Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Odnawialne źródła energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odnawialne źródła energii
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,80,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Instalacje budowlane
W-2Matematyka
W-3Fizyka
W-4Chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawa polskiego i UE dotyczącymi energetyki odnawialnej.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami zasobów energii odnawialnych i potencjałem technicznym do ich wykorzystania w warunkach krajowych
C-3Przekazanie wiedzy z zakresu uwarunkowań technicznych wykorzystania odnawialnych zasobów energii.
C-4Uświadomienie możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii dla zaopatrzenia w ciepło i chłód użytkowy w budynkach. Szczegółowe omówienie źródeł umożliwiających wykorzystanie energii słonecznej i biomasy oraz pomp ciepła.
C-5Wyrobienie umiejętności poszukiwania i korzystania ze źródeł literaturowych z zakresu OZE
C-6Przygotowanie studenta do zastosowania zdobytej wiedzy dotyczącej możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii w instalacjach budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena podstawowych parametrów technicznych instalacji z wykorzystaniem alternatywnych źródeł energii: moc, sprawność konwersji, trwałość.5
T-A-2Kolektory słoneczne:- obliczenia energetyczne- obliczanie instalacji kolektorów słonecznych3
T-A-3Systemy fotowoltaiczne.- szacunkowe obliczenia dla ogniw i modułów fotowoltaicznych oraz instalacji PV.2
T-A-4Pompy ciepła- obliczanie: powierzchni i długości kolektora gruntowego/sondy gruntowej przy zadanej mocy dolnego źródła pompy ciepła i strumienia ciepła przenoszonego z gruntu do kolektora.- obliczanie wydajności pompy ciepła - COP - dobór pompy ciepła do celów grzewczych3
T-A-5Gruntowe wynienniki ciepła- dobór dla zadanego obiektu2
15
wykłady
T-W-1Polityka energetyczna Unii Europejskiej i Polski dotycząca wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Udział OZE w pokryciu zapotrzebowania na energię w Polsce na tle innych krajów UE.1
T-W-2Rodzaje odnawialnych zasobów i źródeł energii.1
T-W-3Energia słoneczna. Kolektory słoneczne i ogniwa fotowoltaiczne. Możliwości wykorzystania w warunkach krajowych.3
T-W-4Energia geotermalna. Obszary wykorzystania energii geotermalnej. Zasoby energii geotermalnej w Polsce i na świecie. Energia wód.1
T-W-5Rodzaje biopaliw. Krajowe uwarunkowania wykorzystania roślin energetycznych. Żródła ciepła wykorzystujące biopaliwa do zaopatrzenia w energię budynków.3
T-W-6Energia wiatru. Turbiny wiatrowe-zasada działania i uwarunkowania lokalizacyjne. Największe rynki energetyki wiatrowej na świecie.2
T-W-7Pompy ciepła. Zasada działania. Dolne i górne żródła ciepła pomp ciepła. Efektywność energetyczna pomp ciepła. Uwarunkowania praktyczne zastosowania pomp ciepła jako źródła ciepła do centralnego ogrzewania oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Inne możliwości wykorzystania pomp ciepła- przykłady.3
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna realizacja indywidualnego tematu ćwiczeń40
55
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2udział w konsultacjach1
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia19
A-W-4zaliczenie wykłądu1
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4film
M-5z użyciem komputera
M-6ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzenie poprawności wykonania indywidualnych opracowań studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BE/04_W01
Zna rodzaje odnawialnych zasobów energii i możliwości techniczne ich wykorzystania do celów energetycznych
B_1A_W20, B_1A_W13T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08InzA_W01, InzA_W03C-2T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4M-1, M-3, M-4, M-5S-1
B_1A_S1/D/BE/04_W02
Zna odnawialne źródła energii i możliwości techniczne ich stosowania w warunkach krajowych
B_1A_W23, B_1A_W12, B_1A_W20, B_1A_W13T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08InzA_W01, InzA_W03C-3, C-4T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-3, M-4, M-5S-1
B_1A_S1/D/BE/04_W03
Zna najważniejsze uwarunkowania prawne UE oraz krajowe dotyczące odnawialnych źródeł energii
B_1A_W24T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W03, InzA_W04C-3T-W-1M-1, M-5S-1
B_1A_S1/D/BE/04_W04
Zna budowę, zasadę działania i parametry eksploatacyjne typowych odnawialnych żródeł energii
B_1A_W12, B_1A_W22, B_1A_W13T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-6T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-A-1M-1, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BE/04_U01
Umie znaleźć potrzebne informacje dotyczące parametrów technicznych oraz kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych odnawialnych źródeł energii, potrzebne w doborze i eksploatacji tych urządzeń.
