Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Dynamika gruntów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dynamika gruntów
Specjalność Budownictwo Hydrotechniczne
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z geologii inżynierskiej
W-2Ukończony kurs z mechaniki gruntów I
W-3Ukończony kurs z fundamentowania I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z różnymi formami przemieszczania się fal w gruncie oraz ich źródłami w aspekcie wpływu drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie i przykłady badań terenowych z wykorzystaniem technik sejsmicznych - interpretacja otrzymanych wyników10
T-A-2Zapoznanie się z różnymi przykładami przemieszczania się fal w gruncie oraz technikami pomiarów fal sejsmoakustycznych do oceny warunków gruntowych - analiza20
30
wykłady
T-W-1Wytrzymałość gruntu4
T-W-2Modele podłoża gruntowego4
T-W-3Analiza stanów granicznych- hipotezy wytrzymałościowe4
T-W-4Rozchodzenie się fal sejsmicznych w gruncie2
T-W-5Metody sejsmoakustyczne rozpoznania podłoża2
T-W-6Upłynnianie gruntu na skutek przejścia fali sejsmicznej6
T-W-7Rozchodzenie się fal w gruncie i ich wpływ na budowle4
T-W-8Techniki pomiarów wpływu fal, rozprzestrzeniających się w gruncie, na budowle2
T-W-9Egzamin pisemny2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych30
A-A-2Studiowanie literatury i samodzielne rozwiązywanie zadań3
A-A-3Samodzielne opanowanie materiału, przykłady obliczeń5
A-A-4Przygotowanie prezentacji na zadany temat5
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i studiowanie zalecanej literatury6
A-W-4Udział w egzaminie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji studenta podczas wypowiedzi ustnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/06_W01
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu oceny wpływu drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej z uwzględnieniem standardów i norm technicznych
B_2A_W01, B_2A_W10T2A_W01, T2A_W08C-1T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/06_U01
Potrafi wyszukać użyteczne informacje w różnych źródłach i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U07, B_2A_U25T2A_U07, T2A_U16C-1T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/06_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego kształcenia się w zakresie nowoczesnych technologii w budownictwie
B_2A_K06T2A_K01C-1T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/06_W01
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu oceny wpływu drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej z uwzględnieniem standardów i norm technicznych
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/06_U01
Potrafi wyszukać użyteczne informacje w różnych źródłach i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
2,0
3,0Potrafi wyszukać informacje w różnych źródłach w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/06_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego kształcenia się w zakresie nowoczesnych technologii w budownictwie
2,0
3,0Słabo rozumie potrzebę kształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Glazer Z., Mechanika gruntów, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1985
  2. Izbicki R.J., Mróż Z., Metody nośności granicznej w mechanice gruntów i skał, PWN, Warszawa, 1976
  3. Thiel K., Mechanika skał w inżynierii wodnej, PWN, Warszawa, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Blake L.S. (Ed.), Civil Engineer`s Reference Book, Elsevier, 1989, 4th Edition, rozdz. 10
  2. Goodman R.E., Introduction to Rock Mechanics, Jon Wiley and Sons, 1989, 2nd Edition
  3. Jaeger J.C.,Cook N.G.W.,Zimmerman R.W., Fundamentals of Rock Mechanics, Jon Wiley and Sons, 2007, 4th Edition
  4. Pusch R., Rock Mechanics on a Geological Base, Elsevier, 1995
  5. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie i przykłady badań terenowych z wykorzystaniem technik sejsmicznych - interpretacja otrzymanych wyników10
T-A-2Zapoznanie się z różnymi przykładami przemieszczania się fal w gruncie oraz technikami pomiarów fal sejsmoakustycznych do oceny warunków gruntowych - analiza20
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wytrzymałość gruntu4
T-W-2Modele podłoża gruntowego4
T-W-3Analiza stanów granicznych- hipotezy wytrzymałościowe4
T-W-4Rozchodzenie się fal sejsmicznych w gruncie2
T-W-5Metody sejsmoakustyczne rozpoznania podłoża2
T-W-6Upłynnianie gruntu na skutek przejścia fali sejsmicznej6
T-W-7Rozchodzenie się fal w gruncie i ich wpływ na budowle4
T-W-8Techniki pomiarów wpływu fal, rozprzestrzeniających się w gruncie, na budowle2
T-W-9Egzamin pisemny2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych30
A-A-2Studiowanie literatury i samodzielne rozwiązywanie zadań3
A-A-3Samodzielne opanowanie materiału, przykłady obliczeń5
A-A-4Przygotowanie prezentacji na zadany temat5
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i studiowanie zalecanej literatury6
A-W-4Udział w egzaminie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_H/D/06_W01Ma pogłębioną wiedzę z zakresu oceny wpływu drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej z uwzględnieniem standardów i norm technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z różnymi formami przemieszczania się fal w gruncie oraz ich źródłami w aspekcie wpływu drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej
Treści programoweT-A-2Zapoznanie się z różnymi przykładami przemieszczania się fal w gruncie oraz technikami pomiarów fal sejsmoakustycznych do oceny warunków gruntowych - analiza
T-W-1Wytrzymałość gruntu
T-W-2Modele podłoża gruntowego
T-W-3Analiza stanów granicznych- hipotezy wytrzymałościowe
T-W-4Rozchodzenie się fal sejsmicznych w gruncie
T-W-5Metody sejsmoakustyczne rozpoznania podłoża
T-W-6Upłynnianie gruntu na skutek przejścia fali sejsmicznej
T-W-7Rozchodzenie się fal w gruncie i ich wpływ na budowle
T-W-8Techniki pomiarów wpływu fal, rozprzestrzeniających się w gruncie, na budowle
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_H/D/06_U01Potrafi wyszukać użyteczne informacje w różnych źródłach i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z różnymi formami przemieszczania się fal w gruncie oraz ich źródłami w aspekcie wpływu drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej
Treści programoweT-A-2Zapoznanie się z różnymi przykładami przemieszczania się fal w gruncie oraz technikami pomiarów fal sejsmoakustycznych do oceny warunków gruntowych - analiza
T-W-1Wytrzymałość gruntu
T-W-2Modele podłoża gruntowego
T-W-3Analiza stanów granicznych- hipotezy wytrzymałościowe
T-W-4Rozchodzenie się fal sejsmicznych w gruncie
T-W-5Metody sejsmoakustyczne rozpoznania podłoża
T-W-6Upłynnianie gruntu na skutek przejścia fali sejsmicznej
T-W-7Rozchodzenie się fal w gruncie i ich wpływ na budowle
T-W-8Techniki pomiarów wpływu fal, rozprzestrzeniających się w gruncie, na budowle
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyszukać informacje w różnych źródłach w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_H/D/06_K01Rozumie potrzebę samodzielnego kształcenia się w zakresie nowoczesnych technologii w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z różnymi formami przemieszczania się fal w gruncie oraz ich źródłami w aspekcie wpływu drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej
Treści programoweT-A-2Zapoznanie się z różnymi przykładami przemieszczania się fal w gruncie oraz technikami pomiarów fal sejsmoakustycznych do oceny warunków gruntowych - analiza
T-W-1Wytrzymałość gruntu
T-W-2Modele podłoża gruntowego
T-W-3Analiza stanów granicznych- hipotezy wytrzymałościowe
T-W-4Rozchodzenie się fal sejsmicznych w gruncie
T-W-5Metody sejsmoakustyczne rozpoznania podłoża
T-W-6Upłynnianie gruntu na skutek przejścia fali sejsmicznej
T-W-7Rozchodzenie się fal w gruncie i ich wpływ na budowle
T-W-8Techniki pomiarów wpływu fal, rozprzestrzeniających się w gruncie, na budowle
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji studenta podczas wypowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słabo rozumie potrzebę kształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0