Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Wydziałowa Pracownia Informatyczna
Nauczyciel odpowiedzialny Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 0,80,62zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,20,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki.
W-2Podstawowa znajomość obsługi komputera. Posługiwanie się klawiaturą, rozróżnienie pojęć katalogu i pliku.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykorzystanie programu MathCad do obliczeń.
C-2Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie do projektowania zestawień, baz, kalkulacji.
C-3Wykształcenie umiejętności weryfikacji informacji przedstawianych na stronach internetowych.
C-4Wyrobienie nawyku przejrzystego i starannego przygotowania pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1MathCad - podstawowe zadania obliczeniowe. Deklarowanie zmiennych.2
T-L-2Rozwiązywanie zagadnień, które wymagają policzenia miejsca zerowego lub ekstremum równania nieliniowego.2
T-L-3MathCAD - rachunek macierzowy2
T-L-4MathCAD - zastosowanie funkcji Given...Maximize, Given....Minimize (poszukiwanie maksymalnej lub minimalnej wartości funkcji celu)2
T-L-5Excel - podstawowe ćwiczenia na tworzenie prostych aplikacji.2
T-L-6Excel - projektowanie baz danych. Obsługa baz danych przy pomocny wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego. Tworzenie raportów tabel przestawnych.2
T-L-7Excel - projektowanie aplikacji przy pomocy zaawansowanych, zagnieżdżonych funkcji.2
T-L-8Edytor tekstu - przygotowanie wzorca pracy magisterskiej. Obsługa styli. Definiowanie rozdziałów, tworzenie spisów treści.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do środowiska pracy w MathCadzie- deklarowanie zmiennych, funkcji, przedstawianie funkcji w postaci stabelaryzowanej, wykresu.2
T-W-2MathCAD - rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą funkcji root, polyroots, Given.... Find. Rozwiązywanie układów równań nieliniowych Given...Find.2
T-W-3MathCAD - operacje na macierzach. Wprowadzania macierzy, wyznacznik macierzy, ekstremalne wartości, lub średnie wartości z kolumny, wiersza lub całej macierzy. Obliczanie układu równań liniowych. Wprowadzenie danych macierzy z zewnętrznych plików tekstowych.2
T-W-4Wprowadzenie do zasad pracy w arkuszach kalkulacyjnych. Rodzaje adresów, pisanie wzorów, podstawowe funkcje.2
T-W-5Arkusz kalkulacyjny - funkcje arkuszy kalkulacyjnych: funkcje wyszukiwania, warunkowe, sumowania warunkowego.3
T-W-6Arkusz kalkulacyjny - obsługa i projektowanie baz danych.2
T-W-7Zasady i normy edycji tekstów. Zasady projektowania multimedialnych prezentacji.1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć.10
A-L-3Opracowanie indywidualnie przydzielonego zagadnienia na wyższą ocenę.12
37
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Opracowanie materiałów wykładow2
A-W-3Samodzielnie opracowanie zadań problemowych związanych z tematyką wykładów.7
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne każdego zagadnienia z wykładu na laborotariach o tej samej tematyce.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie samodzielnie zadania na wyższą ocenę, po wcześniejszej pisemnej deklaracji o przystąpieniu do zdawania na ocenę dobrą lub bardzo dobrą.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/03_W01
Poprawnie posługuje się arkuszem kalkulacyjnym. Umie zaprojektować obliczenia w MathCadzie. Umie znaleźć i ocenić wiarygodność i przydatność informacje pozyskane ze źródeł elektronicznych. Zna i respektuje prawo autorskie.
IS_1A_W07, IS_1A_W08T1A_W02, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/03_U01
Potrafi poprawnie dobrać narzędzia analityczne i numeryczne do przedstawianych zagadnienień inżynierskich. Potrafi ocenić i poprawnie wykorzystać, z zachowaniem praw autorskich informacje przedstawione w zasobach siecii Internet.
IS_1A_U02, IS_1A_U08T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/03_K01
Identyfikuje potrzebę samodzielnego uczenia się.
IS_1A_K01T1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/A/03_W01
Poprawnie posługuje się arkuszem kalkulacyjnym. Umie zaprojektować obliczenia w MathCadzie. Umie znaleźć i ocenić wiarygodność i przydatność informacje pozyskane ze źródeł elektronicznych. Zna i respektuje prawo autorskie.
