Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wodociągi i kanalizacja II
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 15 1,20,44zaliczenie
wykładyW3 15 0,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Dobra znajomość hydrauliki i hydrologii
W-2Zaliczony predmiot "Wodociągi i kanalizacja I"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umocnienie umiejętności z zakresu projektowania i budowy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego
C-3Wyrobienie umiejętności obliczania, ustalenia sposobu współpracy i zaprojektowania systemu wodociągowego składającego się z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt zaopatrzenia jednostki osadniczej w wodę. Zakres opracowania: pompownia 2-go stopnia - sieć magistralna - zbiornik sieciowy wyrównawczy.15
15
wykłady
T-W-1Projektowanie sieci wodociągowej.Trasowanie układu sieci1
T-W-2Określenie przepływów obliczeniowych. Podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe, ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych2
T-W-3Maksymalne godzinowe zużycie wody. Obliczenie całkowitych sumarycznych wskaźników zapotrzebowania na wodę w godzinie minimalnego i maksymalnego zużycia wody2
T-W-4Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej obwodowej i promienistej. Wymagania dotyczące średnic przewodów wodociągowych2
T-W-5Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci. Sieciowe zbiorniki wyrównawcze, wyznaczenie pojemności2
T-W-6Dobór i zasady rozmieszczenia uzbrojenia przewodów wodociągowych. Wzbogacanie wód podziemnych i projektowanie ujęć tych wód2
T-W-7Określenie zasobów wód podziemnych. Rodzaje i zasady projektowania ujęć wody powierzchniowej1
T-W-8Bilans ścieków i określenie przepływów obliczeniowych. Zlewnie kanałów. Zasady projektowania kanalizacji sanitarnej2
T-W-9Projektowanie kanalizacji deszczowej. Metody obliczenia kanalizacji deszczowej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Konsultacje1
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego17
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-5Zaliczenie projektu1
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału8
A-W-3Zaliczenie przedmiotu1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Zajęcia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_BW/E/03-1_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zadań powinien znać i rozumieć szeroki zakres zagadnień związanych z urządzeniami i sieciami wod.-kan. Zna i rozumie zasady współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. Umie obliczyć i zwymiarować sieć wodociągową operującą w tym systemie.
B_2A_W06, B_2A_W09T2A_W03, T2A_W06, T2A_W07C-1, C-3, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-P-1M-4, M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_BW/E/03-1_U01
Student potrafi obliczyć i zaprojektować system wodociągowy składający się z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. Potrafi wytłumaczyć zasadę współpracy tych urządzeń i dobrać ich parametry na podstawie przeprowadzonych obliczeń.
B_2A_U05, B_2A_U08T2A_U05, T2A_U07C-3, C-2T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-2, M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_BW/E/03-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Działa i myśli w sposób kreatywny. Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego.
B_2A_K02, B_2A_K01T2A_K03, T2A_K04C-2, C-1, C-3T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-4, M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_BW/E/03-1_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zadań powinien znać i rozumieć szeroki zakres zagadnień związanych z urządzeniami i sieciami wod.-kan. Zna i rozumie zasady współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. Umie obliczyć i zwymiarować sieć wodociągową operującą w tym systemie.
2,0
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi projektowania sieci i urządzeń wod.-kan. Student jedynie w dostateczny sposób rozumie zasady współpracy systemu wodociągowego: pompownia II st. - sieć wod. - zbiornik.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_BW/E/03-1_U01
Student potrafi obliczyć i zaprojektować system wodociągowy składający się z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. Potrafi wytłumaczyć zasadę współpracy tych urządzeń i dobrać ich parametry na podstawie przeprowadzonych obliczeń.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie zdefiniowania i opisania charakterystyki współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II st., sieci wodociągowej i zbiornika. Potrafi jedynie w dostateczny sposób obliczyć i zaprojektować taki układ.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_BW/E/03-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Działa i myśli w sposób kreatywny. Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktcznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Wykazuje małe zainteresowanie do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i poziomu wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
  2. Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992
  3. Sokołowski J., Zbikowski A., Odwodnienia budowlane i osiedlowe, SGGW, Warszawa, 1993
  4. Dolecka j., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja cześć 1 i 2. Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
  5. Bolt A, , Burszta-Adamiak E., Gudelis-Taraszkiewicz K., Suligowski Z., Tuszynska A., Kanalizacja. Projektowanie, wykonanie, eksploatacja, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., 2012

Literatura dodatkowa

  1. Zuchowicki A. W., Projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2004
  2. Guzik J,. Guzik A., Wodociągi i kanalizcja zewnętrzna, Wydawnictwo i Handel Książkami KaBe, Krosno, 2011
  3. 2014, Obowiązujące aktualne normy i rozporządzenia.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt zaopatrzenia jednostki osadniczej w wodę. Zakres opracowania: pompownia 2-go stopnia - sieć magistralna - zbiornik sieciowy wyrównawczy.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie sieci wodociągowej.Trasowanie układu sieci1
T-W-2Określenie przepływów obliczeniowych. Podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe, ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych2
T-W-3Maksymalne godzinowe zużycie wody. Obliczenie całkowitych sumarycznych wskaźników zapotrzebowania na wodę w godzinie minimalnego i maksymalnego zużycia wody2
T-W-4Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej obwodowej i promienistej. Wymagania dotyczące średnic przewodów wodociągowych2
T-W-5Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci. Sieciowe zbiorniki wyrównawcze, wyznaczenie pojemności2
T-W-6Dobór i zasady rozmieszczenia uzbrojenia przewodów wodociągowych. Wzbogacanie wód podziemnych i projektowanie ujęć tych wód2
T-W-7Określenie zasobów wód podziemnych. Rodzaje i zasady projektowania ujęć wody powierzchniowej1
T-W-8Bilans ścieków i określenie przepływów obliczeniowych. Zlewnie kanałów. Zasady projektowania kanalizacji sanitarnej2
T-W-9Projektowanie kanalizacji deszczowej. Metody obliczenia kanalizacji deszczowej.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Konsultacje1
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego17
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-5Zaliczenie projektu1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału8
A-W-3Zaliczenie przedmiotu1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_BW/E/03-1_W01Student w wyniku przeprowadzonych zadań powinien znać i rozumieć szeroki zakres zagadnień związanych z urządzeniami i sieciami wod.-kan. Zna i rozumie zasady współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. Umie obliczyć i zwymiarować sieć wodociągową operującą w tym systemie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W09Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umocnienie umiejętności z zakresu projektowania i budowy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej
C-3Wyrobienie umiejętności obliczania, ustalenia sposobu współpracy i zaprojektowania systemu wodociągowego składającego się z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika
C-2Zapoznanie studentów z zasadami współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego
Treści programoweT-W-2Określenie przepływów obliczeniowych. Podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe, ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych
T-W-1Projektowanie sieci wodociągowej.Trasowanie układu sieci
T-W-4Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej obwodowej i promienistej. Wymagania dotyczące średnic przewodów wodociągowych
T-W-8Bilans ścieków i określenie przepływów obliczeniowych. Zlewnie kanałów. Zasady projektowania kanalizacji sanitarnej
T-W-9Projektowanie kanalizacji deszczowej. Metody obliczenia kanalizacji deszczowej.
T-W-3Maksymalne godzinowe zużycie wody. Obliczenie całkowitych sumarycznych wskaźników zapotrzebowania na wodę w godzinie minimalnego i maksymalnego zużycia wody
T-P-1Projekt zaopatrzenia jednostki osadniczej w wodę. Zakres opracowania: pompownia 2-go stopnia - sieć magistralna - zbiornik sieciowy wyrównawczy.
Metody nauczaniaM-4Zajęcia projektowe
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi projektowania sieci i urządzeń wod.-kan. Student jedynie w dostateczny sposób rozumie zasady współpracy systemu wodociągowego: pompownia II st. - sieć wod. - zbiornik.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_BW/E/03-1_U01Student potrafi obliczyć i zaprojektować system wodociągowy składający się z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. Potrafi wytłumaczyć zasadę współpracy tych urządzeń i dobrać ich parametry na podstawie przeprowadzonych obliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
B_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności obliczania, ustalenia sposobu współpracy i zaprojektowania systemu wodociągowego składającego się z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika
C-2Zapoznanie studentów z zasadami współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego
Treści programoweT-W-5Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci. Sieciowe zbiorniki wyrównawcze, wyznaczenie pojemności
T-W-2Określenie przepływów obliczeniowych. Podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe, ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych
T-W-4Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej obwodowej i promienistej. Wymagania dotyczące średnic przewodów wodociągowych
T-W-3Maksymalne godzinowe zużycie wody. Obliczenie całkowitych sumarycznych wskaźników zapotrzebowania na wodę w godzinie minimalnego i maksymalnego zużycia wody
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-4Zajęcia projektowe
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie zdefiniowania i opisania charakterystyki współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II st., sieci wodociągowej i zbiornika. Potrafi jedynie w dostateczny sposób obliczyć i zaprojektować taki układ.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_BW/E/03-1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Działa i myśli w sposób kreatywny. Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami współpracy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego
C-1Umocnienie umiejętności z zakresu projektowania i budowy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej
C-3Wyrobienie umiejętności obliczania, ustalenia sposobu współpracy i zaprojektowania systemu wodociągowego składającego się z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika
Treści programoweT-P-1Projekt zaopatrzenia jednostki osadniczej w wodę. Zakres opracowania: pompownia 2-go stopnia - sieć magistralna - zbiornik sieciowy wyrównawczy.
T-W-3Maksymalne godzinowe zużycie wody. Obliczenie całkowitych sumarycznych wskaźników zapotrzebowania na wodę w godzinie minimalnego i maksymalnego zużycia wody
T-W-4Ustalenie rozbiorów odcinkowych i węzłowych. Obliczenie hydrauliczne sieci wodociągowej obwodowej i promienistej. Wymagania dotyczące średnic przewodów wodociągowych
T-W-5Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci. Sieciowe zbiorniki wyrównawcze, wyznaczenie pojemności
Metody nauczaniaM-4Zajęcia projektowe
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktcznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Wykazuje małe zainteresowanie do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i poziomu wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0