Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Wodociągi i kanalizacja

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie energii geotermicznej-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie energii geotermicznej-2
Specjalność Alternatywne żródła energii w budownictwie
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 18 2,00,44zaliczenie
wykładyW3 18 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki, matematyki oraz podstawy termodynamiki technicznej i wymiany ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z układami pozyskiwania energii geotermalnej oraz z instalacjami wykorzystującymi zasoby geotermalne do różnych celów (rolnictwo, rekreacja, balneologia, produkcja energii elektrycznej)
C-2Zapoznanie studentów z metodyką stosowaną przy projektowaniu danych instalacji geotrmalnych z uwzglednieniem aspektów ekologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu instalacji wykorzystującej energię geotermalą (geotermiczną) do celów grzewczych lub do produkcji energii elektrycznej. Wykonanie obliczeń cieplno-przepływowych instalacji dla danych parametrów charakteryzujacych system.18
18
wykłady
T-W-1Energia geotermiczna. Energia gruntu i wód powierzchniowych, gruntowych i głębinowych. Instalacje z pompami ciepła wykorzystujące energię gruntu. Przypowierzchniowe sondy ciepła. Głębokie sondy ciepła. Pole temperatury pionowych gruntowych wymienników ciepła (rura w rurze, U-rura). Pole temperatury w gruntowych wymiennikach poziomych. Przykładowe instalacje z pionowymi sondami ciepła. Możliwość pozyskania energii geotermicznej za pomocą głębokich pionowych sond ciepła. Podstawy technologiczne wykonywania odwiertów geotermalnych (płytkich i głębokich). Urządzenia stosowane przy wykonywaniu tych odwiertów. Wykorzystanie energii geotermicznej w Polsce. Charakterystyka ciepłowni geotermalnych działających na terenie Polski . Przykłady Aquaparków zasilanych energią geotermalną. Możliwości wykorzystania energii geotermalnej i geotermicznej do produkcji energii elektrycznej. Przykładowe instalacje elektrowni geotermalnych. Podział elektrowni geotermalnych (wady, zalety, aspekty technologiczne ich pracy). Technologia pozyskiwania energii z suchy skał (HDR Hot Dry Rocks). Metody szczelinowania skał. Przykładowe instalacje. Perspektywy rozwoju technologii geotermalnych. Efekty ekologiczne wykorzystania energii geotermicznej i geotermalnej. Dwa pisemne zaliczenia (pierwsze w połowie semestru, drugie na koniec semestru).18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2Konsultacje z prowadzącym5
A-P-3Praca samodzielna: przegląd literatury, samodzielna praca na projektem, pisemne i graficzne opracowanie wykonanego zadania projektowego67
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Konsultacje z wykładowcą3
A-W-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury22
A-W-4Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczeń17
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacujny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów przy realizacji zadania projektowego, ocena wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/D/AE/11_W01
Student jest w stanie: przedstawić rozkłady temperatur w wymiennikach gruntowych, wymienić i opisać ciepłownie geotermalne działające w Polsce, scharakteryzować elektrownie geotermalne oraz inne instalacje wykorzystujące zasoby energii geotermalnej i geotermicznej. Student zna wpływ tych instalacji na środowisko oraz zna aktualne trendy rozwojowe w dziedzinie wykorzystania energii geotermalnej i geotermicznej.
IS_2A_W13, IS_2A_W14, IS_2A_W06, IS_2A_W11, IS_2A_W03T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1, C-2T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/D/AE/11_U01
Student umie dobrać odpowiednie urządzenia dla układów wykorzystujących zasoby energii geotermalnej i geotermicznej oraz jest w stanie prawidłowo wykonać obliczenia cieplno-przepływowe dla tych układów.
IS_2A_U11, IS_2A_U19, IS_2A_U01, IS_2A_U21T2A_U01, T2A_U10, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U03, InzA2_U08C-1, C-2T-W-1, T-P-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/D/AE/11_K01
Student rozumie jaki jest wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko oraz na zrównoważony rozwój. Student ma także świadomość konieczności podnoszenia swoich kompetencji oraz poszerzania zdobytej wiedzy.
