Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie dróg kolejowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie dróg kolejowych
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,70,44zaliczenie
wykładyW6 30 2,30,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka i Fizyka
W-2Geometria wykreślna
W-3Budownictwo komunikacyjne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków drogowych (planu, profilu porzecznego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
C-5Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji oraz zestawianie obciążeń działających na obiekty budowlane

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-11P. Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD2
T-P-22P. Projektowanie planu linii kolejowej10
T-P-33P. Przekroje poprzeczne2
T-P-44P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.6
T-P-55P. Proektowanie profilu podłużnego10
30
wykłady
T-W-11. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.2
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie.8
T-W-33. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.4
T-W-44. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.2
T-W-55. Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.4
T-W-66. Profil podłużny.4
T-W-77. Tabela robót ziemnych.2
T-W-88. Stacje, węzły kolejowe i mijanki.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2wykonanie projektu46
A-P-3przygotowanie projektu do zaliczenia6
82
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2praca samodzielna i zaznajamianie się z poznanymi wiadomościami o projektowaniu linii kolejowych23
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4zaliczenie wykładów4
68

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL04_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Umie analitycznie rozwiązać postawione problemy z dziedziny projektowania linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych..
B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W13T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-4, C-2, C-5T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1, M-2, M-3S-1
B_1A_S1/D/DUL04_W02
Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych, a także zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CA
B_1A_W02, B_1A_W14, B_1A_W07, B_1A_W11, B_1A_W10, B_1A_W23T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-3, C-1, C-2T-W-6, T-P-1, T-P-5, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-W-3, T-W-7, T-W-2M-1, M-3, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL04_U01
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie.
B_1A_U07, B_1A_U08, B_1A_U22, B_1A_U01T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-4T-W-2, T-W-5, T-P-4, T-P-5, T-P-3, T-P-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1
B_1A_S1/D/DUL04_U02
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej. Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych. Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego
B_1A_U05, B_1A_U22, B_1A_U01, B_1A_U06, B_1A_U10, B_1A_U19, B_1A_U11, B_1A_U08, B_1A_U07T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-1, C-2, C-3T-P-4, T-P-5, T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7M-1, M-3, M-4, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL04_K01
Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Rozumie rolę odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń i za zapewnienie bezpieczeństwa w swoich działaniach inżynierskich
B_1A_K01, B_1A_K04T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04C-2, C-4T-P-4, T-W-4, T-P-5, T-W-2, T-P-2, T-W-3, T-W-6, T-P-3, T-W-5M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL04_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Umie analitycznie rozwiązać postawione problemy z dziedziny projektowania linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych..
2,0Student nie umie samodzielnie rozwiązywać problemów z zakresu projektowania linii kolejowych
3,0Student umie minimalnie samodzielnie rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
3,5Student umie samodzielnie w sposób podstawowy prozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych, po wyjaśnieniach i pomocy prowadzącego
4,0Student umie samodzielnie w sposób podstawowy rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
4,5Student umie samodzielnie dobrze rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
5,0Student umie samodzielnie bardzo dobrze rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
B_1A_S1/D/DUL04_W02
Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych, a także zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CA
2,0Student nie umie samodzielnie przygotować rysunku i wydruku
3,0Student umie w sposób minimalny samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
3,5Student umie w sposób więcej niż minimalny samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
4,0Student umie w sposób podstawowy samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
4,5Student umie dobrze samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
5,0Student umie bardzo dobrze samodzielnie przygotować rysunki i wydruk

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL04_U01
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie.
2,0Student nie potrafi zaprojektować samodzielnie podstawowych elementów linii kolejowej
3,0Student potrafi w sposób minimalny zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
3,5Student potrafi minimalnie zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,0Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,5Student potrafi dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
5,0Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
B_1A_S1/D/DUL04_U02
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej. Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych. Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego
2,0Student nie potrafi dobrać samodzielnie odpowiednich metod i nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
3,0Student bardzo słabo potrafi dobrać odpowiednie metody, ale nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
3,5Student potrafi w sposób więcej niż minimalny dobrać odpowiednie metody i nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
4,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody i stara się samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
4,5Student potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
5,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi bardzo dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL04_K01
Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Rozumie rolę odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń i za zapewnienie bezpieczeństwa w swoich działaniach inżynierskich
2,0Student nie rozumie zagadnień związanych z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
3,0Student minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
3,5Student więcej niż minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
4,0Student tylko w sposób podstawowy rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
4,5Student dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
5,0Student bardzo dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko

Literatura podstawowa

  1. Sołowczuk A., Podstawy dróg kolejowych, Wydawnictwa Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
  2. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.09.1998 r. w sprawie „warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie”, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej nr 151/1998 poz. 987, Warszawa., 1998
  3. Alicja Sołowczuk, Witryna internetowa: droga.zut.edu.pl – bieżąca aktualizacja podstrony „kolej"

