Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Plastyka - rzeźba:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Plastyka - rzeźba
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Jerzy Lipczyński <jlipczynski@zut.edu.pl>, Szymon Olbrychowski <solbrychowski@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 45 3,01,00zaliczenie
projektyP4 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Poszerzona wiedza w zakresie sztuk plastycznych zwłaszcza rzeźby, aranżacji przestrzennych i zjawisk,zaliczenie semestu 5
W-2Gotowość do podejmowania samodzielnych decyzji kompozycyjnych i realizacyjnych.
W-3Zdolności manualne potrzebne do realizacji zadań plastycznych. Podstawowa umiejętności posługiwania się językiem plastycznym, Podstawowe rozumienie pojęć i terminów plastycznych: perspektywa, konstrukcja, kompozycja statyczna i dynamiczna, technika, forma. Umiejętność obserwacji natury - modela

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest rozwijanie i kształtowanie umiejętności świadomego budowania kompozycji stukturalych-rzeźbiarskich, przestrzenych. Budowania relacji elementów.
C-2Zagadnienia odczytywania ruchu, układu przestrzennego w stopniu zaawansowanym. Orientuje studenta w środkach ekspresji plastycznej i wzbogaca jego umiejętności warsztatowe.
C-3Student umie samodzielnie zastosować technikę tradycyjnej - plastycznej prezentacji przestrzennej projektu. Orientuje się w zaawansowanych metodach modelowania.
C-4Student jest zdolny do twórczego myślenia, wytwarza pomysły, potrafi świadomie budować kompozycje trówymiarowe.
C-5Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z kompozycją na płaszczyźnie i w przestrzeni
C-6Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych
C-7Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury.
C-8Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych sytuacjach z otoczenia.
C-9Zaznajomienie z konstrukcją i formą ludzkiego ciała z uwzględnieniem proporcji i funkcji.
C-10Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rzeźbiarskich w wybranej technice
C-11Umiejętność posługiwania się formą przestrzenną w celu zaprezentowania własnego projektu. Umiejętność szybkiego przedstawienia układu przestrzennego kompozycyjnego/sytuacyjnego – szkic rzeźbiarski

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wstęp do tematu/objaśnienie zadania – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z postawionym zadaniem. Pojęcia z zakresu kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni, negatyw, pozytyw formy przestrzennej i płaskiej. Omówienie zagadnień związanych z budową brył, skalą, proporcjami, kierunkami i konstrukcją formy. Omówienie kryteriów oceniania4
T-P-2Układ kompozycyjny przestrzenny „STRUKTURY” Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne Problem: -Proporcja, relacja skali, wielkości i rodzaj użytego elementów względem siebie oraz w stosunku do wielkości całej kompozycji. -Światłocień /światło czynnikiem kreującymi destruującym formę -Kompozycja /otwarta, zamknięta, dynamiczna, statyczna. -Badanie możliwości budowania kompozycji z elementów powtarzalnych -Analiza wartości przestrzennych wynikająca z wykorzystania powtarzalnego elementu -Definiowanie pojeć element, zbiór, zespół, zdarzenie, układ, system -Rozwijanie plastycznego myślenia i przestrzennego postrzegania15
T-P-3Zadanie wolne, odpowiedz plastyczna na problem zaobserwowany przez studenta/praca na wyobraźnię -skala, forma, faktura -obserwacja, umiejętność odwzorowywania, odczytywania i rozumienia natury -kształtowanie umiejętności budowania/konstruowania wyobrażonej formy -rozwijanie umiejętności obserwacji i myślenia wynikowego -Doskonalenie umiejętności manualnych i posługiwania się technikami rzeźbiarski w realizacji formy przestrzennej -Trafne stosowanie środków plastycznych/ języka plastycznego do obrazowania idei/problemu prac20
T-P-4Przeglądy śródsemestralne6
45
projekty
T-P-1Wstęp do tematu/objaśnienie zadania – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z postawionym zadaniem. Pojęcia z zakresu kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni, negatyw, pozytyw formy przestrzennej i płaskiej. Omówienie zagadnień związanych z budową brył, skalą, proporcjami, kierunkami i konstrukcją formy. Omówienie kryteriów oceniania3
