Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Ogrzewnictwo i wentylacja

Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacje:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wodociągi i kanalizacje
Specjalność Wodociągi i kanalizacja
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 18 2,20,44zaliczenie
wykładyW3 18 1,80,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs na S1 z przedmiotu "Wodociagi i Kanalizacja" lub ogólna wiedza dotycząca wodociągów i kanalizacji uzyskana w czasie wykonywania pracy zawodowej
W-2Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
C-2Umiejętność projektowania złożonych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania: pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (początkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych.18
18
wykłady
T-W-1Plan zagospodarowania przestrzennego działki lub obszaru. Wymagania dotyczące sieci wodociągowej oraz podstawowy zakres czynności projektowych. Określenie zasobów wód podziemnych. Maksymalna eksploatacyjna wydajność studni wierconej. Wzbogacanie wód podziemnych. Infiltracja brzegowa. Projektowanie ujęć wód podziemnych. Rodzaje i zasady projektowania ujeć wody powierzchniowej.6
T-W-2Trasowanie układu sieci. Podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Prace przygotowawcze dotyczące ustalenia danych do sporządzenia bilansu zapotrzebowania na wodę. Rodzaje zapotrzebowania na wodę. Obliczenie charakterystycznych wielkości zapotrzebowania na wodę dla miasta, dzielnicy, osiedla. Maksymalne godzinowe zapotrzebowanie na wodę. Obliczenie całkowitych sumarycznych wskaźników zapotrzebowania na wodę w godzinie minimalnego i maksymalnego zużycia wody. Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej. Zasady obliczeń hydraulicznych sieci promienistej i pierścieniowej.6
T-W-3Wymagania dotyczące średnic przewodów sieci wodociagowej. Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Rodzaje, konstrukcja, uzbrojenie. Obliczenie pojemności zbiornika. Ustalenie rozkładu cisnienia w sieci wodociągowej w układzie: stacja pomp II stopnia, sieć wodociągowa, zbiornik sieciowy wyrównawczy(przepływowy, centralny, koncowy). Pompownie podnośniki, pompy, współpraca pompowni ze zbiornikiem otwartym. Dobór i zasady rozmieszczenia uzbrojenia sieci wodociągowej.6
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego42
A-P-3Udział w konsultacjach2
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-5Zaliczenie projektu1
66
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3opracowanie materiału - studia literaturowe29
A-W-4przygotowanie do egzaminu4
A-W-5udział w egzaminie2
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/D/WK/11_W01
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wybranej specjalności. Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbedną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/D/WK/11_U01
Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalnosci. Projektuje układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych dla wybranych rzeczywistych terenów.
IS_2A_U17T2A_U18InzA2_U07C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-P-1M-2S-2
IS_2A_N2/D/WK/11_U02
Projektuje i oblicza elementy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i niezbędne urządzenia na sieci dla wybranych terenów
IS_2A_U19T2A_U18, T2A_U19InzA2_U08C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/D/WK/11_K01
Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego)
IS_2A_K01T2A_K04C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/D/WK/11_W01
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wybranej specjalności. Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbedną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci wod-kan. oraz urządzeń związanych z tymi sieciami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/D/WK/11_U01
Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalnosci. Projektuje układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych dla wybranych rzeczywistych terenów.
