Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Plastyka - rysunek prezentacyjny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Plastyka - rysunek prezentacyjny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Rysunku, Malarstwa i Rzeźby | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Golc <agolc@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | - zaliczenie z przedmiotu rysunek uzyskane po roku pierwszym studiów, - wyobrażnia przestrzenna, - podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu zagadnień zastosowania perspektywy w rysunku, - podstawowa wiedza i umiejetności dotyczace technik rysunkowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | - ukształtowanie umiejętności posługiwania się rysunkiem projektowym w celu zapisu wyobrażeń oraz koncepcji i idei projektowych, - ukształtowanie umiejętności tworzenia komunikatów wizualnych prezentujacych idee projektowe, - osiągnięcie sprawności swobodnego posługiwania się narzędziami rysunkowymi w celu zapisu własnych koncepcji projektowych oraz w celu marketingowego przekazu idei projektu, - osiagniecie umiejętności swobodnego łączenia narzędzi rysunkowych, malarskich i programów komputerowych, - osiągniecie umiejętności szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji, |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | 1.Układ z pudełek od zapałek i szpulek nici o róznych przekrojach. Rysunki układu konstrukcyjno przestrzennego zbudowanego z prostych brył geometrycznych w perspektywie czołowej, ukośnej i powitrznej. Transformacja układu poprzez perspektywę inwersyjną. Technika: ołówek, kredka, flamaster, | 6 |
T-P-2 | 2.Produkt w perspektywie - Studium koncepcji wzoru przemysłowego w trzech ujęciach zróżnicowanych pod względem perspektywy zbieżnej i powietrznej. Poszczególne ujęcia wykorzystać do przedstawienia pozytywnych walorów lub ukrycia słabych punktów projektu. Technika: ołówek, kredka, tusz, akwarela | 4 |
T-P-3 | 3. Materia i światło - na podstawie precyzyjnie wyrysowanego rysunku konstrukcyjnego podanego mebla "nałożyć" na niego następujące materiały - chrom, futro, szkło i siatka w dwóch typach oświetlenia: światło rozproszone (dzienne), światło punktowe (oświetlenie sztuczne - ujęcie nocne). Należy wziąć pod uwagę zachowanie się koloru w słabym oświetleniu, umieszczenie oświetlenia itd. | 8 |
T-P-4 | 4. Humanoid - Na podstawie obserwacji społeczeństwa i gadżetów, którymi się otacza, stworzyć karykaturalne połączenie człowieka i maszyny, z którą jest (emocjonalnie) związany. Technika: wszystkie techniki rysunkowe, wspomagane obróbką komputerową | 8 |
T-P-5 | zaliczenie przedmiotu i szczegółowe omówienie projektów | 4 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | 1. Reprodukcja - na zbudowanej i sfotografowanej przez siebie kompozycji (format A3), zawierającej elementy zróżnicowane materiałowo - wybrać kadr formatu A4 i przygotować jego reprodukcję dowolną techniką plastyczną. | 6 |
T-P-2 | 2. Kolaż - produkt w kontekście. Wykonaj demostrację wybranego przez siebie produktu funkcjonujacego w specyficznym dla niego kontekście przestrzennym a) opracuj rysunkowo produkt, b) opracuj rysunkowo kontekst, Technika: kolaż rysunkowo-fotograficzny, wybrane techniki rysunkowe, wspomagane opracowaniem komputerowym, | 8 |
T-P-3 | 3. Geometryzacja formy biologicznej. Przeprowadź transformację wybranej formy pochodzenia biologicznego na formę zgeometryzowaną. Przedstaw proces transformacji w formie zapisu rysunkowego. Znajdź funkcję dla nowej formy. Technika: wybrane techniki rysunkowe wspomagane komputerowo | 8 |
T-P-4 | 4. Wykonaj prezentację multimedialną wybranego przez siebie projektu. Technika: techniki prezentacji komputerowej | 4 |
T-P-5 | Zaliczenie i szczegółówe omówienie projektów. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Samodzielna praca nad projektem w domu. | 60 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
90 | ||
projekty | ||
A-P-1 | 1. Uczestnictwo i praca na zajęciach. | 30 |
A-P-2 | 2. praca nad opracowaniem projektów w domu. | 60 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Główną metodą nauczania są ćwiczenia przedmiotowe obejmujące: - studium z natury - ćwiczenia interpretacyjne - prowadzenie szkicownika Oraz metoda podająca zawierająca wykład informacyjny i opis. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta - ocena kolejnych etapów zaawansowania zadanych prac. |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena końcowa sposobu opracowania przez studenta zadanych zagadnień. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B2_W01 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów | Wz_1A_W05 | A1_W13 | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B2_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | Wz_1A_U01 | A1_U14 | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Wz_1A_B2_U02 jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji | Wz_1A_U08 | A1_U19 | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Wz_1A_B2_U03 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | Wz_1A_U09 | A1_U19, A1_U20 | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_B2_K01 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | Wz_1A_K03 | A1_K03 | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1, T-P-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B2_W01 zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologi informatycznych, w tym multimediów | 2,0 | nie posiada wiedzy z zakresu objetego programem nauczania |
3,0 | posiada w stoniu podstawowym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada podstawową wiedzę w zakresie technologi informatycznych | |
