Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Ogrzewnictwo i wentylacja

Sylabus przedmiotu Zarządzanie przedsięwzięciami budowlanymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie przedsięwzięciami budowlanymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Tracz <Irena.Tracz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,20,41zaliczenie
wykładyW2 9 0,80,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne wiadomości na temat ekonomiki i zarządzania w budownictwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznaie się z działaniami podejmowanymi w poszczególnych fazach zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Analiza parametrów techniczno-ekonomicznych przedsięwzięcia budowlanego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dla okreslonego przedsięwziecia opracować studium wykonalniości techn icznej i finansowej9
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarządzania projektem- cykl życia projektu2
T-W-2Podejście procesowe do zarządzania projektem1
T-W-3Kluczowa organizacja projektu w poszczególnych fazach1
T-W-4Studium wykonalnośćci technicznej i finansowej projektu1
T-W-5Zarządzanie ryzykiem podczas całego cyklu projektu1
T-W-6Plan jakości dla całego przedsięwziecia1
T-W-7Kontrola poszczególnych elementów projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach9
A-A-2opracowanie projektu18
A-A-3Udziałw konsultacjach4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-5zaliczenie projektu1
37
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3studia literaturowe8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia4
A-W-5zaliczenie przedmiotu1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/A/02_W01
Wskazuje najważniejsze działania w zakresie planowania, organizacji i zarządzania w fazie przygotowania przedsięwzięcia oraz jego realizacji
IS_2A_W07T2A_W09, T2A_W11InzA2_W03, InzA2_W04C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2
IS_2A_N2/A/02_W02
Charakteryzuje najważniesze elementy zarządzania projektem
IS_2A_W07T2A_W09, T2A_W11InzA2_W03, InzA2_W04C-2, C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/A/02_U01
Analizuje istotne parametry projektu : czas, koszt i jakość
IS_2A_U22T2A_U14InzA2_U04C-2T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2
IS_2A_N2/A/02_U02
Kontroluje podstawowe parametry projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT
IS_2A_U21T2A_U19InzA2_U08C-2T-W-7M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/A/02_K01
Potrafi zarządzać poszczególnymi elementami projektu (zaktesem, kosztami , ryzykiem i zasobami ludzkimi)
IS_2A_K01T2A_K04C-1T-W-3, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2
IS_2A_N2/A/02_K02
Ponosi odpowiedzialność za kierowanie podległym zespołem
IS_2A_K06T2A_K01C-1T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/A/02_W01
Wskazuje najważniejsze działania w zakresie planowania, organizacji i zarządzania w fazie przygotowania przedsięwzięcia oraz jego realizacji
2,0
3,0Potrafi okreslić zakres przesięwziecia i zaplanować przebieg procesu inwestycyjnego na etapie przygotowania i realizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_N2/A/02_W02
Charakteryzuje najważniesze elementy zarządzania projektem
2,0
3,0Potrafi okreslić istotne parametry przedsięwziecia w podstawowym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/A/02_U01
Analizuje istotne parametry projektu : czas, koszt i jakość
2,0
3,0Na podstawie katalogów, biuletynów i praktyki własnej potrafim okreslić czas realizowanej inwestycji, koszty wykonania i ocenic jakość
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_N2/A/02_U02
Kontroluje podstawowe parametry projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT
2,0
3,0Umiejętność wykorzystania programu MS PROJECT do monitorowania podstawowych elementów projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/A/02_K01
Potrafi zarządzać poszczególnymi elementami projektu (zaktesem, kosztami , ryzykiem i zasobami ludzkimi)
2,0
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy lecz niewykorzystuje jej w dostatecznym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_N2/A/02_K02
Ponosi odpowiedzialność za kierowanie podległym zespołem
2,0
3,0Ma świadomość problemów związanych z zarządzaniem przedsięwzięciem lecz niepotrafi zastosować do zaistniałych warunków
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Studium wykonalności dla inwestycji współfinansowanych ze środków UE, LEMTECH, Kraków, 2010
  2. Z.J. Boczek, Realizacja inwestycji budowlanych w systemie zamówień publicznych oraz procedury FIDIC, Euroinstytut, Szczecin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. W. A. Werner, Zarządzanie w procesie inwestycyjnym, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dla okreslonego przedsięwziecia opracować studium wykonalniości techn icznej i finansowej9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarządzania projektem- cykl życia projektu2
T-W-2Podejście procesowe do zarządzania projektem1