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wod-kan. oraz urzadzeń na sieciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_N2/D/WK/11_U02
Projektuje i oblicza elementy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i niezbędne urządzenia na sieci dla wybranych terenów
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod-kan. wraz z urządzeniami a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiazań istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/D/WK/11_K01
Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego)
2,0
3,0Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować , sklasyfikować oraz ustalić odpowiednie priorytety przy realizacji poszczególnych zadan inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
  2. Dolecka j., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja część 1 i 2. Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
  3. Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania: pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (początkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Plan zagospodarowania przestrzennego działki lub obszaru. Wymagania dotyczące sieci wodociągowej oraz podstawowy zakres czynności projektowych. Określenie zasobów wód podziemnych. Maksymalna eksploatacyjna wydajność studni wierconej. Wzbogacanie wód podziemnych. Infiltracja brzegowa. Projektowanie ujęć wód podziemnych. Rodzaje i zasady projektowania ujeć wody powierzchniowej.6
T-W-2Trasowanie układu sieci. Podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Prace przygotowawcze dotyczące ustalenia danych do sporządzenia bilansu zapotrzebowania na wodę. Rodzaje zapotrzebowania na wodę. Obliczenie charakterystycznych wielkości zapotrzebowania na wodę dla miasta, dzielnicy, osiedla. Maksymalne godzinowe zapotrzebowanie na wodę. Obliczenie całkowitych sumarycznych wskaźników zapotrzebowania na wodę w godzinie minimalnego i maksymalnego zużycia wody. Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej. Zasady obliczeń hydraulicznych sieci promienistej i pierścieniowej.6
T-W-3Wymagania dotyczące średnic przewodów sieci wodociagowej. Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Rodzaje, konstrukcja, uzbrojenie. Obliczenie pojemności zbiornika. Ustalenie rozkładu cisnienia w sieci wodociągowej w układzie: stacja pomp II stopnia, sieć wodociągowa, zbiornik sieciowy wyrównawczy(przepływowy, centralny, koncowy). Pompownie podnośniki, pompy, współpraca pompowni ze zbiornikiem otwartym. Dobór i zasady rozmieszczenia uzbrojenia sieci wodociągowej.6
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego42
A-P-3Udział w konsultacjach2
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-5Zaliczenie projektu1
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3opracowanie materiału - studia literaturowe29
A-W-4przygotowanie do egzaminu4
A-W-5udział w egzaminie2
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/D/WK/11_W01Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wybranej specjalności. Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbedną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
C-2Umiejętność projektowania złożonych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-W-2Trasowanie układu sieci. Podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Prace przygotowawcze dotyczące ustalenia danych do sporządzenia bilansu zapotrzebowania na wodę. Rodzaje zapotrzebowania na wodę. Obliczenie charakterystycznych wielkości zapotrzebowania na wodę dla miasta, dzielnicy, osiedla. Maksymalne godzinowe zapotrzebowanie na wodę. Obliczenie całkowitych sumarycznych wskaźników zapotrzebowania na wodę w godzinie minimalnego i maksymalnego zużycia wody. Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej. Zasady obliczeń hydraulicznych sieci promienistej i pierścieniowej.
T-W-3Wymagania dotyczące średnic przewodów sieci wodociagowej. Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Rodzaje, konstrukcja, uzbrojenie. Obliczenie pojemności zbiornika. Ustalenie rozkładu cisnienia w sieci wodociągowej w układzie: stacja pomp II stopnia, sieć wodociągowa, zbiornik sieciowy wyrównawczy(przepływowy, centralny, koncowy). Pompownie podnośniki, pompy, współpraca pompowni ze zbiornikiem otwartym. Dobór i zasady rozmieszczenia uzbrojenia sieci wodociągowej.
T-W-1Plan zagospodarowania przestrzennego działki lub obszaru. Wymagania dotyczące sieci wodociągowej oraz podstawowy zakres czynności projektowych. Określenie zasobów wód podziemnych. Maksymalna eksploatacyjna wydajność studni wierconej. Wzbogacanie wód podziemnych. Infiltracja brzegowa. Projektowanie ujęć wód podziemnych. Rodzaje i zasady projektowania ujeć wody powierzchniowej.
T-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania: pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (początkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci wod-kan. oraz urządzeń związanych z tymi sieciami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/D/WK/11_U01Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalnosci. Projektuje układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnych dla wybranych rzeczywistych terenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
C-2Umiejętność projektowania złożonych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-W-2Trasowanie układu sieci. Podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Prace przygotowawcze dotyczące ustalenia danych do sporządzenia bilansu zapotrzebowania na wodę. Rodzaje zapotrzebowania na wodę. Obliczenie charakterystycznych wielkości zapotrzebowania na wodę dla miasta, dzielnicy, osiedla. Maksymalne godzinowe zapotrzebowanie na wodę. Obliczenie całkowitych sumarycznych wskaźników zapotrzebowania na wodę w godzinie minimalnego i maksymalnego zużycia wody. Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej. Zasady obliczeń hydraulicznych sieci promienistej i pierścieniowej.
T-W-3Wymagania dotyczące średnic przewodów sieci wodociagowej. Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Rodzaje, konstrukcja, uzbrojenie. Obliczenie pojemności zbiornika. Ustalenie rozkładu cisnienia w sieci wodociągowej w układzie: stacja pomp II stopnia, sieć wodociągowa, zbiornik sieciowy wyrównawczy(przepływowy, centralny, koncowy). Pompownie podnośniki, pompy, współpraca pompowni ze zbiornikiem otwartym. Dobór i zasady rozmieszczenia uzbrojenia sieci wodociągowej.
