Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Prawo w budownictwie i ochrona środowiska-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo w budownictwie i ochrona środowiska-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Barczyk <Aleksandra.Barczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW8 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z "Prawo w budownictwie i ochronie środowiska - 1"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zakresu działalności poszczególnych organów administracyjnych w obszarze budownictwa.
C-2Zapoznanie studentów z zakresu ustawodawstwa w obszarze budownictwa.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu uzyskiwania potrzebnych zezwoleń w procesie inwestycyjnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ustalenia MPZP.2
T-A-2Sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla inwestycji budowlanych.2
T-A-3Decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego.1
T-A-4Wyznaczenie obszaru analizowanego2
T-A-5Budowa na obszarze Natura 2000.2
T-A-6Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy.1
T-A-7Postępowanie administracyjne - wszczęcie postępowania.2
T-A-8Odwołanie i wznowienie postępowania w sprawie wydanej decyzji.2
T-A-9Sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.1
15
wykłady
T-W-1Zakres i sposób postępowania w sprawach przeznaczenia terenów na określone cele.3
T-W-2Prawo ochrony środowiska w budownictwie.2
T-W-3Postepowanie w sprawach oceny oddziaływania planowanych przedsięwzięć na obszar Natura 2000.1
T-W-4Inwestycje budowlane znacząco oddziałujące na środowisko - wymogi prawne.1
T-W-5Ochrona środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym1
T-W-6Interes publiczny w procesie inwestycyjno-budowlanym.1
T-W-7Istota i rozwój postępowania administracyjnego.1
T-W-8Zastosowanie KPA w procesie inwestycyjno-budowlanym.4
T-W-9Sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Bieżące utrwalenie poznanego materiału.20
A-A-3Samodzielna realizacja zagadnień.25
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz rozpozanie literaturowe.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: kolokwia, referaty, rozliczenie zadań dodatkowych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/02-2_W01
Wskazuje obowiązujace przepisy stosowane w procesie inwestycyjnym.
BIE_1A_W20, BIE_1A_W07T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/02-2_U01
Stosuje obowiązujace przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym
BIE_1A_U16T1A_U10, T1A_U11C-3T-A-7, T-A-8, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/02-2_K01
Jest świadomy skutów działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko.
BIE_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/02-2_W01
Wskazuje obowiązujace przepisy stosowane w procesie inwestycyjnym.
2,0
3,0Studen posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiązujących przepisów prawa budowlanego i ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/02-2_U01
Stosuje obowiązujace przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym
2,0
3,0Student potrafi zastosować podstawowe przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/02-2_K01
Jest świadomy skutów działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko.
2,0
3,0Student jest świadomy w stopniu podstawowym opowiedzialność karnej i zawodowej wszystkich uczestników procesu budowlanego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Monika Zakrzewska, Ochrona środowiska w procesie inwestycyjno-budowlanym, LexisNexis, Warszawa, 2010
  2. Mikołaj Bojarski, Warunki techniczne i usytuowanie budynków. Zagadnienia administracyjnoprawne., LexisNexis, 2009
  3. Krzysztof Gruszecki, Prawo Ochrony Środowiska. Komentarz, LEX a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2011
  4. Barbara Adamiak, Janusz Borkowski, Kodeks postepowania administracyjnego. Komentarz, C.H. BECK, Warszawa, 2011
  5. -, Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071), 2012

Literatura dodatkowa

  1. Stefan Korycki, Jerzy Kuciński, Zenon Trzciński, Jerzy Zaborowski, Zarys Prawa, LexisNexis, Warszawa, 2006
  2. Monika Susałko, Prawo w diagramach - Postępowanie Administracyjne i Sądowoadministracyjne, ParkPrawo, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ustalenia MPZP.2
T-A-2Sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla inwestycji budowlanych.2
T-A-3Decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego.1
T-A-4Wyznaczenie obszaru analizowanego2
T-A-5Budowa na obszarze Natura 2000.2
T-A-6Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy.1
T-A-7Postępowanie administracyjne - wszczęcie postępowania.2
T-A-8Odwołanie i wznowienie postępowania w sprawie wydanej decyzji.2
T-A-9Sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i sposób postępowania w sprawach przeznaczenia terenów na określone cele.3
T-W-2Prawo ochrony środowiska w budownictwie.2
T-W-3Postepowanie w sprawach oceny oddziaływania planowanych przedsięwzięć na obszar Natura 2000.1
T-W-4Inwestycje budowlane znacząco oddziałujące na środowisko - wymogi prawne.1
T-W-5Ochrona środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym1
T-W-6Interes publiczny w procesie inwestycyjno-budowlanym.1
T-W-7Istota i rozwój postępowania administracyjnego.1
T-W-8Zastosowanie KPA w procesie inwestycyjno-budowlanym.4
T-W-9Sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Bieżące utrwalenie poznanego materiału.20
A-A-3Samodzielna realizacja zagadnień.25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz rozpozanie literaturowe.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_A/02-2_W01Wskazuje obowiązujace przepisy stosowane w procesie inwestycyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
BIE_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zakresu ustawodawstwa w obszarze budownictwa.
C-1Zapoznanie studentów z zakresu działalności poszczególnych organów administracyjnych w obszarze budownictwa.
Treści programoweT-W-1Zakres i sposób postępowania w sprawach przeznaczenia terenów na określone cele.
T-W-3Postepowanie w sprawach oceny oddziaływania planowanych przedsięwzięć na obszar Natura 2000.
T-W-2Prawo ochrony środowiska w budownictwie.
T-W-8Zastosowanie KPA w procesie inwestycyjno-budowlanym.
T-W-5Ochrona środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym
T-W-7Istota i rozwój postępowania administracyjnego.
T-W-6Interes publiczny w procesie inwestycyjno-budowlanym.
T-W-4Inwestycje budowlane znacząco oddziałujące na środowisko - wymogi prawne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiązujących przepisów prawa budowlanego i ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_A/02-2_U01Stosuje obowiązujace przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu uzyskiwania potrzebnych zezwoleń w procesie inwestycyjnym
Treści programoweT-A-7Postępowanie administracyjne - wszczęcie postępowania.
T-A-8Odwołanie i wznowienie postępowania w sprawie wydanej decyzji.
T-A-6Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy.
T-A-1Ustalenia MPZP.
T-A-3Decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
T-A-2Sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla inwestycji budowlanych.
T-A-4Wyznaczenie obszaru analizowanego
T-A-5Budowa na obszarze Natura 2000.
Metody nauczaniaM-4Metoda sytuacyjna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: kolokwia, referaty, rozliczenie zadań dodatkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować podstawowe przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_A/02-2_K01Jest świadomy skutów działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zakresu działalności poszczególnych organów administracyjnych w obszarze budownictwa.
Treści programoweT-W-3Postepowanie w sprawach oceny oddziaływania planowanych przedsięwzięć na obszar Natura 2000.
T-W-2Prawo ochrony środowiska w budownictwie.
T-W-5Ochrona środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym
T-W-6Interes publiczny w procesie inwestycyjno-budowlanym.
T-W-4Inwestycje budowlane znacząco oddziałujące na środowisko - wymogi prawne.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy w stopniu podstawowym opowiedzialność karnej i zawodowej wszystkich uczestników procesu budowlanego.
3,5
4,0
4,5
5,0