Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia etyki i filozofii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Łukaszewicz-Alcaraz <alcaraz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandra Łukaszewicz-Alcaraz <alcaraz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1W trakcie zajęć poruszone zostaną tematy dotyczące: - problemu wiedzy i mądrości - specyfiki ludzkiej komunikacji - kwestii tożsamości jednostkowej - problematyki woli - wolności - perspektywy egzystencjonalistycznej - wiary w Boga i ateizmu oraz podstaw moralności - moralności w starożytności, średniowieczu, renesansie, oświeceniu - moralności w ujęciu racjonalizmu kantowskiego i utylitarystycznej - „państwa idealnego” i umowy społecznej - problematyki władzy - ruchów emancypacyjnych - problemów bioetycznych - antropologicznej roli obrazu30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Studenci i studentki są zobowiązani do: - obecności na zajęciach i czynnego udziału w dyskusjach - napisania eseju (ok. 5-6 stron znormalizowanego maszynopisu) na wybrany temat - napisania dwóch kolokwium: w połowie i na koniec semestru30
A-W-2Praca własna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_A03_K01
jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Wz_1A_K04A1_K04C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_A03_K01
jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
2,0
3,0jest zdolna do krytycznego rozumowania na temat zjawisk społeczno-kulturowych i gospodarczych, a także potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1W trakcie zajęć poruszone zostaną tematy dotyczące: - problemu wiedzy i mądrości - specyfiki ludzkiej komunikacji - kwestii tożsamości jednostkowej - problematyki woli - wolności - perspektywy egzystencjonalistycznej - wiary w Boga i ateizmu oraz podstaw moralności - moralności w starożytności, średniowieczu, renesansie, oświeceniu - moralności w ujęciu racjonalizmu kantowskiego i utylitarystycznej - „państwa idealnego” i umowy społecznej - problematyki władzy - ruchów emancypacyjnych - problemów bioetycznych - antropologicznej roli obrazu30
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studenci i studentki są zobowiązani do: - obecności na zajęciach i czynnego udziału w dyskusjach - napisania eseju (ok. 5-6 stron znormalizowanego maszynopisu) na wybrany temat - napisania dwóch kolokwium: w połowie i na koniec semestru30
A-W-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_A03_K01jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K04jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K04posiada umiejętność samooceny, konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób, podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości
Treści programoweT-W-1W trakcie zajęć poruszone zostaną tematy dotyczące: - problemu wiedzy i mądrości - specyfiki ludzkiej komunikacji - kwestii tożsamości jednostkowej - problematyki woli - wolności - perspektywy egzystencjonalistycznej - wiary w Boga i ateizmu oraz podstaw moralności - moralności w starożytności, średniowieczu, renesansie, oświeceniu - moralności w ujęciu racjonalizmu kantowskiego i utylitarystycznej - „państwa idealnego” i umowy społecznej - problematyki władzy - ruchów emancypacyjnych - problemów bioetycznych - antropologicznej roli obrazu
Metody nauczaniaM-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest zdolna do krytycznego rozumowania na temat zjawisk społeczno-kulturowych i gospodarczych, a także potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0