Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia konstrukcji stalowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia konstrukcji stalowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Paczkowski <Wieslaw.Paczkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mathematics
W-2Descriptive geometry
W-3Strength of materials
W-4Structural mechanics
W-5Basic course of steel structures

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów organizacji i zarządzania z wpływem czynników pozakonstrukcyjnych na realizację konstrukcji stalowych. Na przykładzie wykonywanego przez studentów projektu zbiornika na paliwa płynne studenci nabierają zrozumienia roli technologii spawania na właściwą organizację pracy przy wznoszeniu zbiorników. Wykład uzupełniony jest o opis hal przemysłowych, także pod kątem organizacji ich projektowania i wznoszenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Design of a vertical non-refregirated steel storage tank with a fixed roof15
15
wykłady
T-W-1Steel storage tanks: classification, basic design rules, technology of erection, structural details6
T-W-2Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control6
T-W-3Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Attending the design classes15
A-P-2Consultations2
A-P-3Design of selected parts of the tank40
A-P-4Preparation for passing the project2
A-P-5Passing the project1
60
wykłady
A-W-1Attending the lectures15
A-W-2Consultations1
A-W-3Private work and study14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/12-1_W01
W wyniku odbytych zajęć student posiada wiedzę związaną z problemami organizacji i zarządzania występującymi przy realizacji konstrukcji stalowych, gdzie bazując na odpowiednich normach jest w stanie wykonstruować określony obiekt budownictwa przemysłowego (zbiornik) i uwzględnić wpływ typowych technologii na jego realizację
BIE_1A_W10, BIE_1A_W13, BIE_1A_W08, BIE_1A_W17, BIE_1A_W07T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/12-1_U01
Student posiada umiejętność zaprojektowania prostej konstrukcji inżynierskiej uwzględniając działające na nią obciążenia i dokonać oceny rozwiązania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych technologii na proces organizacji jej wykonania
BIE_1A_U02, BIE_1A_U07T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/12-1_K01
Dzięki pracy w zespołach o międzynarodowym składzie student nabiera zrozumienia wagi własnych działań w kontekście osiągów zespołu, w którym pracuje
BIE_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/12-1_W01
W wyniku odbytych zajęć student posiada wiedzę związaną z problemami organizacji i zarządzania występującymi przy realizacji konstrukcji stalowych, gdzie bazując na odpowiednich normach jest w stanie wykonstruować określony obiekt budownictwa przemysłowego (zbiornik) i uwzględnić wpływ typowych technologii na jego realizację
2,0
3,0Wiedza studenta sprawdzana jest podczas zaliczenia projektu. Wymagana jest znajomość przyjętych rozwiązań i ich uzasadnienie, także w kontekście możliwych rozwiązań alternatywnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/12-1_U01
Student posiada umiejętność zaprojektowania prostej konstrukcji inżynierskiej uwzględniając działające na nią obciążenia i dokonać oceny rozwiązania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych technologii na proces organizacji jej wykonania
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu. Niezdolność omówienia problemu w języku angielskim.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/12-1_K01
Dzięki pracy w zespołach o międzynarodowym składzie student nabiera zrozumienia wagi własnych działań w kontekście osiągów zespołu, w którym pracuje
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośrednio ocenie. Wykonywanie projektu w zespołach o składzie międzynarodowym oznacza, że pozytywna ocena merytoryczna projektu jest implicite także pozytywną oceną kompetencji społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dowling P.J., Knowles P., Owens G.W., Structural Steel Design, Butterworths, London
  2. BSEN 1993-4-2:2009 Eurocode 3, Design of steel structures. Part 4-2: Tanks, 2009
  3. PN-EN 1993-4-2:2009 Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 4-2: Zbiorniki, 2009
  4. BS 2654:1989, Manufacture of vertical steel welded non-refrigerated storage tanks with buttwelded shells for the petroleum industry