T-P-2Układ przestrzenny komponowany na płaszczyźnie „MODUŁY” Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne Problem: -Proporcja, relacja skali, wielkości elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny. -Światłocień /światło czynnikiem kreującymi destruującym formę -Kompozycja /otwarta, zamknięta, dynamiczna, statyczna. -Badanie możliwości budowania kompozycji z elementów powtarzalnych -Analiza wartości przestrzennych wynikająca z opracowania modułu -Rozwijanie plastycznego myślenia i przestrzennego postrzegania format pracy 50x50cm, materiał: papier – brystol12
T-P-3Replika -skala, forma, faktura -obserwacja, umiejętność odwzorowywania, odczytywania i rozumienia natury12
T-P-4Przedmiot znaleziony -twórcza adaptacja codzinnego/zwykłego przedmiotu na cele wypowiedzi artystycznej -rozwijanie umiejętności obserwacji i myślenia wynikowego -Doskonalenie umiejętności manualnych i posługiwania się technikami rzeźbiarski w realizacji formy przestrzennej -Trafne stosowanie środków plastycznych/ języka plastycznego do obrazowania idei/problemu prac13
T-P-5Przeglądy śródsemestralne5
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna45
90
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna45
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia labolatoryjne.
M-3Pokaz połączony z przeżyciem
M-4Wstęp do tematu/zadania - objaśnienie; pokaz praktycznego działania; obserwacja z natury; korekta; ćw. przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: formujący. Umiejętności związane z warsztatem rzeźbiarskim.
S-2Ocena formująca: formujący. Uzyskanie odpowiedniej sprawności w budowaniu materiałowych kompozycji trójwymiarowych strukturalnych, wieloelementowych. Rónorodność łączeń. Bogaty język plastyczny.Wrażliwość i intuicja.
S-3Ocena formująca: formujący. Spektrum szeroko rozumianej sztuki. Działania w zakresie dyscyplin plastycznych.
S-4Ocena formująca: formujący. Swiadomość konstruowania idei plastycznych.
S-5Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć, Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B4_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Wz_1A_W01A1_W10C-1, C-3, C-4, C-2, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9, C-10, C-11T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-P-4, T-P-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4, S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B4_U01
umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania
Wz_1A_U10A1_U19, A1_U20C-1, C-3, C-4, C-2, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9, C-10, C-11T-P-1, T-P-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4, S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B4_K01
jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Wz_1A_K03A1_K03C-1, C-3, C-4, C-2, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9, C-10, C-11T-P-3, T-P-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4, S-2, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B4_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
2,0Nie opanował w stopniu zadowalającym zagadnień odczytywania formy, budowania sruktur, kompozycji i zjawisk językiem i warsztatem plastycznym
3,0Opanował na poziomie podstawowym odczytywanie formy rzeźbirskiej. Umie rozeznać pojęcia:struktura, zbiór, zespół, system, negatyw-pozytyw.Przekształca na język sztuki zjawiska. Ujawnia twórcze myślenie.
3,5Umie formułować idee artystyczne. Orientuje się w środkach ekspresji. Twórczo realizuje przedstawione zadania.
4,0Swiadomie kostruuje kompozycje trójwymiarowe. Jest zorientowany w tendencjach sztuki nowoczesnej w tym w rzeźbie. Ma łatwość formowania idei artystycznych.
4,5W sposób wyróżniający realizuje postawione zadania, umie definiować zjawiska, buduje stryktury. Rozpoznaje relacje przestrzenne, umie je określić.
5,0Student posiada warsztat twórczy. Buduje idee artystyczne i świadomie je realizuje.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B4_U01
umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania
2,0Nie potrafi samodzielnie zastosować technik warsztatu rzeźbiarskiego. Nie posiada zdolności manualnych lub ich nie ćwiczy. Nie umie łączyć materiałów i posługiwać się warsztatem plastycznym.
