Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Rysunek techniczny w ujęciu komputerowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rysunek techniczny w ujęciu komputerowym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Wydziałowa Pracownia Informatyczna
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Guzieniuk <Zbigniew.Guzieniuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki.
W-2Znajomość obsługi komputera.
W-3Znajomość rysunku technicznego odręcznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do AutoCAD-a2
T-L-2Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom, pomoce rysunkowe.... Proste rysunki.2
T-L-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.2
T-L-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.2
T-L-5Polecenia: prosta, polilinia, łuk, wydłuż. kopiuj, przesuń, rozbij, ... Rysowanie złożonych rysunków.2
T-L-6Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.2
T-L-7Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.3
15
wykłady
T-W-1Wstęp do rysunku technicznego rysowanego z wykorzystaniem programu AutoCAD.2
T-W-2Polecenia rysunkowe.2
T-W-3Polecenia edycyjne.2
T-W-4Polecenia edycyjne.2
T-W-5Napisy. Wymiarowanie.2
T-W-6Warstwy.2
T-W-7Rzutnie.1
T-W-8Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Samodzielne wykonanie rysunków.8
A-L-3przygotowanie do zaliczenia7
A-L-4zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Opracowanie treści wykładów11
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia4
A-W-4Zaliczenie wykładów.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy, polegający na wykonaniu samodzielnie rysunku od modelu do papieru.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/03_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
BIE_1A_W02, BIE_1A_W01T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/03_U01
Potrafi sporządzić dokumentację graficzną z wykorzystaniem programu AutoCAD.
BIE_1A_U11, BIE_1A_U05, BIE_1A_U06T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07C-1T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/03_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Umie samodzielnie podejmować decyzje.
BIE_1A_K01T1A_K01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/03_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
2,0
3,0Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/03_U01
Potrafi sporządzić dokumentację graficzną z wykorzystaniem programu AutoCAD.
2,0
3,0Samodzielnie rysuje rysunki w CAD. Popełnia błędy, które poprawia za pomocą nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/03_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Umie samodzielnie podejmować decyzje.
2,0
3,0Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje chęci współpracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miśniakiewicz Elżbieta, Skowroński Wojciech, Rysunek techniczny budowlany, Arkady, 2008
  2. Andrzej Pikoń, AutoCAD 2007 PL, Helion, Gliwice, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do AutoCAD-a2
T-L-2Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom, pomoce rysunkowe.... Proste rysunki.2
T-L-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.2
T-L-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.2
T-L-5Polecenia: prosta, polilinia, łuk, wydłuż. kopiuj, przesuń, rozbij, ... Rysowanie złożonych rysunków.2
T-L-6Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.2
T-L-7Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do rysunku technicznego rysowanego z wykorzystaniem programu AutoCAD.2
T-W-2Polecenia rysunkowe.2
T-W-3Polecenia edycyjne.2
T-W-4Polecenia edycyjne.2
T-W-5Napisy. Wymiarowanie.2
T-W-6Warstwy.2
T-W-7Rzutnie.1
T-W-8Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Samodzielne wykonanie rysunków.8
A-L-3przygotowanie do zaliczenia7
A-L-4zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Opracowanie treści wykładów11
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia4
A-W-4Zaliczenie wykładów.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/03_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu sporządzania rysunku technicznego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
BIE_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-W-2Polecenia rysunkowe.
T-W-3Polecenia edycyjne.
T-W-4Polecenia edycyjne.
T-W-5Napisy. Wymiarowanie.
T-W-6Warstwy.
T-W-7Rzutnie.
T-W-8Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.
T-W-1Wstęp do rysunku technicznego rysowanego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanował materiał słabo, jednak w wystarczającym zakresie. Odpowiedzi daje niepełne ale ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/03_U01Potrafi sporządzić dokumentację graficzną z wykorzystaniem programu AutoCAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
BIE_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
BIE_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-L-5Polecenia: prosta, polilinia, łuk, wydłuż. kopiuj, przesuń, rozbij, ... Rysowanie złożonych rysunków.
T-L-7Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.
T-L-6Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.
T-L-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.
T-L-2Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom, pomoce rysunkowe.... Proste rysunki.
T-L-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.
T-L-1Wprowadzenie do AutoCAD-a
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy, polegający na wykonaniu samodzielnie rysunku od modelu do papieru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Samodzielnie rysuje rysunki w CAD. Popełnia błędy, które poprawia za pomocą nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/03_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Umie samodzielnie podejmować decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności przygotowania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu CAD.
Treści programoweT-W-2Polecenia rysunkowe.
T-W-3Polecenia edycyjne.
T-W-4Polecenia edycyjne.
T-W-5Napisy. Wymiarowanie.
T-W-6Warstwy.
T-W-7Rzutnie.
T-W-8Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.
T-W-1Wstęp do rysunku technicznego rysowanego z wykorzystaniem programu AutoCAD.
T-L-5Polecenia: prosta, polilinia, łuk, wydłuż. kopiuj, przesuń, rozbij, ... Rysowanie złożonych rysunków.
T-L-7Rzutnie. Przestrzeń papieru. Przygotowanie rysunku do wydruku.
T-L-6Kreskowanie. Napisy. Wymiarowanie. Opisywanie rysunku.
T-L-3Operacje na blokach. Regiony. Rysowanie z wykorzystaniem gotowych elementów.
T-L-2Polecenia: linia, okrąg, wymaż, odsuń, szyk, utnij, zoom, pomoce rysunkowe.... Proste rysunki.
T-L-4Operacje na warstwach. Rozwarstwienie rysunku.
T-L-1Wprowadzenie do AutoCAD-a
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy, polegający na wykonaniu samodzielnie rysunku od modelu do papieru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student samodzielnie wykonuje prace. Nie wykazuje chęci współpracy.
3,5
4,0
4,5
5,0