Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | IS_1A_S1/B/15-1_W01 | Zna i rozumie właściwości fizyczne płynów oraz zagadnienia statyki płynów (równowaga cieczy, parcie, pływalność ciał).
Zna zasady zachowania masy, pędu i energii, równania Eulera, Naviera-Stokese dla płynów i potrafi je wykorzystać do rozwiazywania prostych problemów przepływu płynu.
Zna równanie Bernoulliego dla płynów doskonałych i potrafi je wykorzystać do rozwiazywania problemów obliczeniowych z zakresu przepływu płynu w przewodach.
Rozumie zagadnienie przepływów płynów rzeczywistych, zna pojęcia strat energetycznych (liniowych i lokalnych) i umie wykorzystać rozszerzone równanie Bernoulliego w praktycznych zagadnieniach obliczeniowych dla przewodów pod ciśnieniem.
Zna zjawisko ruchu nieustalonego płynów w przewodach i rozumie jego konsekwencje w postaci takich zjawisk, jak np. uderzenie hydrauliczne. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IS_1A_W09 | Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie
wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia inżynierii środowiska dotyczące:
•termodynamiki technicznej,
• wymiany ciepła i masy,
• mechaniki płynów,
• biologii i chemii |
---|
IS_1A_W22 | Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności |
IS_1A_W12 | Ma szczegółową wiedzę związaną z:
•bilansowaniem energetycznym,
•przewodnictwem ciepła, konwekcją, promieniowaniem przenikaniem ciepła,
•przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach,
•przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w maszynach przepływowych i tłokowych stosowanych w inżynierii środowiska,
•przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w głównych obszarach inżynierii środowiska ,
•ze spalaniem paliw w tym spalaniem niskoemisyjnym |
IS_1A_W21 | Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach |
IS_1A_W16 | Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi:
•systemów technicznego wyposażenia budynków,
•źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła,
• sieci wodociągowych i kanalizacyjnych,
• technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków,
• inżynierii ochrony powietrza,
• hydrologii,
• gospodarki odpadami |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W05 | ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_W06 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W08 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
Cel przedmiotu | C-1 | Zrozumienie zjawisk z zakresu statyki i dynamiki płynów. |
---|
C-4 | Podstawowa znajomość zagadnień przepływu płynów w przewodach pod ciśnieniem |
C-3 | Umiejętność obliczania zagadnień statyki, kinematyki i dynamiki płynów. |
C-2 | Znajomość podstawowych praw zachowania mechaniki płynów i równań je opisujących. |
Treści programowe | T-W-1 | fizyczne płynów. Statyka płynów. Parcie cieczy na powierzchnie płaskie i zakrzywione |
---|
T-A-2 | Zadania z zakresu statyki płynów (równowaga ciśnień, ruch obrotowy, parcie, moment bezwładności, pływanie ciał) |
T-A-1 | Zadania z zakresu własności fizycznych płynów |
T-W-9 | Przepływy swobodne - ruch w korytach otwartych, równanie Chezy, Bernoulliego i Saint-Venanta. |
T-L-2 | Ćw. 2: Wyznaczanie maksymalnej i minimalnej wysokości zwierciadła wody
w komorze wyrównawczej |
T-W-4 | Równanie Bernoulliego dla płynów doskonałych. Zastosowania równ. Bernoulliego (wydatki otworów i przelewów, rurka Pitota, Prandtla i zwężka Venturi, parcie hydrodynamiczne). |
T-A-5 | Przepływy płynów rzeczywistych - straty liniowe i mejscowe, przepływy pod ciśnieniem, praca pomp |
T-W-7 | Równanie Bernoulliego dla płynów rzeczywistych. Ruch płynu w przewodach pod ciśnieniem |
T-A-6 | Ruch nieustalony w przewodach, uderzenie hydrauliczne |
T-L-1 | Ćw. 1: Wyznaczanie współczynnika filtracji przy przepływie przez wał |
T-A-3 | Kinematyka i podstawy dynamiki płynów (potencjał, linie prądu, równanie ciągłości, równania Eulera, równ. Bernoulliego dla połynów doskonałych) |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia kinematyki płynów |
T-L-3 | Wyznaczanie rzędnych linii ciśnień i linii energii w przewodach kołowych pod ciśnieniem |
T-W-5 | Wypływy płynu przez otwory. Reakcje hydrodynamiczne. |
T-W-10 | Krzywa spiętrzenia i krzywa depresji. Przelewy hydrotechniczne, wymiarowanie kanałów. Wodowskazy i krzywe konsumpcyjne |
T-W-8 | Ruch nieustalony w przewodach i uderzenie hydrauliczne. Sztolnie i komory wyrównawcze. |
T-L-4 | Wyznaczanie liczby granicznej Reynoldsa |
T-W-6 | Przepływy rzeczywiste – równania Naviera-Stokesa i doświadczenie Reynoldsa. |
T-A-4 | Zadania na reakcje hydrodynamiczne |
T-W-3 | Dynamika – równanie ciągłości, zasady zachowania pędu i energii, równania Eulera, całka Bernoulliego. Przepływ potencjalny i opływy ciał |
Metody nauczania | M-1 | Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnień i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy |
---|
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne: Zajęcia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiązanych zadań i treści zadań do rozwiązania przez studentów przy tablicy |
M-5 | Laboratorium Wodne: Przekaz internetowy dokumentu opisujacego stan wykonania poszczególnych ćwiczeń przez poszczególne osoby i stan weryfikacji ich sprawozdań oraz ocen, uzyskanych podczas indywidualnej obrony "przyjętego" sprawozdania |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na ćwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru |
---|
S-5 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie opracowań ćwiczeń na Laboratorium Wodnym dla każdego zespołu z decyzją "przyjete" lub "odrzucone" oraz indywidualna obrona kazdego przyjętego opracowania |
S-6 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z zrealizowanego w semestrze zakresu Mechaniki Płynów |
S-1 | Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału realizowanego na wykładzie w ramach kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie ćwiczeń audytoryjnych przy okazji sprawdzenia zadań indywidualnych i zadań rozwiazywanych przy tablicy |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Zaliczone pozytywnie dwa kolokwia i egzamin pisemny na ocenę dostateczną |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |