Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Historia sztuki, wzornictwa i kultury:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia sztuki, wzornictwa i kultury
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Ciesielski <wciesielski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Ciesielski <wciesielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,01,00egzamin
wykładyW7 45 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien dysponowac podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury. Powinien posiadan opanowane podstawowe umiejętności pisania tekstów analityczych oraz samodzielnego zdobywania informacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku miedzy własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ogólne przybliżenie zagadnień, problematyki i najnowszych teorii historii sztuki.2
T-W-2Wybrane zjawiska, artyści i zagadnienia sztuki współczesnej. Proponowane tematy: Trickster jako strategia artystyczna, Artysta jako współkreator zmiany społecznej, Relacja artysty z władzą – obywatel aktywny.14
T-W-3Wybrane zjawiska, artyści i zagadnienia sztuki XX wieku. Proponowane tematy: Artysta jako krytyk kultury i sztuki, Postawy tautologiczne - autorefleksyjne w sztuce, Rynek sztuki - sztuka jako towar i narzędzie propagandy, Poszerzanie granic sztuki, Nowoczesnośc w polskiej sztuce międzywojnia.14
30
wykłady
T-W-1Wybrane zjawiska z historii designu, twórcy i modele sztuki użytkowej, tendencje, pozycja społeczna twórcy i zmiana statusu obiektu na przestrzeni dziejów, zmiany form i relacji.15
T-W-2Najważniejsze zagadnienia współczesnej myśli filozoficznej, estetycznej i filozoficznej. Modele funkcjonowania kultury, zwłaszcza z naciskiem na jej funkcjinowanie w obrębie nowych mediów. Wybrane zagadnienia: naduzycia w sztuce, cenzura, symulacje i symulakra, pamięć kulturowa, psychologiczne uwarunkowania kultury, płynna nowoczesność.27
T-W-3Komiks jako popkulturowe zjawisko w obrębie mainstreamu.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponowac wystarczającą wiedzą by swobodnie poruszac się w problemtyce sztuki współczesnej i w sposób otwarty dostrzegac różne aspekty jej funkcjonowania.30
A-W-2Kolokwium sprawdzajace zdobytą wiedzę, zarówno pod względem faktograficznym jak i umiejętnego wyrażania własnej opinii oraz analizy dzieła sztuki współczesnej.2
A-W-3Konwersatorium, student powinien umiec wykorzystywac swoją wiedzę w dyskusji oraz aktywnie poszukiwac i weryfikowac posiadane przez siebie informacje.2
A-W-4Dwie prace pisemne na zadany temat. Student powiniem przedstawic dwie prace o znormalizowanej objętości, w których wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywac dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny będzie mógł odnieśc się do zadanego tematu.26
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponowac wystarczajaca wiedza by swobodnie poruszac sie w problemtyce współczesnej kultury i w sposób otwarty dostrzegac rózne aspekty jej funkcjonowania, a także dysponowac także podstawową wiedzą zakresu historii designu.45
A-W-2Kolokwium sprawdzajace zdobytą wiedzę, zarówno pod kątem faktograficznym jak i umiejetnego wyrazania własnej opinii oraz krytyczneo myśłenia.6
A-W-3Konwersatorium, student powinien umiec wykorzystywac swoją wiedzę w dyskusji oraz aktywnie poszukiwac i weryfikowac posiadane przez siebie informacje.6
A-W-4Praca pisemna na zadany temat. Student powiniem przedstawic pracę o znormalizowanej objetosci, w której wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywac dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny bedzie mógł odniesc sie do zadanego tematu.33
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - seria wykładów podejmujących wybrane zagadnienai z zakresu historii sztuki designu i kultury.
M-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejętnośc krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
M-3Konwersatorium - przy pomocy modreowanej dyskusji, student poznaje metody prowadzenia merytorycznego dyskursu.
M-4Praca pisemna - samodzielna praca, która rozwija umiejętnośc krytycznego myślenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywnośc - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecnośc studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Praca pisemna - ocena cząstkowa wpływających na ocenę końcową
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływajaca na ocenę końcową

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B5_W01
ma elementarną wiedzę z zakresu historii sztuki, w pogłębionym zakresie zna powyższe zagadnienia w odniesieniu do w. XIX., a przede wszystkim do wieków XX. i XXI.; zna w stopniu zaawansowanym historię wzornictwa.
Wz_1A_W06A1_W11, A1_W12, A1_W15C-1T-W-3, T-W-1, T-W-3, T-W-1M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B5_K01
jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Wz_1A_K04A1_K04C-1T-W-2, T-W-2M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B5_W01
ma elementarną wiedzę z zakresu historii sztuki, w pogłębionym zakresie zna powyższe zagadnienia w odniesieniu do w. XIX., a przede wszystkim do wieków XX. i XXI.; zna w stopniu zaawansowanym historię wzornictwa.
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc oraz potrafi wykorzystac tę wiedzę w sposób przemyślany.
4,0Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach.
4,5Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B5_K01
jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
2,0Student nie potrafi wykorzystac posiadanej wiedzy do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych.