3,0Potrafi w stopniu podstawowym budować kompozyje przestrzenne. Rozwija zdolności manualne. Umie korzystać z warsztatu rzeźbiarskiego.
3,5Rozwija i ubogaca warsztat zdolności manulnych. Umie dobierać i łączyć materiały. Posiada decyzyjność wyboru technologii do realizacji projektu.
4,0Dobrze orientuje się w technologiacz warsztatowych. Jest dokładny i sprawny manualnie.
4,5Wyróżnia się zdolnościami manualnymi i twórczymi. Umie formułować i decydować o kształcie, formie sposobie realizacji postawionego zadania.
5,0Jest wyrazisty i zdecydowany . Posiada warsztat plastyczny. Inicjuje sposoby rozwiązań zadania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B4_K01
jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
2,0Nie jest zdolny do twórczego myślania. Nie wytwarza pomysłów. Jest bierny.
3,0W stopniu podstawowym przyswaja informacje. Próbuje rozwijać twórcze myślanie. Posługuje się intuicją. Potrafi pracować grupie.
3,5Jest aktywny i twórczy. Inicjue nowe pomysły. Rozwija twórcze myślanie. Stawia sobie wysokie wymagania.
4,0Potrafi szybko przyswajać informacje. Umie działać pod prasją krytyki i czasu. Nie boi się nowych wyzwań artystycznych.
4,5Wyróżnia się aktywnością. Z łatwością wytwarza pomysły. Jest gotowy do zmiany kierunków myślenia. Ma ambicję.
5,0Ma intuicję artystyczną. Lubi wyzwania. Potrafi umiejętnie filtrować i indeksować informacje.

Literatura podstawowa

  1. A. Kotula, P. Krakowski, Rzeźba Współczesna
  2. Tony Richardson, Nikos Stangos, KIERUNKI I TENDENCJE SZTUKI NOWOCZESNEJ
  3. Simblet Sarah, Anatomia dla artystów, Arkady, W-wa, 2007
  4. Ernst Gombrich, Sztuka i złudzenie, PIW, W-wa, 1981
  5. W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
  6. Tessing, Techniki Rysunku, WAF, W-wa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Literatura o sztuce ogolnodostępna., katalogi, foldery, albumy, filmy
  2. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, 2011
  3. John Berger, Sposoby widzenia, Aletheia, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wstęp do tematu/objaśnienie zadania – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z postawionym zadaniem. Pojęcia z zakresu kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni, negatyw, pozytyw formy przestrzennej i płaskiej. Omówienie zagadnień związanych z budową brył, skalą, proporcjami, kierunkami i konstrukcją formy. Omówienie kryteriów oceniania4
T-P-2Układ kompozycyjny przestrzenny „STRUKTURY” Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne Problem: -Proporcja, relacja skali, wielkości i rodzaj użytego elementów względem siebie oraz w stosunku do wielkości całej kompozycji. -Światłocień /światło czynnikiem kreującymi destruującym formę -Kompozycja /otwarta, zamknięta, dynamiczna, statyczna. -Badanie możliwości budowania kompozycji z elementów powtarzalnych -Analiza wartości przestrzennych wynikająca z wykorzystania powtarzalnego elementu -Definiowanie pojeć element, zbiór, zespół, zdarzenie, układ, system -Rozwijanie plastycznego myślenia i przestrzennego postrzegania15
T-P-3Zadanie wolne, odpowiedz plastyczna na problem zaobserwowany przez studenta/praca na wyobraźnię -skala, forma, faktura -obserwacja, umiejętność odwzorowywania, odczytywania i rozumienia natury -kształtowanie umiejętności budowania/konstruowania wyobrażonej formy -rozwijanie umiejętności obserwacji i myślenia wynikowego -Doskonalenie umiejętności manualnych i posługiwania się technikami rzeźbiarski w realizacji formy przestrzennej -Trafne stosowanie środków plastycznych/ języka plastycznego do obrazowania idei/problemu prac20
T-P-4Przeglądy śródsemestralne6
45

