Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Mechanika ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hien Tran Duong <Hien.Tran.Duong@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka, matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami w mechanice oraz zasadami statyki |
C-2 | Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach prętowych |
C-3 | Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic |
C-4 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych | 2 |
T-A-2 | Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w układach płaskich metodą graficzną | 2 |
T-A-3 | Moment siły względem punktu | 1 |
T-A-4 | Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach prostych | 3 |
T-A-5 | Wznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach złożonych (przegubowych) | 4 |
T-A-6 | Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów | 2 |
T-A-7 | Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera | 2 |
T-A-8 | Kolokwium - statyka. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy | 2 |
T-A-9 | Kinematyka punktu materialnego. Wektory położenia, prędkości i przyspieszenia punktu w układzie współrzędnych kartezjańskim i biegunowym | 2 |
T-A-10 | Opis ruchu punktu po torze | 2 |
T-A-11 | Ruch punktu po okręgu. Wektory położenia kątowego, prędkości kątowej, przyspieszenia kątowego. Składowe przyspieszenia | 2 |
T-A-12 | Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny - okres i częstotliwość | 2 |
T-A-13 | Dynamika ruchu po okręgu. Wahadło matematyczne | 1 |
T-A-14 | Zasada d'Alemberta | 1 |
T-A-15 | Kolokwium - kinematyka i dynamika. Wyznaczanie równań ruchu, prędkości, przyspieszenia oraz toru punktu. Wyznaczanie okresu i częstotliwości w ruchu harmonicznym. Wyznaczanie sił w ruchu po okręgu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona | 1 |
T-W-2 | Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało | 2 |
T-W-3 | Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych | 1 |
T-W-4 | Moment siły względem punktu | 1 |
T-W-5 | Płaski układ sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił | 1 |
T-W-6 | Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny) | 1 |
T-W-7 | Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych | 1 |
T-W-8 | Moment siły względem osi | 1 |
T-W-9 | Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera | 3 |
T-W-10 | Przestrzenny układ kratowy | 1 |
T-W-11 | Tarcie. Tarcie ślizgowe | 2 |
T-W-12 | Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych | 1 |
T-W-13 | Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory prędkości i przyspieszenia punktu | 1 |
T-W-14 | Ruch punktu po okręgu | 1 |
T-W-15 | Kinematyka bryły. Ruch obrotowy, płaski i złożony ciała sztywnego | 4 |
T-W-16 | Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny | 1 |
T-W-17 | Ruch swobodny z tłumieniem | 1 |
T-W-18 | Ruch punktu po okręgu | 1 |
T-W-19 | Dynamika ciała. Zasada d'Alemberta | 2 |
T-W-20 | Pęd i moment pędu | 1 |
T-W-21 | Energia potencjalna i kinetyczna układu. Zasada zachowana energii. Zasada prac wirtualnych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 18 |
A-A-4 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 30 |
93 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i bieżące utrwalanie wiedzy | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
57 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Objaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/01_W01 Zna zasady statyki. Zna zasady wyznaczania reakcji w układach prętowych | B_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
B_1A_S1/B/01_W02 Zna sposoby wyznaczania sił wewnętrznych w prętach kratownic | B_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-3 | T-A-6, T-A-7, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
B_1A_S1/B/01_W03 Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i dynamiki | B_1A_W04 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-4 | T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-19, T-W-20, T-A-12, T-A-9, T-A-13, T-W-18, T-A-10, T-A-14, T-W-17, T-W-16, T-W-21, T-A-11 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/01_U01 Umie wyznaczać reakcje podporowe w układach prętowych | B_1A_U04 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-2 | T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-2 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
B_1A_S1/B/01_U02 Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic | B_1A_U04 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-3 | T-A-6, T-A-7, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
B_1A_S1/B/01_U03 Umie wykorzystać zdobytą wiedzę z kinematyki i dynamiki do rozwiązywania problemów z tego zakresu | B_1A_U05 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-4 | T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-W-18, T-W-19, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-16 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/01_W01 Zna zasady statyki. Zna zasady wyznaczania reakcji w układach prętowych | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady statyki oraz wyznaczania reakcji w płaskich układach prętowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/01_W02 Zna sposoby wyznaczania sił wewnętrznych w prętach kratownic | 2,0 | |
3,0 | Zna sposoby wyznaczania sił w prętach kratownicy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/01_W03 Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i dynamiki | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia z kinematyki i dynamiki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/01_U01 Umie wyznaczać reakcje podporowe w układach prętowych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wyznaczać reakcje w płaskich układach prętowych. Może popełniać drobne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/01_U02 Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic | 2,0 | |
3,0 | Potrafi obliczać siły wewnętrzne w prętach kratownic płaskich. Może popełniać drobne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/01_U03 Umie wykorzystać zdobytą wiedzę z kinematyki i dynamiki do rozwiązywania problemów z tego zakresu | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązać zagadnienie z zakresu kinematyki i dynamiki dla punktu materialnego na płaszczyźnie. Może popełniać drobne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.Leyko, Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
- J.Misiak, Mechanika ogólna, Tom I-II, WNT
- Z.Engel, J.Giergiel, Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
- R.Romicki, Rozwiązania zadań z mechaniki zbioru I.Mieszczerskiego, PWN
- M.&T.Niezgodzińscy, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN
- J.Leyko, J.Szmelter, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, Tom I-II, PWN
- J.Nizioł, Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, PWN
- J.Misiak, Zadania z mechaniki ogólnej, Tom I-III, WNT, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- S.Banach, Mechanika, Tom I-II, http://matwbn.icm.edu.pl, Warszawa-Lwów-Wilno, 1938
- W.Rubinowicz, W.Królikowski, Mechanika teoretyczna, PWN
- J.Skalmierski, Mechanika, PWN
- A.N.Matweev, Mechanics and Theory of Relativity, Mir, 1989