B_1A_U17, B_1A_U08, B_1A_U21T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-5, C-6T-A-1M-5, M-6S-2
B_1A_S1/D/BE/04_U02
Potrafi zaproponować koncepcję wyposażenia technicznego budynku z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii
B_1A_U11, B_1A_U08, B_1A_U21, B_1A_U22T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-6T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-5, M-6S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BE/04_K01
Rozumie potrzebę szerszego wykorzystania energii odnawialnej oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowadzącą do oszczędności kopalnych surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne
B_1A_K01, B_1A_K02T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-4T-W-1M-1, M-5S-1
B_1A_S1/D/BE/04_K02
Student ma świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i rosnącego znaczenia energetyki odnawialnej
B_1A_K02, B_1A_K07T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-1M-1, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BE/04_W01
Zna rodzaje odnawialnych zasobów energii i możliwości techniczne ich wykorzystania do celów energetycznych
2,0
3,0Student potrafi wymienić najważniejsze rodzaje odnawialnych zasobów energii i ma podstawową, lecz słabo ugruntowaną wiedzę z zakresu możliwości technicznych ich wykorzystania do celów energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/D/BE/04_W02
Zna odnawialne źródła energii i możliwości techniczne ich stosowania w warunkach krajowych
2,0
3,0Student ma rozeznanie co do rodzajów odnawialnych źródeł energii i podstawową, lecz słabo ugruntowaną wiedzę z zakresu możliwości technicznych stosowania tych urzadzeń w warunkach krajowych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/D/BE/04_W03
Zna najważniejsze uwarunkowania prawne UE oraz krajowe dotyczące odnawialnych źródeł energii
2,0
3,0Student ma pobieżną orientację co do uregulowań prawnych stosowania OŹE w warunkach krajowych i UE
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/D/BE/04_W04
Zna budowę, zasadę działania i parametry eksploatacyjne typowych odnawialnych żródeł energii
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym jest w stanie określić budowę i parametry eksploatacyjne typowych OŹE
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BE/04_U01
Umie znaleźć potrzebne informacje dotyczące parametrów technicznych oraz kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych odnawialnych źródeł energii, potrzebne w doborze i eksploatacji tych urządzeń.
