Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania grafiki wydawniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy projektowania grafiki wydawniczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność wyrażania koncepcji przy pomocy kodu graficznego.
C-2Poznawanie stylów typografii oraz stylów projektowania graficznego.
C-3Rozwój indywidualnych preferencji na polu grafiki projektowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Poznanie technik i metod projektowania graficznego przydatnego w projektowaniu w oparciu o historię pisma i grafiki użytkowej. Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Analizowanie cech krojów pism, ich funkcji, reguł, sposobów organizowania tekstu oraz zasad tworzenia projektu. Zadania: publikacja wielostronnicowa, akcydensy (wizytówka, papier firmowy);30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna60
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty podczas których ustalane są sposoby realizacji ćwiczenia. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej. Ćwiczenia realizowane są w formie wydruków i makiet.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta oraz umiejętność pracy zespołowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C8_W05
zna pojęcia z zakresu projektowania, rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji
Wz_1A_W08A1_W14, A1_W15C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C8_U05
posiada umiejętmość realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami
Wz_1A_U07A1_U18C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C8_K03
student odnosi się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji
Wz_1A_K04A1_K04C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C8_W05
zna pojęcia z zakresu projektowania, rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji
2,0Nie zna pojęć z zakresu projektowania, nie rozumie zjawisk w kontekście relacji twórczej i produkcji.
3,0Zna pojęcia z zakresu projektowania w bardzo wąskim zakresie, nie w pełni rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji.
3,5
4,0Ma dobre dobrą znajomość pojęć z zakresu projektowania, w większości rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji.
4,5
5,0Posiada szeroką znajomość pojęć z zakresu projektowania, bardzo dobrze rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i priodukcji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C8_U05
posiada umiejętmość realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami
2,0Nie posiada umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym nie potrafi współdziałać z innymi projektantami.
3,0Posiada ograniczone umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym nie potrafi w pełni współdziałać z innymi projektantami.
3,5
4,0W sposób umiejętny realizuje zadania projektowe w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi skutecznie współdziałać z innymi projektantami.
4,5
5,0Posiada ponad przeciętne umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami na wielu płaszczyznach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C8_K03
student odnosi się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji
2,0student posiada 70% obecnosci i 50% wykonanych prac
3,0student posiada 70% obecnosci i 60% wykonanych prac
3,5student posiada 70% obecnosci i 70% wykonanych prac
4,0student posiada 70% obecnosci i 80% wykonanych prac
4,5student posiada 80% obecnosci i 90% wykonanych prac
5,0student posiada 100% obecnosci i 100% wykonanych prac

Literatura podstawowa

  1. Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Warszawa, 2007
  2. Hans Peter Willberg Frierich Forssman, Pierwsza pomoc w typografii, słowo/obraz/terytoria, Warszawa, 2004
  3. Krzysztof Tyczkowski, Lettera Magica, Polski Drukarz Sp. Z o.o. Łódź, Łódź, 2005
  4. Robert Chwałowski, Typografia Typowej Książki, Helion, Warszawa, 2001
  5. James Felici, Kompletny przewodnik po typografii, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Alice Twemlow, Czemu służy grafika użytkowa, ABW DOM Wydawniczy, Warszawa, 2006
  2. Naomi Klein, No logo, Świat Literacki, Izabelin, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Poznanie technik i metod projektowania graficznego przydatnego w projektowaniu w oparciu o historię pisma i grafiki użytkowej. Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Analizowanie cech krojów pism, ich funkcji, reguł, sposobów organizowania tekstu oraz zasad tworzenia projektu. Zadania: publikacja wielostronnicowa, akcydensy (wizytówka, papier firmowy);30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna60
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C8_W05zna pojęcia z zakresu projektowania, rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W08zna podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego, rozumie zjawiska rynkowe w kontekście relacji konsument-producent; rozumie rolę gospodarczą wzornictwa i zna kierunki specjalizacji zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W14ma wiedzę dotyczącą finansowych, marketingowych i prawnych aspektów związanych z wykonywaniem zawodu artysty-plastyka
A1_W15zna powiązania i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami związanymi ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wyrażania koncepcji przy pomocy kodu graficznego.
Treści programoweT-P-1Poznanie technik i metod projektowania graficznego przydatnego w projektowaniu w oparciu o historię pisma i grafiki użytkowej. Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Analizowanie cech krojów pism, ich funkcji, reguł, sposobów organizowania tekstu oraz zasad tworzenia projektu. Zadania: publikacja wielostronnicowa, akcydensy (wizytówka, papier firmowy);
Metody nauczaniaM-1Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty podczas których ustalane są sposoby realizacji ćwiczenia. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej. Ćwiczenia realizowane są w formie wydruków i makiet.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta oraz umiejętność pracy zespołowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pojęć z zakresu projektowania, nie rozumie zjawisk w kontekście relacji twórczej i produkcji.
3,0Zna pojęcia z zakresu projektowania w bardzo wąskim zakresie, nie w pełni rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji.
3,5
4,0Ma dobre dobrą znajomość pojęć z zakresu projektowania, w większości rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji.
4,5
5,0Posiada szeroką znajomość pojęć z zakresu projektowania, bardzo dobrze rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i priodukcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C8_U05posiada umiejętmość realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U07jest zdolna do realizacji zadań projektanta form przemysłowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U18jest przygotowana do współdziałania i pracy z innymi osobami w ramach prac zespołowych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wyrażania koncepcji przy pomocy kodu graficznego.
Treści programoweT-P-1Poznanie technik i metod projektowania graficznego przydatnego w projektowaniu w oparciu o historię pisma i grafiki użytkowej. Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Analizowanie cech krojów pism, ich funkcji, reguł, sposobów organizowania tekstu oraz zasad tworzenia projektu. Zadania: publikacja wielostronnicowa, akcydensy (wizytówka, papier firmowy);
Metody nauczaniaM-1Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty podczas których ustalane są sposoby realizacji ćwiczenia. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej. Ćwiczenia realizowane są w formie wydruków i makiet.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta oraz umiejętność pracy zespołowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym nie potrafi współdziałać z innymi projektantami.
3,0Posiada ograniczone umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym nie potrafi w pełni współdziałać z innymi projektantami.
3,5
4,0W sposób umiejętny realizuje zadania projektowe w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi skutecznie współdziałać z innymi projektantami.
4,5
5,0Posiada ponad przeciętne umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami na wielu płaszczyznach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C8_K03student odnosi się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K04jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K04posiada umiejętność samooceny, konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób, podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wyrażania koncepcji przy pomocy kodu graficznego.
Treści programoweT-P-1Poznanie technik i metod projektowania graficznego przydatnego w projektowaniu w oparciu o historię pisma i grafiki użytkowej. Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Analizowanie cech krojów pism, ich funkcji, reguł, sposobów organizowania tekstu oraz zasad tworzenia projektu. Zadania: publikacja wielostronnicowa, akcydensy (wizytówka, papier firmowy);
Metody nauczaniaM-1Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty podczas których ustalane są sposoby realizacji ćwiczenia. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej. Ćwiczenia realizowane są w formie wydruków i makiet.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta oraz umiejętność pracy zespołowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student posiada 70% obecnosci i 50% wykonanych prac
3,0student posiada 70% obecnosci i 60% wykonanych prac
3,5student posiada 70% obecnosci i 70% wykonanych prac
4,0student posiada 70% obecnosci i 80% wykonanych prac
4,5student posiada 80% obecnosci i 90% wykonanych prac
5,0student posiada 100% obecnosci i 100% wykonanych prac