Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Automatyka, sterowanie i eksploatacja urządzeń technicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Automatyka, sterowanie i eksploatacja urządzeń technicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leon Tarasiejski <Leon.Tarasiejski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki i fizyki na poziomie studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczenie studentów budowy, zasady działania i doboru urządzeń układów automatycznego sterowania stosowanych w inżynierii środowiska. |
C-2 | Wykształcenie zasad stosowania i umiejętności obsługi układów automatycznego sterowania w inżynierii środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Identyfikacja właściwości dynamicznych obiektu cieplnego. | 1 |
T-L-2 | Analiza działania i dobór nastaw układu regulacji temperatury. | 2 |
T-L-3 | Komputerowa symulacja działania automatyki węzła cieplnego. | 2 |
T-L-4 | Komputerowa symulacja działania automatyki klimatyzacji sali widowiskowej. | 1 |
T-L-5 | Wykorzystanie sterownika swobodnie programowalnego do sterowania procesem sekwencyjnym. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości. | 1 |
T-W-2 | Metody matematycznego opisu systemów dynamicznych stosowanych w automatyce. | 2 |
T-W-3 | Identyfikacja obiektów regulacji i sterowania. | 2 |
T-W-4 | Klasyfikacja układów automatyki – układy pomiarowe, regulacyjne i zabezpieczające stosowane w inżynierii środowiska. | 2 |
T-W-5 | Standardowe algorytmy regulacji. | 1 |
T-W-6 | Stabilność układów i metody oceny jakości regulacji. | 2 |
T-W-7 | Urządzenia automatycznej regulacji: przetworniki pomiarowe, sterowniki cyfrowe, regulatory analogowe oraz urządzenia wykonawcze – rodzaje, właściwości statyczne i dynamiczne, funkcje. | 2 |
T-W-8 | Zasady doboru urządzeń oraz ustawiania parametrów eksploatacyjnych. | 2 |
T-W-9 | Sterowanie procesami złożonymi. | 1 |
T-W-10 | Niestandardowe algorytmy regulacji specyficzne w inynierii środowiska. | 1 |
T-W-11 | Programowanie sterowników swobodnie programowalnych. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach. | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań. | 14 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach. | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 22 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania. |
S-3 | Ocena formująca: Zaangażowanie, aktywność studenta. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Na podstawie ocen formujących. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_N2/C/03_W01 Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania. | IS_2A_W05 | T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_N2/C/03_U01 Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska. | IS_2A_U09, IS_2A_U10 | T2A_U08, T2A_U09 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_N2/C/03_W01 Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania. | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz zakresu właściwości dynamicznych obiektów sterowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_N2/C/03_U01 Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi formułować założenia do przeprowadzania pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystać metody analityczne symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu automatycznego sterowania procesów występujących w inżynierii środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmielnicki W., Kołodziejczyk L, Automatyzacja i dynamika procesów w inżynierii sanitarnej., PWN, Warszawa, 1981
- Rietschel H., Raiss W, Ogrzewanie i klimatyzacja. Tom II, Rozdz. 15., Arkady, Warszawa, 1973
- Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat: Pomiary i regulacja, Ag.Wyd. PAK, Warszawa, 2002
- Zawada B, Układy sterowania w systemach wentylacji i klimatyzacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Bielecki A, Automatyzacja w inżynierii sanitarnej, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1977
- Skoczowski S., Dwustawna regulacja temperatury., WNT, Warszawa, 1977
- Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowniki PLC., PWN, Warszawa, 2008