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wstęp do tematu/objaśnienie zadania – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z postawionym zadaniem. Pojęcia z zakresu kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni, negatyw, pozytyw formy przestrzennej i płaskiej. Omówienie zagadnień związanych z budową brył, skalą, proporcjami, kierunkami i konstrukcją formy. Omówienie kryteriów oceniania3
T-P-2Układ przestrzenny komponowany na płaszczyźnie „MODUŁY” Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne Problem: -Proporcja, relacja skali, wielkości elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny. -Światłocień /światło czynnikiem kreującymi destruującym formę -Kompozycja /otwarta, zamknięta, dynamiczna, statyczna. -Badanie możliwości budowania kompozycji z elementów powtarzalnych -Analiza wartości przestrzennych wynikająca z opracowania modułu -Rozwijanie plastycznego myślenia i przestrzennego postrzegania format pracy 50x50cm, materiał: papier – brystol12
T-P-3Replika -skala, forma, faktura -obserwacja, umiejętność odwzorowywania, odczytywania i rozumienia natury12
T-P-4Przedmiot znaleziony -twórcza adaptacja codzinnego/zwykłego przedmiotu na cele wypowiedzi artystycznej -rozwijanie umiejętności obserwacji i myślenia wynikowego -Doskonalenie umiejętności manualnych i posługiwania się technikami rzeźbiarski w realizacji formy przestrzennej -Trafne stosowanie środków plastycznych/ języka plastycznego do obrazowania idei/problemu prac13
T-P-5Przeglądy śródsemestralne5
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B4_W01ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W01ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W10ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest rozwijanie i kształtowanie umiejętności świadomego budowania kompozycji stukturalych-rzeźbiarskich, przestrzenych. Budowania relacji elementów.
C-3Student umie samodzielnie zastosować technikę tradycyjnej - plastycznej prezentacji przestrzennej projektu. Orientuje się w zaawansowanych metodach modelowania.
C-4Student jest zdolny do twórczego myślenia, wytwarza pomysły, potrafi świadomie budować kompozycje trówymiarowe.
C-2Zagadnienia odczytywania ruchu, układu przestrzennego w stopniu zaawansowanym. Orientuje studenta w środkach ekspresji plastycznej i wzbogaca jego umiejętności warsztatowe.
C-5Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z kompozycją na płaszczyźnie i w przestrzeni
C-6Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych
C-7Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury.
C-8Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych sytuacjach z otoczenia.
C-9Zaznajomienie z konstrukcją i formą ludzkiego ciała z uwzględnieniem proporcji i funkcji.
C-10Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rzeźbiarskich w wybranej technice
C-11Umiejętność posługiwania się formą przestrzenną w celu zaprezentowania własnego projektu. Umiejętność szybkiego przedstawienia układu przestrzennego kompozycyjnego/sytuacyjnego – szkic rzeźbiarski
Treści programoweT-P-1Wstęp do tematu/objaśnienie zadania – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z postawionym zadaniem. Pojęcia z zakresu kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni, negatyw, pozytyw formy przestrzennej i płaskiej. Omówienie zagadnień związanych z budową brył, skalą, proporcjami, kierunkami i konstrukcją formy. Omówienie kryteriów oceniania
T-P-2Układ kompozycyjny przestrzenny „STRUKTURY” Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne Problem: -Proporcja, relacja skali, wielkości i rodzaj użytego elementów względem siebie oraz w stosunku do wielkości całej kompozycji. -Światłocień /światło czynnikiem kreującymi destruującym formę -Kompozycja /otwarta, zamknięta, dynamiczna, statyczna. -Badanie możliwości budowania kompozycji z elementów powtarzalnych -Analiza wartości przestrzennych wynikająca z wykorzystania powtarzalnego elementu -Definiowanie pojeć element, zbiór, zespół, zdarzenie, układ, system -Rozwijanie plastycznego myślenia i przestrzennego postrzegania