T-W-3Kluczowa organizacja projektu w poszczególnych fazach1
T-W-4Studium wykonalnośćci technicznej i finansowej projektu1
T-W-5Zarządzanie ryzykiem podczas całego cyklu projektu1
T-W-6Plan jakości dla całego przedsięwziecia1
T-W-7Kontrola poszczególnych elementów projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach9
A-A-2opracowanie projektu18
A-A-3Udziałw konsultacjach4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-5zaliczenie projektu1
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3studia literaturowe8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia4
A-W-5zaliczenie przedmiotu1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/A/02_W01Wskazuje najważniejsze działania w zakresie planowania, organizacji i zarządzania w fazie przygotowania przedsięwzięcia oraz jego realizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami z zakresu inżynierii środowiska i budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym oraz organizacji procesu inwestycyjnego i kosztorysowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Analiza parametrów techniczno-ekonomicznych przedsięwzięcia budowlanego
C-1Zapoznaie się z działaniami podejmowanymi w poszczególnych fazach zarządzania przedsiębiorstwem
Treści programoweT-W-3Kluczowa organizacja projektu w poszczególnych fazach
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje zarządzania projektem- cykl życia projektu
T-W-2Podejście procesowe do zarządzania projektem
T-W-4Studium wykonalnośćci technicznej i finansowej projektu
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi okreslić zakres przesięwziecia i zaplanować przebieg procesu inwestycyjnego na etapie przygotowania i realizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/A/02_W02Charakteryzuje najważniesze elementy zarządzania projektem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami z zakresu inżynierii środowiska i budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym oraz organizacji procesu inwestycyjnego i kosztorysowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Analiza parametrów techniczno-ekonomicznych przedsięwzięcia budowlanego
C-1Zapoznaie się z działaniami podejmowanymi w poszczególnych fazach zarządzania przedsiębiorstwem
Treści programoweT-W-5Zarządzanie ryzykiem podczas całego cyklu projektu
T-W-6Plan jakości dla całego przedsięwziecia
T-W-7Kontrola poszczególnych elementów projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi okreslić istotne parametry przedsięwziecia w podstawowym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/A/02_U01Analizuje istotne parametry projektu : czas, koszt i jakość
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U22Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć z zakresu inżynierii środowiska i wdrożyć odpowiednie działania korygujące; potrafi sporządzić analizę efektywności przedsięwzięć z zakresu inżynierii środowiska i dokonać oceny ryzyka w kontekście ekonomiki przedsiębiorstwa, zaplanować podstawowe parametry inwestycji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Analiza parametrów techniczno-ekonomicznych przedsięwzięcia budowlanego
Treści programoweT-W-6Plan jakości dla całego przedsięwziecia
T-W-7Kontrola poszczególnych elementów projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na podstawie katalogów, biuletynów i praktyki własnej potrafim okreslić czas realizowanej inwestycji, koszty wykonania i ocenic jakość
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/A/02_U02Kontroluje podstawowe parametry projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U21Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Analiza parametrów techniczno-ekonomicznych przedsięwzięcia budowlanego
Treści programoweT-W-7Kontrola poszczególnych elementów projektu z wykorzystaniem programu MS PROJECT
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność wykorzystania programu MS PROJECT do monitorowania podstawowych elementów projektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/A/02_K01Potrafi zarządzać poszczególnymi elementami projektu (zaktesem, kosztami , ryzykiem i zasobami ludzkimi)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie się z działaniami podejmowanymi w poszczególnych fazach zarządzania przedsiębiorstwem
Treści programoweT-W-3Kluczowa organizacja projektu w poszczególnych fazach
T-W-5Zarządzanie ryzykiem podczas całego cyklu projektu
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy lecz niewykorzystuje jej w dostatecznym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/A/02_K02Ponosi odpowiedzialność za kierowanie podległym zespołem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie się z działaniami podejmowanymi w poszczególnych fazach zarządzania przedsiębiorstwem
Treści programoweT-W-3Kluczowa organizacja projektu w poszczególnych fazach
T-W-2Podejście procesowe do zarządzania projektem
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość problemów związanych z zarządzaniem przedsięwzięciem lecz niepotrafi zastosować do zaistniałych warunków
3,5
4,0
4,5
5,0