Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria drogowa

Sylabus przedmiotu Geotechnika w drogownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria drogowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Geotechnika w drogownictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Szmechel <Grzegorz.Szmechel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 3,00,41zaliczenie
wykładyW2 16 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz ma wiedzę z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zasadami dotyczącymi zagadnień geotechnicznych w inżynierii lądowej. A także nabycie umiejętności oceny poprawności przyjętych rozwiązań technicznych w geotechnice.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia rachunkowe związane z podstawowymi obliczeniami obciążeń i osiadań w geotechnice4
T-A-2Panel dyskusyjny na temat poprawności przyjętych rozwiązań technicznych4
8
wykłady
T-W-1dokumentacja geotechniczna, parametry fizyczne i mechaniczne, charakterystyka gruntu, woda gruntowa, zagęszczenie gruntów4
T-W-2rozkład naprężeń w gruncie, stan graniczny, obliczenie stateczności i osiadania nasypów drogowych oraz podłoża gruntowego6
T-W-3odwodnienie gruntów w budowlach drogowych2
T-W-4Fundamenty obiektów drogowych4
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Poszerzanie wiedzy związanej z zagadnieniami geotechnicznymi w inzynierii drogowej20
A-A-3Rozwiązaywanie zadań z zakresu stateczności skarp20
A-A-4Studia literaturowe20
A-A-5Rozwiązywanie zadań na zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych12
A-A-6Dyskusja w grupie słuchaczy dotycząca omawianych przypadków10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Własne studia literaturowe7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu5
A-W-4Uczestwnictwo w konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład audytoryjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne połączone z ćwiczeniami projektowymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie sprawozdania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10A_ID14_W01
Słuchacz studium podyplomowego poznaje podstawowe zasady dotyczące zagadnień geotechnicznych w inżynierii lądowej
ID_10A_W02, ID_10A_W01C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10A_ID14_U01
Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętności oceny poprawności przyjętych rozwiązań technicznych w geotechnice
ID_10A_U02C-1T-A-2, T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ID_10A_ID14_W01
Słuchacz studium podyplomowego poznaje podstawowe zasady dotyczące zagadnień geotechnicznych w inżynierii lądowej
2,0
3,0Zna podstawowe własciwości gruntów budowlanych i potrafi zaklasyfikowac grunt jako przydatny lub nie dla celów inzynierii drogowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ID_10A_ID14_U01
Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętności oceny poprawności przyjętych rozwiązań technicznych w geotechnice
2,0
3,0Potrafi ocenić poprawność przyjetego rozwiązania przy niewielkiej pomocy prowadzącego, wykonał poprawne sprawozdanie z ćwiczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zenon Wiłun, Zarys Geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2013, 10
  2. Stopa Marek, Mechanika gruntów. Badania laboratoryjne właściwości mechanicznych, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 1987, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia rachunkowe związane z podstawowymi obliczeniami obciążeń i osiadań w geotechnice4
T-A-2Panel dyskusyjny na temat poprawności przyjętych rozwiązań technicznych4
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1dokumentacja geotechniczna, parametry fizyczne i mechaniczne, charakterystyka gruntu, woda gruntowa, zagęszczenie gruntów4
T-W-2rozkład naprężeń w gruncie, stan graniczny, obliczenie stateczności i osiadania nasypów drogowych oraz podłoża gruntowego6
T-W-3odwodnienie gruntów w budowlach drogowych2
T-W-4Fundamenty obiektów drogowych4
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Poszerzanie wiedzy związanej z zagadnieniami geotechnicznymi w inzynierii drogowej20
A-A-3Rozwiązaywanie zadań z zakresu stateczności skarp20
A-A-4Studia literaturowe20
A-A-5Rozwiązywanie zadań na zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych12
A-A-6Dyskusja w grupie słuchaczy dotycząca omawianych przypadków10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Własne studia literaturowe7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu5
A-W-4Uczestwnictwo w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaID_10A_ID14_W01Słuchacz studium podyplomowego poznaje podstawowe zasady dotyczące zagadnień geotechnicznych w inżynierii lądowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10A_W02Ma podstawową wiedzę na temat obiektów infrastruktury transportu lądowego
ID_10A_W01Zna elementarne zasady konstruowania obiektów budownictwa komunikacyjnego
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zasadami dotyczącymi zagadnień geotechnicznych w inżynierii lądowej. A także nabycie umiejętności oceny poprawności przyjętych rozwiązań technicznych w geotechnice.
Treści programoweT-W-4Fundamenty obiektów drogowych
T-W-2rozkład naprężeń w gruncie, stan graniczny, obliczenie stateczności i osiadania nasypów drogowych oraz podłoża gruntowego
T-W-1dokumentacja geotechniczna, parametry fizyczne i mechaniczne, charakterystyka gruntu, woda gruntowa, zagęszczenie gruntów
T-W-3odwodnienie gruntów w budowlach drogowych
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe własciwości gruntów budowlanych i potrafi zaklasyfikowac grunt jako przydatny lub nie dla celów inzynierii drogowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaID_10A_ID14_U01Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętności oceny poprawności przyjętych rozwiązań technicznych w geotechnice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10A_U02Poznaje podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu inżynierii drogowej
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zasadami dotyczącymi zagadnień geotechnicznych w inżynierii lądowej. A także nabycie umiejętności oceny poprawności przyjętych rozwiązań technicznych w geotechnice.
Treści programoweT-A-2Panel dyskusyjny na temat poprawności przyjętych rozwiązań technicznych
T-A-1Obliczenia rachunkowe związane z podstawowymi obliczeniami obciążeń i osiadań w geotechnice
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne połączone z ćwiczeniami projektowymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenić poprawność przyjetego rozwiązania przy niewielkiej pomocy prowadzącego, wykonał poprawne sprawozdanie z ćwiczeń
3,5
4,0
4,5
5,0