Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Psychofizjologia widzenia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychofizjologia widzenia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Taszycki <ztaszycki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony I semestr (znajomość teorii) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabywa podstawową. wiedzę. z zakresu nauk kognitywistycznych ( od matematyki, fizyki, biologii, neurobiologii, filozofii, psychologii po nauki związane ze sztuką i praktyką artystyczną) -świadomość, zrozumienie procesów percepcji, podstaw obierania i przetwarzania bodźców wizualnych, dotykowych, węchowych, smakowych, słuchowych, poznanie fizjologiczno-neurologicznych podstaw działania organizmu człowieka. Uzyskuje wiedzę niezbędną w kreacji artystycznej – skutki i niebezpieczeństwa działania form i barw, dotyku, zapachu, smaku, słuchu, rozumienie związku miedzy formalną strukturą dzieła artystycznego a procesami zachodzącymi w umyśle i psychice człowieka. Poznaje podstawowe zagadnienia optyczne (kontrasty barwne, złudzenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Od wykładu wprowadzającego o przestrzeniach koloru, poprzez teorie i definicje świadomości i natury. Zmysły : wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku, bólu; kształt, przestrzeń, czas – problemy dla umysłu; uwagę i pamięć; bodźce i wrażenie barwy; kontrasty nastpcze i równoczesne; synestezje, deja vu, postrzeganie podkorowe. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Realizacje prac mówiących o przestrzeniach koloru, poprzez teorie i definicje świadomości i natury. Elementy wyrażające problemy dla umysłu; uwagę i pamięć; bodźce i wrażenie barwy; kontrasty nastpcze i równoczesne; synestezje, deja vu, postrzeganie podkorowe. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady, seminaria, projekcje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie z oceną |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C10_W01 ma elementarną wiedzę w obszarze myśli filozoficznej, w tym etyki i estetyki; w zakresie pogłębionym zna zagadnienia filozofii ponowoczesnej; rozumie rolę społeczno-kulturową wzornictwa przemysłowego | Wz_1A_W07 | A1_W11, A1_W12, A1_W15 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C10_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | Wz_1A_K01 | A1_K01, A1_K02 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C10_W01 ma elementarną wiedzę w obszarze myśli filozoficznej, w tym etyki i estetyki; w zakresie pogłębionym zna zagadnienia filozofii ponowoczesnej; rozumie rolę społeczno-kulturową wzornictwa przemysłowego | 2,0 | Nie posiada wiedzy z zakresu objetego programem nauczania |
3,0 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć | |
3,5 | Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
4,0 | Potrafi szybko przyswajać informacje. Umie działać pod prasją krytyki i czasu. Nie boi się nowych wyzwań | |
4,5 | Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł. | |
5,0 | Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C10_K01 interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności | 2,0 | Nie posiada wiedzy z zakresu objetego programem nauczania |
3,0 | student wykazuje bardzo nikłą inicjatywę w poszerzaniu swej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | tudent opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
4,0 | Potrafi szybko przyswajać informacje. Umie działać pod prasją krytyki i czasu. Nie boi się nowych wyzwań | |
4,5 | Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł. | |
5,0 | Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentowac, analizowac oraz wykorzystywać posiadaną wiedzę. |
Literatura podstawowa
- Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Terytoria, Warszawa, 2004
- John Gage, Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku dp abstrakcji, Universitas, Kraków, 2008
- Adrian Frutiger, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo Do, Wydawnictwo Optima, 2003
- Jan Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, PWN, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Stanisław Popek, Barwy i psychika, UMCS, Lublin, 2008
- Leszek Brogowski, 'Powidoki i po... Unizm i „Teoria widzenia” Władysława Strzemińskiego, Gdańsk, 2001
- Tom Stafford & Matt Webb, 100 sposobów na zgłębienie tajemnic umysłu, Helion S.A, 2006