Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Audyt wewnętrzny

Sylabus przedmiotu Metodologia audytu wewnętrznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Audyt wewnętrzny
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk społecznych
Profil
Moduł
Przedmiot Metodologia audytu wewnętrznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 5,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw rachunkowości zarządczej.
W-2Znajomość podstaw rachunkowości finansowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem, regulacjami prawnymi i znaczeniem audytu wewnętrznego.
C-2Sporządzanie planu audytu wewnętrznego. Poznanie metod i technik audytu wewnętrznego.
C-3Przeprowadzenie zadania audytowego w wybranej jednostce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Fazy audytu wewnętrznego.2
T-W-2Zakres podmiotowy i przedmiotowy zadania audytowego.3
T-W-3Program zadania audytowego.2
T-W-4Gromadzenie i przetwarzanie dowodów.3
T-W-5Dokumentowanie audytu.2
T-W-6Techniki przeprowadzania audytu wewnętrznego.4
T-W-7Sprawozdanie z audytu wewnętrznego - ćwiczenia4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Przegląd literatury45
A-W-3Przegląd przekazanych materiałów do wykładów35
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu40
A-W-5Samodzielne rozwiązywanie problemów dotyczących zadań audytu wewnętrznego.10
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwensatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, burza mózgów).
M-4ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykonanie pracy na zadany temat
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A14_W01
Słuchacz umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki
AW_10A_W01, AW_10A_W03, AW_10A_W04, AW_10A_W02C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-4M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-3
AW_10A_WEk/PD/A14_W02
Student zna zakres przedmiotowy i podmiotowy zadania audytowego oraz zakres dokumentacji audytowej.
AW_10A_W03, AW_10A_W02, AW_10A_W04, AW_10A_W01C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-7M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A14_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu metodologii audytu w praktyce.
AW_10A_U01C-2, C-1T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AW_10A_WEk/PD/A14_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
AW_10A_K01C-2, C-1T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-4M-4, M-3S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A14_W01
Słuchacz umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
AW_10A_WEk/PD/A14_W02
Student zna zakres przedmiotowy i podmiotowy zadania audytowego oraz zakres dokumentacji audytowej.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A14_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu metodologii audytu w praktyce.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AW_10A_WEk/PD/A14_K01
Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)., 2009
  2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 21, poz. 108)., 2010
  3. Czerwiński K. Grocholski H., Podstawy audytu wewnętrznego, LINK, Szczecin, 2004
  4. Winiarska K., Teoretyczne i praktyczne aspekty audytu wewnętrznego, Difin, Warszawa, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fazy audytu wewnętrznego.2
T-W-2Zakres podmiotowy i przedmiotowy zadania audytowego.3
T-W-3Program zadania audytowego.2
T-W-4Gromadzenie i przetwarzanie dowodów.3
T-W-5Dokumentowanie audytu.2
T-W-6Techniki przeprowadzania audytu wewnętrznego.4
T-W-7Sprawozdanie z audytu wewnętrznego - ćwiczenia4
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Przegląd literatury45
A-W-3Przegląd przekazanych materiałów do wykładów35
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu40
A-W-5Samodzielne rozwiązywanie problemów dotyczących zadań audytu wewnętrznego.10
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A14_W01Słuchacz umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_W01Ma wiedzę w zakresie regulacji, metod, kosztów, zasad ewidencji gospodarczych oraz elementów sprawozdania finansowego jednostki.
AW_10A_W03Ma wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
AW_10A_W04Zna zasady etyki zawodowej audytora wewnętrznego.
AW_10A_W02Zna regulacje prawne krajowe i miedzynarodowe niezbędne w zkresie audytu wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem, regulacjami prawnymi i znaczeniem audytu wewnętrznego.
C-2Sporządzanie planu audytu wewnętrznego. Poznanie metod i technik audytu wewnętrznego.
C-3Przeprowadzenie zadania audytowego w wybranej jednostce.
Treści programoweT-W-3Program zadania audytowego.
T-W-5Dokumentowanie audytu.
T-W-2Zakres podmiotowy i przedmiotowy zadania audytowego.
T-W-6Techniki przeprowadzania audytu wewnętrznego.
T-W-7Sprawozdanie z audytu wewnętrznego - ćwiczenia
T-W-1Fazy audytu wewnętrznego.
T-W-4Gromadzenie i przetwarzanie dowodów.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, burza mózgów).
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwensatoryjny
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykonanie pracy na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A14_W02Student zna zakres przedmiotowy i podmiotowy zadania audytowego oraz zakres dokumentacji audytowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_W03Ma wiedzę o funkcjonowaniu jednostek sektora finansów publicznych.
AW_10A_W02Zna regulacje prawne krajowe i miedzynarodowe niezbędne w zkresie audytu wewnętrznego.
AW_10A_W04Zna zasady etyki zawodowej audytora wewnętrznego.
AW_10A_W01Ma wiedzę w zakresie regulacji, metod, kosztów, zasad ewidencji gospodarczych oraz elementów sprawozdania finansowego jednostki.
Cel przedmiotuC-2Sporządzanie planu audytu wewnętrznego. Poznanie metod i technik audytu wewnętrznego.
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem, regulacjami prawnymi i znaczeniem audytu wewnętrznego.
C-3Przeprowadzenie zadania audytowego w wybranej jednostce.
Treści programoweT-W-2Zakres podmiotowy i przedmiotowy zadania audytowego.
T-W-6Techniki przeprowadzania audytu wewnętrznego.
T-W-4Gromadzenie i przetwarzanie dowodów.
T-W-1Fazy audytu wewnętrznego.
T-W-5Dokumentowanie audytu.
T-W-3Program zadania audytowego.
T-W-7Sprawozdanie z audytu wewnętrznego - ćwiczenia
Metody nauczaniaM-2Wykład konwensatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, burza mózgów).
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykonanie pracy na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A14_U01Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu metodologii audytu w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_U01Zna etapy audytu wewnętrznego oraz treść sprawozdania z audytu wewnętrznego.
Cel przedmiotuC-2Sporządzanie planu audytu wewnętrznego. Poznanie metod i technik audytu wewnętrznego.
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem, regulacjami prawnymi i znaczeniem audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-W-2Zakres podmiotowy i przedmiotowy zadania audytowego.
T-W-7Sprawozdanie z audytu wewnętrznego - ćwiczenia
T-W-6Techniki przeprowadzania audytu wewnętrznego.
T-W-1Fazy audytu wewnętrznego.
T-W-3Program zadania audytowego.
T-W-5Dokumentowanie audytu.
T-W-4Gromadzenie i przetwarzanie dowodów.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwensatoryjny
M-1Wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, burza mózgów).
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykonanie pracy na zadany temat
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAW_10A_WEk/PD/A14_K01Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej w celu rozwiązania problemów analizowanych w trakcie zajęć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAW_10A_K01Ma świadomość znaczenia audytu wewnętrznego w zarządzaniu jednostką oraz zdolność do pełnienia funkcji doradczych i wspierających kierowników jednostek.
Cel przedmiotuC-2Sporządzanie planu audytu wewnętrznego. Poznanie metod i technik audytu wewnętrznego.
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem, regulacjami prawnymi i znaczeniem audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-W-7Sprawozdanie z audytu wewnętrznego - ćwiczenia
T-W-2Zakres podmiotowy i przedmiotowy zadania audytowego.
T-W-1Fazy audytu wewnętrznego.
T-W-5Dokumentowanie audytu.
T-W-3Program zadania audytowego.
T-W-6Techniki przeprowadzania audytu wewnętrznego.
T-W-4Gromadzenie i przetwarzanie dowodów.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia przedmiotowe
M-3dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, burza mózgów).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zdolności wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy
S-2Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-1Ocena formująca: Wykonanie pracy na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie jedynie podstawowym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.