Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo i rekultywacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gleboznawstwo i rekultywacja | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs Podstaw Nauk o Ziemi |
W-2 | Podstawowe informacje na temat potrzeby ochrony środowiska z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z normami i standardami przy projektowaniu obiektów inżynierskich |
C-2 | umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Rekultywacja składowisk odpadów | 5 |
T-P-2 | Makroskopowe rozpoznawanie gleb | 2 |
T-P-3 | laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach | 2 |
T-P-4 | Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych | 2 |
T-P-5 | Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość | 2 |
T-P-6 | Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i formy degrqadacji gleb | 1 |
T-W-2 | Ochrona gleb i rekultywacja gruntów | 1 |
T-W-3 | Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu | 1 |
T-W-4 | Stateczność skarp i zboczy | 1 |
T-W-5 | Zasady budowy składowisk odpadów | 2 |
T-W-6 | Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze. | 4 |
T-W-7 | Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia | 1 |
T-W-8 | Własności fizyczne i chemiczne gleb | 1 |
T-W-9 | Zasobność i żyzność gleb | 1 |
T-W-10 | Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia) | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | samodziele przygotowywanie projektów | 6 |
A-P-3 | samodzielna praca w czytelni, biblitece | 10 |
A-P-4 | analiza aktów prawnych i ustaw dotyczących przedmiotu | 4 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna praca studenta (analiza literatury) | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zalczenia przedmiotu | 3 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów |
M-2 | metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca: podsumowanie efektów uczenia się poprzez sprawdzian pisemny i i ustny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/19_W01 potrafi czytać mapy geologiczne i geomorfologiczne | IS_1A_W02 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_W02 ma wiedze na temat parametrów wytrzymałościowych gruntu | IS_1A_W05 | T1A_W02, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-1, M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_W03 ma wiedzę na temat przepływu wody w gruncie, zmian struktury gruntu pod wpływem wody i temperatury | IS_1A_W05 | T1A_W02, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_W04 Posiada wiedzę na temat wpływu działalności inzynierskiej na środowisko | IS_1A_W05 | T1A_W02, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/19_U01 Potrafi zaprojektować skarpy oraz uszczelnienia składowiska odpadów | IS_1A_U04, IS_1A_U05 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_U02 Potrafi korzystać z dostępnych nośników informacji przy projektowaniu obiektów inżynierskich | IS_1A_U04, IS_1A_U08 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08 | InzA_U01 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_U03 Potrafi wybrać najlepsze i optymalne rozwiązania technologiczne przy projketowaniu obiektów inżynierskich | IS_1A_U04 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_U04 ma wiedzę na temat rodzaju zagrożeń mogących pojawić sie podzas realizacji inwestycji oraz w czasie jej eksploatacji | IS_1A_U07, IS_1A_U12 | T1A_U10, T1A_U11 | InzA_U03 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/19_K01 Potrafi nabierac ciagłych nowych doświadczeń oraz przekazywać innym konieczność ciągłej edukacji | IS_1A_K01, IS_1A_K02 | T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-1 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_K02 Rozumie skutki działalności inżynierskiej i ich woływ na środowisko | IS_1A_K02, IS_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-1, M-2 | S-1 |
IS_1A_S1/C/19_K03 Potrafi w praktyce wykorzystywać swój potencjał oraz działać efektywnie i ekonomicznie | IS_1A_K05, IS_1A_K06 | T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K02 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/19_W01 potrafi czytać mapy geologiczne i geomorfologiczne | 2,0 | |
3,0 | potrafi na podstawie mapy geologicznej i geomorfologicznej ocenic rodzaj gleby | |
3,5 | 70% | |
4,0 | 75% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 85% | |
IS_1A_S1/C/19_W02 ma wiedze na temat parametrów wytrzymałościowych gruntu | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe parametry gruntów | |
3,5 | 70% | |
4,0 | 75% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 85% | |
IS_1A_S1/C/19_W03 ma wiedzę na temat przepływu wody w gruncie, zmian struktury gruntu pod wpływem wody i temperatury | 2,0 | |
3,0 | zna pojecia współczynnika filtracji, potrafi ocenic zmiane struktury gruntu | |
3,5 | 70% | |
4,0 | 75% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 85% | |
IS_1A_S1/C/19_W04 Posiada wiedzę na temat wpływu działalności inzynierskiej na środowisko | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe wplywy obiektu na środowisko | |
3,5 | 70% | |
4,0 | 75% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 85% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/19_U01 Potrafi zaprojektować skarpy oraz uszczelnienia składowiska odpadów | 2,0 | |
3,0 | potrafi zaprojektowac skarpę oraz uszczelnić ją w prostych warunkach geologicznych | |
3,5 | 70% | |
4,0 | 75% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 85% | |
IS_1A_S1/C/19_U02 Potrafi korzystać z dostępnych nośników informacji przy projektowaniu obiektów inżynierskich | 2,0 | |
3,0 | potrafi posługiwać się normami przy projektowaniu obiektów inżynierskich | |
3,5 | 70% | |
4,0 | 75% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 85% | |
IS_1A_S1/C/19_U03 Potrafi wybrać najlepsze i optymalne rozwiązania technologiczne przy projketowaniu obiektów inżynierskich | 2,0 | |
3,0 | potrafo wskazać rozwiazania technologiczne przy projektowaniu obiektów inżynierskich | |
3,5 | 70% | |
4,0 | 75% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 85% | |
IS_1A_S1/C/19_U04 ma wiedzę na temat rodzaju zagrożeń mogących pojawić sie podzas realizacji inwestycji oraz w czasie jej eksploatacji | 2,0 | |
3,0 | potrafi przewidzieć najwazniejsze zagrożenia jakie mogą sie pojawić w czasie realizacji i eksploatacji obiektu | |
3,5 | 70% | |
4,0 | 75% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 85% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/19_K01 Potrafi nabierac ciagłych nowych doświadczeń oraz przekazywać innym konieczność ciągłej edukacji | 2,0 | |
3,0 | potrafi na bieżąco śledzić przepisy prawne dotyczące obiektów inżynierskich | |
3,5 | 70% | |
4,0 | 75% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 85% | |
IS_1A_S1/C/19_K02 Rozumie skutki działalności inżynierskiej i ich woływ na środowisko | 2,0 | |
3,0 | potrafi ocenić wpływ obiektu inżynierskiewgo na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_S1/C/19_K03 Potrafi w praktyce wykorzystywać swój potencjał oraz działać efektywnie i ekonomicznie | 2,0 | |
3,0 | zna 65% materiału przedstawianego na zajęciach | |
3,5 | 70% | |
4,0 | 75% | |
4,5 | 80% | |
5,0 | 85% |
Literatura podstawowa
- Bohdan Zadroga, Krystyna Oleńczak-Neyman, Ochrona i Rekultywacja Pdłoża Gruntowego, Wydawnictwo Poliechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2001
- Lech Wysokiński, Zasady budowy składowisk, ITB, Warszawa, 2009
- Bednarek R., Prusinkiewicz Z., Geografia Gleb, PWN, Warszawa, 1997
- Jeż J., Gruntozanwstwo budowlane, Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004
Literatura dodatkowa
- Stanisław Pisarczyk, Mechanika Gruntów, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1992
- Dobrzański B., Zawadzki S., Gleboznawstwo. Podręcznik dla studentów Akademii Rorlniczych, SGGW, Warszawa, 1996