Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Alternatywne żródła energii w budownictwie

Sylabus przedmiotu Inżynieria elektryczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria elektryczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Wardach <Marcin.Wardach@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki, matematyki i informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna zasadę działania i zastosowanie podstawowych urządzeń i aparatów elektrycznych
C-2Nabycie umiejętności analizy zjawisk zachodzących w obwodach i urządzeniach elektrycznych oraz doboru podstawowych przyrządów pomiarowych, aparatów i urządzeń elektrycznych
C-3Nabycie umiejętności pracy w grupie podczas zajęć laboratoryjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Szkolenie BHP.1
T-L-2Badanie wyłączników2
T-L-3Instalacje oświetleniowe.2
T-L-4Układ sieci TN2
T-L-5Układ regulacji temperatury2
T-L-6Inteligentne instalacje elektryczne4
T-L-7Badanie maszyny synchronicznej2
T-L-8Rozruch i sterowanie maszyn elektrycznych2
T-L-9Zaliczenie i odrabianie zaległości1
18
wykłady
T-W-1Obwody prądu stałego1
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.1
T-W-3Pole magnetyczne.1
T-W-4Obwody prądu przemiennego2
T-W-5Maszyny elektryczne1
T-W-6Instalacje elektryczne2
T-W-7Zaliczenie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uzupełnianie wiedzy z literatury22
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-L-3uczestnictwo w zajęciach18
60
wykłady
A-W-1Uzupełnianie wiedzy z literatury11
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena analityczna - ocena umiejętności wykonywania pomiarów i opracowywania sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - umiejętność analizy zjawisk i rozumienie zasad działania urządzeń i maszyn elektrycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/C/05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien rozumieć zjawiska w obwodach prądu oraz w polach elektrycznym i magnetycznym. Powinien znać zasady działania podstawowych aparatów, urządzeń oraz maszyn elektrycznych.
IS_2A_W02T2A_W02InzA2_W04C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/C/05_U01
Student potrafi dobierać podstawową aparaturę elektryczną do rozwiązywania problemów inżynierskich. Potrafi zdiagnozować podstawowe problemy w pracy instalacji elektrycznej i urządzeń elektrycznych
IS_2A_U11T2A_U10InzA2_U03C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_N2/C/05_K01
Zajęcia laboratoryjne pozwalają na analizę skutków zastosowania określonej aparatury
IS_2A_K03T2A_K02InzA2_K01C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/C/05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien rozumieć zjawiska w obwodach prądu oraz w polach elektrycznym i magnetycznym. Powinien znać zasady działania podstawowych aparatów, urządzeń oraz maszyn elektrycznych.
2,0
3,0Student zna podstawowe zjawiska w obwodach prądu elektrycznego i w polach magnetycznym i elektrycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/C/05_U01
Student potrafi dobierać podstawową aparaturę elektryczną do rozwiązywania problemów inżynierskich. Potrafi zdiagnozować podstawowe problemy w pracy instalacji elektrycznej i urządzeń elektrycznych
2,0
3,0Student potrafi uruchomić proste urządzenia i podstawowe maszyny elektryczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_N2/C/05_K01
Zajęcia laboratoryjne pozwalają na analizę skutków zastosowania określonej aparatury
2,0
3,0Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania sie z zakresie szeroko rozumianej elektrotechniki i elektroniki. Potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektroncznych w przemyśle.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Franciszek Przeździecki, Elektrotechnika i elektronika, PWN
  2. Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, PWN, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Materiały do wykładów udostępnione przez prowadzącego zajęcia, 2011
  2. Producenci urządzeń, Dokumentacja techniczna, katalogi, strony internetowe producentów, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Szkolenie BHP.1
T-L-2Badanie wyłączników2
T-L-3Instalacje oświetleniowe.2
T-L-4Układ sieci TN2
T-L-5Układ regulacji temperatury2
T-L-6Inteligentne instalacje elektryczne4
T-L-7Badanie maszyny synchronicznej2
T-L-8Rozruch i sterowanie maszyn elektrycznych2
T-L-9Zaliczenie i odrabianie zaległości1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obwody prądu stałego1
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.1
T-W-3Pole magnetyczne.1
T-W-4Obwody prądu przemiennego2
T-W-5Maszyny elektryczne1
T-W-6Instalacje elektryczne2
T-W-7Zaliczenie1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uzupełnianie wiedzy z literatury22
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-L-3uczestnictwo w zajęciach18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uzupełnianie wiedzy z literatury11
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/C/05_W01W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien rozumieć zjawiska w obwodach prądu oraz w polach elektrycznym i magnetycznym. Powinien znać zasady działania podstawowych aparatów, urządzeń oraz maszyn elektrycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu inżynierii elektrycznej, inżynierii mechanicznej, ochrony środowiska, planowania przestrzennego, inżynierii bezpieczeństwa, szczególnie bezpieczeństwa instalacji i innych systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Student zna zasadę działania i zastosowanie podstawowych urządzeń i aparatów elektrycznych
C-2Nabycie umiejętności analizy zjawisk zachodzących w obwodach i urządzeniach elektrycznych oraz doboru podstawowych przyrządów pomiarowych, aparatów i urządzeń elektrycznych
Treści programoweT-L-2Badanie wyłączników
T-L-3Instalacje oświetleniowe.