2,0Student nie opanował narzędzi wymaganych do zrobienia poszczególnych zadań problemowych (7 zadań)
3,0Student potrafi odtworzyć sposób rozwiązania zadań problemowych podanych na wykładach.
3,5Student potrafi odtworzyć sposób rozwiązania zadań problemowych podanych na wykładach. Zadania opracowuje ze szczególną starannością.
4,0Student potrafi rozwiązać zadane problemy w inny sposób niż podany na wykładach.
4,5Student samodzielnie wykona dodatkowe, podsumowujące zadanie, o które sam poprosi.
5,0Student samodzielnie wykona dodatkowe, podsumowujące zadanie, o które sam poprosi. Zadanie zostanie opracowane ze szczególną starannością.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/A/03_U01
Potrafi poprawnie dobrać narzędzia analityczne i numeryczne do przedstawianych zagadnienień inżynierskich. Potrafi ocenić i poprawnie wykorzystać, z zachowaniem praw autorskich informacje przedstawione w zasobach siecii Internet.
2,0
3,0Potrafi wykonać zestawienie w arkuszu kalkulacyjnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/A/03_K01
Identyfikuje potrzebę samodzielnego uczenia się.
2,0
3,0Student wykazuje samodzielność w rozwiązywaniu zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ryszard Motyka, Dawid Rasała, Mathcad. Od obliczeń do programowania, Helion, 2012, 9788324633371 / 978-83-246-3337-1
  2. John Walkenbach, Excel 2010 PL. Biblia, Helion, 2011, 9788324628629 / 978-83-246-2862-9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1MathCad - podstawowe zadania obliczeniowe. Deklarowanie zmiennych.2
T-L-2Rozwiązywanie zagadnień, które wymagają policzenia miejsca zerowego lub ekstremum równania nieliniowego.2
T-L-3MathCAD - rachunek macierzowy2
T-L-4MathCAD - zastosowanie funkcji Given...Maximize, Given....Minimize (poszukiwanie maksymalnej lub minimalnej wartości funkcji celu)2
T-L-5Excel - podstawowe ćwiczenia na tworzenie prostych aplikacji.2
T-L-6Excel - projektowanie baz danych. Obsługa baz danych przy pomocny wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego. Tworzenie raportów tabel przestawnych.2
T-L-7Excel - projektowanie aplikacji przy pomocy zaawansowanych, zagnieżdżonych funkcji.2
T-L-8Edytor tekstu - przygotowanie wzorca pracy magisterskiej. Obsługa styli. Definiowanie rozdziałów, tworzenie spisów treści.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do środowiska pracy w MathCadzie- deklarowanie zmiennych, funkcji, przedstawianie funkcji w postaci stabelaryzowanej, wykresu.2
T-W-2MathCAD - rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą funkcji root, polyroots, Given.... Find. Rozwiązywanie układów równań nieliniowych Given...Find.2
T-W-3MathCAD - operacje na macierzach. Wprowadzania macierzy, wyznacznik macierzy, ekstremalne wartości, lub średnie wartości z kolumny, wiersza lub całej macierzy. Obliczanie układu równań liniowych. Wprowadzenie danych macierzy z zewnętrznych plików tekstowych.2
T-W-4Wprowadzenie do zasad pracy w arkuszach kalkulacyjnych. Rodzaje adresów, pisanie wzorów, podstawowe funkcje.2
T-W-5Arkusz kalkulacyjny - funkcje arkuszy kalkulacyjnych: funkcje wyszukiwania, warunkowe, sumowania warunkowego.3
T-W-6Arkusz kalkulacyjny - obsługa i projektowanie baz danych.2
T-W-7Zasady i normy edycji tekstów. Zasady projektowania multimedialnych prezentacji.1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć.10
A-L-3Opracowanie indywidualnie przydzielonego zagadnienia na wyższą ocenę.12
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Opracowanie materiałów wykładow2
A-W-3Samodzielnie opracowanie zadań problemowych związanych z tematyką wykładów.7
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/A/03_W01Poprawnie posługuje się arkuszem kalkulacyjnym. Umie zaprojektować obliczenia w MathCadzie. Umie znaleźć i ocenić wiarygodność i przydatność informacje pozyskane ze źródeł elektronicznych. Zna i respektuje prawo autorskie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W07zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_W08Ma wiedzę z zakresu technologii informacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem jej zastosowań w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie programu MathCad do obliczeń.
C-2Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie do projektowania zestawień, baz, kalkulacji.
C-3Wykształcenie umiejętności weryfikacji informacji przedstawianych na stronach internetowych.
C-4Wyrobienie nawyku przejrzystego i starannego przygotowania pracy.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do środowiska pracy w MathCadzie- deklarowanie zmiennych, funkcji, przedstawianie funkcji w postaci stabelaryzowanej, wykresu.
T-W-2MathCAD - rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą funkcji root, polyroots, Given.... Find. Rozwiązywanie układów równań nieliniowych Given...Find.
T-W-3MathCAD - operacje na macierzach. Wprowadzania macierzy, wyznacznik macierzy, ekstremalne wartości, lub średnie wartości z kolumny, wiersza lub całej macierzy. Obliczanie układu równań liniowych. Wprowadzenie danych macierzy z zewnętrznych plików tekstowych.
T-W-4Wprowadzenie do zasad pracy w arkuszach kalkulacyjnych. Rodzaje adresów, pisanie wzorów, podstawowe funkcje.
T-W-5Arkusz kalkulacyjny - funkcje arkuszy kalkulacyjnych: funkcje wyszukiwania, warunkowe, sumowania warunkowego.
T-W-6Arkusz kalkulacyjny - obsługa i projektowanie baz danych.
T-W-7Zasady i normy edycji tekstów. Zasady projektowania multimedialnych prezentacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne każdego zagadnienia z wykładu na laborotariach o tej samej tematyce.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie samodzielnie zadania na wyższą ocenę, po wcześniejszej pisemnej deklaracji o przystąpieniu do zdawania na ocenę dobrą lub bardzo dobrą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował narzędzi wymaganych do zrobienia poszczególnych zadań problemowych (7 zadań)
3,0Student potrafi odtworzyć sposób rozwiązania zadań problemowych podanych na wykładach.
3,5Student potrafi odtworzyć sposób rozwiązania zadań problemowych podanych na wykładach. Zadania opracowuje ze szczególną starannością.
4,0Student potrafi rozwiązać zadane problemy w inny sposób niż podany na wykładach.
4,5Student samodzielnie wykona dodatkowe, podsumowujące zadanie, o które sam poprosi.
5,0Student samodzielnie wykona dodatkowe, podsumowujące zadanie, o które sam poprosi. Zadanie zostanie opracowane ze szczególną starannością.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/A/03_U01Potrafi poprawnie dobrać narzędzia analityczne i numeryczne do przedstawianych zagadnienień inżynierskich. Potrafi ocenić i poprawnie wykorzystać, z zachowaniem praw autorskich informacje przedstawione w zasobach siecii Internet.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U08Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie programu MathCad do obliczeń.
C-2Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie do projektowania zestawień, baz, kalkulacji.
C-3Wykształcenie umiejętności weryfikacji informacji przedstawianych na stronach internetowych.
C-4Wyrobienie nawyku przejrzystego i starannego przygotowania pracy.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do środowiska pracy w MathCadzie- deklarowanie zmiennych, funkcji, przedstawianie funkcji w postaci stabelaryzowanej, wykresu.
T-W-2MathCAD - rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą funkcji root, polyroots, Given.... Find. Rozwiązywanie układów równań nieliniowych Given...Find.
T-W-3MathCAD - operacje na macierzach. Wprowadzania macierzy, wyznacznik macierzy, ekstremalne wartości, lub średnie wartości z kolumny, wiersza lub całej macierzy. Obliczanie układu równań liniowych. Wprowadzenie danych macierzy z zewnętrznych plików tekstowych.
T-W-4Wprowadzenie do zasad pracy w arkuszach kalkulacyjnych. Rodzaje adresów, pisanie wzorów, podstawowe funkcje.
T-W-5Arkusz kalkulacyjny - funkcje arkuszy kalkulacyjnych: funkcje wyszukiwania, warunkowe, sumowania warunkowego.
T-W-6Arkusz kalkulacyjny - obsługa i projektowanie baz danych.
T-W-7Zasady i normy edycji tekstów. Zasady projektowania multimedialnych prezentacji.
T-L-1MathCad - podstawowe zadania obliczeniowe. Deklarowanie zmiennych.
T-L-2Rozwiązywanie zagadnień, które wymagają policzenia miejsca zerowego lub ekstremum równania nieliniowego.
T-L-3MathCAD - rachunek macierzowy
T-L-4MathCAD - zastosowanie funkcji Given...Maximize, Given....Minimize (poszukiwanie maksymalnej lub minimalnej wartości funkcji celu)
T-L-5Excel - podstawowe ćwiczenia na tworzenie prostych aplikacji.
T-L-6Excel - projektowanie baz danych. Obsługa baz danych przy pomocny wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego. Tworzenie raportów tabel przestawnych.
T-L-7Excel - projektowanie aplikacji przy pomocy zaawansowanych, zagnieżdżonych funkcji.
T-L-8Edytor tekstu - przygotowanie wzorca pracy magisterskiej. Obsługa styli. Definiowanie rozdziałów, tworzenie spisów treści.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne każdego zagadnienia z wykładu na laborotariach o tej samej tematyce.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie samodzielnie zadania na wyższą ocenę, po wcześniejszej pisemnej deklaracji o przystąpieniu do zdawania na ocenę dobrą lub bardzo dobrą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykonać zestawienie w arkuszu kalkulacyjnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_S1/A/03_K01Identyfikuje potrzebę samodzielnego uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie programu MathCad do obliczeń.
C-2Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie do projektowania zestawień, baz, kalkulacji.
C-3Wykształcenie umiejętności weryfikacji informacji przedstawianych na stronach internetowych.
C-4Wyrobienie nawyku przejrzystego i starannego przygotowania pracy.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do środowiska pracy w MathCadzie- deklarowanie zmiennych, funkcji, przedstawianie funkcji w postaci stabelaryzowanej, wykresu.
T-W-2MathCAD - rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą funkcji root, polyroots, Given.... Find. Rozwiązywanie układów równań nieliniowych Given...Find.
T-W-3MathCAD - operacje na macierzach. Wprowadzania macierzy, wyznacznik macierzy, ekstremalne wartości, lub średnie wartości z kolumny, wiersza lub całej macierzy. Obliczanie układu równań liniowych. Wprowadzenie danych macierzy z zewnętrznych plików tekstowych.
T-W-4Wprowadzenie do zasad pracy w arkuszach kalkulacyjnych. Rodzaje adresów, pisanie wzorów, podstawowe funkcje.
T-W-5Arkusz kalkulacyjny - funkcje arkuszy kalkulacyjnych: funkcje wyszukiwania, warunkowe, sumowania warunkowego.
T-W-6Arkusz kalkulacyjny - obsługa i projektowanie baz danych.
T-W-7Zasady i normy edycji tekstów. Zasady projektowania multimedialnych prezentacji.
T-L-1MathCad - podstawowe zadania obliczeniowe. Deklarowanie zmiennych.
T-L-2Rozwiązywanie zagadnień, które wymagają policzenia miejsca zerowego lub ekstremum równania nieliniowego.
T-L-3MathCAD - rachunek macierzowy
T-L-4MathCAD - zastosowanie funkcji Given...Maximize, Given....Minimize (poszukiwanie maksymalnej lub minimalnej wartości funkcji celu)
T-L-5Excel - podstawowe ćwiczenia na tworzenie prostych aplikacji.
T-L-6Excel - projektowanie baz danych. Obsługa baz danych przy pomocny wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego. Tworzenie raportów tabel przestawnych.
T-L-7Excel - projektowanie aplikacji przy pomocy zaawansowanych, zagnieżdżonych funkcji.
T-L-8Edytor tekstu - przygotowanie wzorca pracy magisterskiej. Obsługa styli. Definiowanie rozdziałów, tworzenie spisów treści.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne każdego zagadnienia z wykładu na laborotariach o tej samej tematyce.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie samodzielnie zadania na wyższą ocenę, po wcześniejszej pisemnej deklaracji o przystąpieniu do zdawania na ocenę dobrą lub bardzo dobrą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje samodzielność w rozwiązywaniu zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0