IS_2A_K04, IS_2A_K06, IS_2A_K03T2A_K01, T2A_K02InzA2_K01C-1, C-2T-W-1, T-P-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/D/AE/11_W01
Student jest w stanie: przedstawić rozkłady temperatur w wymiennikach gruntowych, wymienić i opisać ciepłownie geotermalne działające w Polsce, scharakteryzować elektrownie geotermalne oraz inne instalacje wykorzystujące zasoby energii geotermalnej i geotermicznej. Student zna wpływ tych instalacji na środowisko oraz zna aktualne trendy rozwojowe w dziedzinie wykorzystania energii geotermalnej i geotermicznej.
2,0Zdobycie poniżej 55% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
3,0Zdobycie od 55 do 64% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
3,5Zdobycie od 65 do 74% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
4,0Zdobycie od 75 do 84% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
4,5Zdobycie od 85 do 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
5,0Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/D/AE/11_U01
Student umie dobrać odpowiednie urządzenia dla układów wykorzystujących zasoby energii geotermalnej i geotermicznej oraz jest w stanie prawidłowo wykonać obliczenia cieplno-przepływowe dla tych układów.
2,0Zdobycie poniżej 55% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz niewykonanie zadania projektowego.
3,0Zdobycie od 55 do 64% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego.
3,5Zdobycie od 65 do 74% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego.
4,0Zdobycie od 75 do 84% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego.
4,5Zdobycie od 85 do 94% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego.
5,0Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/D/AE/11_K01
Student rozumie jaki jest wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko oraz na zrównoważony rozwój. Student ma także świadomość konieczności podnoszenia swoich kompetencji oraz poszerzania zdobytej wiedzy.
2,0
3,0Studen potrafi ogólnie wyjaścić wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko naturalne i zrównoważony rozwój.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nowak W., Sobański R., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  3. Oniszk-Popławska A., Zowsik M., Rogulska M., Ciepło z wnętrza ziemi, Gdańsk-Warszawa : EC BREC/IBMER, 2003., Gdańsk-Warszawa :, 2003
  4. Aleksander A. Stachel, Wykorzystanie energii wnętrza Ziemi, Wydawnictwo uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013
  5. Sokołowski J. red., Metoda oceny zasobów i zasady projektowania zakładów geotermalnych, praca zbiorowa, Kraków : Centrum Podstawowych Problemów Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, Kraków, 1996
  6. Górecki W. red., Atlas zasobów geotermalnych formacji mezozoicznej na Niżu Polskim, Kraków, 2006, Dostępny w wersji elektronicznej na stronie: http://www.mos.gov.pl/kategoria/292_atlas_zasobow_geotermalnych_formacji_mezozoicznej_na_nizu_polskim/

Literatura dodatkowa

  1. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu instalacji wykorzystującej energię geotermalą (geotermiczną) do celów grzewczych lub do produkcji energii elektrycznej. Wykonanie obliczeń cieplno-przepływowych instalacji dla danych parametrów charakteryzujacych system.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Energia geotermiczna. Energia gruntu i wód powierzchniowych, gruntowych i głębinowych. Instalacje z pompami ciepła wykorzystujące energię gruntu. Przypowierzchniowe sondy ciepła. Głębokie sondy ciepła. Pole temperatury pionowych gruntowych wymienników ciepła (rura w rurze, U-rura). Pole temperatury w gruntowych wymiennikach poziomych. Przykładowe instalacje z pionowymi sondami ciepła. Możliwość pozyskania energii geotermicznej za pomocą głębokich pionowych sond ciepła. Podstawy technologiczne wykonywania odwiertów geotermalnych (płytkich i głębokich). Urządzenia stosowane przy wykonywaniu tych odwiertów. Wykorzystanie energii geotermicznej w Polsce. Charakterystyka ciepłowni geotermalnych działających na terenie Polski . Przykłady Aquaparków zasilanych energią geotermalną. Możliwości wykorzystania energii geotermalnej i geotermicznej do produkcji energii elektrycznej. Przykładowe instalacje elektrowni geotermalnych. Podział elektrowni geotermalnych (wady, zalety, aspekty technologiczne ich pracy). Technologia pozyskiwania energii z suchy skał (HDR Hot Dry Rocks). Metody szczelinowania skał. Przykładowe instalacje. Perspektywy rozwoju technologii geotermalnych. Efekty ekologiczne wykorzystania energii geotermicznej i geotermalnej. Dwa pisemne zaliczenia (pierwsze w połowie semestru, drugie na koniec semestru).18
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2Konsultacje z prowadzącym5
A-P-3Praca samodzielna: przegląd literatury, samodzielna praca na projektem, pisemne i graficzne opracowanie wykonanego zadania projektowego67
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Konsultacje z wykładowcą3
A-W-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury22
A-W-4Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczeń17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/D/AE/11_W01Student jest w stanie: przedstawić rozkłady temperatur w wymiennikach gruntowych, wymienić i opisać ciepłownie geotermalne działające w Polsce, scharakteryzować elektrownie geotermalne oraz inne instalacje wykorzystujące zasoby energii geotermalnej i geotermicznej. Student zna wpływ tych instalacji na środowisko oraz zna aktualne trendy rozwojowe w dziedzinie wykorzystania energii geotermalnej i geotermicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
IS_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
IS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_2A_W11Zna możliwości wykorzystania alternatywnych źródeł energii w budownictwie i przemyśle
IS_2A_W03Zna dostępne technologie chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z układami pozyskiwania energii geotermalnej oraz z instalacjami wykorzystującymi zasoby geotermalne do różnych celów (rolnictwo, rekreacja, balneologia, produkcja energii elektrycznej)
C-2Zapoznanie studentów z metodyką stosowaną przy projektowaniu danych instalacji geotrmalnych z uwzglednieniem aspektów ekologicznych.