T-L-4Układ sieci TN
T-L-5Układ regulacji temperatury
T-L-6Inteligentne instalacje elektryczne
T-L-7Badanie maszyny synchronicznej
T-L-8Rozruch i sterowanie maszyn elektrycznych
T-W-1Obwody prądu stałego
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.
T-W-3Pole magnetyczne.
T-W-4Obwody prądu przemiennego
T-W-5Maszyny elektryczne
T-W-6Instalacje elektryczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena analityczna - ocena umiejętności wykonywania pomiarów i opracowywania sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - umiejętność analizy zjawisk i rozumienie zasad działania urządzeń i maszyn elektrycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zjawiska w obwodach prądu elektrycznego i w polach magnetycznym i elektrycznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/C/05_U01Student potrafi dobierać podstawową aparaturę elektryczną do rozwiązywania problemów inżynierskich. Potrafi zdiagnozować podstawowe problemy w pracy instalacji elektrycznej i urządzeń elektrycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności analizy zjawisk zachodzących w obwodach i urządzeniach elektrycznych oraz doboru podstawowych przyrządów pomiarowych, aparatów i urządzeń elektrycznych
C-3Nabycie umiejętności pracy w grupie podczas zajęć laboratoryjnych
Treści programoweT-L-2Badanie wyłączników
T-L-3Instalacje oświetleniowe.
T-L-4Układ sieci TN
T-L-5Układ regulacji temperatury
T-L-6Inteligentne instalacje elektryczne
T-L-7Badanie maszyny synchronicznej
T-L-8Rozruch i sterowanie maszyn elektrycznych
T-W-1Obwody prądu stałego
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.
T-W-3Pole magnetyczne.
T-W-4Obwody prądu przemiennego
T-W-5Maszyny elektryczne
T-W-6Instalacje elektryczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena analityczna - ocena umiejętności wykonywania pomiarów i opracowywania sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - umiejętność analizy zjawisk i rozumienie zasad działania urządzeń i maszyn elektrycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi uruchomić proste urządzenia i podstawowe maszyny elektryczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_N2/C/05_K01Zajęcia laboratoryjne pozwalają na analizę skutków zastosowania określonej aparatury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności analizy zjawisk zachodzących w obwodach i urządzeniach elektrycznych oraz doboru podstawowych przyrządów pomiarowych, aparatów i urządzeń elektrycznych
C-3Nabycie umiejętności pracy w grupie podczas zajęć laboratoryjnych
Treści programoweT-L-2Badanie wyłączników
T-L-3Instalacje oświetleniowe.
T-L-4Układ sieci TN
T-L-5Układ regulacji temperatury
T-L-6Inteligentne instalacje elektryczne
T-L-7Badanie maszyny synchronicznej
T-L-8Rozruch i sterowanie maszyn elektrycznych
T-W-1Obwody prądu stałego
T-W-2Pole elektryczne. Kondensatory.
T-W-3Pole magnetyczne.
T-W-4Obwody prądu przemiennego
T-W-5Maszyny elektryczne
T-W-6Instalacje elektryczne
T-L-1Wprowadzenie. Szkolenie BHP.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena analityczna - ocena umiejętności wykonywania pomiarów i opracowywania sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - umiejętność analizy zjawisk i rozumienie zasad działania urządzeń i maszyn elektrycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania sie z zakresie szeroko rozumianej elektrotechniki i elektroniki. Potrafi podać przykłady zastosowań urządzeń elektrycznych i elektroncznych w przemyśle.
3,5
4,0
4,5
5,0