3,5 | posiada w stoniu podstawowym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada podstawową wiedzę w zakresie technologi informatycznych w tym multimedialnych | |
4,0 | posiada w stoniu zawansowanym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada podstawową wiedzę w zakresie technologi informatycznych w tym multimedialnych | |
4,5 | posiada w stoniu zaawansowanym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada w stopniu zawansowanym wiedzę w zakresie technologi informatycznych w tym multimedialnych | |
5,0 | posiada w stoniu zaawansowanym wiedzę z zakresu procesów poligraficznych, multimedialnych, rozumie zasady ich wykorzystania, posiada w stopniu zawansowanym wiedzę w zakresie technologi informatycznych w tym multimedialnych potrafi przeprowadzić w sposób kreatywny analizę sposobu ich wykorzystania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B2_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | 2,0 | nie umie tworzyć ani realizować własnych koncepcji projektowych, nie posiada umiejetnosci niezbędnych do ich wyrażania |
3,0 | umie w stopniu zadawlajacym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada podstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania | |
3,5 | umie w stopniu zadawlajacym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada ponadpodstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania | |
4,0 | umie w stopniu dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada ponadpodstawowe umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania | |
4,5 | umie w stopniu dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada zawansowane umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania | |
5,0 | umie w stopniu bardzo dobrym tworzyć i realizować własne koncepcjie projektowe, posiada zawansowane umiejetnosci niezbędne do ich wyrażania | |
Wz_1A_B2_U02 jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji | 2,0 | nie potrafi precyzyjnie prezentować efektów swoich prac projektowych |
3,0 | potrafi w stopniu zadawalajacym prezentować efekty swoich prac projektowych | |
3,5 | potrafi w stopniu zadawalajacym prezentować efekty swoich prac projektowych na róznym etapie ich realizacji | |
4,0 | potrafi w stopniu średniozaawansowanym prezentować efekty swoich prac projektowych na róznym etapie ich realizacji | |
4,5 | potrafi w stopniu zaawansowanym prezentować efekty swoich prac projektowych na róznym etapie ich realizacji | |
5,0 | potrafi w stopniu wysokozaawansowanym prezentować efekty swoich prac projektowych na róznym etapie ich realizacji | |
Wz_1A_B2_U03 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | 2,0 | nie potrafi tworzyć komunikatów wizualnych ani wykonać dokumentacji projektowej |
3,0 | potrafi tworzyć w stopniu zadowalajacym komunikaty wizualne, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym | |
3,5 | potrafi tworzyć w stopniu zadowalajacym komunikaty wizualne, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym i koncepcyjnym | |
4,0 | potrafi tworzyć w stopniu dobrym komunikaty wizualne, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym i koncepcyjnym | |
4,5 | potrafi tworzyć w stopniu zaawansowanym komunikaty wizualne, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym i koncepcyjnym | |
5,0 | potrafi tworzyć w stopniu zaawansowanym komunikaty wizualne o wysokiej wartości artystycznej, potrafi wykonać podstawową dokumentację projektową o charakterze wykonawczym i koncepcyjnym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_B2_K01 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | 2,0 | nie posiada umiejetnosci twórczego myślenia, nie przyswaja nowych informacji, nie potrafi ich filtrować ani indeksować, nie potrafi działac pod presja krytyki i czasu |
3,0 | posiada zadowalajace umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu podstawowym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi w stopniu podstawowym działac pod presja krytyki i czasu | |
3,5 | posiada zadowalajace umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu podstawowym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi przy tym rozpoznawać i i unikać limitacji zdolnosci twórczych potrafi w stopniu podstawowym działac pod presja krytyki i czasu | |
4,0 | posiada dobre umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu dobrym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi przy tym rozpoznawać i i unikać limitacji zdolnosci twórczych potrafi w stopniu dobrym działac pod presja krytyki i czasu | |
4,5 | posiada średniozaawansowane umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu dobrym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi przy tym rozpoznawać i i unikać limitacji zdolnosci twórczych potrafi w stopniu dobrym działac pod presja krytyki i czasu | |
5,0 | posiada zaawansowane umiejetnosci twórczego myślenia, przyswaja nowe informacje w stopniu dobrym, potrafi je filtrować i indeksować, potrafi przy tym rozpoznawać i i unikać limitacji zdolnosci twórczych potrafi w stopniu dobrym działac pod presja krytyki i czasu |
Literatura podstawowa
- Terisio Pignatti, Historia rysunku, Arkady, Warszawa, 2006
- Michał Suffczyński, Rysunek i akwarela. Sztuka komunikacji wizualnej, 2010
- Sparke Penny, Design Historia wzornictwa, Arkady, Warszawa, 2012
- Jose M. Parramon, Jak rysować w perspektywie, 2011
- podręcznik do ZWCAD, 2011
- Joy Doblin, Perspektive a new system for designers., Watson-Guptill, 1950
Literatura dodatkowa
- 2+3D grafika plus produkt, kwartalnik projektowy, 2011