Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja
Sylabus przedmiotu Obiekty i konstrukcje w inżynierii środowiska-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obiekty i konstrukcje w inżynierii środowiska-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Stachecki <Leszek.Stachecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Matematyki |
W-2 | Ukończony kurs Fizyki |
W-3 | Ukończony kurs Rysunku technicznego |
W-4 | Ukończony kurs Mechaniki budowli |
W-5 | Ukończony kurs Konstrukcje betonowe |
W-6 | Ukończony kurs Materiały budowlane |
W-7 | Ukończony kurs Mechanika gruntów |
W-8 | Ukończony kurs Fundamentowanie I |
W-9 | Ukończony kurs Konstrukcje metalowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji konstrukcji budowlanych zwiazanych z obiektami inżynierii środowiska. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i oceny konieczności zastosowania konstrukcji zabezpieczenia ścian wykopu. |
C-3 | Zapoznanie z konstrukcyjnymi aspektami projektowania rurociągów. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu trasy instalacji sanitarnych w budynku na jego konstrukcję. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów. | 4 |
T-W-2 | Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych. | 5 |
T-W-3 | Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia. | 4 |
T-W-4 | Ocena wpływu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie. | 2 |
T-W-5 | Rurociągi: przykłady stosowanych rozwiazań konstrukcyjnych; sposoby realizacji z uwzglednieniem netod bezwykopowych, zasady projektowania konstrukcyjnego. | 6 |
T-W-6 | Obudowy podziemnych budowli liniowych. | 4 |
T-W-7 | Uwarunkowania konstrukcyjne projektowania tras ukladu instalacji kanalizacyjnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. | 2 |
T-W-8 | Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w celu zabezpieczenia ścian wykopu w trakcie realizacji podziemnych części obiektów budowlanych. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykladach | 30 |
A-W-2 | Samodzielna praca nad opracowaniem tematyki wykładów - studia literaturowe | 22 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/16-1_W01 Rozumie specyfikę projektowania konstrukcyjnego obiektów budowlanych inżynierii środowiska. | IS_1A_W04, IS_1A_W18 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-8 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/B/16-1_W02 Zna podstawowe sposoby zabezpieczania głębokich wykopów. | IS_1A_W18 | T1A_W07 | InzA_W02 | C-2 | T-W-4, T-W-8 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/B/16-1_W03 Zna zasady doboru rurociagow z punktu widzenia konstrukcyjnego. | IS_1A_W06 | T1A_W02 | InzA_W02 | C-3 | T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/16-1_U01 Umie ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące. | IS_1A_U05 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/B/16-1_U02 Umie dobrać w typowych przypadkach elementy rurociągu z punktu widzenia ich dostatecznej nośności. | IS_1A_U11 | T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U06, InzA_U08 | C-3, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/B/16-1_U03 Umie ukształtować trasę rurociągu w sposób w najmniejszym stopniu kolidujący z układem konstrukcyjnym budynku. | IS_1A_U18 | T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-4 | T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/16-1_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. | IS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/16-1_W01 Rozumie specyfikę projektowania konstrukcyjnego obiektów budowlanych inżynierii środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/16-1_W02 Zna podstawowe sposoby zabezpieczania głębokich wykopów. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/16-1_W03 Zna zasady doboru rurociagow z punktu widzenia konstrukcyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/16-1_U01 Umie ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/16-1_U02 Umie dobrać w typowych przypadkach elementy rurociągu z punktu widzenia ich dostatecznej nośności. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/B/16-1_U03 Umie ukształtować trasę rurociągu w sposób w najmniejszym stopniu kolidujący z układem konstrukcyjnym budynku. | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/16-1_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się. | 2,0 | |
3,0 | Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kijowski P., Kopia B., Pichór W., Beton w budowie oczyszczalni ścieków., Polski Cement, Kraków, 1998
- Kuczyński J. Madryas C., Miejskie budowle podziemne., Wyd. Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 1990
- Kral L., Elementy budownictwa przemysłowego., PWN, Warszawa, 1984
- Madryas C., Kolonko A., Wysocki L., Konstrukcje przewodów kanalizacyjnych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej., Wrocław, 2002
- Madryas C., Kolonko A., Szot A., Wysocki L., Mikrotunelowanie., Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2006
Literatura dodatkowa
- Kobiek J., Stachurski W., Konstrukcje żelbetowe t. 2-4., Arkady, Warszawa, 1991
- Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków., PWN, Warszawa, 2009