T-P-3Zadanie wolne, odpowiedz plastyczna na problem zaobserwowany przez studenta/praca na wyobraźnię -skala, forma, faktura -obserwacja, umiejętność odwzorowywania, odczytywania i rozumienia natury -kształtowanie umiejętności budowania/konstruowania wyobrażonej formy -rozwijanie umiejętności obserwacji i myślenia wynikowego -Doskonalenie umiejętności manualnych i posługiwania się technikami rzeźbiarski w realizacji formy przestrzennej -Trafne stosowanie środków plastycznych/ języka plastycznego do obrazowania idei/problemu prac
T-P-4Przeglądy śródsemestralne
T-P-3Replika -skala, forma, faktura -obserwacja, umiejętność odwzorowywania, odczytywania i rozumienia natury
T-P-2Układ przestrzenny komponowany na płaszczyźnie „MODUŁY” Wszystkie ćwiczenia poprzedza wykład problemowy oraz szkice koncepcyjne Problem: -Proporcja, relacja skali, wielkości elementów względem siebie oraz w stosunku do formatu płaszczyzny. -Światłocień /światło czynnikiem kreującymi destruującym formę -Kompozycja /otwarta, zamknięta, dynamiczna, statyczna. -Badanie możliwości budowania kompozycji z elementów powtarzalnych -Analiza wartości przestrzennych wynikająca z opracowania modułu -Rozwijanie plastycznego myślenia i przestrzennego postrzegania format pracy 50x50cm, materiał: papier – brystol
T-P-1Wstęp do tematu/objaśnienie zadania – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z postawionym zadaniem. Pojęcia z zakresu kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni, negatyw, pozytyw formy przestrzennej i płaskiej. Omówienie zagadnień związanych z budową brył, skalą, proporcjami, kierunkami i konstrukcją formy. Omówienie kryteriów oceniania
T-P-4Przedmiot znaleziony -twórcza adaptacja codzinnego/zwykłego przedmiotu na cele wypowiedzi artystycznej -rozwijanie umiejętności obserwacji i myślenia wynikowego -Doskonalenie umiejętności manualnych i posługiwania się technikami rzeźbiarski w realizacji formy przestrzennej -Trafne stosowanie środków plastycznych/ języka plastycznego do obrazowania idei/problemu prac
T-P-5Przeglądy śródsemestralne
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia labolatoryjne.
M-3Pokaz połączony z przeżyciem
M-4Wstęp do tematu/zadania - objaśnienie; pokaz praktycznego działania; obserwacja z natury; korekta; ćw. przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: formujący. Umiejętności związane z warsztatem rzeźbiarskim.
S-3Ocena formująca: formujący. Spektrum szeroko rozumianej sztuki. Działania w zakresie dyscyplin plastycznych.
S-4Ocena formująca: formujący. Swiadomość konstruowania idei plastycznych.
S-2Ocena formująca: formujący. Uzyskanie odpowiedniej sprawności w budowaniu materiałowych kompozycji trójwymiarowych strukturalnych, wieloelementowych. Rónorodność łączeń. Bogaty język plastyczny.Wrażliwość i intuicja.
S-5Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć, Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował w stopniu zadowalającym zagadnień odczytywania formy, budowania sruktur, kompozycji i zjawisk językiem i warsztatem plastycznym
3,0Opanował na poziomie podstawowym odczytywanie formy rzeźbirskiej. Umie rozeznać pojęcia:struktura, zbiór, zespół, system, negatyw-pozytyw.Przekształca na język sztuki zjawiska. Ujawnia twórcze myślenie.
3,5Umie formułować idee artystyczne. Orientuje się w środkach ekspresji. Twórczo realizuje przedstawione zadania.
4,0Swiadomie kostruuje kompozycje trójwymiarowe. Jest zorientowany w tendencjach sztuki nowoczesnej w tym w rzeźbie. Ma łatwość formowania idei artystycznych.
4,5W sposób wyróżniający realizuje postawione zadania, umie definiować zjawiska, buduje stryktury. Rozpoznaje relacje przestrzenne, umie je określić.
