Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika teoretyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika teoretyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Badower <Aleksander.Badower@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksander Badower <Aleksander.Badower@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,20,41zaliczenie
wykładyW1 30 1,80,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka, maematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza nt algebry wektorów
C-2Wiedza nt podstaw statyki prętów prostych
C-3Wiedza nt sposobów wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojow prętów
C-4Wiedza nt prostych zagadnień kinematyki i dynamiki bryły płaskiej
C-5Umiejętność działania na wektorach
C-6Umiejętność wyznaczania reakcji w prostych układach prętowych
C-7Umiejętność rozwiązywania prostych kratownic
C-8Umiejętnośc opisu zagadnień kinematycznych i dynamicznych prętów za pomoca równań prac
C-9Umiejętność wyznaczania charakterystyk przekrojów poprzecznych prętów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Algebra wektorów5
T-A-2Reakcje układów prętowych4
T-A-3Charakterystyki geometryczne przekroju poprzecznego pręta4
T-A-4Równania ruchu w zapisie Lagrange'a2
15
wykłady
T-W-1Akgebra wektorów12
T-W-2Stopnie swobody, reakcje, więzy-belki i ramy6
T-W-3Reakcje i siły wewnętrzne w kratownicach4
T-W-4Równania ruchu w zapisie Lagrange'a4
T-W-5Charakterystyki geometryczne przekrojów poprzecznych prętów4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych10
A-A-3Samodzielne rozwązywanie zadań11
36
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu21
A-W-3Udział w egzaminie3
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniou semestru -egzamin
S-2Ocena formująca: Ocena kolokwiów w trakcie semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/03_W01
-Wie jak stosować rachunek wektorowy dla wyznaczania reakcji w układach statycznych i dynamicznych
BIE_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-4T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-W-4, T-A-2, T-W-1, T-A-4M-1S-1
BIE_1A_B/03_W02
Wie jak wyznaczać charakterystyki prostych przekrojów poprzecznych prętów
BIE_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-3T-A-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/03_U01
Umie rozwiązywać zadania statyki i dynamiki prostych układów prętowych
BIE_1A_U05T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-8, C-9, C-7, C-5, C-6T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2
BIE_1A_B/03_U02
Umie formułować i rozwiązywać zadania z geometrii przekrojów poprzecznych prętów
BIE_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-9T-A-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/03_W01
-Wie jak stosować rachunek wektorowy dla wyznaczania reakcji w układach statycznych i dynamicznych
2,0
3,0Wie jak rozwiązywać proste zadania z zakresu prezentowanego na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_B/03_W02
Wie jak wyznaczać charakterystyki prostych przekrojów poprzecznych prętów
2,0
3,0Wie jak rozwiązywać proste zadania z zakresu prezentowanego na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/03_U01
Umie rozwiązywać zadania statyki i dynamiki prostych układów prętowych
2,0
3,0Poprawnie rozwiązuje zadania z zakresu treści przedmiotu z niewielkimi błędami merytorycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_B/03_U02
Umie formułować i rozwiązywać zadania z geometrii przekrojów poprzecznych prętów
2,0
3,0poprawnie rozwiązuje zadania z zakresu treści przedmiotu z niewielkimi błędami merytorycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zarankiewicz K., Mechanika Teoretyczna, PWN, Warszawa, 1966
  2. Wiśniakowski P., Mechanika Teoretyczna, O W Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  3. ChudzikiewiczA., Statyka Budowli, PWN, Warszawa, 1973
  4. Cywiński Z., Mechanika Budowli w zadaniach T1, PWN, Warszawa-Poznań, 1973

Literatura dodatkowa

  1. Wiśniakowski P., Mechanika teoretyczna zbiór 123 prostych zadań, O.W.P.W., Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Algebra wektorów5
T-A-2Reakcje układów prętowych4
T-A-3Charakterystyki geometryczne przekroju poprzecznego pręta4
T-A-4Równania ruchu w zapisie Lagrange'a2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akgebra wektorów12
T-W-2Stopnie swobody, reakcje, więzy-belki i ramy6
T-W-3Reakcje i siły wewnętrzne w kratownicach4
T-W-4Równania ruchu w zapisie Lagrange'a4
T-W-5Charakterystyki geometryczne przekrojów poprzecznych prętów4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych10
A-A-3Samodzielne rozwązywanie zadań11
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu21
A-W-3Udział w egzaminie3
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_B/03_W01-Wie jak stosować rachunek wektorowy dla wyznaczania reakcji w układach statycznych i dynamicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wiedza nt algebry wektorów
C-2Wiedza nt podstaw statyki prętów prostych
C-4Wiedza nt prostych zagadnień kinematyki i dynamiki bryły płaskiej
Treści programoweT-W-3Reakcje i siły wewnętrzne w kratownicach
T-W-2Stopnie swobody, reakcje, więzy-belki i ramy
T-A-1Algebra wektorów
T-W-4Równania ruchu w zapisie Lagrange'a
T-A-2Reakcje układów prętowych
T-W-1Akgebra wektorów
T-A-4Równania ruchu w zapisie Lagrange'a
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniou semestru -egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak rozwiązywać proste zadania z zakresu prezentowanego na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_B/03_W02Wie jak wyznaczać charakterystyki prostych przekrojów poprzecznych prętów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wiedza nt sposobów wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojow prętów
Treści programoweT-A-3Charakterystyki geometryczne przekroju poprzecznego pręta
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniou semestru -egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak rozwiązywać proste zadania z zakresu prezentowanego na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_B/03_U01Umie rozwiązywać zadania statyki i dynamiki prostych układów prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-8Umiejętnośc opisu zagadnień kinematycznych i dynamicznych prętów za pomoca równań prac
C-9Umiejętność wyznaczania charakterystyk przekrojów poprzecznych prętów
C-7Umiejętność rozwiązywania prostych kratownic
C-5Umiejętność działania na wektorach
C-6Umiejętność wyznaczania reakcji w prostych układach prętowych
Treści programoweT-A-1Algebra wektorów
T-W-1Akgebra wektorów
T-W-2Stopnie swobody, reakcje, więzy-belki i ramy
T-A-2Reakcje układów prętowych
T-W-4Równania ruchu w zapisie Lagrange'a
T-W-3Reakcje i siły wewnętrzne w kratownicach
T-W-5Charakterystyki geometryczne przekrojów poprzecznych prętów
T-A-3Charakterystyki geometryczne przekroju poprzecznego pręta
T-A-4Równania ruchu w zapisie Lagrange'a
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kolokwiów w trakcie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie rozwiązuje zadania z zakresu treści przedmiotu z niewielkimi błędami merytorycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_B/03_U02Umie formułować i rozwiązywać zadania z geometrii przekrojów poprzecznych prętów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-9Umiejętność wyznaczania charakterystyk przekrojów poprzecznych prętów
Treści programoweT-A-3Charakterystyki geometryczne przekroju poprzecznego pręta
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kolokwiów w trakcie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawnie rozwiązuje zadania z zakresu treści przedmiotu z niewielkimi błędami merytorycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0