2,0
3,0student w bardzo ograniczonym stopniu potrafi uzyskać potrzebne dane techniczne dotyczące odnawialnych źródeł energii drogą poszukiwań w likteraturze oraz zasobach internetu
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/D/BE/04_U02
Potrafi zaproponować koncepcję wyposażenia technicznego budynku z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii
2,0
3,0Student wykazuje minimalną umiejetność opracowania koncepcji instalacji sanitarnych w budynku, ukierunkowanych na wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, nie potrafi jednak w pełni ocenić uwarunkowań eksploatacyjnych zastosowanych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BE/04_K01
Rozumie potrzebę szerszego wykorzystania energii odnawialnej oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowadzącą do oszczędności kopalnych surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym ma świadomość możliwości wykorzystania energii odnawialnej i ciągłej aktualizacji swojej wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/D/BE/04_K02
Student ma świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i rosnącego znaczenia energetyki odnawialnej
2,0
3,0Student w sposób minimalny wykazuje świadomość wyzwań energetycznych świata oraz efektów globalnych i lokalnych zastosowania konkretnych technologii energetycznych z zakresu OZE
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W.M, Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WTN, Warszawa, 2008, wydanie 4
  2. Nowak W., Stachel A.:, Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  3. Figiel E., Odnawialne źródła energii, Opracowanie własne. Prezentacja w formie elektronicznej

Literatura dodatkowa

  1. Rubik M., Pompy ciepła. Poradnik, Technika Instalacyjna w Budownictwie, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena podstawowych parametrów technicznych instalacji z wykorzystaniem alternatywnych źródeł energii: moc, sprawność konwersji, trwałość.5
T-A-2Kolektory słoneczne:- obliczenia energetyczne- obliczanie instalacji kolektorów słonecznych3
T-A-3Systemy fotowoltaiczne.- szacunkowe obliczenia dla ogniw i modułów fotowoltaicznych oraz instalacji PV.2
T-A-4Pompy ciepła- obliczanie: powierzchni i długości kolektora gruntowego/sondy gruntowej przy zadanej mocy dolnego źródła pompy ciepła i strumienia ciepła przenoszonego z gruntu do kolektora.- obliczanie wydajności pompy ciepła - COP - dobór pompy ciepła do celów grzewczych3
T-A-5Gruntowe wynienniki ciepła- dobór dla zadanego obiektu2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka energetyczna Unii Europejskiej i Polski dotycząca wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Udział OZE w pokryciu zapotrzebowania na energię w Polsce na tle innych krajów UE.1
T-W-2Rodzaje odnawialnych zasobów i źródeł energii.1
T-W-3Energia słoneczna. Kolektory słoneczne i ogniwa fotowoltaiczne. Możliwości wykorzystania w warunkach krajowych.3
T-W-4Energia geotermalna. Obszary wykorzystania energii geotermalnej. Zasoby energii geotermalnej w Polsce i na świecie. Energia wód.1
T-W-5Rodzaje biopaliw. Krajowe uwarunkowania wykorzystania roślin energetycznych. Żródła ciepła wykorzystujące biopaliwa do zaopatrzenia w energię budynków.3
T-W-6Energia wiatru. Turbiny wiatrowe-zasada działania i uwarunkowania lokalizacyjne. Największe rynki energetyki wiatrowej na świecie.2
T-W-7Pompy ciepła. Zasada działania. Dolne i górne żródła ciepła pomp ciepła. Efektywność energetyczna pomp ciepła. Uwarunkowania praktyczne zastosowania pomp ciepła jako źródła ciepła do centralnego ogrzewania oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Inne możliwości wykorzystania pomp ciepła- przykłady.3
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielna realizacja indywidualnego tematu ćwiczeń40
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2udział w konsultacjach1
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia19
A-W-4zaliczenie wykłądu1
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BE/04_W01Zna rodzaje odnawialnych zasobów energii i możliwości techniczne ich wykorzystania do celów energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami zasobów energii odnawialnych i potencjałem technicznym do ich wykorzystania w warunkach krajowych
Treści programoweT-W-2Rodzaje odnawialnych zasobów i źródeł energii.
T-W-5Rodzaje biopaliw. Krajowe uwarunkowania wykorzystania roślin energetycznych. Żródła ciepła wykorzystujące biopaliwa do zaopatrzenia w energię budynków.
T-W-6Energia wiatru. Turbiny wiatrowe-zasada działania i uwarunkowania lokalizacyjne. Największe rynki energetyki wiatrowej na świecie.
T-W-3Energia słoneczna. Kolektory słoneczne i ogniwa fotowoltaiczne. Możliwości wykorzystania w warunkach krajowych.