5,0Student posiada warsztat twórczy. Buduje idee artystyczne i świadomie je realizuje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B4_U01umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U10umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_U19posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych
A1_U20opanowała efektywne techniki ćwiczenia umiejętności warsztatowych, umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest rozwijanie i kształtowanie umiejętności świadomego budowania kompozycji stukturalych-rzeźbiarskich, przestrzenych. Budowania relacji elementów.
C-3Student umie samodzielnie zastosować technikę tradycyjnej - plastycznej prezentacji przestrzennej projektu. Orientuje się w zaawansowanych metodach modelowania.
C-4Student jest zdolny do twórczego myślenia, wytwarza pomysły, potrafi świadomie budować kompozycje trówymiarowe.
C-2Zagadnienia odczytywania ruchu, układu przestrzennego w stopniu zaawansowanym. Orientuje studenta w środkach ekspresji plastycznej i wzbogaca jego umiejętności warsztatowe.
C-5Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z kompozycją na płaszczyźnie i w przestrzeni
C-6Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych
C-7Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury.
C-8Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych sytuacjach z otoczenia.
C-9Zaznajomienie z konstrukcją i formą ludzkiego ciała z uwzględnieniem proporcji i funkcji.
C-10Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rzeźbiarskich w wybranej technice
C-11Umiejętność posługiwania się formą przestrzenną w celu zaprezentowania własnego projektu. Umiejętność szybkiego przedstawienia układu przestrzennego kompozycyjnego/sytuacyjnego – szkic rzeźbiarski
Treści programoweT-P-1Wstęp do tematu/objaśnienie zadania – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z postawionym zadaniem. Pojęcia z zakresu kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni, negatyw, pozytyw formy przestrzennej i płaskiej. Omówienie zagadnień związanych z budową brył, skalą, proporcjami, kierunkami i konstrukcją formy. Omówienie kryteriów oceniania
T-P-3Replika -skala, forma, faktura -obserwacja, umiejętność odwzorowywania, odczytywania i rozumienia natury
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia labolatoryjne.
M-3Pokaz połączony z przeżyciem
M-4Wstęp do tematu/zadania - objaśnienie; pokaz praktycznego działania; obserwacja z natury; korekta; ćw. przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: formujący. Umiejętności związane z warsztatem rzeźbiarskim.
S-3Ocena formująca: formujący. Spektrum szeroko rozumianej sztuki. Działania w zakresie dyscyplin plastycznych.
S-4Ocena formująca: formujący. Swiadomość konstruowania idei plastycznych.
S-2Ocena formująca: formujący. Uzyskanie odpowiedniej sprawności w budowaniu materiałowych kompozycji trójwymiarowych strukturalnych, wieloelementowych. Rónorodność łączeń. Bogaty język plastyczny.Wrażliwość i intuicja.
S-5Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć, Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie zastosować technik warsztatu rzeźbiarskiego. Nie posiada zdolności manualnych lub ich nie ćwiczy. Nie umie łączyć materiałów i posługiwać się warsztatem plastycznym.
3,0Potrafi w stopniu podstawowym budować kompozyje przestrzenne. Rozwija zdolności manualne. Umie korzystać z warsztatu rzeźbiarskiego.
3,5Rozwija i ubogaca warsztat zdolności manulnych. Umie dobierać i łączyć materiały. Posiada decyzyjność wyboru technologii do realizacji projektu.
4,0Dobrze orientuje się w technologiacz warsztatowych. Jest dokładny i sprawny manualnie.
4,5Wyróżnia się zdolnościami manualnymi i twórczymi. Umie formułować i decydować o kształcie, formie sposobie realizacji postawionego zadania.
5,0Jest wyrazisty i zdecydowany . Posiada warsztat plastyczny. Inicjuje sposoby rozwiązań zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B4_K01jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K03jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K03jest zdolna do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania swoich zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest rozwijanie i kształtowanie umiejętności świadomego budowania kompozycji stukturalych-rzeźbiarskich, przestrzenych. Budowania relacji elementów.
C-3Student umie samodzielnie zastosować technikę tradycyjnej - plastycznej prezentacji przestrzennej projektu. Orientuje się w zaawansowanych metodach modelowania.
