Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria drogowa
Sylabus przedmiotu Podstawy mostownictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria drogowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy mostownictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Kamiński <kdmimb@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz ma wiedzę z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy z zagadnień mostowych, dotyczącej podstawowych konstrukcji obiektów w zakresie inżynierii drogowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przeglądy obiektów mostowych – ćwiczenia w terenie. | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia mostów. Elementy, z których zbudowany jest obiekt mostowy. Podział obiektów inżynierskich ze względu na przeznaczenie: mosty, wiadukty, estakady, tunele, kładki. Podział obiektów mostowych ze względu na kształt ustroju nośnego. Podział obiektów mostowych ze względu na materiał konstrukcyjny. Wyposażenie mostów. Rodzaje posadowień w zależności od warunków gruntowo-wodnych: historia, kesony, dzwony, pale wielkośrednicowe, pale, posadowienia płaskie. Metody montażu dużych obiektów mostowych. Historia mostów. Elementy, z których zbudowany jest obiekt mostowy. Podział obiektów inżynierskich ze względu na przeznaczenie: mosty, wiadukty, estakady, tunele, kładki. Podział obiektów mostowych ze względu na kształt ustroju nośnego. Podział obiektów mostowych ze względu na materiał konstrukcyjny. Wyposażenie mostów. Rodzaje posadowień w zależności od warunków gruntowo-wodnych: historia, kesony, dzwony, pale wielkośrednicowe, pale, posadowienia płaskie. Metody montażu dużych obiektów mostowych. Przeglądy obiektów mostowych – ćwiczenia w terenie. | 16 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictywo w ćwiczeniach | 8 |
A-A-2 | wykonanie przeglądu w terenie | 30 |
A-A-3 | zestawienei danych do raportu przeglądu obiektu mostowego | 22 |
A-A-4 | opracowanie przeglądu obiektu mostowego | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 16 |
A-W-2 | opracowanie rysunku | 24 |
A-W-3 | opracowanie opisu konstrukcji mostu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wyklad informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na zaliczenie wykładów słuchacze opracowują rysunek i opis konstrukcji mostu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na zaliczenie ćwiczeń słuchacze opracowują przegląd podstawowy obiektu mostowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10A_ID12_W01 Słuchacz studium podyplomowego potrafi zdefiniować obiekt mostowy. Potrafi wyszczególnić podstawowe elementy obiektu mostowego, potrafi ocenić rodzaj konstrukcji oraz materiały, z których obiekt mostowy został zbudowany. Potrafi ocenić stan techniczny obiektu mostowego | ID_10A_W01, ID_10A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10A_ID12_U01 Słuchacz studium podyplomowego potrafi rozpoznać podstawowe elementy obiektu mostowego. Potrafi określić układ statyczny obiektu mostowego. Potrafi rozpoznać rodzaj budowli mostowych pod względem geometrii, rodzaju elementów użytych | ID_10A_U01, ID_10A_U03, ID_10A_U06 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10A_ID12_K01 Słuchacz studium podyplomowego rozumie potrzebę uczenia się i nabywa umiejętność samodzielnego poszerzania wiedzy | ID_10A_K01, ID_10A_K05 | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10A_ID12_W01 Słuchacz studium podyplomowego potrafi zdefiniować obiekt mostowy. Potrafi wyszczególnić podstawowe elementy obiektu mostowego, potrafi ocenić rodzaj konstrukcji oraz materiały, z których obiekt mostowy został zbudowany. Potrafi ocenić stan techniczny obiektu mostowego | 2,0 | |
3,0 | słuchacz potrafi zdefiniować obiekt mostowy, nie potrafi podać szczegółów, potrafi ocenić w minimalny sosób stan techniczny obiektu mostowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10A_ID12_U01 Słuchacz studium podyplomowego potrafi rozpoznać podstawowe elementy obiektu mostowego. Potrafi określić układ statyczny obiektu mostowego. Potrafi rozpoznać rodzaj budowli mostowych pod względem geometrii, rodzaju elementów użytych | 2,0 | |
3,0 | słuchacz potrafi z pomoca prowadzącego dokonać przeglądu obiektu mostowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10A_ID12_K01 Słuchacz studium podyplomowego rozumie potrzebę uczenia się i nabywa umiejętność samodzielnego poszerzania wiedzy | 2,0 | |
3,0 | słuchacz nie potrafi bez pomocy prowadzącego rozszerzyć swojej wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Furtak K., Śliwiński J., Materiały budowlane w mostownictwie, WKŁ, Warszawa, 2004
- Głomb J., Drogowe budowle inżynierskie. Wprowadzenie do projektowania, WKŁ, Warszawa, 1988
- Czudek H., Radomski W., Podstawy mostownictwa, PWN, Warszawa, 1983
- Furtak K., Mosty zespolone, PWN, Warszawa, 1999
- Zobel H., Alkhataji T., Mosty drewniane, WKŁ, Warszawa, 2006
- Biliszczuk J., Mosty podwieszone, Arkady, Warszawa, 2005
- Furtak K., Wołowicki W., Rusztowania mostowe, WKŁ, Warszawa, 2005
- Furtak K., Wrona B., Mosty zintegrowane, WKŁ, Warszawa, 2005
- Madaj A., Wołowicki W., Podstawy projektowania budowli mostowych, WKŁ, Warszawa, 2003
- Mikołajków L., Urządzenia bezpieczeństwa ruchu na obiektach mostowych, WKŁ, Warszawa, 1988
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie "w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie", Dziennik Ustaw nr 66, poz. 735, Warszawa, 2000