Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | B_1A_S1/C/01_W01 | Zna zasady rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków budowlanych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | B_1A_W02 | Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD |
---|
B_1A_W15 | Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania |
B_1A_W07 | Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_W01 | ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
T1A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W05 | ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_W06 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie sie z teoria i metoda tworzenia rysunku technicznego budowlanego w oparciu o obowiązujące normy, opanowanie wiedzy i umiejętności realizacji i czytania rysunku technicznego budowlanego, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, przygotowanie do samodzielnej i efektywnej pracy z nowoczesnymi technikami komputerowego wspomagania projektowania (CAD, CAM) |
---|
Treści programowe | T-L-9 | Odbiór rysunków i ocena prac |
---|
T-L-2 | Rodzaje rysunku technicznego budowlanego w tym rysunków architektoniczno-budowlanych. Rzut, przekrój, elewacja, rysunek szczegółów, oznaczenia umowne, oznaczenia uproszczone, oznaczenia dokładne |
T-L-4 | Normy dotyczące metod rzutowania elementów i obiektów budowlanych oraz wymiarowania. Numeracja kondygnacji i pomieszczeń na rysunkach architektoniczno-budowlanych. |
T-L-1 | Ogólne zasady wykonania rysunków technicznych. Formaty arkuszy rysunkowych. Podziałki znormalizowane. Forma graficzna i podział arkusza rysunkowego. Wielkość, układ i zawartość informacyjną tabliczki tytułowej. Linie rysunkowe – podstawowe rodzaje linii, ich zastosowanie i przykłady. Pismo techniczne rodzaju A i B. Oznaczenia graficzne materiałów budowlanych. |
T-L-7 | Wykonanie rysunków w tym dwie korekty. |
T-L-3 | Oznaczenia otworów w przegrodach poziomych. Oznaczenia otworów niezabudowanych w przegrodach pionowych. Oznaczenia otworów okiennych i drzwiowych. Oznaczenia uproszczone drzwi oraz wrót. Kominy, kanały wentylacyjne, spalinowe i dymowe. Oznaczenia bruzd i wnęk. |
T-L-6 | Wymiarowanie przekrojów budynków. Wymiary stolarki okiennej i drzwiowej oraz bram. Kolejność wymiarowania obiektów budowlanych. Oznaczenia schodów na rzutach kondygnacji. |
T-L-8 | Zatwierdzenie wykonanych rysunków, wskazanie popełnianych błędów. |
T-L-5 | Podstawy prawidłowego wymiarowania. Linie i liczby wymiarowe. Szeregi wymiarowe zewnętrzne. Wymiarowanie wewnętrzne. Odnośniki elementów wielowarstwowych, odnośnik skrótowy i szczegółu. Oznaczenie poziomów i spadków. |
Metody nauczania | M-1 | Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą projektów. Na początku każdego zajęcia przedstawianie są zasady i wymogi norm budowlanych oraz wskazywane najczęściej popełniane, typowe błędy. Studenci podczas ćwiczeń kreślą rysunki na podstawie otrzymanych zadań. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne. |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnianych błędów merytorycznych, rysunkowych i terminu oddania poszczególnych prac i skompletowanego albumu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Pokazuje nieznajomość lub niezrozumienie zasadniczej lub najbardziej istotnej części materiału przedmiotu. Odpowiedzi formułuje niespójnie, popełnia istotne błędy, których nie jest w stanie poprawić. |
3,0 | Opanował materiał przedmiotu słabo jednak w wystarczającym zakresie. Przy czytaniu rysunków technicznych popełnia nieznaczne błędy, które poprawia tylko za pomocą nauczyciela. Odpowiedzi daje niepełne, sformułowane niespójnie, jednak ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu.
Rysunki techniczne czyta bez utrudnień jednak w niektórych momentach potrzebuje pomocy. |
3,5 | Opanował materiał przedmiotu w wystarczającym zakresie. Przy czytaniu rysunków technicznych popełnia nieznaczne błędy, które poprawia przy pewnych wskazówkach nauczyciela. Daje poprawne odpowiedzi w logicznej konsekwencji; dokładnie potrafi wskazać poszczególne elementy konstrukcji na wszystkich rzutach. |
4,0 | Opanował materiał przedmiotu w pełnym zakresie, lecz rysunki techniczne czyta z nieznaczącym utrudnieniem wskutek niedostatecznie rozwiniętego myślenia przestrzennego, zna przepisy norm w zakresie rysunku technicznego budowlanego i umowne oznaczenia; daje poprawną odpowiedź w określonej logicznej konsekwencji; bez trudu wskazuje poszczególne elementy konstrukcji na wszystkich rzutach. |
4,5 | Opanował materiał przedmiotu, dobrze orientuje się w przepisach norm budowlanych w kontekście rysunków i oznaczeń, błędów nie robi, lecz dopuszcza błędy lub niedokładności po nieuwadze przy czytaniu lub kreśleniu rysunków technicznych, które bez trudu poprawia przy zwróceniu uwagi na miejsce popełnianego błędu lub niedokładności. |
5,0 | W całości opanował materiał przedmiotu, dokładnie widzi formę przedstawionych na rysunkach obiektów i dobrze orientuje się w przepisach norm budowlanych w zakresie rysunków i oznaczeń nich;
Na pytania udziela poprawnych i precyzyjnych odpowiedzi, ujawniających zrozumienie materiału i charakteryzujących trwałą wiedzę; formułuje odpowiedzi w sposób logiczny i konsekwentny z wykorzystaniem przyjętej w rysunku technicznym budowlanym terminologii |