Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria drogowa
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w drogownictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria drogowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska w drogownictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz ma wiedzę z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy o zagospodarowaniu powierzchni górnych przejść habitatowych |
C-2 | Nabycie umiejętności szacowania poziomu hałasu generowanego przez ruch drogowy |
C-3 | Nabycie umiejętności planowania zagospodarowania powierzchni rond w terenie zabudowanym i niezabudowanym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Szkodliwość hałasu. Elementy wpływające na poziom hałasu drogowego. Sposoby redukcji hałasu. Ekwiwalentny poziom hałasu, krzywa korekcyjna A. Zajęcia terenowe - przeprowadzenie pomiarów hałasu na wybranym fragmencie ulicy. | 3 |
T-P-2 | Dobór zagospodarowania terenu na powierzchni górnych przejść habitatowych. | 3 |
T-P-3 | Dobór zagospodarowanie terenu na rondach z uwzględnieniem warunków widoczności. Podstawowe gatunki krzewów i drzew do stosowania w warunkach miejskich. | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe obiekty habitatowe i ich lokalizacja. Podstawowe zasady projektowe górnych przejść habitatowych. Zagospodarowanie przejść górnych samodzielnych i zespolonych. Podstawowe zasady projektowania dolnych przejść habitatowych i przepustów ekologicznych. Dobór zieleni na powierzchni górnych przejść habitatowych. Ochrona środowiska przed hałasem drogowym. Zagospodarowanie terenów miejskich z uwzględnieniem obniżenia poziomu hałasu drogowego i stężenia spalin. | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-P-2 | Wykonanie sprawozdania z pomiarów hałasu drogowego | 18 |
A-P-3 | Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego dotyczącego zagospodarowania powierzchni górnych przejść habitatowych | 17 |
A-P-4 | Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego dotyczącego zagospodarowania terenu rond zlokalizowanych w terenie niezabudowanym i zabudowanym | 17 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Utrwalanie materiału dotyczącego zagospodarowania powierzchni górnych przejść habitatowych | 22 |
A-W-3 | Utrwalanie materiału dotyczącego zagospodarowania terenu rond zlokalizowanych w terenie niezabudowanym i zabudowanym | 20 |
A-W-4 | Utrwalanie materiału dotyczącego zagadnień związanych z hałasem drogowym generowanym przez ruch drogowy | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | metody programowane z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie wykładów – zaliczenie pisemne (kolokwium 1 - test z wad i zalet przejść habitatowych) oraz (kolokwium 2 - zagospodarowanie górnych przejść habitatowych) |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych – zaliczenie pisemne: 1. sprawozdanie z oszacowania pomiaru hałasu oraz 2. kolokwium z zagospodarowania terenu na wybudowanym rondzie w terenie zabudowanym i niezabudowanym |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10A_ID10_W01 podyplomowego poznaje podstawowe zasady określające oddziaływanie dróg na środowisko oraz poznaje zasady budowy obiektów habitatowych | ID_10A_W02, ID_10A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-P-3, T-P-2 | M-5, M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10A_ID10_U01 Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętności oceny oddziaływania dróg na środowisko i rozumie konieczność stosowania kompensacji przyrodniczych oraz budowy dobrze zagospodarowanych przejść habitatowych | ID_10A_U02, ID_10A_U03, ID_10A_U04, ID_10A_U06 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-P-1, T-P-3 | M-3, M-2, M-5, M-1, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ID_10A_ID10_K01 Słuchacz ma świadomość oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | ID_10A_K02 | — | C-3, C-1, C-2 | T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-1 | M-3, M-1, M-5, M-4, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10A_ID10_W01 podyplomowego poznaje podstawowe zasady określające oddziaływanie dróg na środowisko oraz poznaje zasady budowy obiektów habitatowych | 2,0 | |
3,0 | słuchacz z pomocą prowadzącego definiuje wady i zalety przejść górnych habitatowych oraz zasady zagospodarowania ich powierzchni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10A_ID10_U01 Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętności oceny oddziaływania dróg na środowisko i rozumie konieczność stosowania kompensacji przyrodniczych oraz budowy dobrze zagospodarowanych przejść habitatowych | 2,0 | |
3,0 | słuchacz z pomocą prowadzącego dobiera zagospodarowanie terenu na powierzchni ronda w terenie podmiejskim i zamiejskim | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ID_10A_ID10_K01 Słuchacz ma świadomość oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | 2,0 | |
3,0 | słuchacz ma słabe przekonanie o oddziaływaniu ruchu drogowego na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- WÓJCICKI T. i in., Katalog drogowych urządzeń ochrony środowiska, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2002
- Jędrzejewski W, Nowak S., Kurek R. i in., Zwierzęta a drogi, Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża, 2004
- Ślady zwierząt, Śląski Ogród Botaniczny, Mikołów, 2010
- Kurek R., Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach, GDDKiA, Warszawa, 2010
- Kurek R., Rybacki M, Sołtysiak M., Ochrona dziko żyjących zwierząt w projektowaniu inwestycji drogowych. Problemy i dobre praktyki. Poradnik ochrony płazów, Stowarzyszenie Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot, Bystra, 2011
- Strony internetowe