Treści programoweT-W-1Energia geotermiczna. Energia gruntu i wód powierzchniowych, gruntowych i głębinowych. Instalacje z pompami ciepła wykorzystujące energię gruntu. Przypowierzchniowe sondy ciepła. Głębokie sondy ciepła. Pole temperatury pionowych gruntowych wymienników ciepła (rura w rurze, U-rura). Pole temperatury w gruntowych wymiennikach poziomych. Przykładowe instalacje z pionowymi sondami ciepła. Możliwość pozyskania energii geotermicznej za pomocą głębokich pionowych sond ciepła. Podstawy technologiczne wykonywania odwiertów geotermalnych (płytkich i głębokich). Urządzenia stosowane przy wykonywaniu tych odwiertów. Wykorzystanie energii geotermicznej w Polsce. Charakterystyka ciepłowni geotermalnych działających na terenie Polski . Przykłady Aquaparków zasilanych energią geotermalną. Możliwości wykorzystania energii geotermalnej i geotermicznej do produkcji energii elektrycznej. Przykładowe instalacje elektrowni geotermalnych. Podział elektrowni geotermalnych (wady, zalety, aspekty technologiczne ich pracy). Technologia pozyskiwania energii z suchy skał (HDR Hot Dry Rocks). Metody szczelinowania skał. Przykładowe instalacje. Perspektywy rozwoju technologii geotermalnych. Efekty ekologiczne wykorzystania energii geotermicznej i geotermalnej. Dwa pisemne zaliczenia (pierwsze w połowie semestru, drugie na koniec semestru).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacujny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zdobycie poniżej 55% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
3,0Zdobycie od 55 do 64% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
3,5Zdobycie od 65 do 74% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
4,0Zdobycie od 75 do 84% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
4,5Zdobycie od 85 do 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
5,0Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na zaliczeniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/D/AE/11_U01Student umie dobrać odpowiednie urządzenia dla układów wykorzystujących zasoby energii geotermalnej i geotermicznej oraz jest w stanie prawidłowo wykonać obliczenia cieplno-przepływowe dla tych układów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
IS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
IS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IS_2A_U21Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z układami pozyskiwania energii geotermalnej oraz z instalacjami wykorzystującymi zasoby geotermalne do różnych celów (rolnictwo, rekreacja, balneologia, produkcja energii elektrycznej)
C-2Zapoznanie studentów z metodyką stosowaną przy projektowaniu danych instalacji geotrmalnych z uwzglednieniem aspektów ekologicznych.
