Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>, Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>, Arkadiusz Marcinkowski <amarcinkowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Renski <Grzegorz.Renski@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>, Emil Wolski <Emil.Wolski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 60 7,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczone 6 semestrów studiów na kier.: Wzornictwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do samodzielnej realizacji licencjackiej pracy dyplomowej w zakresie umiejętnści stosowania w praktyce projektowej wybranych zagadnień z teorii projektowania, rozpoznania aktualnego stanu wiedzy w tym zakresie, umiejętności definiowania problematyki pracy, formułowania celów i sposobów ich osiągnięcia
C-2Wyćwiczenie u studenta umiejętności przygotowywania i prezentowania autorskiego, merytorycznego opracowań licencjackiej pracy dyplomowej
C-3Wpojenie studentowi roli i znaczenia prawnej ochrony własności intelektualnej, sposobów korzystania oraz skutków naruszenia tej własności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do zasad przygotowania pracy dyplomowej: zapoznanie z formalnymi zagadnieniami przygotowania i złożenia pracy dyplomowej2
T-A-2Poznanie podstaw naukowych zasad rozwiązywanie problemów: metoda badawcza, problem badawczy, hipotezy, badania, wnioski2
T-A-3Przyswojenie podstaw sporządzania pracy pisemnej: formułowanie tematu i tezy, tworzenie planu i konspektu pracy, zbieranie, porządkowanie i opracowywanie materiałów źródłowych, poznanie zasad redagowania tekstu głównego, opisów ilustracji, przypisów, tworzenie spisu treści, bibliografii, indeksu12
T-A-4Opanowanie warsztatu w zakresie merytorycznego przygotowania prac licencjackich: formułowanie hipotez, wskazywanie źródeł, ocena i selekcja zgromadzonych materiałów, analiza i synteza zagadnień przedmiotowych, wyszukiwanie ujęć metodycznych, konstruowanie spójnych opisów prac projektowych40
T-A-5Przyswojenie zasad przygotowanie i realizacji wystąpienia publicznego: redagownia konspektu, wykonanie prezentacji, próba przemówienia, przygotowanie pomocy, wystąpienie2
T-A-6Prawidłowe posługiwanie się cudzą własnością intelektualną; cytowanie, zamieszczanie obcego materiału zdjęciowego i ilustracyjnego, rozumienie pojęcia plagiatu i autoplagiatu2
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych60
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych90
A-A-3lektura wskazanej literatury45
A-A-4przygotowanie prezentacji15
210

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny z elementami wykładu informacyjnego
M-2Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem (tu: przygotowaniem pracy dyplomowej)
M-3Metoda projektów łączona z metodą tekstu przewodniego, służąca werbalizacji działań projektowych i okołoprojektowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena rękopisu pracy dyplomowej, zarówno strony formalnej, jak i merytorycznej zawartości opracowania. Ocenie podlega stopień redakcji tekstu, tj. uwzględnienie poprawek sugerowanych przez prowadzącego oraz studentów współuczestniczących w seminarium
S-2Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
S-3Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_D4_U01
w obszarze specjalizacji zawodowej umie konstruować rozbudowane wypowiedzi ustne i pisemne
Wz_1A_U12A1_U22, A1_U23C-1T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2M-3, M-1S-1
Wz_1A_D4_U02
potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i dokonać próbnej publicznej prezentacji własnej pracy dyplomowej
Wz_1A_U13A1_U24C-2T-A-5M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_D4_K01
pojmuje i przestrzega etycznych i prawnych aspektów z zakresu prawa autorskiego
Wz_1A_K06A1_K06C-3T-A-6M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_D4_U01
w obszarze specjalizacji zawodowej umie konstruować rozbudowane wypowiedzi ustne i pisemne
2,0student nie potrafi przygotować wypowiedzi ani ustnej, ani pisemnej
3,0student z trudem przygotowuje wypowiedzi ustne i pisemne wymagające gruntownej korekty
3,5student wolno przygotowuje wypowiedzi ustne i piseme wymagające znaczącej korekty
4,0student sprawnie przygotowuje wypowiedzi ustne i piseme wymagające korekty
4,5student z łatwością przygotowuje wypowiedzi ustne i piseme wymagające korekty
5,0student z łatwością przygotowuje wypowiedzi ustne i piseme wymagające nieznacznej korekty
Wz_1A_D4_U02
potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i dokonać próbnej publicznej prezentacji własnej pracy dyplomowej
2,0student nie jest w stanie zaplanować i przygotować próbnej prezentacji projektu dyplomowego
3,0student z trudem planuje i przygotowuje próbną prezentację projektu dyplomowego, prezentuje go w nieatrakcyjnej formie i w nieciekawy sposób
3,5
4,0student planuje i przygotowuje próbną prezentację projektu dyplomowego przy niewielkiej pomocy prowadzącego, prezentuje go poprawnej formie i w poprawny sposób
4,5
5,0student planuje i przygotowuje próbną prezentację projektu dyplomowego samodzielnie, prezentuje go w atrakcyjnej formie i w interesujący sposób

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_D4_K01
pojmuje i przestrzega etycznych i prawnych aspektów z zakresu prawa autorskiego
2,0student nie respektuje zasad cytowania cudzych sformułowań czy ilustracji
3,0student niedbale respektuje zasady cytowania cudzych sformułowań czy ilustracji (np. nie zachowuje jednolitego porządku cytowania)
3,5
4,0student respektuje podstawowe zasady cytowania cudzych sformułowań czy ilustracji
4,5
5,0student respektuje podstawowe zasady cytowania cudzych sformułowań czy ilustracji, tworzy przy tym indeks nazwisk oraz spis ilustracji

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Pawłowski, Inicjacje. O sztuce, projektowaniu i kształceniu projektantów, Wydział Form Przemysłowych ASP im. J. Matejki w Krakowie, Kraków, 2011, Egz. dostępny u prowadzącego
  2. Przemek Dębowski, Jacek Mrowczyk, Widzieć/wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Karakter, Kraków, 2011, Egz. dostępny u prowadzącego
  3. Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
  4. René Descartes, Rozprawa o metodzie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1970, Egz. cyfrowy http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/rozprawa-o-metodzie.html

Literatura dodatkowa

  1. Piotr Rypson, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919-1949, Karakter, Kraków, 2011
  2. Czesława Frejlich (red.), Rzeczy pospolite. Polskie wyroby 1899-1999, Bosz, Warszawa, 2001, I, Egz. dostępny u prowadzącego

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do zasad przygotowania pracy dyplomowej: zapoznanie z formalnymi zagadnieniami przygotowania i złożenia pracy dyplomowej2
T-A-2Poznanie podstaw naukowych zasad rozwiązywanie problemów: metoda badawcza, problem badawczy, hipotezy, badania, wnioski2
T-A-3Przyswojenie podstaw sporządzania pracy pisemnej: formułowanie tematu i tezy, tworzenie planu i konspektu pracy, zbieranie, porządkowanie i opracowywanie materiałów źródłowych, poznanie zasad redagowania tekstu głównego, opisów ilustracji, przypisów, tworzenie spisu treści, bibliografii, indeksu12
T-A-4Opanowanie warsztatu w zakresie merytorycznego przygotowania prac licencjackich: formułowanie hipotez, wskazywanie źródeł, ocena i selekcja zgromadzonych materiałów, analiza i synteza zagadnień przedmiotowych, wyszukiwanie ujęć metodycznych, konstruowanie spójnych opisów prac projektowych40
T-A-5Przyswojenie zasad przygotowanie i realizacji wystąpienia publicznego: redagownia konspektu, wykonanie prezentacji, próba przemówienia, przygotowanie pomocy, wystąpienie2
T-A-6Prawidłowe posługiwanie się cudzą własnością intelektualną; cytowanie, zamieszczanie obcego materiału zdjęciowego i ilustracyjnego, rozumienie pojęcia plagiatu i autoplagiatu2
60

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych60
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych90
A-A-3lektura wskazanej literatury45
A-A-4przygotowanie prezentacji15
210
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_D4_U01w obszarze specjalizacji zawodowej umie konstruować rozbudowane wypowiedzi ustne i pisemne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U12umie zgodnie ze standardami branży projektowej przygotowywać raporty, notatki, protokoły, prezentacje dotyczące zagadnień z obszaru wzornictwa przemysłowego oraz potrafi referować przygotowany materiał; w obszarze zawodowym umie konstruować wypowiedzi ustne i pisemne zarówno w języku ojczystym, jaki i wybranym obcym nowożytnym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U22posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych na temat różnych dziedzin twórczości plastycznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
A1_U23ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnej realizacji licencjackiej pracy dyplomowej w zakresie umiejętnści stosowania w praktyce projektowej wybranych zagadnień z teorii projektowania, rozpoznania aktualnego stanu wiedzy w tym zakresie, umiejętności definiowania problematyki pracy, formułowania celów i sposobów ich osiągnięcia
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do zasad przygotowania pracy dyplomowej: zapoznanie z formalnymi zagadnieniami przygotowania i złożenia pracy dyplomowej
T-A-4Opanowanie warsztatu w zakresie merytorycznego przygotowania prac licencjackich: formułowanie hipotez, wskazywanie źródeł, ocena i selekcja zgromadzonych materiałów, analiza i synteza zagadnień przedmiotowych, wyszukiwanie ujęć metodycznych, konstruowanie spójnych opisów prac projektowych
T-A-3Przyswojenie podstaw sporządzania pracy pisemnej: formułowanie tematu i tezy, tworzenie planu i konspektu pracy, zbieranie, porządkowanie i opracowywanie materiałów źródłowych, poznanie zasad redagowania tekstu głównego, opisów ilustracji, przypisów, tworzenie spisu treści, bibliografii, indeksu
T-A-2Poznanie podstaw naukowych zasad rozwiązywanie problemów: metoda badawcza, problem badawczy, hipotezy, badania, wnioski
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów łączona z metodą tekstu przewodniego, służąca werbalizacji działań projektowych i okołoprojektowych
M-1Wykład konwersatoryjny z elementami wykładu informacyjnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena rękopisu pracy dyplomowej, zarówno strony formalnej, jak i merytorycznej zawartości opracowania. Ocenie podlega stopień redakcji tekstu, tj. uwzględnienie poprawek sugerowanych przez prowadzącego oraz studentów współuczestniczących w seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przygotować wypowiedzi ani ustnej, ani pisemnej
3,0student z trudem przygotowuje wypowiedzi ustne i pisemne wymagające gruntownej korekty
3,5student wolno przygotowuje wypowiedzi ustne i piseme wymagające znaczącej korekty
4,0student sprawnie przygotowuje wypowiedzi ustne i piseme wymagające korekty
4,5student z łatwością przygotowuje wypowiedzi ustne i piseme wymagające korekty
5,0student z łatwością przygotowuje wypowiedzi ustne i piseme wymagające nieznacznej korekty
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_D4_U02potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i dokonać próbnej publicznej prezentacji własnej pracy dyplomowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U13potrafi zaplanować, przygotować i dokonać publicznej prezentacji własnych dokonań, w szczególności umie prezentować projekty wzornicze z wykorzystaniem współcześnie przyjętych w branży środków przekazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U24zna formy zachowań związane z publicznymi prezentacjami własnych dokonań
Cel przedmiotuC-2Wyćwiczenie u studenta umiejętności przygotowywania i prezentowania autorskiego, merytorycznego opracowań licencjackiej pracy dyplomowej
Treści programoweT-A-5Przyswojenie zasad przygotowanie i realizacji wystąpienia publicznego: redagownia konspektu, wykonanie prezentacji, próba przemówienia, przygotowanie pomocy, wystąpienie
Metody nauczaniaM-2Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem (tu: przygotowaniem pracy dyplomowej)
M-3Metoda projektów łączona z metodą tekstu przewodniego, służąca werbalizacji działań projektowych i okołoprojektowych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Omówienie formalnych i merytorycznych elementów ustnej wypowiedź, przygotowanej na wskazany temat i wygłoszonej w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest w stanie zaplanować i przygotować próbnej prezentacji projektu dyplomowego
3,0student z trudem planuje i przygotowuje próbną prezentację projektu dyplomowego, prezentuje go w nieatrakcyjnej formie i w nieciekawy sposób
3,5
4,0student planuje i przygotowuje próbną prezentację projektu dyplomowego przy niewielkiej pomocy prowadzącego, prezentuje go poprawnej formie i w poprawny sposób
4,5
5,0student planuje i przygotowuje próbną prezentację projektu dyplomowego samodzielnie, prezentuje go w atrakcyjnej formie i w interesujący sposób
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_D4_K01pojmuje i przestrzega etycznych i prawnych aspektów z zakresu prawa autorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K06pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K06zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-3Wpojenie studentowi roli i znaczenia prawnej ochrony własności intelektualnej, sposobów korzystania oraz skutków naruszenia tej własności
Treści programoweT-A-6Prawidłowe posługiwanie się cudzą własnością intelektualną; cytowanie, zamieszczanie obcego materiału zdjęciowego i ilustracyjnego, rozumienie pojęcia plagiatu i autoplagiatu
Metody nauczaniaM-2Metoda sytuacyjna (metoda przypadków), stanowi ogniwo pośrednie między wykładem a projektem (tu: przygotowaniem pracy dyplomowej)
M-3Metoda projektów łączona z metodą tekstu przewodniego, służąca werbalizacji działań projektowych i okołoprojektowych
M-1Wykład konwersatoryjny z elementami wykładu informacyjnego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja postępów w pracy, aktywności i zaangażowania w realizację powierzonych zadań, identyfikacja mocnych i słabych stron studenta
S-1Ocena podsumowująca: Ocena rękopisu pracy dyplomowej, zarówno strony formalnej, jak i merytorycznej zawartości opracowania. Ocenie podlega stopień redakcji tekstu, tj. uwzględnienie poprawek sugerowanych przez prowadzącego oraz studentów współuczestniczących w seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie respektuje zasad cytowania cudzych sformułowań czy ilustracji
3,0student niedbale respektuje zasady cytowania cudzych sformułowań czy ilustracji (np. nie zachowuje jednolitego porządku cytowania)
3,5
4,0student respektuje podstawowe zasady cytowania cudzych sformułowań czy ilustracji
4,5
5,0student respektuje podstawowe zasady cytowania cudzych sformułowań czy ilustracji, tworzy przy tym indeks nazwisk oraz spis ilustracji