Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | IS_1A_S1/B/03_W01 | Student zna i rozumie procesy biologiczne zachodzące w środowisku oraz posiada wiedzę o biorących w nich udział drobnoustrojach. Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na wykorzystanie procesów biologicznych zachodzących w środowisku do neutralizacji zanieczyszczeń i rekultywacji obszarów zdegradowanych. Student opanował podstawowe zasady pracy i jej organizacji w laboratorium biologicznym |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IS_1A_W01 | Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska |
---|
IS_1A_W09 | Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie
wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia inżynierii środowiska dotyczące:
•termodynamiki technicznej,
• wymiany ciepła i masy,
• mechaniki płynów,
• biologii i chemii |
IS_1A_W21 | Zna zasady wykonywania pomiarów i organizacji pracy w laboratoriach |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_W01 | ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T1A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W08 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
Cel przedmiotu | C-1 | Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu ekologii oraz rozszerzenie jego wiedzy z zakresu biologii ze wskazaniem na pracę doświadczalną. |
---|
C-2 | Wykształcenie u studenta umiejętności planowania, przeprowadzania i opracowania eksperymentu. |
C-3 | Ukształtowanie u studenta świdomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołu. |
Treści programowe | T-W-6 | Metabolizm organizmów heterotroficznych. Utlenianie biologiczne. Oddychanie beztlenowe. Fermentacja. |
---|
T-W-7 | Metabolizm organizmów autotroficznych. Fotosynteza. Chemosynteza. |
T-W-1 | Cechy żywej materii. Poziomy organizacji żywej materii. Metabolizm; samozachowawczość organizmów żywych. |
T-W-2 | Struktura komórek: komórki prokariotyczne i eukariotyczne. Składniki chemiczne żywych komórek. sterylizacja idezynfekcja. |
T-W-3 | Rola tkanek roślinnych i zwierzęcych w procesach fizjologicznych. Podłoża mikrobiologiczne. |
T-W-4 | Wirusy. Bakterie: morfologia i fizjologia. |
T-W-5 | Sinice. Glony. Grzyby. Organizmy grzybopodobne. Porosty. Pierwotniaki. Zwierzęta wielokomórkowe. |
T-W-10 | Krążenie pierwiastków w ekosystemie: cykl biogeochemiczny węgla, azotu, fosforu i siarki. Przepływ energii przez ekosystem. |
T-W-11 | Zanieczyszczenie środowiska: zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne. |
T-W-13 | Zastosowanie mikrobiologicznych technologii do oczyszczania wody i ścieków, powietrza atmosferycznego i gleby. |
T-W-12 | Samooczyszczanie się ekosystemów: powietrza atmosferycznego, wód powierzchniowych i gleby. |
T-W-14 | Procesy biologiczne zachodzące w przewodach kanalizacyjnych. |
T-W-9 | Struktura troficzna biocenozy. Zależności międzygatunkowe. |
T-L-1 | Wyposażenie laboratorium. Podstawowe techniki mikrobiologiczne. Sterylizacja i dezynfekcja. Morfologia i fizjologia podstawowych grup drobnoustrojów. Naturalne siedliska drobnoustrojów: mikroflora powietrza i powierzchni, wody i gleby. Analiza stanu zanieczyszczenia wód powierzchniowych na podstawie systemu saprobów. Analiza składu mikroorganizmów, aktywności biologicznej osadu czynnego i złoża biologicznego. |
T-W-8 | Struktura i funkcjonowanie ekosystemu. Właściwości populacji. Tolerancja ekologiczna organizmów: prawo Liebiga i Shelforda. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z licznymi ilustracjami i wyjaśnieniami |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposób oceny | S-3 | Ocena formująca: Wykład - trzy kolokwia z wykładanego materiału. |
---|
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena przedmiotu na podstawie aktywności studenta oraz ocen ze sprawdzianów i kolokwiów. |
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć laboratoryjnych na podstawie sprawdzianów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |