Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Konstrukcje metalowe obiektów kubaturowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje metalowe obiektów kubaturowych
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Popiel <Piotr.Popiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Popiel <Piotr.Popiel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,50,44zaliczenie
wykładyW6 15 1,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone "Konstrukcje metalowe-2", sem. 5

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność zaprojektowania prostego budynku kubaturowego z uwzględnieniem jego obudowy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt obudowy obiektu kubaturowego wykonywany za pomocą profesjonalnego programu komputerowego15
15
wykłady
T-W-1Struktura stalowego szkieletu nośnego3
T-W-2Obliczanie i projektowanie głównych elementów szkieletu6
T-W-3Stężenia przestrzennych układów konstrukcyjnych3
T-W-4Elementy obudowy budynków stalowych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach14
A-P-2Praca własna konsultowana10
A-P-3Samodzielne wykonanie projektu15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia5
A-P-5Zaliczenie1
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach14
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Studia własne z uwzględnieniem efektów izolacyjności termicznej19
A-W-4Przygotowania do zaliczenia wykładu10
A-W-5Zaliczenie wykładów1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem programu Bocad

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena ćwiczeń projektowych wykonanych programem Bocad

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BE/06_W01
Potrafi objaśnić i opisać - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - zasady zaprojektowania kubaturowego obiektu o konstrukcji stalowej zarówno w aspekcie pracy przestrzennej jak i szczegółów konstrukcyjnych ze wskazaniem komputerowych metod analizy konstrukcji oraz prezentacji wyników, biorąc pod uwagę aktualne trendy rozwojowe ze szczególnym uwzględnieniem aspektów termoizolacyjnych
B_1A_W23, B_1A_W07, B_1A_W08, B_1A_W10, B_1A_W14, B_1A_W13T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BE/06_U01
Potrafi wykonać dokumentację - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - kubaturowego budynku o prostej konstrukcji poddanego określonemu układowi obciążeń zarówno w aspekcie pracy przestrzennej jak i szczegółów konstrukcyjnych wykorzystując komputerowe metody sporządzania dokumentacji
B_1A_U07, B_1A_U11, B_1A_U02, B_1A_U08, B_1A_U19T1A_U02, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BE/06_K01
Skala problemu, wzajemna złożoność stosowanych rozwiązań oraz zaawansowane narzędzia komputerowe uświadamiają studentowi potrzebę uczenia się przez całe życie z jednoczesnym rozumieniem roli wielu uczestników tworzenia obiektu budowlanego
B_1A_K01T1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BE/06_W01
Potrafi objaśnić i opisać - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - zasady zaprojektowania kubaturowego obiektu o konstrukcji stalowej zarówno w aspekcie pracy przestrzennej jak i szczegółów konstrukcyjnych ze wskazaniem komputerowych metod analizy konstrukcji oraz prezentacji wyników, biorąc pod uwagę aktualne trendy rozwojowe ze szczególnym uwzględnieniem aspektów termoizolacyjnych
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BE/06_U01
Potrafi wykonać dokumentację - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - kubaturowego budynku o prostej konstrukcji poddanego określonemu układowi obciążeń zarówno w aspekcie pracy przestrzennej jak i szczegółów konstrukcyjnych wykorzystując komputerowe metody sporządzania dokumentacji
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BE/06_K01
Skala problemu, wzajemna złożoność stosowanych rozwiązań oraz zaawansowane narzędzia komputerowe uświadamiają studentowi potrzebę uczenia się przez całe życie z jednoczesnym rozumieniem roli wielu uczestników tworzenia obiektu budowlanego
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie w ramach tego przedmiotu, natomiast mogą być dedukowane na podstawie ocen dotyczących wiedzy i umiejętności studenta
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Giżejowski Marian i inni, Budownictwo ogólne, t.5, Stalowe konstrukcje budynków, projektowanie według eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2010
  2. Biegus Antoni, Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa, 2003
  3. Praca zbiorowa, Eurokod 1, Eurokod 3, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2008
  4. Bocad Polska, Instrukcja obsługi systemu Bocad- 3D, własne, Ostrów Wlkp, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Łubiński Mieczysław i współaut., Konstrukcje metalowe, cz.II, Arkady, Warszawa, 2004
  2. Goczek Jerzy, Supeł Łukasz, Gajdzicki Michał, Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2011
  3. Bogucki Władysław, Żyburtowicz Mikołaj, Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt obudowy obiektu kubaturowego wykonywany za pomocą profesjonalnego programu komputerowego15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura stalowego szkieletu nośnego3
T-W-2Obliczanie i projektowanie głównych elementów szkieletu6
T-W-3Stężenia przestrzennych układów konstrukcyjnych3
T-W-4Elementy obudowy budynków stalowych3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach14
A-P-2Praca własna konsultowana10
A-P-3Samodzielne wykonanie projektu15
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia5
A-P-5Zaliczenie1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach14
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Studia własne z uwzględnieniem efektów izolacyjności termicznej19
A-W-4Przygotowania do zaliczenia wykładu10
A-W-5Zaliczenie wykładów1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BE/06_W01Potrafi objaśnić i opisać - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - zasady zaprojektowania kubaturowego obiektu o konstrukcji stalowej zarówno w aspekcie pracy przestrzennej jak i szczegółów konstrukcyjnych ze wskazaniem komputerowych metod analizy konstrukcji oraz prezentacji wyników, biorąc pod uwagę aktualne trendy rozwojowe ze szczególnym uwzględnieniem aspektów termoizolacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W08Zna zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność zaprojektowania prostego budynku kubaturowego z uwzględnieniem jego obudowy
Treści programoweT-W-1Struktura stalowego szkieletu nośnego
T-W-2Obliczanie i projektowanie głównych elementów szkieletu
T-W-3Stężenia przestrzennych układów konstrukcyjnych
T-W-4Elementy obudowy budynków stalowych
T-P-1Projekt obudowy obiektu kubaturowego wykonywany za pomocą profesjonalnego programu komputerowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem programu Bocad
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena ćwiczeń projektowych wykonanych programem Bocad
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BE/06_U01Potrafi wykonać dokumentację - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - kubaturowego budynku o prostej konstrukcji poddanego określonemu układowi obciążeń zarówno w aspekcie pracy przestrzennej jak i szczegółów konstrukcyjnych wykorzystując komputerowe metody sporządzania dokumentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność zaprojektowania prostego budynku kubaturowego z uwzględnieniem jego obudowy
Treści programoweT-W-1Struktura stalowego szkieletu nośnego
T-W-2Obliczanie i projektowanie głównych elementów szkieletu
T-W-3Stężenia przestrzennych układów konstrukcyjnych
T-W-4Elementy obudowy budynków stalowych
T-P-1Projekt obudowy obiektu kubaturowego wykonywany za pomocą profesjonalnego programu komputerowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem programu Bocad
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena ćwiczeń projektowych wykonanych programem Bocad
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BE/06_K01Skala problemu, wzajemna złożoność stosowanych rozwiązań oraz zaawansowane narzędzia komputerowe uświadamiają studentowi potrzebę uczenia się przez całe życie z jednoczesnym rozumieniem roli wielu uczestników tworzenia obiektu budowlanego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Umiejętność zaprojektowania prostego budynku kubaturowego z uwzględnieniem jego obudowy
Treści programoweT-W-1Struktura stalowego szkieletu nośnego
T-W-2Obliczanie i projektowanie głównych elementów szkieletu
T-W-3Stężenia przestrzennych układów konstrukcyjnych
T-W-4Elementy obudowy budynków stalowych
T-P-1Projekt obudowy obiektu kubaturowego wykonywany za pomocą profesjonalnego programu komputerowego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia projektowe z wykorzystaniem programu Bocad
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena ćwiczeń projektowych wykonanych programem Bocad
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie w ramach tego przedmiotu, natomiast mogą być dedukowane na podstawie ocen dotyczących wiedzy i umiejętności studenta
3,5
4,0
4,5
5,0