3,0Student potrafi wykorzystac posiadaną wiedzę do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych.
3,5Student potrafi wykorzystac posiadaną wiedzę do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych oraz do jego ewentualnej weryfikacji w obliczu nowych informacji.
4,0Student aktywnie wykorzystuje posiadaną wiedzę do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych oraz potrafi konfrontowac go z innymi systemami.
4,5Student aktywnie wykorzystuje posiadaną wiedzę do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych oraz potrafi adaptowac go w obliczu zetnięcia z innymi systemami.
5,0Student dysponuje wykształconym systemem indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych, potrafi adaptowac go w obliczu zetnięcia z innymi systemami oraz aktywnie poszukuje dodatkowej wiedzy by swój system rozwijac i modyfikowac.

Literatura podstawowa

  1. Penny Sparke, Design Historia wzornictwa, Arkady, Warszawa, 2012
  2. Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  3. Ernst Hans Gombrich, O sztuce, Rebis, Poznań, 2009
  4. Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945–2005, Stentor, Warszawa, 2005
  5. Józef Mrozek, Przemysław Trzeciak, Wojciech Włodarczyk, Sztuka świata tom 10, Arkady, Warszawa, 2009
  6. Waldemar Baraniewski, Józef A. Mrozek, Maria Poprzęcka, Piotr Szubert, Przemysław Trzeciak, Sztuka świata tom 9, Arkady, Warszawa, 2009
  7. Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Jerzy Ludwiński, Sztuka w epoce postartystycznej i inne teksty, ASP w Poznaiu, BWA we Wrocławiu, Poznań, Wrocław, 2009
  2. Jan Świdziński, Sztuka, społeczeństwo i samoświadomość, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Warszawa, 2009
  3. Bożena Kowalska, Polska awangarda malarska 1945 - 1970, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1975
  4. Aleksander Wojciechowski, Młode malarstwo polskie 1944 - 1974, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków, 1983
  5. Janusz Bogucki, Sztuka Polski Ludowej, Wydawnictawa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1983
  6. Urszula Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Wydawnictawa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1973
  7. Luiza Nader, Konceptualizm w PRL, Wzdawnictwo Uniwersztetu Warszawskiego, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa, 2009
  8. Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu: w stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Rebis, Poznań, 1999
  9. Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty: sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1989, Rebis, Poznań, 2005
  10. Grzegorz Dziamski, Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2009
  11. red: Grzegorz Dziamski, Encyklopedia kultury polskiej XX wieku.Od awangardy do postmodernizmu, Wiedza o Kulturze, Warszawa, 1996
  12. red: Jolanta Ciesielska, Republika bananowa. Ekspresja lat 80., Ośrodek Kultury i Sztuki, Wrocław, 2008
  13. red: Jolanta CIesielska, Suplementy do sztuki polskiej lat 80., Ośrodek Kultury i Sztuki, Wrocław, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne przybliżenie zagadnień, problematyki i najnowszych teorii historii sztuki.2
T-W-2Wybrane zjawiska, artyści i zagadnienia sztuki współczesnej. Proponowane tematy: Trickster jako strategia artystyczna, Artysta jako współkreator zmiany społecznej, Relacja artysty z władzą – obywatel aktywny.14
T-W-3Wybrane zjawiska, artyści i zagadnienia sztuki XX wieku. Proponowane tematy: Artysta jako krytyk kultury i sztuki, Postawy tautologiczne - autorefleksyjne w sztuce, Rynek sztuki - sztuka jako towar i narzędzie propagandy, Poszerzanie granic sztuki, Nowoczesnośc w polskiej sztuce międzywojnia.14
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zjawiska z historii designu, twórcy i modele sztuki użytkowej, tendencje, pozycja społeczna twórcy i zmiana statusu obiektu na przestrzeni dziejów, zmiany form i relacji.15
T-W-2Najważniejsze zagadnienia współczesnej myśli filozoficznej, estetycznej i filozoficznej. Modele funkcjonowania kultury, zwłaszcza z naciskiem na jej funkcjinowanie w obrębie nowych mediów. Wybrane zagadnienia: naduzycia w sztuce, cenzura, symulacje i symulakra, pamięć kulturowa, psychologiczne uwarunkowania kultury, płynna nowoczesność.27
T-W-3Komiks jako popkulturowe zjawisko w obrębie mainstreamu.3
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponowac wystarczającą wiedzą by swobodnie poruszac się w problemtyce sztuki współczesnej i w sposób otwarty dostrzegac różne aspekty jej funkcjonowania.30
A-W-2Kolokwium sprawdzajace zdobytą wiedzę, zarówno pod względem faktograficznym jak i umiejętnego wyrażania własnej opinii oraz analizy dzieła sztuki współczesnej.2
A-W-3Konwersatorium, student powinien umiec wykorzystywac swoją wiedzę w dyskusji oraz aktywnie poszukiwac i weryfikowac posiadane przez siebie informacje.2
A-W-4Dwie prace pisemne na zadany temat. Student powiniem przedstawic dwie prace o znormalizowanej objętości, w których wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywac dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny będzie mógł odnieśc się do zadanego tematu.26
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponowac wystarczajaca wiedza by swobodnie poruszac sie w problemtyce współczesnej kultury i w sposób otwarty dostrzegac rózne aspekty jej funkcjonowania, a także dysponowac także podstawową wiedzą zakresu historii designu.45