T-W-4Energia geotermalna. Obszary wykorzystania energii geotermalnej. Zasoby energii geotermalnej w Polsce i na świecie. Energia wód.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4film
M-5z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić najważniejsze rodzaje odnawialnych zasobów energii i ma podstawową, lecz słabo ugruntowaną wiedzę z zakresu możliwości technicznych ich wykorzystania do celów energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BE/04_W02Zna odnawialne źródła energii i możliwości techniczne ich stosowania w warunkach krajowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
B_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy z zakresu uwarunkowań technicznych wykorzystania odnawialnych zasobów energii.
C-4Uświadomienie możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii dla zaopatrzenia w ciepło i chłód użytkowy w budynkach. Szczegółowe omówienie źródeł umożliwiających wykorzystanie energii słonecznej i biomasy oraz pomp ciepła.
Treści programoweT-W-2Rodzaje odnawialnych zasobów i źródeł energii.
T-W-5Rodzaje biopaliw. Krajowe uwarunkowania wykorzystania roślin energetycznych. Żródła ciepła wykorzystujące biopaliwa do zaopatrzenia w energię budynków.
T-W-6Energia wiatru. Turbiny wiatrowe-zasada działania i uwarunkowania lokalizacyjne. Największe rynki energetyki wiatrowej na świecie.
T-W-3Energia słoneczna. Kolektory słoneczne i ogniwa fotowoltaiczne. Możliwości wykorzystania w warunkach krajowych.
T-W-4Energia geotermalna. Obszary wykorzystania energii geotermalnej. Zasoby energii geotermalnej w Polsce i na świecie. Energia wód.
T-W-7Pompy ciepła. Zasada działania. Dolne i górne żródła ciepła pomp ciepła. Efektywność energetyczna pomp ciepła. Uwarunkowania praktyczne zastosowania pomp ciepła jako źródła ciepła do centralnego ogrzewania oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Inne możliwości wykorzystania pomp ciepła- przykłady.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4film
M-5z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma rozeznanie co do rodzajów odnawialnych źródeł energii i podstawową, lecz słabo ugruntowaną wiedzę z zakresu możliwości technicznych stosowania tych urzadzeń w warunkach krajowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BE/04_W03Zna najważniejsze uwarunkowania prawne UE oraz krajowe dotyczące odnawialnych źródeł energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W24Ma podstawową wiedzę na temat konieczności uwzględniania mikro- i makroekonomicznych uwarunkowań w procesie decyzyjnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Przekazanie wiedzy z zakresu uwarunkowań technicznych wykorzystania odnawialnych zasobów energii.
Treści programoweT-W-1Polityka energetyczna Unii Europejskiej i Polski dotycząca wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Udział OZE w pokryciu zapotrzebowania na energię w Polsce na tle innych krajów UE.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma pobieżną orientację co do uregulowań prawnych stosowania OŹE w warunkach krajowych i UE
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BE/04_W04Zna budowę, zasadę działania i parametry eksploatacyjne typowych odnawialnych żródeł energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
B_1A_W22Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-6Przygotowanie studenta do zastosowania zdobytej wiedzy dotyczącej możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii w instalacjach budowlanych.
Treści programoweT-W-5Rodzaje biopaliw. Krajowe uwarunkowania wykorzystania roślin energetycznych. Żródła ciepła wykorzystujące biopaliwa do zaopatrzenia w energię budynków.
T-W-6Energia wiatru. Turbiny wiatrowe-zasada działania i uwarunkowania lokalizacyjne. Największe rynki energetyki wiatrowej na świecie.
T-W-3Energia słoneczna. Kolektory słoneczne i ogniwa fotowoltaiczne. Możliwości wykorzystania w warunkach krajowych.
T-W-4Energia geotermalna. Obszary wykorzystania energii geotermalnej. Zasoby energii geotermalnej w Polsce i na świecie. Energia wód.
T-W-7Pompy ciepła. Zasada działania. Dolne i górne żródła ciepła pomp ciepła. Efektywność energetyczna pomp ciepła. Uwarunkowania praktyczne zastosowania pomp ciepła jako źródła ciepła do centralnego ogrzewania oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Inne możliwości wykorzystania pomp ciepła- przykłady.
