Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania jakością | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Tracz <Krzysztof.Tracz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Budownictwa ogólnego |
W-2 | Ukończony kurs Organizacji przedsiębiorstw budowlanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z procedurami jakości zgodnie z normą ISO-9000 |
C-2 | Sporządzanie planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie z normami ISO-9000 | 2 |
T-A-2 | Zasady sporządzania Polityki Jakości na przykładach różnych przedsiębiorstw | 2 |
T-A-3 | Omówienie procedur jakościowych zgodnych z normą ISO | 8 |
T-A-4 | Struktura procedur w firmie budowlanej - przykłady | 2 |
T-A-5 | Plan jakości robót budowlanych - przykład | 2 |
T-A-6 | Instrukcje robocze | 2 |
T-A-7 | Zapisy jakościowe | 2 |
T-A-8 | Analiza Pareto | 2 |
T-A-9 | Diagram Ishikawy | 2 |
T-A-10 | Rozwiązywanie problemów jakości - burza mózgów, metoda porównywania parami | 2 |
T-A-11 | Podstawowe obliczenia statystyczne na potrzeby systemu jakości - przykłady | 2 |
T-A-12 | Kolokwium zaliczające | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia i ewolucja pojęcia jakości, zbiór norm jakościowych i podstawowy ich opis | 4 |
T-W-2 | Klasyczne podejście do jakości wg. metodologii W.E. Deminga | 2 |
T-W-3 | Zmiany w podejściu do problemów jakości pod wpływem mechanizmów rynkowych | 2 |
T-W-4 | Koszty jakości, a efektywność biznesowa firmy | 4 |
T-W-5 | 8 zasad jakości stanowiących podstawę systemu zarządzania | 2 |
T-W-6 | Podstawowe narzędzia zarządzania jakością – Fishbone diagram, Analiza Pareto, metody statystyczne, | 4 |
T-W-7 | Podstawowe zasady TQM w praktyce budowlanej | 2 |
T-W-8 | Definicje i pojęcia norm serii ISO 9000 | 2 |
T-W-9 | Podejście procesowe przy budowie systemu jakości w firmie budowlanej | 2 |
T-W-10 | Podstawy dokumentowania SZJ wg. normy ISO 9001 : 2008. Polityka jakości firmy budowlanej. Procedury i instrukcje SZJ. Zapisy systemu jakości w firmie budowlanej. | 4 |
T-W-11 | Zaliczenie wykładów - test | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 30 |
A-A-2 | Studia literaturowe z zakresu technologi i organizacji robót budowlanych i zapoznanie z normą ISO | 20 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-A-5 | Zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 28 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładowych oraz zapoznanie się z normą jakościową | 30 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 30 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z przedmiotu |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/09-3_W01 Zna procedury systemu zarządzania jakością robót budowlanych orza plany jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych. | BIE_1A_W18 | T1A_W08, T1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/09-3_U01 Potrafi opracować dokumenty systemu zapewnienia jakości w firmie budowlanej | BIE_1A_U20 | T1A_U12, T1A_U16 | InzA_U04, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-10, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/09-3_K01 Jest odpowiedzialny za pracę własną i wspólnie realizowane zadania, ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej | BIE_1A_K04, BIE_1A_K05 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-2 | T-W-4, T-A-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/09-3_W01 Zna procedury systemu zarządzania jakością robót budowlanych orza plany jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych. | 2,0 | |
3,0 | Zaliczyć test w 60% oraz znać ogólne wymagania normy ISO 9001 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/09-3_U01 Potrafi opracować dokumenty systemu zapewnienia jakości w firmie budowlanej | 2,0 | |
3,0 | Potrafi opracować procedury systemowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/09-3_K01 Jest odpowiedzialny za pracę własną i wspólnie realizowane zadania, ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wawak Sławomir, Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, Hellion, 2002
- Flood Robert L., Beyond TQM, John Wiley & Sons, 1994
- Georg Stephen, Weimerskirch Arnold, Total Quality Management, John Wiley & Sons, 1994
- Praca zbiorowa, English for construction managers and engineering. Part 8: Quality management in construction, Poltext, Warszawa, 2009
- Praca zbiorowa, ISO 9000:2005 Quality management systems - Fundamentals and vocabulary, 2005
- Praca zbiorowa, ISO 9001:2008 Quality management systems - Requirements, 2008
- Praca zbiorowa, ISO 9004:2000 Quality management systems- Guidelines for performance improvements, 2004
- Praca zbiorowa, ISO 19011:2002 Guidelines on Quality and/or Environmental Management Systems Auditing, 2002
Literatura dodatkowa
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością, teoria i praktyka, Wyd.Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Pacana A., Stadnicka D., Systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001 wdrażanie, auditowanie i doskonalenie., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2009