Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja
Sylabus przedmiotu Urządzenia do oczyszczania ścieków i przeróbki osadów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia do oczyszczania ścieków i przeróbki osadów | ||
Specjalność | Wodociągi i Kanalizacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Podstawy uzdatniania wody i oczyszczania ścieków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zasadami budowy i działania urządzeń służacych do oczyszczania ścieków |
C-2 | Zapoznanie studenta z zasadami projektowania oczyszczalni ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt oczyszczalni ścieków mechaniczno-biologicznej | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Określanie miarodajnej ilości i jakości ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. Wskaźniki nierównomierności dopływu ścieków.Konieczny stopień oczyszczania ścieków bytowych, komunalnych, deszczowych, przemysłowych. | 4 |
T-W-2 | Schematy oczyszczalni | 2 |
T-W-3 | Urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków: kraty, sita, rozdrabniarki do skratek, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki wstępne | 6 |
T-W-4 | Urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków, złoża biologiczne, komory osadu czynnego do redukcji związków węgla, fosforu i azotu - w różnych systemach, urządzenia do napowietrzania ścieków | 10 |
T-W-5 | Chemiczne oczyszczanie ścieków | 2 |
T-W-6 | Dezynfekcja ścieków | 2 |
T-W-7 | Oczyszczanie ścieków deszczowych, urządzenia do oczyszczania ścieków deszczowych | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 26 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 3 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Bieżące studiowanie literatury | 24 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/02_W01 Student zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń stosowanych do oczyszczania ścieków. Student ma wiedzę dotyczącą procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach w oczyszczalni ścieków | IS_1A_W06 | T1A_W02 | InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/02_U01 Student samodzielnie w literaturze, internecie, katalogach urządzeń itp. wyszukuje informacje dotyczące urządzeń do oczyszczania ścieków. Student samodzielnie wykonuje projekt oczyszczalni ścieków i potrafi w czasie zaliczenia omówić zastosowane rozwiązania. Student w zależności od rodzaju ścieków potrafi dobrać technologię ich oczyszczania | IS_1A_U08 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie konieczność ciągłego zdobywania wiedzy w tematyce oczyszczania ścieków | IS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/02_W01 Student zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń stosowanych do oczyszczania ścieków. Student ma wiedzę dotyczącą procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach w oczyszczalni ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student posiada jedynie podstawową wiedzę dotyczącą oczyszczalni ścieków: budowy urządzeń i zasady ich działania. Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie procesów realizowanych w poszczególnych urządzeniach stosowanych w oczyszczalniach ścieków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/02_U01 Student samodzielnie w literaturze, internecie, katalogach urządzeń itp. wyszukuje informacje dotyczące urządzeń do oczyszczania ścieków. Student samodzielnie wykonuje projekt oczyszczalni ścieków i potrafi w czasie zaliczenia omówić zastosowane rozwiązania. Student w zależności od rodzaju ścieków potrafi dobrać technologię ich oczyszczania | 2,0 | |
3,0 | Student wyszukuje informacje jedynie o podstawowych i najprostszych urządzeniach i rozwiązaniach stosowanych w oczyszczalniach ścieków. Student samodzielnie wykonał projekt oczyszczalni ścieków. W obliczeniach i na rysunkach występują liczne błędy, jednakże nie dyskwalifikujące projektu jako całości. Dobrana technologia oczyszczania ścieków gwarantuje osiągnięcie zamierzonego efektu tj. oczyszczenie wybranego strumienia ścieków do poziomu wymaganego stosownym rozporządzeniem Ministra Środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie konieczność ciągłego zdobywania wiedzy w tematyce oczyszczania ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdobywać i wyszukiwać informacje tylko w podstawowym i ograniczonym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zbysław Dymaczewski, Poradnik eksploatatora oczyszczalni scieków, PZiTS Oddział Wielkopolski, Poznań, 2011
- Zbigniew Heidrich, Andrzej Witkowski, Urządzenia do oczyszczania ścieków. Projektowanie, przykłady obliczeń., Seidel-Przywecki, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Janusz Łomotowski, Adam Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, Arkady, Warszawa, 1999