Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria drogowa
Sylabus przedmiotu Skrzyżowania i węzły drogowe II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria drogowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Skrzyżowania i węzły drogowe II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu Skrzyżowania i węzły drogowe I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość klasyfikacji węzłów drogowych. |
C-2 | Znajomość podstaw projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ocena warunków projektowych na różnych typach przekroju poprzecznego dróg klasy A i S. | 4 |
T-P-2 | Ocena warunków na istniejącym węźle i porównanie ich z wytycznymi. | 6 |
T-P-3 | Rozróżnianie różnych typów węzłów drogowych i ocena ich układu geometrycznego na podstawie wytycznych projektowych. | 6 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady projektowania dróg klasy A i S (szczegóły planu i profilu projektowania autostrad i dróg szybkiego ruchu). | 4 |
T-W-2 | Klasyfikacja węzłów. | 2 |
T-W-3 | Zasady projektowania węzłów drogowych i autostradowych. | 4 |
T-W-4 | Pasy włączania i wyłączania. | 2 |
T-W-5 | Podział i charakterystyka łącznic. | 2 |
T-W-6 | Jezdnie zbierająco-rozprowadzające. | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych. | 16 |
A-P-2 | Przygotowanie się do realizacji poszczególnych ćwiczeń projektowych. | 74 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 16 |
A-W-2 | Ugruntowanie wiedzy - studia literaturowe z zakresu projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych. | 22 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu. | 20 |
A-W-4 | Udział w egzaminie. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie stanu opanowania danego zagadnienia po każdym ćwiczeniu projektowym. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10A_ID13_W01 Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę na temat dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych oraz ich projektowania. | ID_10A_W02, ID_10A_W03, ID_10A_W07 | — | C-2 | T-W-3, T-P-3, T-W-6, T-P-2, T-W-5, T-P-1, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10A_ID13_U01 Słuchacz studium podyplomowego potrafi dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów. Potrafi odczytać rysunki budowlane i mapy geodezyjne wraz z detalami konstrukcyjnymi. Potrafi także pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł. | ID_10A_U01, ID_10A_U05, ID_10A_U06, ID_10A_U11 | — | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10A_ID13_K01 Słuchacz studium podyplomowego rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę. | ID_10A_K01, ID_10A_K05 | — | C-2 | T-P-1, T-P-3, T-W-3, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10A_ID13_W01 Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę na temat dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych oraz ich projektowania. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz ma elementarną wiedzę z zakresu zasad projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10A_ID13_U01 Słuchacz studium podyplomowego potrafi dokonać klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów. Potrafi odczytać rysunki budowlane i mapy geodezyjne wraz z detalami konstrukcyjnymi. Potrafi także pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz potrafi w stopniu podstawowym dokonać klasyfikacji węzłów drogowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10A_ID13_K01 Słuchacz studium podyplomowego rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz ma podstawową świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej przy projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Dz. U.Nr 43 z 1999 r., poz. 430.
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 25 stycznia w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych. Dz. U. Nr 19 z 2007 r. poz. 115.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Dz. U. Nr 220 z 2003 r., poz. 2181.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych, Dz. U. Nr 12 z 2002 r., poz. 116 z późn. zm.
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 listopada 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, Dz. U. Nr 256 z 2004 r., poz. 2571.
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, Dz. U. Nr 63 z 2000 r., poz. 735 z późn. zm.
- Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, cz. II zagadnienia techniczne, GDDKiA, Warszawa, 2002
- Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
- Wytyczne projektowania dróg WPD-1, WPD-2 i WPD-3, GDDP, Warszawa, 1995
- Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992
- Instrukcja projektowania małych rond, GDDP, Warszawa, 1996
- Instrukcja techniczna K-1 Mapa zasadnicza, Główny Geodeta Kraju, Warszawa, 1998
- Datka S., Tracz M., Suchorzewski W., Inżynieria ruchu. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2008
- Datka S., Ulice, Politechnika Krakowska, Kraków, 1986
- Stypułkowski B., Drogi kołowe i węzły drogowe, PWN, Warszawa, 1984
- Krystek R., Węzły drogowe i autostradowe, WKŁ, Warszawa, 2008