Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Budowle ziemne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle ziemne
Specjalność Geotechnika
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Coufal <Ryszard.Coufal@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,50,44zaliczenie
wykładyW2 30 1,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika gruntów i fundamentowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt posadowienia budowli ziemnej30
30
wykłady
T-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji. Kryteria geotechniczne (kategorie geotechniczne). Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Wymagania ogólne, jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych prac związanych z wykonywaniem robót ziemnych. Stateczność nasypów na słabym podłożu. Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym. Grunt zbrojony. Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale). Ścianki szczelne. Wymiana gruntów. Zagęszczanie gruntu. Zapory ziemne.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2wykonanie projektu posadowienia budowli ziemnej45
75
wykłady
A-W-1udział w zajeciach28
A-W-2bieżące utrwalanie materiału wykładowego17
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_G/D/13_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
B_2A_W14T2A_W08C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_G/D/13_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U01, B_2A_U16, B_2A_U11T2A_U01, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_G/D/13_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K02, B_2A_K05, B_2A_K04T2A_K02, T2A_K03, T2A_K06C-1T-W-1, T-P-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_G/D/13_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
2,0
3,0Znajomość podstaw konstrukcji budowli ziemnych i wałów przeciwpowodziowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_G/D/13_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
2,0
3,0Zna podstawy robót ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_G/D/13_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
2,0
3,0Student zna podstawy budownictwa ziemnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grodkowski K., Żuromski S., Budowle i roboty ziemne, PW, Warszawa, 1997

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt posadowienia budowli ziemnej30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji. Kryteria geotechniczne (kategorie geotechniczne). Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Wymagania ogólne, jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych prac związanych z wykonywaniem robót ziemnych. Stateczność nasypów na słabym podłożu. Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym. Grunt zbrojony. Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale). Ścianki szczelne. Wymiana gruntów. Zagęszczanie gruntu. Zapory ziemne.30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2wykonanie projektu posadowienia budowli ziemnej45
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajeciach28
A-W-2bieżące utrwalanie materiału wykładowego17
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_G/D/13_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji. Kryteria geotechniczne (kategorie geotechniczne). Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Wymagania ogólne, jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych prac związanych z wykonywaniem robót ziemnych. Stateczność nasypów na słabym podłożu. Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym. Grunt zbrojony. Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale). Ścianki szczelne. Wymiana gruntów. Zagęszczanie gruntu. Zapory ziemne.
T-P-1Projekt posadowienia budowli ziemnej
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstaw konstrukcji budowli ziemnych i wałów przeciwpowodziowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_G/D/13_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji. Kryteria geotechniczne (kategorie geotechniczne). Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Wymagania ogólne, jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych prac związanych z wykonywaniem robót ziemnych. Stateczność nasypów na słabym podłożu. Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym. Grunt zbrojony. Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale). Ścianki szczelne. Wymiana gruntów. Zagęszczanie gruntu. Zapory ziemne.
T-P-1Projekt posadowienia budowli ziemnej
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy robót ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_G/D/13_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
B_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji. Kryteria geotechniczne (kategorie geotechniczne). Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Wymagania ogólne, jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych prac związanych z wykonywaniem robót ziemnych. Stateczność nasypów na słabym podłożu. Wzmacnianie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym. Grunt zbrojony. Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale). Ścianki szczelne. Wymiana gruntów. Zagęszczanie gruntu. Zapory ziemne.
T-P-1Projekt posadowienia budowli ziemnej
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy budownictwa ziemnego
3,5
4,0
4,5
5,0