Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Wodociągi i kanalizacja
Sylabus przedmiotu Magazynowanie energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Magazynowanie energii | ||
Specjalność | Alternatywne żródła energii w budownictwie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotów: termodynamika techniczna, wymiana ciepła |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z powszechnie stosowanymi, nowymi i perspektywicznymi metodami magazynowania energii. |
C-2 | Przedstawienie wad i zalet poszczególnych metod magazynwania energii, zakresu ich stosowalności. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności doboru najbardziej adekwatnej metody magazynowania energii. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności oszacowania podstawowych parametrow magazynu energii i jego efektywności pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przedstawienie przykładów obliczeniowych zasobników ciepła (zasilanych także z odnawialnych źródeł energii), zasobników pary. | 2 |
T-A-2 | Przedstawienie przykładów obliczeniowych magazynowania energii termicznej w reakcjach chemicznych. Cykle termochemiczne. | 1 |
T-A-3 | Przedstawienie przykładów obliczeniowych gruntowych magazynów ciepła. | 2 |
T-A-4 | Zapoznanie z komputerowymi programami ułatwiającymi projektownia magazynów energii w budownictwie (PCM). | 2 |
T-A-5 | Przedstawienie przykładów obliczeniowych magazynowania energii w systemach hydroelektrycznych (elektrownie szczytowo-pompowe) | 1 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
9 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu związanego z tematyką wykładu | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Działanie sytemów energetycznych i elektroenergetycznych, objaśnienie potrzeby magazynowania energii. Parametry magazynu energii. | 2 |
T-W-2 | Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem właściwej pojemności cieplnej substancji | 2 |
T-W-3 | Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem entalpii przemian fazowych substancji. Materiały PCM. | 2 |
T-W-4 | Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych odwracalnych. | 1 |
T-W-5 | Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych nieodwracalnych. | 1 |
T-W-6 | Paliwa wtórne. Wytwarzanie wodoru. | 2 |
T-W-7 | Magazynowanie energii mechanicznej. | 2 |
T-W-8 | Magazynowanie energii elektrycznej. Ogniwa galwaniczne, baterie i akumulatory. | 4 |
T-W-9 | Porównanie różnych metod magazynowania energii. | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładu | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Ćwiczenia audytoryjne | 9 |
A-A-2 | Praca własna studenta | 15 |
A-A-3 | Konsultacje | 6 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | praca własna studenta | 15 |
A-P-3 | konsultacje | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wykład multimedialny | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja. |
M-3 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie kolokwium końcowego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie sprawdzianu pisemnego końcowego. |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie zajęć projektowych na podstawie przygotowanego raportu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_N2/D/AZE/5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wymienić aktualnie stosowane, będące na etapie badań i perspektywiczne metody magazynowania energii | IS_2A_W13, IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_N2/D/AZE/5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność doboru optymalnej metody magazynowania energii, potrafi sformuować korzyści oraz niedogodności jej stosowania a także oszacować efektywność pracy magazynu energii. | IS_2A_U13 | T2A_U12 | — | C-3, C-4 | T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-2 | M-2 | S-2 |
IS_2A_N2/D/AZE/5_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi oszacować efektywność pracy magazynu energii. | IS_2A_U10 | T2A_U09 | InzA2_U02 | C-3, C-4 | T-P-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_N2/D/AZE/5_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | IS_2A_K06 | T2A_K01 | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_N2/D/AZE/5_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wymienić aktualnie stosowane, będące na etapie badań i perspektywiczne metody magazynowania energii | 2,0 | uzyskanie poniżej 60% punktów na zaliczeniu końcowym |
3,0 | uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym | |
3,5 | uzyskanie 71% - 77 % punktów na zaliczeniu końcowym | |
4,0 | uzyskanie 78% - 84 % punktów na zaliczeniu końcowym | |
4,5 | uzyskanie 85% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym | |
5,0 | uzyskanie 91% lub wiecej punktów na zaliczeniu końcowym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_N2/D/AZE/5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność doboru optymalnej metody magazynowania energii, potrafi sformuować korzyści oraz niedogodności jej stosowania a także oszacować efektywność pracy magazynu energii. | 2,0 | uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie 85% - 90 % punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie 91% i wiecej punktów na kolokwium | |
IS_2A_N2/D/AZE/5_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi oszacować efektywność pracy magazynu energii. | 2,0 | Brak raportu lub przygotowanie raportu z duża ilością błędów, rzutujących na wynik końcowy. |
3,0 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 24-35 %. | |
3,5 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 13-23 %. | |
4,0 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 6-12 % oraz ustna prezentacja wyników. | |
4,5 | Przygotowanie raportu pisemnego, zawierającego błędy i nieścisłości w zakresie 1-5 % oraz ustna prezentacja wyników. | |
5,0 | Przygotowanie raportu pisemnego, bezbłędnego oraz ustna prezentacja wyników. |
Literatura podstawowa
- Domański Roman, Magazynowanie Energii Cieplnej, Państ. Wydaw. Naukowe, Warszawa, 1990
- Czerwińska Anna, Akumulatory, baterie, ogniwa, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2005
- Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne Urzadzenia i Systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
Literatura dodatkowa
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007