T-W-1Plan zagospodarowania przestrzennego działki lub obszaru. Wymagania dotyczące sieci wodociągowej oraz podstawowy zakres czynności projektowych. Określenie zasobów wód podziemnych. Maksymalna eksploatacyjna wydajność studni wierconej. Wzbogacanie wód podziemnych. Infiltracja brzegowa. Projektowanie ujęć wód podziemnych. Rodzaje i zasady projektowania ujeć wody powierzchniowej.
T-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania: pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (początkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wod-kan. oraz urzadzeń na sieciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/D/WK/11_U02Projektuje i oblicza elementy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej i niezbędne urządzenia na sieci dla wybranych terenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
C-2Umiejętność projektowania złożonych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-W-2Trasowanie układu sieci. Podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Prace przygotowawcze dotyczące ustalenia danych do sporządzenia bilansu zapotrzebowania na wodę. Rodzaje zapotrzebowania na wodę. Obliczenie charakterystycznych wielkości zapotrzebowania na wodę dla miasta, dzielnicy, osiedla. Maksymalne godzinowe zapotrzebowanie na wodę. Obliczenie całkowitych sumarycznych wskaźników zapotrzebowania na wodę w godzinie minimalnego i maksymalnego zużycia wody. Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej. Zasady obliczeń hydraulicznych sieci promienistej i pierścieniowej.
T-W-3Wymagania dotyczące średnic przewodów sieci wodociagowej. Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Rodzaje, konstrukcja, uzbrojenie. Obliczenie pojemności zbiornika. Ustalenie rozkładu cisnienia w sieci wodociągowej w układzie: stacja pomp II stopnia, sieć wodociągowa, zbiornik sieciowy wyrównawczy(przepływowy, centralny, koncowy). Pompownie podnośniki, pompy, współpraca pompowni ze zbiornikiem otwartym. Dobór i zasady rozmieszczenia uzbrojenia sieci wodociągowej.
T-W-1Plan zagospodarowania przestrzennego działki lub obszaru. Wymagania dotyczące sieci wodociągowej oraz podstawowy zakres czynności projektowych. Określenie zasobów wód podziemnych. Maksymalna eksploatacyjna wydajność studni wierconej. Wzbogacanie wód podziemnych. Infiltracja brzegowa. Projektowanie ujęć wód podziemnych. Rodzaje i zasady projektowania ujeć wody powierzchniowej.
T-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania: pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (początkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod-kan. wraz z urządzeniami a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiazań istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/D/WK/11_K01Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej
C-2Umiejętność projektowania złożonych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych
Treści programoweT-W-2Trasowanie układu sieci. Podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Prace przygotowawcze dotyczące ustalenia danych do sporządzenia bilansu zapotrzebowania na wodę. Rodzaje zapotrzebowania na wodę. Obliczenie charakterystycznych wielkości zapotrzebowania na wodę dla miasta, dzielnicy, osiedla. Maksymalne godzinowe zapotrzebowanie na wodę. Obliczenie całkowitych sumarycznych wskaźników zapotrzebowania na wodę w godzinie minimalnego i maksymalnego zużycia wody. Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej. Zasady obliczeń hydraulicznych sieci promienistej i pierścieniowej.
T-W-3Wymagania dotyczące średnic przewodów sieci wodociagowej. Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Rodzaje, konstrukcja, uzbrojenie. Obliczenie pojemności zbiornika. Ustalenie rozkładu cisnienia w sieci wodociągowej w układzie: stacja pomp II stopnia, sieć wodociągowa, zbiornik sieciowy wyrównawczy(przepływowy, centralny, koncowy). Pompownie podnośniki, pompy, współpraca pompowni ze zbiornikiem otwartym. Dobór i zasady rozmieszczenia uzbrojenia sieci wodociągowej.
T-W-1Plan zagospodarowania przestrzennego działki lub obszaru. Wymagania dotyczące sieci wodociągowej oraz podstawowy zakres czynności projektowych. Określenie zasobów wód podziemnych. Maksymalna eksploatacyjna wydajność studni wierconej. Wzbogacanie wód podziemnych. Infiltracja brzegowa. Projektowanie ujęć wód podziemnych. Rodzaje i zasady projektowania ujeć wody powierzchniowej.
T-P-1Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania: pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (początkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie przy wykorzystaniu programów komputerowych: AotoCAD, Microsoft Office, Wavin i innych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować , sklasyfikować oraz ustalić odpowiednie priorytety przy realizacji poszczególnych zadan inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0