Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Zrównoważony rozwój w gospodarce wodami powierzchniowymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zrównoważony rozwój w gospodarce wodami powierzchniowymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy budownictwa ogólnego
W-2Podstawy hydrologii i hydrauliki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku1
T-S-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych2
T-S-3Wpływ urbanizacji i zmian klimatu na jakość i ilość wód powierzchniowych i opadowych2
T-S-4Zintegrowana gospodarka wodami opadowymi3
T-S-5Deficyt wody i katastrofalne powodzie - czy i jak tym zjawiskom możemy zapobiec2
T-S-6Innowacyjna zielona infrastruktura2
T-S-7Najlepsze praktyki inżynierskie (Best Management Practices, BMPs) w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2Poszukiwanie i przygotowanie przykładów/materiałów do prezentacji8
A-S-3Przygotowanie i referowanie prezentacji7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna (PowerPoint i Video) z użyciem laptopa
M-3Dyskusja dydaktyczna w połączeniu z metodą sytuacyjną
M-4Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie seminarium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/21_W01
Nabycie umiejętności zdefiniowania głównych zasad i metod zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury i najlepszych praktyk inżynierskich.
BIE_1A_W13T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-1, C-2T-S-1, T-S-6, T-S-5, T-S-3, T-S-7, T-S-2, T-S-4M-3, M-2, M-4, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/21_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej ocenie, a także wyciągać wnioski oraz formuować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
BIE_1A_U22, BIE_1A_U08, BIE_1A_U21T1A_U01, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-S-1, T-S-5, T-S-7, T-S-3, T-S-4, T-S-6, T-S-2M-3, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/21_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych ze szczególnym uwzględnieniem metod i zastosowań dot. zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu klimatu i urbanizacji na jakość i ilość wód powierzchniwych i stan środowiska naturalnego. Jest świadomy konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju i zielonej infrastruktury.
BIE_1A_K07, BIE_1A_K05T1A_K05, T1A_K07C-1, C-2T-S-2, T-S-6, T-S-7, T-S-4, T-S-1M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/21_W01
Nabycie umiejętności zdefiniowania głównych zasad i metod zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury i najlepszych praktyk inżynierskich.
2,0
3,0Ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu problematyki zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi. Potrafi opisać minimum jedną do dwóch z wielu form zielonej infrastruktury czy najlepszych praktyk inżynierskich stosowanych w gospodarce wodami opadowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/21_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej ocenie, a także wyciągać wnioski oraz formuować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
2,0
3,0Potrafi jedynie w podstawowym zakresie ocenić przydatność minimum dwóch metod czy narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich związanych z zieloną infrastrukturą i najlepszymi praktykami inżynierskimi stosowanymi w zrównoważonej gospodarce wodami opadowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/21_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych ze szczególnym uwzględnieniem metod i zastosowań dot. zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu klimatu i urbanizacji na jakość i ilość wód powierzchniwych i stan środowiska naturalnego. Jest świadomy konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju i zielonej infrastruktury.
2,0
3,0Student realizuje zadanie problemowe jedynie w dostatecznym zakresie i przy użyciu ograniczonej ilości środków i metod.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zarzycki R., Imbierowcz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska - cz 1, WNT, Warszawa, 2007
  2. Słyś Daniel, Zrównoważone systemy odwodnienia miast, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013
  3. Water - Environmental Protection Agency, www.water.epa.gov

Literatura dodatkowa

  1. Geiger W., Dreiseitl H., Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych. Poradnik., Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1999, Pierwsze
  2. Sustainable development, www.unsdsn.org
  3. Królikowska J., Królikowski A., Wody opadowe. Odprowadzanie, zagospodarowanie, podczyszczanie i wykorzystanie., Seidel-Przywecki sp. z o.o., 2012

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku1
T-S-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych2
T-S-3Wpływ urbanizacji i zmian klimatu na jakość i ilość wód powierzchniowych i opadowych2
T-S-4Zintegrowana gospodarka wodami opadowymi3
T-S-5Deficyt wody i katastrofalne powodzie - czy i jak tym zjawiskom możemy zapobiec2
T-S-6Innowacyjna zielona infrastruktura2
T-S-7Najlepsze praktyki inżynierskie (Best Management Practices, BMPs) w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi3
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2Poszukiwanie i przygotowanie przykładów/materiałów do prezentacji8
A-S-3Przygotowanie i referowanie prezentacji7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/21_W01Nabycie umiejętności zdefiniowania głównych zasad i metod zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury i najlepszych praktyk inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego
Treści programoweT-S-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku
T-S-6Innowacyjna zielona infrastruktura
T-S-5Deficyt wody i katastrofalne powodzie - czy i jak tym zjawiskom możemy zapobiec
T-S-3Wpływ urbanizacji i zmian klimatu na jakość i ilość wód powierzchniowych i opadowych
T-S-7Najlepsze praktyki inżynierskie (Best Management Practices, BMPs) w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi
T-S-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych
T-S-4Zintegrowana gospodarka wodami opadowymi
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna w połączeniu z metodą sytuacyjną
M-2Prezentacja multimedialna (PowerPoint i Video) z użyciem laptopa
M-4Seminarium
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu problematyki zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi. Potrafi opisać minimum jedną do dwóch z wielu form zielonej infrastruktury czy najlepszych praktyk inżynierskich stosowanych w gospodarce wodami opadowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/21_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej ocenie, a także wyciągać wnioski oraz formuować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
BIE_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
BIE_1A_U21Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego
Treści programoweT-S-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku
T-S-5Deficyt wody i katastrofalne powodzie - czy i jak tym zjawiskom możemy zapobiec
T-S-7Najlepsze praktyki inżynierskie (Best Management Practices, BMPs) w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi
T-S-3Wpływ urbanizacji i zmian klimatu na jakość i ilość wód powierzchniowych i opadowych
T-S-4Zintegrowana gospodarka wodami opadowymi
T-S-6Innowacyjna zielona infrastruktura
T-S-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna w połączeniu z metodą sytuacyjną
M-2Prezentacja multimedialna (PowerPoint i Video) z użyciem laptopa
M-4Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi jedynie w podstawowym zakresie ocenić przydatność minimum dwóch metod czy narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich związanych z zieloną infrastrukturą i najlepszymi praktykami inżynierskimi stosowanymi w zrównoważonej gospodarce wodami opadowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/21_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych ze szczególnym uwzględnieniem metod i zastosowań dot. zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu klimatu i urbanizacji na jakość i ilość wód powierzchniwych i stan środowiska naturalnego. Jest świadomy konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju i zielonej infrastruktury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K07Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
BIE_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego
Treści programoweT-S-2Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych
T-S-6Innowacyjna zielona infrastruktura
T-S-7Najlepsze praktyki inżynierskie (Best Management Practices, BMPs) w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi
T-S-4Zintegrowana gospodarka wodami opadowymi
T-S-1Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna w połączeniu z metodą sytuacyjną
M-2Prezentacja multimedialna (PowerPoint i Video) z użyciem laptopa
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student realizuje zadanie problemowe jedynie w dostatecznym zakresie i przy użyciu ograniczonej ilości środków i metod.
3,5
4,0
4,5
5,0