Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydraulika i hydrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Roszak <Anna.Roszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,80,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka
W-2Wymagana wiedza z matematyki
W-3Wymagana wiedza z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstawowych zjawisk związanych z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowle
C-2Umiejętność obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych
C-3Umiejętność obliczania parcia cieczy na ściany oraz wyporu
C-4Zrozumienie obiegu wody w przyrodzie
C-5Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-6Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-7Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-8Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Parcie hydrostatyczne3
T-A-2Wypór. Stateczność obiektów pływających2
T-A-3Liczba Reynoldsa. Liczba Froude`a4
T-A-4Obliczanie filtracji2
T-A-5Ruch w korytach otwartych2
T-A-6Ciśnienie hydrostatyczne2
T-A-7Własności fizyczne cieczy1
T-A-8Parcie cieczy na powierzchnie płaskie1
T-A-9Parcie cieczy na powierzchnie dowolne1
T-A-10Wypór. Zasada pływania ciał1
T-A-11Kolokwium1
T-A-12Przepływ pod ciśnieniem1
T-A-13Ruch cieczy w korytach otwartych1
T-A-14Ruch wód gruntowych1
T-A-15Kolokwium z hydrauliki1
T-A-16Pojęcia wstępne - zlewnia, dorzecze, wysokość opadu Zapoznanie się z zakresem operatu hydrologicznego1
T-A-17Zapoznanie się z informacją meteorologiczną i hydrologiczną - roczniki meteorologiczne, roczniki opadów1
T-A-18Stan wody, zapoznanie się z informacją hydrologiczną c.d. - roczniki hydrologiczne1
T-A-19Opracowywanie operatu hydrologicznego - wyznaczanie współczynnika odpływu dla dorzecza1
T-A-20Zaliczenie operatu hydrologicznego1
29
wykłady
T-W-1Hydrologia i jej podział1
T-W-2Bilans wody1
T-W-3Własności fizyczne cieczy, elementy hydrostatyki. Ciśnienie hydrostatyczne1
T-W-4Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie1
T-W-5Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne1
T-W-6Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny1
T-W-7Równanie Bernoulli2
T-W-8Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych1
T-W-9Wzór Chezy, zastosowanie1
T-W-10Ruch wód gruntowych, filtracja1
T-W-11Budowle hydrotechniczne zwiazane z wodami gruntowymi2
T-W-12Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki1
T-W-13Straty lokalne i straty na długości1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielna realizacja zadania ćwiczeniowego3
A-A-3Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia3
A-A-4Opracowanie materiału - studia literaturowe3
A-A-5Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrauliki10
A-A-6Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii5
A-A-7Przygotowanie do ćwiczeń z hydrauliki8
A-A-8Przygotowanie do kolokwium z hydrauliki4
A-A-9Opracowanie operatu hydrologicznego3
A-A-10Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii5
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe6
A-W-4Przygotowanie do testów z hydrauliki12
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-4Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
M-5Demonstracja źrodeł informacji meteorologicznej i hydrologicznej z objaśnieniami zawartości

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
S-4Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów
S-5Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń
S-6Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/05_W01
student ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
BIE_1A_W05T1A_W02, T1A_W03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1
BIE_1A_C/05_W02
Ma wiedzę z hydrauliki i hydrologii
BIE_1A_W05T1A_W02, T1A_W03C-5, C-6, C-7, C-8T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15, T-A-16, T-A-17, T-A-18, T-A-19, T-A-20, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12M-1, M-3, M-4, M-5S-3, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/05_U01
Ppotrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
BIE_1A_U10T1A_U08InzA_U01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1
BIE_1A_C/05_U02
Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
BIE_1A_U10T1A_U08InzA_U01C-5, C-6, C-7, C-8T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15M-1, M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/05_K01
student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
BIE_1A_K04, BIE_1A_K03T1A_K03, T1A_K04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1
BIE_1A_C/05_K02
Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
BIE_1A_K03, BIE_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-5, C-6T-W-12M-1, M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/05_W01
student ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
2,0
3,0student umie wymienić i podać podstawowe zjawiska związane z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowie
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_C/05_W02
Ma wiedzę z hydrauliki i hydrologii
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii
3,0Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium
3,5Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium
4,0Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium
4,5Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium
5,0Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/05_U01
Ppotrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0
3,0student ma umiejętności obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_C/05_U02
Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
2,0Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,0Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,5Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,0Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,5Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
5,0Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/05_K01
student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0
3,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_C/05_K02
Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
2,0Nie potrafi współpracować z innymi studentami
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy, ale nie przykłada się do nauki
3,5Ma świadomość posiadania wiedzy, ale w niewielkim stopniu przykłada się do nauki
4,0Jest chętny i zdolny
4,5Jest zainteresowany i świadomy wiedzy, z niewielkimi problemami
5,0Jest zdolny i zdeterminowany do posiada jak największej wiedzy

Literatura podstawowa

  1. Szuster A., Utrysko B., Hydraulika i podstawy hydromechaniki, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1986
  2. Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  3. Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  4. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
  5. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1996, Tom 1 i 2
  2. Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
  3. Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
  4. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
  5. Kubrak E. J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
  6. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Parcie hydrostatyczne3
T-A-2Wypór. Stateczność obiektów pływających2
T-A-3Liczba Reynoldsa. Liczba Froude`a4
T-A-4Obliczanie filtracji2
T-A-5Ruch w korytach otwartych2
T-A-6Ciśnienie hydrostatyczne2
T-A-7Własności fizyczne cieczy1
T-A-8Parcie cieczy na powierzchnie płaskie1
T-A-9Parcie cieczy na powierzchnie dowolne1
T-A-10Wypór. Zasada pływania ciał1
T-A-11Kolokwium1
T-A-12Przepływ pod ciśnieniem1
T-A-13Ruch cieczy w korytach otwartych1
T-A-14Ruch wód gruntowych1
T-A-15Kolokwium z hydrauliki1
T-A-16Pojęcia wstępne - zlewnia, dorzecze, wysokość opadu Zapoznanie się z zakresem operatu hydrologicznego1
T-A-17Zapoznanie się z informacją meteorologiczną i hydrologiczną - roczniki meteorologiczne, roczniki opadów1
T-A-18Stan wody, zapoznanie się z informacją hydrologiczną c.d. - roczniki hydrologiczne1
T-A-19Opracowywanie operatu hydrologicznego - wyznaczanie współczynnika odpływu dla dorzecza1
T-A-20Zaliczenie operatu hydrologicznego1
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hydrologia i jej podział1
T-W-2Bilans wody1
T-W-3Własności fizyczne cieczy, elementy hydrostatyki. Ciśnienie hydrostatyczne1
T-W-4Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie1
T-W-5Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne1
T-W-6Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny1
T-W-7Równanie Bernoulli2
T-W-8Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych1
T-W-9Wzór Chezy, zastosowanie1
T-W-10Ruch wód gruntowych, filtracja1
T-W-11Budowle hydrotechniczne zwiazane z wodami gruntowymi2
T-W-12Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki1
T-W-13Straty lokalne i straty na długości1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielna realizacja zadania ćwiczeniowego3
A-A-3Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia3
A-A-4Opracowanie materiału - studia literaturowe3
A-A-5Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrauliki10
A-A-6Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii5
A-A-7Przygotowanie do ćwiczeń z hydrauliki8
A-A-8Przygotowanie do kolokwium z hydrauliki4
A-A-9Opracowanie operatu hydrologicznego3
A-A-10Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii5
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe6
A-W-4Przygotowanie do testów z hydrauliki12
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/05_W01student ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W05Ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych zjawisk związanych z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowle
C-2Umiejętność obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych
C-3Umiejętność obliczania parcia cieczy na ściany oraz wyporu
C-4Zrozumienie obiegu wody w przyrodzie
Treści programoweT-W-1Hydrologia i jej podział
T-W-2Bilans wody
T-A-2Wypór. Stateczność obiektów pływających
T-A-5Ruch w korytach otwartych
T-A-3Liczba Reynoldsa. Liczba Froude`a
T-A-1Parcie hydrostatyczne
T-A-4Obliczanie filtracji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie wymienić i podać podstawowe zjawiska związane z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/05_W02Ma wiedzę z hydrauliki i hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W05Ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-6Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-7Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-8Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej
Treści programoweT-A-7Własności fizyczne cieczy
T-A-6Ciśnienie hydrostatyczne
T-A-8Parcie cieczy na powierzchnie płaskie
T-A-9Parcie cieczy na powierzchnie dowolne
T-A-10Wypór. Zasada pływania ciał
T-A-11Kolokwium
T-A-12Przepływ pod ciśnieniem
T-A-13Ruch cieczy w korytach otwartych
T-A-14Ruch wód gruntowych
T-A-15Kolokwium z hydrauliki
T-A-16Pojęcia wstępne - zlewnia, dorzecze, wysokość opadu Zapoznanie się z zakresem operatu hydrologicznego
T-A-17Zapoznanie się z informacją meteorologiczną i hydrologiczną - roczniki meteorologiczne, roczniki opadów
T-A-18Stan wody, zapoznanie się z informacją hydrologiczną c.d. - roczniki hydrologiczne
T-A-19Opracowywanie operatu hydrologicznego - wyznaczanie współczynnika odpływu dla dorzecza
T-A-20Zaliczenie operatu hydrologicznego
T-W-3Własności fizyczne cieczy, elementy hydrostatyki. Ciśnienie hydrostatyczne
T-W-4Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie
T-W-5Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne
T-W-6Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny
T-W-7Równanie Bernoulli
T-W-8Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych
T-W-9Wzór Chezy, zastosowanie
T-W-10Ruch wód gruntowych, filtracja
T-W-11Budowle hydrotechniczne zwiazane z wodami gruntowymi
T-W-12Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-4Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
M-5Demonstracja źrodeł informacji meteorologicznej i hydrologicznej z objaśnieniami zawartości
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
S-6Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii
3,0Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium
3,5Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium
4,0Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium
4,5Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium
5,0Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/05_U01Ppotrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych zjawisk związanych z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowle
C-2Umiejętność obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych
C-3Umiejętność obliczania parcia cieczy na ściany oraz wyporu
C-4Zrozumienie obiegu wody w przyrodzie
Treści programoweT-W-1Hydrologia i jej podział
T-W-2Bilans wody
T-A-2Wypór. Stateczność obiektów pływających
T-A-5Ruch w korytach otwartych
T-A-3Liczba Reynoldsa. Liczba Froude`a
T-A-1Parcie hydrostatyczne
T-A-4Obliczanie filtracji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma umiejętności obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/05_U02Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-5Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-6Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-7Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-8Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej
Treści programoweT-A-7Własności fizyczne cieczy
T-A-6Ciśnienie hydrostatyczne
T-A-8Parcie cieczy na powierzchnie płaskie
T-A-9Parcie cieczy na powierzchnie dowolne
T-A-10Wypór. Zasada pływania ciał
T-A-11Kolokwium
T-A-12Przepływ pod ciśnieniem
T-A-13Ruch cieczy w korytach otwartych
T-A-14Ruch wód gruntowych
T-A-15Kolokwium z hydrauliki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-4Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,0Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,5Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,0Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,5Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
5,0Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/05_K01student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BIE_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych zjawisk związanych z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowle
C-2Umiejętność obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych
C-3Umiejętność obliczania parcia cieczy na ściany oraz wyporu
C-4Zrozumienie obiegu wody w przyrodzie
Treści programoweT-W-1Hydrologia i jej podział
T-W-2Bilans wody
T-A-2Wypór. Stateczność obiektów pływających
T-A-5Ruch w korytach otwartych
T-A-3Liczba Reynoldsa. Liczba Froude`a
T-A-1Parcie hydrostatyczne
T-A-4Obliczanie filtracji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_C/05_K02Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
BIE_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-5Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-6Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
Treści programoweT-W-12Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-4Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracować z innymi studentami
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy, ale nie przykłada się do nauki
3,5Ma świadomość posiadania wiedzy, ale w niewielkim stopniu przykłada się do nauki
4,0Jest chętny i zdolny
4,5Jest zainteresowany i świadomy wiedzy, z niewielkimi problemami
5,0Jest zdolny i zdeterminowany do posiada jak największej wiedzy