C-4Student jest zdolny do twórczego myślenia, wytwarza pomysły, potrafi świadomie budować kompozycje trówymiarowe.
C-2Zagadnienia odczytywania ruchu, układu przestrzennego w stopniu zaawansowanym. Orientuje studenta w środkach ekspresji plastycznej i wzbogaca jego umiejętności warsztatowe.
C-5Zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z kompozycją na płaszczyźnie i w przestrzeni
C-6Rozwijanie indywidualnych predyspozycji w procesie odwzorowywania zastanych układów przestrzennych
C-7Rozwijanie wrażliwości w procesie twórczym wynikającym bezpośrednio z obserwacji natury.
C-8Doskonalenie umiejętności konstruowania i odkrywania wartości w różnych sytuacjach z otoczenia.
C-9Zaznajomienie z konstrukcją i formą ludzkiego ciała z uwzględnieniem proporcji i funkcji.
C-10Rozwijanie indywidualnych predyspozycji rzeźbiarskich w wybranej technice
C-11Umiejętność posługiwania się formą przestrzenną w celu zaprezentowania własnego projektu. Umiejętność szybkiego przedstawienia układu przestrzennego kompozycyjnego/sytuacyjnego – szkic rzeźbiarski
Treści programoweT-P-3Zadanie wolne, odpowiedz plastyczna na problem zaobserwowany przez studenta/praca na wyobraźnię -skala, forma, faktura -obserwacja, umiejętność odwzorowywania, odczytywania i rozumienia natury -kształtowanie umiejętności budowania/konstruowania wyobrażonej formy -rozwijanie umiejętności obserwacji i myślenia wynikowego -Doskonalenie umiejętności manualnych i posługiwania się technikami rzeźbiarski w realizacji formy przestrzennej -Trafne stosowanie środków plastycznych/ języka plastycznego do obrazowania idei/problemu prac
T-P-4Przedmiot znaleziony -twórcza adaptacja codzinnego/zwykłego przedmiotu na cele wypowiedzi artystycznej -rozwijanie umiejętności obserwacji i myślenia wynikowego -Doskonalenie umiejętności manualnych i posługiwania się technikami rzeźbiarski w realizacji formy przestrzennej -Trafne stosowanie środków plastycznych/ języka plastycznego do obrazowania idei/problemu prac
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy.
M-2Ćwiczenia labolatoryjne.
M-3Pokaz połączony z przeżyciem
M-4Wstęp do tematu/zadania - objaśnienie; pokaz praktycznego działania; obserwacja z natury; korekta; ćw. przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: formujący. Umiejętności związane z warsztatem rzeźbiarskim.
S-3Ocena formująca: formujący. Spektrum szeroko rozumianej sztuki. Działania w zakresie dyscyplin plastycznych.
S-4Ocena formująca: formujący. Swiadomość konstruowania idei plastycznych.
S-2Ocena formująca: formujący. Uzyskanie odpowiedniej sprawności w budowaniu materiałowych kompozycji trójwymiarowych strukturalnych, wieloelementowych. Rónorodność łączeń. Bogaty język plastyczny.Wrażliwość i intuicja.
S-5Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć, Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest zdolny do twórczego myślania. Nie wytwarza pomysłów. Jest bierny.
3,0W stopniu podstawowym przyswaja informacje. Próbuje rozwijać twórcze myślanie. Posługuje się intuicją. Potrafi pracować grupie.
3,5Jest aktywny i twórczy. Inicjue nowe pomysły. Rozwija twórcze myślanie. Stawia sobie wysokie wymagania.
4,0Potrafi szybko przyswajać informacje. Umie działać pod prasją krytyki i czasu. Nie boi się nowych wyzwań artystycznych.
4,5Wyróżnia się aktywnością. Z łatwością wytwarza pomysły. Jest gotowy do zmiany kierunków myślenia. Ma ambicję.
5,0Ma intuicję artystyczną. Lubi wyzwania. Potrafi umiejętnie filtrować i indeksować informacje.