Literatura dodatkowa

  1. Sysak J., Drogi kolejowe, PWN, Warszawa, 1982

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-11P. Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD2
T-P-22P. Projektowanie planu linii kolejowej10
T-P-33P. Przekroje poprzeczne2
T-P-44P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.6
T-P-55P. Proektowanie profilu podłużnego10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.2
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie.8
T-W-33. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.4
T-W-44. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.2
T-W-55. Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.4
T-W-66. Profil podłużny.4
T-W-77. Tabela robót ziemnych.2
T-W-88. Stacje, węzły kolejowe i mijanki.4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2wykonanie projektu46
A-P-3przygotowanie projektu do zaliczenia6
82
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2praca samodzielna i zaznajamianie się z poznanymi wiadomościami o projektowaniu linii kolejowych23
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4zaliczenie wykładów4
68
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/DUL04_W01Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Umie analitycznie rozwiązać postawione problemy z dziedziny projektowania linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych..
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-5Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji oraz zestawianie obciążeń działających na obiekty budowlane
Treści programoweT-W-22. Kształt linii kolejowej w planie.
T-W-11. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.
T-W-66. Profil podłużny.
T-W-77. Tabela robót ziemnych.
T-W-33. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-P-22P. Projektowanie planu linii kolejowej
T-P-11P. Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-P-33P. Przekroje poprzeczne
T-P-44P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.
T-P-55P. Proektowanie profilu podłużnego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie samodzielnie rozwiązywać problemów z zakresu projektowania linii kolejowych
3,0Student umie minimalnie samodzielnie rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
3,5Student umie samodzielnie w sposób podstawowy prozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych, po wyjaśnieniach i pomocy prowadzącego
4,0Student umie samodzielnie w sposób podstawowy rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
4,5Student umie samodzielnie dobrze rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
5,0Student umie samodzielnie bardzo dobrze rozwiązywać problemy z zakresu projektowania linii kolejowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/DUL04_W02Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych, a także zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CA
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków drogowych (planu, profilu porzecznego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
C-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
Treści programoweT-W-66. Profil podłużny.
T-P-11P. Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-P-55P. Proektowanie profilu podłużnego
T-P-33P. Przekroje poprzeczne
T-P-22P. Projektowanie planu linii kolejowej
T-P-44P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.
T-W-33. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-W-77. Tabela robót ziemnych.
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-2wykład problemowy
M-4metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie samodzielnie przygotować rysunku i wydruku
3,0Student umie w sposób minimalny samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
3,5Student umie w sposób więcej niż minimalny samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
4,0Student umie w sposób podstawowy samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
4,5Student umie dobrze samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
5,0Student umie bardzo dobrze samodzielnie przygotować rysunki i wydruk
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/DUL04_U01Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
Treści programoweT-W-22. Kształt linii kolejowej w planie.
T-W-55. Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-P-44P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.
T-P-55P. Proektowanie profilu podłużnego
T-P-33P. Przekroje poprzeczne
T-P-22P. Projektowanie planu linii kolejowej
T-W-44. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.
T-W-33. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-W-66. Profil podłużny.
T-W-11. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować samodzielnie podstawowych elementów linii kolejowej
3,0Student potrafi w sposób minimalny zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
3,5Student potrafi minimalnie zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,0Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
4,5Student potrafi dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
5,0Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/DUL04_U02Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej. Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych. Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
C-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków drogowych (planu, profilu porzecznego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
Treści programoweT-P-44P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.
T-P-55P. Proektowanie profilu podłużnego
T-P-11P. Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-P-33P. Przekroje poprzeczne
T-P-22P. Projektowanie planu linii kolejowej
T-W-55. Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-66. Profil podłużny.
T-W-44. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.
T-W-33. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie.
T-W-11. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.
T-W-77. Tabela robót ziemnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać samodzielnie odpowiednich metod i nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
3,0Student bardzo słabo potrafi dobrać odpowiednie metody, ale nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
3,5Student potrafi w sposób więcej niż minimalny dobrać odpowiednie metody i nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
4,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody i stara się samodzielnie rozwiązać postawione zadanie
4,5Student potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
5,0Student potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi bardzo dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/DUL04_K01Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Rozumie rolę odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń i za zapewnienie bezpieczeństwa w swoich działaniach inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
Treści programoweT-P-44P. Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.
T-W-44. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa.
T-P-55P. Proektowanie profilu podłużnego
T-W-22. Kształt linii kolejowej w planie.
T-P-22P. Projektowanie planu linii kolejowej
T-W-33. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-W-66. Profil podłużny.
T-P-33P. Przekroje poprzeczne
T-W-55. Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagadnień związanych z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
3,0Student minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
3,5Student więcej niż minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
4,0Student tylko w sposób podstawowy rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
4,5Student dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko
5,0Student bardzo dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko