Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w badaniach rynku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody ilościowe w badaniach rynku | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość matematyki z zakresu szkoły wyższej, statystyki opisowej oraz zagadnień ekonomicznych |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejetosci: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretoawać miary poznane w ramach statystyki opisowej, posługiwac sie arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi (Statgraphics i Statistica). |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych |
C-2 | Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii | 1 |
T-L-2 | Analiza współzależności zjawisk rynkowych w zależności od skal pomiarowych | 1 |
T-L-3 | Analiza rozwoju zjawisk rynkowych: metody wyodrębniania trendów rynkowych, wskaźniki służące analizie szeregów czasowych oraz analizy wahań, | 1 |
T-L-4 | Zagadnienia pojemności rynku: metody obliczania pojemności rynku, a także zastosowanie wskaźników elastyczności popytu do określania wpływu cen i dochodów na popyt i pojemność rynku | 1 |
T-L-5 | Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obszary badań rynkowych: istota badań rynkowych, rodzaje badań rynkowych, pojęcia rynku – podstawowe podejścia w badaniach rynku, rynek i jego elementy | 2 |
T-W-2 | Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości | 2 |
T-W-3 | Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie projektu | 10 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 10 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 6 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie projektu | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statgraphics, Statisica) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzajacymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejetności formułowania wniosków, logicznego myslenia oraz nabytą intuicję statystyczną |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach, dotyczącego badania rynkowego-prezentacja i omówienie badania |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/6_W01 posiada wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych | E_1A_W02, E_1A_W05, E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W06 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06 | C-2, C-1 | T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_D1/6_W02 zna zagadnienia dotyczące pojemności rynku | E_1A_W02, E_1A_W05, E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W05, S1A_W06 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_D1/6_W03 zna wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni zwiazane z analizą natężenia, lokalizacji i zasiegu | E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07 | S1A_W01, S1A_W06 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-L-5 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/6_U01 potrafi zaprojektować proste badania rynkowe poczawszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego | E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U14 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U10 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/6_K01 opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej | E_1A_K09, E_1A_K06, E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K05 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | C-2, C-1 | T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/6_W01 posiada wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych | 2,0 | nie posiada wiedzy z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych |
3,0 | posiada wąską wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych | |
3,5 | posiada częściową wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych | |
4,0 | posiada wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych | |
4,5 | posiada szeroką wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych | |
5,0 | posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych | |
E_1A_D1/6_W02 zna zagadnienia dotyczące pojemności rynku | 2,0 | nie zna zagadnień dotyczących pojemności rynku |
3,0 | zna dostatecznie zagadnienia dotyczące pojemności rynku | |
3,5 | zna większość zagadnień dotyczących pojemności rynku | |
4,0 | zna dobrze większość zagadnień dotyczących pojemności rynku | |
4,5 | zna wszystkie zagadnienia dotyczące pojemności rynku | |
5,0 | zna bezbłędnie zagadnienia dotyczące pojemności rynku | |
E_1A_D1/6_W03 zna wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni zwiazane z analizą natężenia, lokalizacji i zasiegu | 2,0 | nie zna wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni |
3,0 | zna dostatecznie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni | |
3,5 | zna większość wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni | |
4,0 | zna dobrze większość wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni | |
4,5 | zna wszystkie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni | |
5,0 | zna bezbłędnie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/6_U01 potrafi zaprojektować proste badania rynkowe poczawszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego | 2,0 | nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania rynkowego |
3,0 | potrafi zaprojektować, przy pomocy nauczyciela, pewne części prostego badania rynkowego | |
3,5 | potrafi zaprojektować, przy pomocy nauczyciela, większość etapów prostego badania rynkowego | |
4,0 | potrafi samodzielnie zaprojektować większość etapów prostego badania rynkowego | |
4,5 | potrafi samodzielnie zaprojektować proste badanie rynkowe | |
5,0 | potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować proste badanie rynkowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/6_K01 opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej | 2,0 | nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej |
3,0 | potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie rynku, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie rynku i zorganizować grupowy projekt badawczy | |
4,0 | opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych |
Literatura podstawowa
- Wolny Robert, Metody ilościowe w badaniach rynku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2009
- Mynarski Stefan, Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu Excel, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2006
- Mynarski Stefan, Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2001
- Mynarski Stefan, Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu STATISTICA, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2003
- Garczarczyk Józef, Ilościowe i jakościowe metody badania rynku. Pomiar i jego skuteczność, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2005
Literatura dodatkowa
- Grabiński T., Wydymus S., Zeliaś A., Metody taksonomii numerycznej w modelowaniu zjawisk społeczno–gospodarczych, PWN, Warszawa, 1989
- Jajuga Krzysztof, Statystyczna analiza wielowymiarowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1993
- Nowak Edward, Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa, 1990
- Sompolska-Rzechuła Agnieszka (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007