Treści programoweT-W-1Energia geotermiczna. Energia gruntu i wód powierzchniowych, gruntowych i głębinowych. Instalacje z pompami ciepła wykorzystujące energię gruntu. Przypowierzchniowe sondy ciepła. Głębokie sondy ciepła. Pole temperatury pionowych gruntowych wymienników ciepła (rura w rurze, U-rura). Pole temperatury w gruntowych wymiennikach poziomych. Przykładowe instalacje z pionowymi sondami ciepła. Możliwość pozyskania energii geotermicznej za pomocą głębokich pionowych sond ciepła. Podstawy technologiczne wykonywania odwiertów geotermalnych (płytkich i głębokich). Urządzenia stosowane przy wykonywaniu tych odwiertów. Wykorzystanie energii geotermicznej w Polsce. Charakterystyka ciepłowni geotermalnych działających na terenie Polski . Przykłady Aquaparków zasilanych energią geotermalną. Możliwości wykorzystania energii geotermalnej i geotermicznej do produkcji energii elektrycznej. Przykładowe instalacje elektrowni geotermalnych. Podział elektrowni geotermalnych (wady, zalety, aspekty technologiczne ich pracy). Technologia pozyskiwania energii z suchy skał (HDR Hot Dry Rocks). Metody szczelinowania skał. Przykładowe instalacje. Perspektywy rozwoju technologii geotermalnych. Efekty ekologiczne wykorzystania energii geotermicznej i geotermalnej. Dwa pisemne zaliczenia (pierwsze w połowie semestru, drugie na koniec semestru).
T-P-1Wykonanie projektu instalacji wykorzystującej energię geotermalą (geotermiczną) do celów grzewczych lub do produkcji energii elektrycznej. Wykonanie obliczeń cieplno-przepływowych instalacji dla danych parametrów charakteryzujacych system.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacujny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów przy realizacji zadania projektowego, ocena wykonanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zdobycie poniżej 55% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz niewykonanie zadania projektowego.
3,0Zdobycie od 55 do 64% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego.
3,5Zdobycie od 65 do 74% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego.
4,0Zdobycie od 75 do 84% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego.
4,5Zdobycie od 85 do 94% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego.
5,0Zdobycie powyżej 94% punków możliwych do zdobycia na egzaminie oraz wykonanie zadania projektowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/D/AE/11_K01Student rozumie jaki jest wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko oraz na zrównoważony rozwój. Student ma także świadomość konieczności podnoszenia swoich kompetencji oraz poszerzania zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
IS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
IS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z układami pozyskiwania energii geotermalnej oraz z instalacjami wykorzystującymi zasoby geotermalne do różnych celów (rolnictwo, rekreacja, balneologia, produkcja energii elektrycznej)
C-2Zapoznanie studentów z metodyką stosowaną przy projektowaniu danych instalacji geotrmalnych z uwzglednieniem aspektów ekologicznych.
Treści programoweT-W-1Energia geotermiczna. Energia gruntu i wód powierzchniowych, gruntowych i głębinowych. Instalacje z pompami ciepła wykorzystujące energię gruntu. Przypowierzchniowe sondy ciepła. Głębokie sondy ciepła. Pole temperatury pionowych gruntowych wymienników ciepła (rura w rurze, U-rura). Pole temperatury w gruntowych wymiennikach poziomych. Przykładowe instalacje z pionowymi sondami ciepła. Możliwość pozyskania energii geotermicznej za pomocą głębokich pionowych sond ciepła. Podstawy technologiczne wykonywania odwiertów geotermalnych (płytkich i głębokich). Urządzenia stosowane przy wykonywaniu tych odwiertów. Wykorzystanie energii geotermicznej w Polsce. Charakterystyka ciepłowni geotermalnych działających na terenie Polski . Przykłady Aquaparków zasilanych energią geotermalną. Możliwości wykorzystania energii geotermalnej i geotermicznej do produkcji energii elektrycznej. Przykładowe instalacje elektrowni geotermalnych. Podział elektrowni geotermalnych (wady, zalety, aspekty technologiczne ich pracy). Technologia pozyskiwania energii z suchy skał (HDR Hot Dry Rocks). Metody szczelinowania skał. Przykładowe instalacje. Perspektywy rozwoju technologii geotermalnych. Efekty ekologiczne wykorzystania energii geotermicznej i geotermalnej. Dwa pisemne zaliczenia (pierwsze w połowie semestru, drugie na koniec semestru).
T-P-1Wykonanie projektu instalacji wykorzystującej energię geotermalą (geotermiczną) do celów grzewczych lub do produkcji energii elektrycznej. Wykonanie obliczeń cieplno-przepływowych instalacji dla danych parametrów charakteryzujacych system.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacujny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów przy realizacji zadania projektowego, ocena wykonanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen potrafi ogólnie wyjaścić wpływ wykorzystania energii geotermicznej na środowisko naturalne i zrównoważony rozwój.
3,5
4,0
4,5
5,0