Literatura dodatkowa

  1. Ziółko J., Zbiorniki na ciecze i gazy, Arkady, Warszawa, 1986
  2. Ziółko J., Orlik G., Montaż konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1991

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Design of a vertical non-refregirated steel storage tank with a fixed roof15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Steel storage tanks: classification, basic design rules, technology of erection, structural details6
T-W-2Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control6
T-W-3Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Attending the design classes15
A-P-2Consultations2
A-P-3Design of selected parts of the tank40
A-P-4Preparation for passing the project2
A-P-5Passing the project1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attending the lectures15
A-W-2Consultations1
A-W-3Private work and study14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_D/12-1_W01W wyniku odbytych zajęć student posiada wiedzę związaną z problemami organizacji i zarządzania występującymi przy realizacji konstrukcji stalowych, gdzie bazując na odpowiednich normach jest w stanie wykonstruować określony obiekt budownictwa przemysłowego (zbiornik) i uwzględnić wpływ typowych technologii na jego realizację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
BIE_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
BIE_1A_W08Zna zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
BIE_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
BIE_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów organizacji i zarządzania z wpływem czynników pozakonstrukcyjnych na realizację konstrukcji stalowych. Na przykładzie wykonywanego przez studentów projektu zbiornika na paliwa płynne studenci nabierają zrozumienia roli technologii spawania na właściwą organizację pracy przy wznoszeniu zbiorników. Wykład uzupełniony jest o opis hal przemysłowych, także pod kątem organizacji ich projektowania i wznoszenia.
Treści programoweT-W-1Steel storage tanks: classification, basic design rules, technology of erection, structural details
T-W-2Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control
T-W-3Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects
T-P-1Design of a vertical non-refregirated steel storage tank with a fixed roof
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza studenta sprawdzana jest podczas zaliczenia projektu. Wymagana jest znajomość przyjętych rozwiązań i ich uzasadnienie, także w kontekście możliwych rozwiązań alternatywnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_D/12-1_U01Student posiada umiejętność zaprojektowania prostej konstrukcji inżynierskiej uwzględniając działające na nią obciążenia i dokonać oceny rozwiązania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych technologii na proces organizacji jej wykonania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
BIE_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów organizacji i zarządzania z wpływem czynników pozakonstrukcyjnych na realizację konstrukcji stalowych. Na przykładzie wykonywanego przez studentów projektu zbiornika na paliwa płynne studenci nabierają zrozumienia roli technologii spawania na właściwą organizację pracy przy wznoszeniu zbiorników. Wykład uzupełniony jest o opis hal przemysłowych, także pod kątem organizacji ich projektowania i wznoszenia.
Treści programoweT-W-1Steel storage tanks: classification, basic design rules, technology of erection, structural details
T-W-2Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control
T-W-3Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects
T-P-1Design of a vertical non-refregirated steel storage tank with a fixed roof
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu. Niezdolność omówienia problemu w języku angielskim.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_D/12-1_K01Dzięki pracy w zespołach o międzynarodowym składzie student nabiera zrozumienia wagi własnych działań w kontekście osiągów zespołu, w którym pracuje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów organizacji i zarządzania z wpływem czynników pozakonstrukcyjnych na realizację konstrukcji stalowych. Na przykładzie wykonywanego przez studentów projektu zbiornika na paliwa płynne studenci nabierają zrozumienia roli technologii spawania na właściwą organizację pracy przy wznoszeniu zbiorników. Wykład uzupełniony jest o opis hal przemysłowych, także pod kątem organizacji ich projektowania i wznoszenia.
Treści programoweT-W-1Steel storage tanks: classification, basic design rules, technology of erection, structural details
T-W-2Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control
T-W-3Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects
T-P-1Design of a vertical non-refregirated steel storage tank with a fixed roof
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośrednio ocenie. Wykonywanie projektu w zespołach o składzie międzynarodowym oznacza, że pozytywna ocena merytoryczna projektu jest implicite także pozytywną oceną kompetencji społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0