T-A-1Ocena podstawowych parametrów technicznych instalacji z wykorzystaniem alternatywnych źródeł energii: moc, sprawność konwersji, trwałość.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym jest w stanie określić budowę i parametry eksploatacyjne typowych OŹE
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BE/04_U01Umie znaleźć potrzebne informacje dotyczące parametrów technicznych oraz kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych odnawialnych źródeł energii, potrzebne w doborze i eksploatacji tych urządzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U21Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-5Wyrobienie umiejętności poszukiwania i korzystania ze źródeł literaturowych z zakresu OZE
C-6Przygotowanie studenta do zastosowania zdobytej wiedzy dotyczącej możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii w instalacjach budowlanych.
Treści programoweT-A-1Ocena podstawowych parametrów technicznych instalacji z wykorzystaniem alternatywnych źródeł energii: moc, sprawność konwersji, trwałość.
Metody nauczaniaM-5z użyciem komputera
M-6ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzenie poprawności wykonania indywidualnych opracowań studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w bardzo ograniczonym stopniu potrafi uzyskać potrzebne dane techniczne dotyczące odnawialnych źródeł energii drogą poszukiwań w likteraturze oraz zasobach internetu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BE/04_U02Potrafi zaproponować koncepcję wyposażenia technicznego budynku z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
B_1A_U21Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-6Przygotowanie studenta do zastosowania zdobytej wiedzy dotyczącej możliwości stosowania odnawialnych źródeł energii w instalacjach budowlanych.
Treści programoweT-A-2Kolektory słoneczne:- obliczenia energetyczne- obliczanie instalacji kolektorów słonecznych
T-A-3Systemy fotowoltaiczne.- szacunkowe obliczenia dla ogniw i modułów fotowoltaicznych oraz instalacji PV.
T-A-4Pompy ciepła- obliczanie: powierzchni i długości kolektora gruntowego/sondy gruntowej przy zadanej mocy dolnego źródła pompy ciepła i strumienia ciepła przenoszonego z gruntu do kolektora.- obliczanie wydajności pompy ciepła - COP - dobór pompy ciepła do celów grzewczych
T-A-5Gruntowe wynienniki ciepła- dobór dla zadanego obiektu
Metody nauczaniaM-5z użyciem komputera
M-6ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzenie poprawności wykonania indywidualnych opracowań studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje minimalną umiejetność opracowania koncepcji instalacji sanitarnych w budynku, ukierunkowanych na wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, nie potrafi jednak w pełni ocenić uwarunkowań eksploatacyjnych zastosowanych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BE/04_K01Rozumie potrzebę szerszego wykorzystania energii odnawialnej oraz ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie prowadzącą do oszczędności kopalnych surowców energetycznych i korzystnego wpływu na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Uświadomienie możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii dla zaopatrzenia w ciepło i chłód użytkowy w budynkach. Szczegółowe omówienie źródeł umożliwiających wykorzystanie energii słonecznej i biomasy oraz pomp ciepła.
Treści programoweT-W-1Polityka energetyczna Unii Europejskiej i Polski dotycząca wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Udział OZE w pokryciu zapotrzebowania na energię w Polsce na tle innych krajów UE.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym ma świadomość możliwości wykorzystania energii odnawialnej i ciągłej aktualizacji swojej wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/D/BE/04_K02Student ma świadomość globalnych uwarunkowań energetycznych i rosnącego znaczenia energetyki odnawialnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K07Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawa polskiego i UE dotyczącymi energetyki odnawialnej.
Treści programoweT-W-1Polityka energetyczna Unii Europejskiej i Polski dotycząca wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Udział OZE w pokryciu zapotrzebowania na energię w Polsce na tle innych krajów UE.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-5z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób minimalny wykazuje świadomość wyzwań energetycznych świata oraz efektów globalnych i lokalnych zastosowania konkretnych technologii energetycznych z zakresu OZE
3,5
4,0
4,5
5,0