Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydraulika i hydrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Roszak <Anna.Roszak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka |
W-2 | Wymagana wiedza z matematyki |
W-3 | Wymagana wiedza z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie podstawowych zjawisk związanych z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowle |
C-2 | Umiejętność obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych |
C-3 | Umiejętność obliczania parcia cieczy na ściany oraz wyporu |
C-4 | Zrozumienie obiegu wody w przyrodzie |
C-5 | Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy |
C-6 | Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie |
C-7 | Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne |
C-8 | Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Parcie hydrostatyczne | 3 |
T-A-2 | Wypór. Stateczność obiektów pływających | 2 |
T-A-3 | Liczba Reynoldsa. Liczba Froude`a | 4 |
T-A-4 | Obliczanie filtracji | 2 |
T-A-5 | Ruch w korytach otwartych | 2 |
T-A-6 | Ciśnienie hydrostatyczne | 2 |
T-A-7 | Własności fizyczne cieczy | 1 |
T-A-8 | Parcie cieczy na powierzchnie płaskie | 1 |
T-A-9 | Parcie cieczy na powierzchnie dowolne | 1 |
T-A-10 | Wypór. Zasada pływania ciał | 1 |
T-A-11 | Kolokwium | 1 |
T-A-12 | Przepływ pod ciśnieniem | 1 |
T-A-13 | Ruch cieczy w korytach otwartych | 1 |
T-A-14 | Ruch wód gruntowych | 1 |
T-A-15 | Kolokwium z hydrauliki | 1 |
T-A-16 | Pojęcia wstępne - zlewnia, dorzecze, wysokość opadu Zapoznanie się z zakresem operatu hydrologicznego | 1 |
T-A-17 | Zapoznanie się z informacją meteorologiczną i hydrologiczną - roczniki meteorologiczne, roczniki opadów | 1 |
T-A-18 | Stan wody, zapoznanie się z informacją hydrologiczną c.d. - roczniki hydrologiczne | 1 |
T-A-19 | Opracowywanie operatu hydrologicznego - wyznaczanie współczynnika odpływu dla dorzecza | 1 |
T-A-20 | Zaliczenie operatu hydrologicznego | 1 |
29 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Hydrologia i jej podział | 1 |
T-W-2 | Bilans wody | 1 |
T-W-3 | Własności fizyczne cieczy, elementy hydrostatyki. Ciśnienie hydrostatyczne | 1 |
T-W-4 | Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie | 1 |
T-W-5 | Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne | 1 |
T-W-6 | Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny | 1 |
T-W-7 | Równanie Bernoulli | 2 |
T-W-8 | Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych | 1 |
T-W-9 | Wzór Chezy, zastosowanie | 1 |
T-W-10 | Ruch wód gruntowych, filtracja | 1 |
T-W-11 | Budowle hydrotechniczne zwiazane z wodami gruntowymi | 2 |
T-W-12 | Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki | 1 |
T-W-13 | Straty lokalne i straty na długości | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Samodzielna realizacja zadania ćwiczeniowego | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia | 3 |
A-A-4 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 3 |
A-A-5 | Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrauliki | 10 |
A-A-6 | Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii | 5 |
A-A-7 | Przygotowanie do ćwiczeń z hydrauliki | 8 |
A-A-8 | Przygotowanie do kolokwium z hydrauliki | 4 |
A-A-9 | Opracowanie operatu hydrologicznego | 3 |
A-A-10 | Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii | 5 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do testów z hydrauliki | 12 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki |
M-4 | Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium |
M-5 | Demonstracja źrodeł informacji meteorologicznej i hydrologicznej z objaśnieniami zawartości |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia |
S-3 | Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów |
S-5 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń |
S-6 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/05_W01 student ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii | BIE_1A_W05 | T1A_W02, T1A_W03 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
BIE_1A_C/05_W02 Ma wiedzę z hydrauliki i hydrologii | BIE_1A_W05 | T1A_W02, T1A_W03 | — | C-5, C-6, C-7, C-8 | T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15, T-A-16, T-A-17, T-A-18, T-A-19, T-A-20, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-3, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/05_U01 Ppotrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | BIE_1A_U10 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
BIE_1A_C/05_U02 Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką | BIE_1A_U10 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-5, C-6, C-7, C-8 | T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15 | M-1, M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/05_K01 student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | BIE_1A_K04, BIE_1A_K03 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
BIE_1A_C/05_K02 Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie | BIE_1A_K03, BIE_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-5, C-6 | T-W-12 | M-1, M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/05_W01 student ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii | 2,0 | |
3,0 | student umie wymienić i podać podstawowe zjawiska związane z hydrostatyką i hydrodynamiką oraz wpływu wody na budowie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_C/05_W02 Ma wiedzę z hydrauliki i hydrologii | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii |
3,0 | Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/05_U01 Ppotrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | 2,0 | |
3,0 | student ma umiejętności obliczania parametrów przepływów w korytach otwartych oraz ruchu wód gruntowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_C/05_U02 Uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką | 2,0 | Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań |
3,0 | Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
3,5 | Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
4,0 | Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
4,5 | Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
5,0 | Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/05_K01 student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | |
3,0 | po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_C/05_K02 Ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie | 2,0 | Nie potrafi współpracować z innymi studentami |
3,0 | Ma świadomość posiadania wiedzy, ale nie przykłada się do nauki | |
3,5 | Ma świadomość posiadania wiedzy, ale w niewielkim stopniu przykłada się do nauki | |
4,0 | Jest chętny i zdolny | |
4,5 | Jest zainteresowany i świadomy wiedzy, z niewielkimi problemami | |
5,0 | Jest zdolny i zdeterminowany do posiada jak największej wiedzy |
Literatura podstawowa
- Szuster A., Utrysko B., Hydraulika i podstawy hydromechaniki, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1986
- Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
- Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
- Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1996, Tom 1 i 2
- Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
- Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
- Kubrak E. J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
- Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2001