Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Fundamentowanie I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundamentowanie I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>, Julita Szutowicz <Julita.Szutowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT4 30 1,00,28zaliczenie
projektyP4 15 1,50,32zaliczenie
wykładyW4 15 1,50,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z mechaniki gruntów
W-2Ukończony kurs z geologii inżynierskiej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
C-2Umiejętność projektowania fundamentów w nieskomplikowanych warunkach gruntowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zagadnienia pierwszego i drugiego stanu granicznego dla fundamentów bezpośrednich15
15
zajęcia terenowe
T-T-1Metody wykonywania badań terenowych10
T-T-2Zaprojektowanie i przeprowadzenie badań polowych10
T-T-3Opracowanie dokumentacji geotechnicznej10
30
wykłady
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża3
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie3
T-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne2
T-W-4Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu.2
T-W-5Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy2
T-W-6Odwodnienie2
T-W-7Wzmacnianie fundamentów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego i zaliczenie projektu25
A-P-3Studiowanie zalecanej literatury5
45
zajęcia terenowe
A-T-1Udział we wszystkich ćwiczeniach terenowych i zaliczenie30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów16
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Udział w egzaminie4
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/12_W01
Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w różnych warunkach gruntowych
B_1A_W23, B_1A_W07, B_1A_W08, B_1A_W20, B_1A_W10, B_1A_W14, B_1A_W17, B_1A_W09, B_1A_W11, B_1A_W02T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
B_1A_S1/C/12_W02
Zna zasady projektowania fundamentów i metody badań terenowych
B_1A_W07, B_1A_W08, B_1A_W09T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/12_U01
Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w oparciu o właściwą ocenę podłoża gruntowego. Potrafi dokonać interpretacji wyników badań terenowych.
B_1A_U18, B_1A_U17, B_1A_U01, B_1A_U07, B_1A_U10, B_1A_U16, B_1A_U03, B_1A_U06, B_1A_U05, B_1A_U02, B_1A_U13, B_1A_U22, B_1A_U09T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-T-2, T-T-1, T-T-3, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/12_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się
B_1A_K05, B_1A_K01, B_1A_K03, B_1A_K02, B_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-T-2, T-T-1, T-T-3, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/12_W01
Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w różnych warunkach gruntowych
2,0
3,0Student zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/12_W02
Zna zasady projektowania fundamentów i metody badań terenowych
2,0
3,0Student zna zasady projektowania fundamentów w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/12_U01
Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w oparciu o właściwą ocenę podłoża gruntowego. Potrafi dokonać interpretacji wyników badań terenowych.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/12_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się
2,0
3,0Rozumie dostatecznie potrzebę samodzielnego uczenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Biernatowski K., Fundamentowanie, PWN Warszawa, Warszawa, 1984
  2. Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna - Wydawnictwo PW Warszawa, Warszawa, 1993
  3. Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, PW - Warszawa, Warzawa, 1993
  4. Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamentowania, Oficyna - Wydawnictwo PW Warszawa, Warszawa, 1998
  5. Rybak Cz., Puła O., Sarniak W., Fundamentowanie - projektowanie posadowień, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 1997
  6. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ Warszawa, Warszawa, 2008
  7. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy z zakresu fundamentowania PN-EN 1997-1, PKN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jarominiak A., Kłosiński B., Grzegorzewicz K., Cielenkiewicz T., Pale i fundamenty palowe, Arkady, Warszawa, 1976

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zagadnienia pierwszego i drugiego stanu granicznego dla fundamentów bezpośrednich15
15

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Metody wykonywania badań terenowych10
T-T-2Zaprojektowanie i przeprowadzenie badań polowych10
T-T-3Opracowanie dokumentacji geotechnicznej10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża3
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie3
T-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne2
T-W-4Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu.2
T-W-5Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy2
T-W-6Odwodnienie2
T-W-7Wzmacnianie fundamentów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego i zaliczenie projektu25
A-P-3Studiowanie zalecanej literatury5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Udział we wszystkich ćwiczeniach terenowych i zaliczenie30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów16
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Udział w egzaminie4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/C/12_W01Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w różnych warunkach gruntowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W08Zna zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
B_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
Treści programoweT-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie
T-W-5Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy
T-W-4Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu.
T-W-6Odwodnienie
T-W-7Wzmacnianie fundamentów
T-P-1Zagadnienia pierwszego i drugiego stanu granicznego dla fundamentów bezpośrednich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/C/12_W02Zna zasady projektowania fundamentów i metody badań terenowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W08Zna zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
B_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
C-2Umiejętność projektowania fundamentów w nieskomplikowanych warunkach gruntowych
Treści programoweT-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady projektowania fundamentów w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/C/12_U01Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w oparciu o właściwą ocenę podłoża gruntowego. Potrafi dokonać interpretacji wyników badań terenowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U18Potrafi organizować pracę na budowie zgodnie z zasadami technologii i organizacji budownictwa
B_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
B_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U03Potrafi poprawnie zdefiniować modele obliczeniowe komputerowej analizy konstrukcji
B_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
C-2Umiejętność projektowania fundamentów w nieskomplikowanych warunkach gruntowych
Treści programoweT-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie
T-W-5Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy
T-W-4Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu.
T-W-6Odwodnienie
T-W-7Wzmacnianie fundamentów
T-T-2Zaprojektowanie i przeprowadzenie badań polowych
T-T-1Metody wykonywania badań terenowych
T-T-3Opracowanie dokumentacji geotechnicznej
T-P-1Zagadnienia pierwszego i drugiego stanu granicznego dla fundamentów bezpośrednich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/C/12_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
B_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K07Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów oraz ich współpracy z podłożem gruntowym
C-2Umiejętność projektowania fundamentów w nieskomplikowanych warunkach gruntowych
Treści programoweT-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie
T-W-5Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy
T-W-4Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu.
T-W-6Odwodnienie
T-W-7Wzmacnianie fundamentów
T-T-2Zaprojektowanie i przeprowadzenie badań polowych
T-T-1Metody wykonywania badań terenowych
T-T-3Opracowanie dokumentacji geotechnicznej
T-P-1Zagadnienia pierwszego i drugiego stanu granicznego dla fundamentów bezpośrednich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metody wykonywania badań terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie dostatecznie potrzebę samodzielnego uczenia się
3,5
4,0
4,5
5,0