A-W-2Kolokwium sprawdzajace zdobytą wiedzę, zarówno pod kątem faktograficznym jak i umiejetnego wyrazania własnej opinii oraz krytyczneo myśłenia.6
A-W-3Konwersatorium, student powinien umiec wykorzystywac swoją wiedzę w dyskusji oraz aktywnie poszukiwac i weryfikowac posiadane przez siebie informacje.6
A-W-4Praca pisemna na zadany temat. Student powiniem przedstawic pracę o znormalizowanej objetosci, w której wykorzysta posiadaną wiedzę, nauczy się zdobywac dodatkowe informacje oraz w sposób krytyczny bedzie mógł odniesc sie do zadanego tematu.33
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B5_W01ma elementarną wiedzę z zakresu historii sztuki, w pogłębionym zakresie zna powyższe zagadnienia w odniesieniu do w. XIX., a przede wszystkim do wieków XX. i XXI.; zna w stopniu zaawansowanym historię wzornictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W06ma elementarną wiedzę z zakresu historii sztuki, w pogłębionym zakresie zna powyższe zagadnienia w odniesieniu do w. XIX., a przede wszystkim do wieków XX. i XXI.; zna w stopniu zaawansowanym historię wzornictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W11zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami
A1_W12wykazuje się znajomością stylów w sztuce i związanych z nimi tradycjami twórczymi
A1_W15zna powiązania i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami związanymi ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku miedzy własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-3Wybrane zjawiska, artyści i zagadnienia sztuki XX wieku. Proponowane tematy: Artysta jako krytyk kultury i sztuki, Postawy tautologiczne - autorefleksyjne w sztuce, Rynek sztuki - sztuka jako towar i narzędzie propagandy, Poszerzanie granic sztuki, Nowoczesnośc w polskiej sztuce międzywojnia.
T-W-1Ogólne przybliżenie zagadnień, problematyki i najnowszych teorii historii sztuki.
T-W-3Komiks jako popkulturowe zjawisko w obrębie mainstreamu.
T-W-1Wybrane zjawiska z historii designu, twórcy i modele sztuki użytkowej, tendencje, pozycja społeczna twórcy i zmiana statusu obiektu na przestrzeni dziejów, zmiany form i relacji.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - seria wykładów podejmujących wybrane zagadnienai z zakresu historii sztuki designu i kultury.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływajaca na ocenę końcową
S-1Ocena formująca: Aktywnośc - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecnośc studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc.
3,0Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc.
3,5Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc oraz potrafi wykorzystac tę wiedzę w sposób przemyślany.
4,0Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach.
4,5Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
5,0Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęc, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B5_K01jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K04jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K04posiada umiejętność samooceny, konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób, podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku miedzy własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-2Najważniejsze zagadnienia współczesnej myśli filozoficznej, estetycznej i filozoficznej. Modele funkcjonowania kultury, zwłaszcza z naciskiem na jej funkcjinowanie w obrębie nowych mediów. Wybrane zagadnienia: naduzycia w sztuce, cenzura, symulacje i symulakra, pamięć kulturowa, psychologiczne uwarunkowania kultury, płynna nowoczesność.
T-W-2Wybrane zjawiska, artyści i zagadnienia sztuki współczesnej. Proponowane tematy: Trickster jako strategia artystyczna, Artysta jako współkreator zmiany społecznej, Relacja artysty z władzą – obywatel aktywny.
Metody nauczaniaM-2Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejętnośc krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów.
M-3Konwersatorium - przy pomocy modreowanej dyskusji, student poznaje metody prowadzenia merytorycznego dyskursu.
M-4Praca pisemna - samodzielna praca, która rozwija umiejętnośc krytycznego myślenia, analizy faktów oraz wygłaszania opinii popartych uzasadnionymi argumentami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca pisemna - ocena cząstkowa wpływających na ocenę końcową
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływajaca na ocenę końcową
S-1Ocena formująca: Aktywnośc - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecnośc studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystac posiadanej wiedzy do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych.
3,0Student potrafi wykorzystac posiadaną wiedzę do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych.
3,5Student potrafi wykorzystac posiadaną wiedzę do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych oraz do jego ewentualnej weryfikacji w obliczu nowych informacji.
4,0Student aktywnie wykorzystuje posiadaną wiedzę do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych oraz potrafi konfrontowac go z innymi systemami.
4,5Student aktywnie wykorzystuje posiadaną wiedzę do stworzenia kompetentnego systemu indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych oraz potrafi adaptowac go w obliczu zetnięcia z innymi systemami.
5,0Student dysponuje wykształconym systemem indywidualnych kryteriów kulturowych i artystycznych, potrafi adaptowac go w obliczu zetnięcia z innymi systemami oraz aktywnie poszukuje dodatkowej wiedzy by swój system rozwijac i modyfikowac.