Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
specjalność: Alternatywne żródła energii w budownictwie
Sylabus przedmiotu Zaawansowane metody uzdatniania wody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane metody uzdatniania wody | ||
Specjalność | Wodociągi i kanalizacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z uzdatniania wody (przy wykorzystywaniu metod standardowych - urządzenia związane ze standardowym uzdatnianiem wód) |
W-2 | Podstawowe wiadomości z technologii wody i ścieków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie zaawansowanych procesów oraz metod (urządzeń) uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przydatność procesu sorpcji w uzdatnianiu wody pitnej i na potrzeby gospodarcze (przegląd najnowszych adsorbentów wraz z ich charakterystyką - pylisty oraz granulowany węgiel aktywny) | 1 |
T-W-2 | Wymiana jonowa w procesach uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (przegląd najnowszych filtrów jonitowychwraz z ich obliczaniem i zasadami działania) | 1 |
T-W-3 | Omówienie głównych procesów stosowanych dla zmiękczania, demineralizacji, odsalania, usuwania azotu amonowego, radionuklidów oraz zanieczyszczeń organicznych (ogólna charakterystyka metody MIOX) | 3 |
T-W-4 | procesy membranowe stosowane w uzdatnianiu wody wraz z charakterystyką stosowanych membran (odwrócona osmoza, nano-, ultra- i makro - filtracja oraz elektrodializa) | 2 |
T-W-5 | Procesy biochemiczne (biologiczne) w uzdatnianiu wody (nitryfikacja i denitryfikacja, biologicznie aktywne filtry węglowe) wraz z ogólną charakterystyką uzdatniania wody w naturalnych warstwach wodonośnych | 1 |
T-W-6 | Ogólne podsumowanie wszystkich omówionych powyżej zaawansowanych metod uzdatniania wód wykorzystywanych na cele bytowo - gospodarcze (jako narzędzi do rozwiązywania samodzielnych zadań inżynierskich) | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 9 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 9 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu pisemnym (test) wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_N2/D/WK/2_W01 Student zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania schematów stacji uzdatniania wód przy wykorzystywaniu dla tych stacji zaawansowanych metod oczyszczania | IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_N2/D/WK/2_U01 Student planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty dla wybranej specjalności. Projektuje poszczególne urządzenia jak również proste układy technologiczne stacji uzdatniania wody dla metod zaawansowanych uzdatniania wód | IS_2A_U17, IS_2A_U19 | T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_N2/D/WK/2_K01 Student jest w stanie prawidłowo definiować i klastfikować wszystkie problemy projektowe związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania projektowego) | IS_2A_K01 | T2A_K04 | — | C-1 | T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_N2/D/WK/2_W01 Student zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania schematów stacji uzdatniania wód przy wykorzystywaniu dla tych stacji zaawansowanych metod oczyszczania | 2,0 | |
3,0 | Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi zaawansowanych procesów uzdatniania wody (w aspekcie teoretycznym - jako wykłady) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_N2/D/WK/2_U01 Student planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty dla wybranej specjalności. Projektuje poszczególne urządzenia jak również proste układy technologiczne stacji uzdatniania wody dla metod zaawansowanych uzdatniania wód | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie w sposób dostateczny potrafi ocenić przydatności podstawowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej zaawansowanych procesów uzdatniania wód (bez łatwego łączenia różnych aspektów tej wiedzy w rozwiązania całościowe) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_N2/D/WK/2_K01 Student jest w stanie prawidłowo definiować i klastfikować wszystkie problemy projektowe związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania projektowego) | 2,0 | |
3,0 | Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służące do realizacji podjętego zadania inżynierskiego dla omawianej tematyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Nawrocki, S. Biłozor, Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa, 2000
- J. Stańda, Woda dla kotłów parowych i obiegów chłodzącychsiłowni cieplnych (wybrane rozdziały), Wyd. Naukowo - Techniczne (Wydanie poprawione), Warszawa, 2000
- W. Roeske, Dezynfekcja wody pitnej (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza - Projprzem - EKO (wydanie pierwsze), Bydgoszcz, 2007
Literatura dodatkowa
- Wabag/Handbuch Wasser, Uzdatnianie wody. Poradnik (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza - Projprzem - EKO, Bydgoszcz, 2001