Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Struktury wizualne 2+3 D:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Struktury wizualne 2+3 D | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć języka geometrii takich jak: punkt, linia, płaszczyzna, moduł, rytm oraz sprawność manualna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami na temat wzajemnego oddzialywania układów płaskich i przestrzennych. |
C-2 | Nabycie umiejętności realizowania zamierzonych efektów wizualnych w oparciu o chęć ekspermymentowania i rozwijania własnego warsztatu twórczego . |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji. Tematy ćwiczeń: Przestrzenna transformacja bryły, struktura kinetyczna organizująca przestrzeń, pozorowanie ruchu - op-art; | 30 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Badanie struktur elementarnych, analiza i obserwacja przestrzeni i obiektów w niej usytuowanych, pod kątem formy, przestrzeni, światła, koloru i ich wzajemnych relacji uwzględniających ruch, dynamikę i ekspresję. Tematy ćwiczeń dotyczą również badania rytmu przez multiplikowanie modułu i obserwacje wzajemnych oddziaływań różnych jego gęstości. Badane są zmiany proporcji, czyli wzajemnych stosunków poszczególnych elementów kompozycji, zaburzenie rytmu. Tematy ćwiczeń: badanie zmian zachodzących w układach płaskich i przestrzennych (różne środki ekspresji), relief - zaburzenie rytmu, struktura przestrzenna modułowa - zmiana gęstości; | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | praca własna | 30 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Praca własna | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Realizacja programu odbywa się w formie ćwiczeń. Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej: filmy, fotografie. Realizacja ćwiczeń poprzedzona jest analizą tematu w postaci zgromadzenia przez studenta ikonografii, wykonania szkiców, fotografii etc. Podczas korekt ustalana jest technologia wykonania, dobór materiałów oraz parametry pracy. W II semestrze tematy ćwiczeń oraz zakres opracowań mają zachęcić do bardziej swobodnej wypowiedzi w technologii, która uwzględnia indywidualne preferencje. Przy niektórych ćwiczeniach istnieje możliwość pracy w 2-osobowych zespołach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta i poziom zaangażowania w przedmiot oraz frekwencyjność. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C7_W01 ma wiedzę ogólną w zakresie kompozycji w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych | Wz_1A_W01 | A1_W10 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C7_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | Wz_1A_U01 | A1_U14 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C7_K01 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | Wz_1A_K02 | A1_K02 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C7_W01 ma wiedzę ogólną w zakresie kompozycji w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kompozycji i stosowania środków ekspresji co uniemożliwia poprawną realizację zadania. |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu kompozycji oraz zna podstawowe środki ekspresji co pozwala na realizację ćwiczeń w pełnym zakresie na poprawnym poziomie. | |
3,5 | ||
4,0 | Posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu kompozycji oraz wie jak stosować wybrane środki ekspresji w celu realizacji pełnego zadania na dobrym poziomie. | |
4,5 | ||
5,0 | Posiada szeroką wiedzę w zakresie kompozycji, zna szeroki wachlarz środków ekspresji. Posiada więcej niż przeciętną wiedzę o stosowanym warsztacie plastyczny. Realizacja zadania na bardzo wysokim poziomie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C7_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | 2,0 | Nie potrafi zaprojektować a następnie zrealizować w pełni ćwiczenia. |
3,0 | Realizowane ćwiczenia wykazują braki w umiejętnościach warsztatowych niezbędnych do wyrażenia własnej koncepcji, co uniemożliwia pełne wykonanie zadania. | |
3,5 | ||
4,0 | Posiada dobre umiejętności warsztatowe, co umożliwia sprawne wyrażanie własnych koncepcji, dokonuje pełnej realizacji zadania. | |
4,5 | ||
5,0 | Proces koncepcyjny jak i realizacja zadania wykazuje ponadprzeciętne umiejętności studenta. Finalna praca prezentuje oryginalne rozwiązanie koncepcyjne i doskonały warsztat plastyczny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C7_K01 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | 2,0 | Nie potrafi samodzielnie zaprojektować, zrealizować i zaprezentować zadania. |
3,0 | Zadania projektowe przeprowadza niesamodzielnie, nie potrafi ich skutecznie zrealizować, ma problemy z werbalną prezentacją. | |
3,5 | ||
4,0 | Potrafi przeprowadzić samodzielnie działania projektowe, uzyskuje dobre wyniki w jego realizacji i prezentacji. | |
4,5 | ||
5,0 | Chętnie podejmuje się niezależnych działań projektowych uzyskując bardzo dobre wyniki w ich realizacji i prezentacji. Działania projektowe cechuje samodzielność i metodyczność a realizacja wraz z prezentacją stanowią oryginale rozwiązanie. |
Literatura podstawowa
- Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, Warszawa, 1981
- Wasyl Kandynsky, Punkt, linia płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
- Herbert Read, O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa, 1973
- Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2005
- Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1974
- Jack Tresidder, Symbole i ich znaczenie, Horyzont, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Franz Zeier – Papier, Haupt, 1993, Papier, Haupt, 1993, egz. dostępny u prowadzącego
- Nancy Wiliams, Ginko Press, Papier Design, Hamburg, 1993, egz. dostępny u prowadzącego