Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Przedmioty humanistyczno-społeczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedmioty humanistyczno-społeczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 45 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Teoretyczne i praktyczne zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki rynkowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmiot ekonomii2
T-W-2Mechanizm rynkowy4
T-W-3Elastyczność popytu i podaży3
T-W-4Podstawy decyzji ekonomicznych konsumenta3
T-W-5Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej5
T-W-6Rynek czynników wytwórczych3
T-W-7Rynek pracy i problemy bezrobocia3
T-W-8Pieniądz, banki i polityka monetarna3
T-W-9Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny3
T-W-10Cykl koniunkturalny w Polsce i na świecie3
T-W-11Rola państwa w gospodarce2
T-W-12Produkt gospodarki3
T-W-13Gospodarka globalna2
T-W-14Polska w Unii Europejskiej2
T-W-15Zaliczenie wykładów4
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielne utrwalanie materiału15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, problemowy z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test, pytania otwarte, zadania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/01_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii
BIE_1A_W24T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-13, T-W-15, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-W-14, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-11, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/01_U01
Dyskutuje o sytuacji gospodarczej kraju i potrafi ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych
BIE_1A_U23T1A_U12InzA_U04C-1T-W-15, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-11, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/01_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
BIE_1A_K06T1A_K06InzA_K02C-1T-W-15, T-W-11, T-W-9, T-W-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/01_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii
2,0
3,0Zna postawowe pojęcia i prawa ekonomiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/01_U01
Dyskutuje o sytuacji gospodarczej kraju i potrafi ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych
2,0
3,0Potrafi dokonać interpretacji podstawowych wskaźników ekonomicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/01_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Rozumie konieczność ciągłego pogłębiania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Beeg D., Fischer S., Dornbush R, Ekonomia, PWE, Warszawa, 2009
  2. Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, 2002
  3. Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2002
  4. Rekowski M., Mikroekonomia, Wydawnictwo Akademia, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Sułkowski Cz., Podstawy teorii i polityki makroekonomicznej, Zapol, Szczecin, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot ekonomii2
T-W-2Mechanizm rynkowy4
T-W-3Elastyczność popytu i podaży3
T-W-4Podstawy decyzji ekonomicznych konsumenta3
T-W-5Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej5
T-W-6Rynek czynników wytwórczych3
T-W-7Rynek pracy i problemy bezrobocia3
T-W-8Pieniądz, banki i polityka monetarna3
T-W-9Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny3
T-W-10Cykl koniunkturalny w Polsce i na świecie3
T-W-11Rola państwa w gospodarce2
T-W-12Produkt gospodarki3
T-W-13Gospodarka globalna2
T-W-14Polska w Unii Europejskiej2
T-W-15Zaliczenie wykładów4
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Samodzielne utrwalanie materiału15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_A/01_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W24Ma podstawową wiedzę na temat konieczności uwzględniania mikro- i makroekonomicznych uwarunkowań w procesie decyzyjnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczne zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki rynkowej
Treści programoweT-W-13Gospodarka globalna
T-W-15Zaliczenie wykładów
T-W-4Podstawy decyzji ekonomicznych konsumenta
T-W-3Elastyczność popytu i podaży
T-W-10Cykl koniunkturalny w Polsce i na świecie
T-W-14Polska w Unii Europejskiej
T-W-5Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej
T-W-7Rynek pracy i problemy bezrobocia
T-W-2Mechanizm rynkowy
T-W-11Rola państwa w gospodarce
T-W-8Pieniądz, banki i polityka monetarna
T-W-1Przedmiot ekonomii
T-W-6Rynek czynników wytwórczych
T-W-9Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny
T-W-12Produkt gospodarki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test, pytania otwarte, zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna postawowe pojęcia i prawa ekonomiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_A/01_U01Dyskutuje o sytuacji gospodarczej kraju i potrafi ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U23Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczne zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki rynkowej
Treści programoweT-W-15Zaliczenie wykładów
T-W-5Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej
T-W-3Elastyczność popytu i podaży
T-W-2Mechanizm rynkowy
T-W-7Rynek pracy i problemy bezrobocia
T-W-11Rola państwa w gospodarce
T-W-9Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny
T-W-10Cykl koniunkturalny w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test, pytania otwarte, zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dokonać interpretacji podstawowych wskaźników ekonomicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBIE_1A_A/01_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Teoretyczne i praktyczne zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki rynkowej
Treści programoweT-W-15Zaliczenie wykładów
T-W-11Rola państwa w gospodarce
T-W-9Wzrost gospodarczy a rozwój ekonomiczny
T-W-10Cykl koniunkturalny w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy z prezentacją multimedialną i filmami edukacyjnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: test, pytania otwarte, zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie konieczność ciągłego pogłębiania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0