Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Teoria konstrukcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria konstrukcji
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksander Badower <Aleksander.Badower@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksander Badower <Aleksander.Badower@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 0,70,25zaliczenie
projektyP1 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW1 15 1,30,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka, mechanika budowli, metody numeryczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza związana z zagadnieniem stanów granicznych prętów ciągłych
C-2Wiedza związana ze statyką prętów ciągłych
C-3Umiejętnośc tworzenia linii wpływowych i obwiedni w belkach ciągłych
C-4Umiejętnośc rozwiązywania belek na podłożu sprężystym
C-5Umiejętność rozwiązywania statyki lin i łańcuchów
C-6Umiejętnoś rozwiązywania zagadnień stanów granicznych układów prętowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Płaski stan naprężeń3
T-L-2Skręcanie przekroju cienkosciennego3
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań3
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta2
T-L-5Linie wpływowe belki ciągłej2
T-L-6Rozciąganie niesymetrycznego profilu cienkościennego2
15
projekty
T-P-1Linie wpływowe belek ciągłych5
T-P-2Belka na podłożu sprężystym5
T-P-3Stan graniczny belki ciągłej i ramy5
15
wykłady
T-W-1Belki ciągłe statycznie niewyznaczalne, linie wpływowe3
T-W-2Liny i łańcuchy2
T-W-3Belki na spręzystym podłożu4
T-W-4Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w cwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
21
projekty
A-P-1udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych4
A-P-3samodzielne wykonanie zadania projektowego9
A-P-4udział w zaliczeniu2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu22
A-W-3udział w egzaminie2
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/02_W01
Wie jak tworzyć modele numeryczne dla układów prętowych statycznie niewyznaczalnych w zakresie obcążeń stałych i ruchomych.
B_2A_W05T2A_W04, T2A_W07C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/02_U01
Umie tworzyć modele numeryczne i pomiarowe stosownie do rozwiązywanego problemu
B_2A_U19T2A_U18, T2A_U19C-4, C-6, C-3, C-5T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/02_W01
Wie jak tworzyć modele numeryczne dla układów prętowych statycznie niewyznaczalnych w zakresie obcążeń stałych i ruchomych.
2,0
3,0Zna reguły tworzenia prostych rozwiązań w zakresie tematyki wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/02_U01
Umie tworzyć modele numeryczne i pomiarowe stosownie do rozwiązywanego problemu
2,0
3,0Umie tworzyć arkusze kalkulacyjne dla tematów z zakresu prezentowanego na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z. Jastrzębski, P. Mutermilch, W. Orłowski, Wytrzymałość Materiałów, Arkady, Warszawa, 1985
  2. Brzoska Z., Statyka i stateczność konstrukcji prętowych i cienkościennych, PWN, Warszawa, 2009
  3. Mutermilch J., Kociołek A., Wytrzymałość i stateczność prętów cienkościennych o przekroju otwartym, WPW, Warszawa, 2009
  4. Rutecki J., Wytrzymałość konsrukcji cienkościennych, PWN, Warszawa, 2002
  5. Obrębski J.M., Cienkościenne sprężyste pręty proste, WPW, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Płaski stan naprężeń3
T-L-2Skręcanie przekroju cienkosciennego3
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań3
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta2
T-L-5Linie wpływowe belki ciągłej2
T-L-6Rozciąganie niesymetrycznego profilu cienkościennego2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Linie wpływowe belek ciągłych5
T-P-2Belka na podłożu sprężystym5
T-P-3Stan graniczny belki ciągłej i ramy5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Belki ciągłe statycznie niewyznaczalne, linie wpływowe3
T-W-2Liny i łańcuchy2
T-W-3Belki na spręzystym podłożu4
T-W-4Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna6
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w cwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych4
A-P-3samodzielne wykonanie zadania projektowego9
A-P-4udział w zaliczeniu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu22
A-W-3udział w egzaminie2
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/02_W01Wie jak tworzyć modele numeryczne dla układów prętowych statycznie niewyznaczalnych w zakresie obcążeń stałych i ruchomych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wiedza związana ze statyką prętów ciągłych
C-1Wiedza związana z zagadnieniem stanów granicznych prętów ciągłych
Treści programoweT-W-4Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna
T-W-2Liny i łańcuchy
T-W-1Belki ciągłe statycznie niewyznaczalne, linie wpływowe
T-W-3Belki na spręzystym podłożu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładowymi rozwiązaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna reguły tworzenia prostych rozwiązań w zakresie tematyki wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/02_U01Umie tworzyć modele numeryczne i pomiarowe stosownie do rozwiązywanego problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-4Umiejętnośc rozwiązywania belek na podłożu sprężystym
C-6Umiejętnoś rozwiązywania zagadnień stanów granicznych układów prętowych
C-3Umiejętnośc tworzenia linii wpływowych i obwiedni w belkach ciągłych
C-5Umiejętność rozwiązywania statyki lin i łańcuchów
Treści programoweT-W-3Belki na spręzystym podłożu
T-W-1Belki ciągłe statycznie niewyznaczalne, linie wpływowe
T-W-2Liny i łańcuchy
T-W-4Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładowymi rozwiązaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie tworzyć arkusze kalkulacyjne dla tematów z zakresu prezentowanego na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0