać kompetencje przywódcze, Wydawnictwo M, Kraków, 2010
  7. Aleksy Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi : strategie, procesy, metody, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Stephen R. Covey, 7 nawyków skutecznego działania, Dom wydawniczy REBIS, Poznań, 2007
  2. Stephen R. Covey, 7 nawyków skutecznego działania, Dom wydawniczy REBIS, Poznań, 2007
  3. Daniel Goleman, Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rekrutacja pracowników (określenie wymagań i przyciąganie kandydatów)2
T-A-2Techniki szkoleniowe (coaching i mentoring)2
T-A-3Agencje doradztwa personalnego – outsourcing rekrutacji (head hunting).2
T-A-4Doradztwo organizacyjne (audyt personalny, ocena kompetencji zawodowych, monitorowanie rynku wynagrodzeń, badanie postaw i opinii pracowników).3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie strategii (stan badań nad pojęciem strategii, rozwój zarządzania strategicznego, modele procesu zarządzania strategicznego)2
T-W-2Powstanie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi (zarządzanie personelem, stan badań nad integracją strategiczną, modele strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi)2
T-W-3Kultura, strategia i zmiana (zmiana inkrementalna i radykalna, kultura, przywództwo i zmiana, władza, polityka i zmiana)1
T-W-4Strategiczne relacje z pracownikami (negocjacje zbiorowe, praca zespołowa, konflikt w pracy)1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do case study21
A-A-3Przygotowanie do zajęć15
A-A-4Case-study (analiza studium przypadku), dyskusja i ocena15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na zajęciach6
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do zaliczenia24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E13_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W09Ma usystematyzowaną wiedzę o zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-2Pozyskanie wiedzy w aspekcie teoretycznego kształtowania się koncepcji strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi poprzez dążenie do strategicznej integracji zarządzania zasobami ludzkimi z komplementarną potrzebą wzmocnienia ludzkiego aspektu w procesie formułowania i realizacji celów strategicznych i aktywności na poziomie strategicznym.
Treści programoweT-W-3Kultura, strategia i zmiana (zmiana inkrementalna i radykalna, kultura, przywództwo i zmiana, władza, polityka i zmiana)
T-W-2Powstanie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi (zarządzanie personelem, stan badań nad integracją strategiczną, modele strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi)
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prace zespołowe do oddania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie definiować koncepcji strategicznego zarządzania ludźmi
3,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi
3,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku
4,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety
4,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować
5,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania ludźmi i wybrać odpowiednie w danym przypadku i wymienić ich wady i zalety oraz objaśniać czym można je komplementować a ponadto wskazać na niestandardowe sposoby rozwiązywania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E13_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji kadrowych w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-2Pozyskanie wiedzy w aspekcie teoretycznego kształtowania się koncepcji strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi poprzez dążenie do strategicznej integracji zarządzania zasobami ludzkimi z komplementarną potrzebą wzmocnienia ludzkiego aspektu w procesie formułowania i realizacji celów strategicznych i aktywności na poziomie strategicznym.
Treści programoweT-A-3Agencje doradztwa personalnego – outsourcing rekrutacji (head hunting).
T-A-1Rekrutacja pracowników (określenie wymagań i przyciąganie kandydatów)
T-W-4Strategiczne relacje z pracownikami (negocjacje zbiorowe, praca zespołowa, konflikt w pracy)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu
3,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu
3,5Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce
4,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
4,5Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
5,0Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje z danego zakresu oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_E13_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania ludźmi w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Pozyskanie wiedzy w aspekcie teoretycznego kształtowania się koncepcji strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi poprzez dążenie do strategicznej integracji zarządzania zasobami ludzkimi z komplementarną potrzebą wzmocnienia ludzkiego aspektu w procesie formułowania i realizacji celów strategicznych i aktywności na poziomie strategicznym.
Treści programoweT-A-2Techniki szkoleniowe (coaching i mentoring)
T-A-4Doradztwo organizacyjne (audyt personalny, ocena kompetencji zawodowych, monitorowanie rynku wynagrodzeń, badanie postaw i opinii pracowników).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prace zespołowe do oddania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie ludźmi w organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania ludźmi
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania ludźmi
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie ludźmi w organizacji
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania ludźmi
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody zarządzania ludźmi ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości