Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Fotografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fotografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | W 1 semestrze elementarna wiedza na temat sztuki. W 2 semestrze zaliczenie 1 semestru fotografii na kierunku Wzornictwo i dzięki temu posiadanie umiejętności zaawansowanej obsługi cyfrowych aparatów fotograficznych, obróbki cyfrowej zdjęć oraz krytycznej oceny obrazu fotograficznego. |
W-2 | Samodzielność w podejmowaniu ćwiczeń i zadań. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest uzyskanie przez studentów biegłości w operowania cyfrowymi aparatami fotograficznymi, oświetleniem studyjnym i plenerowym oraz obróbki cyfrowej zdjęć. |
C-2 | Zdobyte umiejętności fotograficzne mają być pomocne w prawidłowym dokumentowaniu prac wykonywanych na innych zajęciach na kierunku Wzornictwo oraz w przyszłej pracy zawodowej. |
C-3 | Zdobycie niezbędnej wiedzy na temat obowiązujących uwarunkowań prawnych związanych z prawami autorskimi. |
C-4 | Przygotowanie do świadomego odbioru fotografii jako dzieła artystycznego oraz stymulowanie do rozwijania własnej kreatywności w dziedzinie fotografii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Seria ćwiczeń, z wykładami wprowadzającymi, w tematykę zajęć poświęconych historii fotografii, stylom fotograficznym oraz różnym formom zastosowania fotografii. | 3 |
T-P-2 | Ćwiczenia, z wykładami wprowadzającymi, poświęcone kompozycji fotograficznej. | 3 |
T-P-3 | Grupa ćwiczeń z wykładami wprowadzającymi poświęcona budowie aparatów fotograficznych, używaniu programów automatycznych, automatycznych z preselekcją, manualnych i tematycznych. | 3 |
T-P-4 | Omówienie i praktyczne wykorzystanie organizacji i obsługi menu w aparatach cyfrowych. | 3 |
T-P-5 | Omówienie i przećwiczenie sposobów przenoszenie zdjęć z aparatu cyfrowego do komputera lub oglądania ich na ekranie telewizyjnym, metody archiwizacji i katalogowania zdjęć oraz rodzajów kart pamięci fotograficznych. | 3 |
T-P-6 | Ćwiczenia, z wykładami wprowadzającymi, poświęcone optyce w tym: rodzajom obiektów i ich wpływu na proces fotografowania. | 3 |
T-P-7 | Omówienie, z wykładami wprowadzającymi, zagadnień związanych z czasem i ruchem w fotografii oraz przesłoną i głębią ostrości. | 4 |
T-P-8 | Ćwiczenia, z wykładami wprowadzającymi, dotyczącymi praktycznego zastosowania: kompensacji ekspozycji, korekty ekspozycji (braketing), balansu bieli. | 1 |
T-P-9 | Wykłady wprowadzające oraz zadania praktyczne z metod nastawiania ostrości. | 1 |
T-P-10 | Przedstawienie zagadnień związanych z rozdzielczością zdjęć, kompresją plików, formatem zapisu i ich wpływu na jakość fotografii, wielkość plików oraz ich praktyczne przećwiczenie. | 3 |
T-P-11 | Zajęcia w laboratorium komputerowym poświęcone obróbce cyfrowej zdjęć. | 12 |
T-P-12 | Ćwiczenia poświęcone metodom prezentacji zdjęć: przygotowaniu zdjęć do druku w laboratoriach usługowych, przygotowaniu zdjęć do publikacji w Internecie, sposobom oprawy zdjęć, przygotowaniu portfolio fotograficznego, sposobom przygotowania prezentacji zdjęć w komputerze i ramkach cyfrowych z omówieniem programów komputerowych służących do prezentacji zdjęć, konstruowaniu diaporama, przygotowaniu wystaw fotograficznych i organizacji wernisaży. | 6 |
45 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zajęcia w studio fotograficznym - fotografowanie: dokumentów płaskich, przedmiotów za szybą, płaskich faktur, przedmiotów trójwymiarowych, przedmiotów metalowych i szklanych. | 10 |
T-P-2 | Zajęcia w studio fotograficznym – fotografowanie: obiektów projektowanych przez studentów na innych zajęciach (np. lamp, krzeseł itp.) | 10 |
T-P-3 | Zajęcia plenerowe na których wykonywane są następujące zadania fotograficzne : fotografia obiektów architektonicznych, konstruowanie panoram miejskich. | 10 |
T-P-4 | Zajęcia w pracowni komputerowej, w której prowadzone są zajęcia z obróbki cyfrowej zdjęci wykonywanych przez studentów w studio fotograficznym i plenerze. | 14 |
T-P-5 | Informacja na temat przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego. | 1 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach | 45 |
A-P-2 | Wykonywanie zadań domowych uzupełniających ćwiczenia. | 45 |
90 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Czynny udział z zajęciach prowadzonych w studio fotograficznym | 20 |
A-P-2 | Przygotowanie przedmiotów do fotografowania i czynny udział z zajęciach prowadzonych w studio fotograficznym. | 20 |
A-P-3 | Czynny udział w zajęciach plenerowych. | 20 |
A-P-4 | Czynny udział w zajęciach z obróbki cyfrowej zdjęć. | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Opis |
M-2 | Prelekcja |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Inscenizacja |
M-5 | Film i pokaz multimedialny |
M-6 | Użycie komputera |
M-7 | Ćwiczenie laboratoryjne |
M-8 | Symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Umiejętności związane z obsługą sprzętu fotograficznego poprzez korzystanie z zaawansowanych ustawień aparatu fotograficznego oraz optyki. |
S-2 | Ocena formująca: Sposóbu użycia oświetlenia studyjnego oraz aranżacji scen fotograficznych. |
S-3 | Ocena formująca: Uzyskania odpowiedniej sprawności w obróbce cyfrowej materiału fotograficznego w celu korekty pierwotnego materiału fotograficznego i poprawnego przygotowania materiału do naświetlania oraz prezentacji. |
S-4 | Ocena formująca: Znajomości regulacji prawnych związanych z prawami autorskimi. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C12_W01 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów | Wz_1A_W05 | A1_W13 | C-1, C-2 | T-P-12, T-P-11 | M-6 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C12_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | Wz_1A_U01 | A1_U14 | C-2 | T-P-3, T-P-12, T-P-4, T-P-5 | M-4, M-6, M-8 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C12_K01 pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego | Wz_1A_K06 | A1_K06 | C-3 | T-P-5 | M-1, M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C12_W01 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów | 2,0 | Nie opanował w stopniu zadawalającym wiedzy dotyczącej poligrafii, multimediów i technologii informatycznej mającej zastosowanie w fotografii cyfrowej. |
3,0 | Opanował w stopniu zadawalającym wiedzę dotyczącą poligrafii, multimediów i technologii informatycznej mającej zastosowanie w fotografii cyfrowej. | |
3,5 | Opanował w różnym stopniu wiedzę dotyczącą poligrafii, multimediów i technologii informatycznej mającej zastosowanie w fotografii cyfrowej. | |
4,0 | Opanował w dobrym stopniu wiedzę dotyczącą poligrafii, multimediów i technologii informatycznej mającej zastosowanie w fotografii cyfrowej oraz wykazał się w pewnym stopniu kreatywnością w zastosowaniu w/w wiedzy. | |
4,5 | Wiedzę dotyczącą poligrafii, multimediów i technologii informatycznej zastosował w fotografii w sposób interesujący i zgodny z przesłaniem prezentowanych zdjęć. | |
5,0 | Wiedza i umiejętności dotyczące poligrafii, multimediów i technologii informatycznej posłużyły do wyraźnie autorskiego przekazu artystycznego realizowanego językiem fotografii. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C12_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | 2,0 | Nie potrafi stworzyć spójnej koncepcji fotograficznej o indywidualnym charakterze. |
3,0 | Zaproponowana wypowiedz fotograficzna jest jedynie powieleniem standardowych wypowiedzi. | |
3,5 | Język wypowiedzi fotograficznej jest poprawny lecz o niewielkim stopniu kreatywności. | |
4,0 | Przedstawione do oceny fotografie świadczą o próbie autorskiego podejścia do tematu oraz są wykonane na dobrym poziomie technicznym. | |
4,5 | Zastosowany jeżyk wypowiedzi fotograficznej oraz warsztat fotograficzny świadczą o wyraźnie ponadstandardowym podejściu autora do zadanego tematu fotograficznego. | |
5,0 | Zaprezentowane fotografie cechują się bardzo wnikliwym i indywidualnym podejściem do tematu oraz bardzo umiejętnym wyborem środków technicznych i artystycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C12_K01 pojmuje i przestrzega etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego | 2,0 | Nie zna zasad i przepisów prawnych dotyczących przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego. |
3,0 | Bardzo pobieżnie zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego. | |
3,5 | Bardzo pobieżnie a w niektórych aspektach nieco lepiej zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego. | |
4,0 | Dobrze zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego. | |
4,5 | Dobrze a częściowo bardzo dobrze zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego. | |
5,0 | Bardzo dobrze zna zasady i przepisy prawne dotyczące przestrzegania etycznych i prawno-gospodarczych aspektów z zakresu własności przemysłowej i prawa autorskiego. |
Literatura podstawowa
- Kelby S, Światło w fotografii, Helion, Gliwice, 2010
- Davis B, Światło, aparat, ujęcie, Helion, Gliwice, 2011
- Hunter F, Biver S, Fuqua P, Światło w fotografii Magia i nauka, Galaktyka, Łódź, 2009
- McCleiiand D, Fuller L, Luller C, Photoschop Biblia, Helion, Gliwice, 2011
Literatura dodatkowa
- Benicewicz-Miazga A, Klauziński E, Góra-Klazińska A, Cyfrowa fotografia panoramiczna, Helion, Gliwice, 2011