Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Mechanika ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Hien Tran Duong <Hien.Tran.Duong@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,10,41zaliczenie
wykładyW1 30 1,90,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka, matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami w mechanice oraz zasadami statyki
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach prętowych
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic
C-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych2
T-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w układach płaskich metodą graficzną2
T-A-3Moment siły względem punktu1
T-A-4Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach prostych3
T-A-5Wznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach złożonych (przegubowych)4
T-A-6Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów2
T-A-7Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera2
T-A-8Kolokwium - statyka. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy2
T-A-9Kinematyka punktu materialnego. Wektory położenia, prędkości i przyspieszenia punktu w układzie współrzędnych kartezjańskim i biegunowym2
T-A-10Opis ruchu punktu po torze2
T-A-11Ruch punktu po okręgu. Wektory położenia kątowego, prędkości kątowej, przyspieszenia kątowego. Składowe przyspieszenia2
T-A-12Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny - okres i częstotliwość2
T-A-13Dynamika ruchu po okręgu. Wahadło matematyczne1
T-A-14Zasada d'Alemberta1
T-A-15Kolokwium - kinematyka i dynamika. Wyznaczanie równań ruchu, prędkości, przyspieszenia oraz toru punktu. Wyznaczanie okresu i częstotliwości w ruchu harmonicznym. Wyznaczanie sił w ruchu po okręgu2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona1
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało2
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych1
T-W-4Moment siły względem punktu1
T-W-5Płaski układ sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił1
T-W-6Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny)1
T-W-7Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych1
T-W-8Moment siły względem osi1
T-W-9Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera3
T-W-10Przestrzenny układ kratowy1
T-W-11Tarcie. Tarcie ślizgowe2
T-W-12Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych1
T-W-13Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory prędkości i przyspieszenia punktu1
T-W-14Ruch punktu po okręgu1
T-W-15Kinematyka bryły. Ruch obrotowy, płaski i złożony ciała sztywnego4
T-W-16Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny1
T-W-17Ruch swobodny z tłumieniem1
T-W-18Ruch punktu po okręgu1
T-W-19Dynamika ciała. Zasada d'Alemberta2
T-W-20Pęd i moment pędu1
T-W-21Energia potencjalna i kinetyczna układu. Zasada zachowana energii. Zasada prac wirtualnych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych15
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów18
A-A-4Samodzielne rozwiązywanie zadań30
93
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i bieżące utrwalanie wiedzy13
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Udział w egzaminie2
57

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Objaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/01_W01
Zna zasady statyki. Zna zasady wyznaczania reakcji w układach prętowych
B_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3M-1, M-3, M-4S-2, S-1
B_1A_S1/B/01_W02
Zna sposoby wyznaczania sił wewnętrznych w prętach kratownic
B_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-3T-A-6, T-A-7, T-W-9, T-W-10M-1, M-3, M-4S-2, S-1
B_1A_S1/B/01_W03
Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i dynamiki
B_1A_W04T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-4T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-19, T-W-20, T-A-12, T-A-9, T-A-13, T-W-18, T-A-10, T-A-14, T-W-17, T-W-16, T-W-21, T-A-11M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/01_U01
Umie wyznaczać reakcje podporowe w układach prętowych
B_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-2M-1, M-3S-2, S-1
B_1A_S1/B/01_U02
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
B_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-3T-A-6, T-A-7, T-W-9, T-W-10M-1, M-3S-2, S-1
B_1A_S1/B/01_U03
Umie wykorzystać zdobytą wiedzę z kinematyki i dynamiki do rozwiązywania problemów z tego zakresu
B_1A_U05T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-4T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-W-18, T-W-19, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-16M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/01_W01
Zna zasady statyki. Zna zasady wyznaczania reakcji w układach prętowych
2,0
3,0Zna zasady statyki oraz wyznaczania reakcji w płaskich układach prętowych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/01_W02
Zna sposoby wyznaczania sił wewnętrznych w prętach kratownic
2,0
3,0Zna sposoby wyznaczania sił w prętach kratownicy
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/01_W03
Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i dynamiki
2,0
3,0Zna podstawowe pojęcia z kinematyki i dynamiki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/01_U01
Umie wyznaczać reakcje podporowe w układach prętowych
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje w płaskich układach prętowych. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/01_U02
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
2,0
3,0Potrafi obliczać siły wewnętrzne w prętach kratownic płaskich. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/B/01_U03
Umie wykorzystać zdobytą wiedzę z kinematyki i dynamiki do rozwiązywania problemów z tego zakresu
2,0
3,0Potrafi rozwiązać zagadnienie z zakresu kinematyki i dynamiki dla punktu materialnego na płaszczyźnie. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.Leyko, Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
  2. J.Misiak, Mechanika ogólna, Tom I-II, WNT
  3. Z.Engel, J.Giergiel, Mechanika ogólna, Tom I-II, PWN
  4. R.Romicki, Rozwiązania zadań z mechaniki zbioru I.Mieszczerskiego, PWN
  5. M.&T.Niezgodzińscy, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN
  6. J.Leyko, J.Szmelter, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, Tom I-II, PWN
  7. J.Nizioł, Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, PWN
  8. J.Misiak, Zadania z mechaniki ogólnej, Tom I-III, WNT, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. S.Banach, Mechanika, Tom I-II, http://matwbn.icm.edu.pl, Warszawa-Lwów-Wilno, 1938
  2. W.Rubinowicz, W.Królikowski, Mechanika teoretyczna, PWN
  3. J.Skalmierski, Mechanika, PWN
  4. A.N.Matweev, Mechanics and Theory of Relativity, Mir, 1989

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych2
T-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w układach płaskich metodą graficzną2
T-A-3Moment siły względem punktu1
T-A-4Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach prostych3
T-A-5Wznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach złożonych (przegubowych)4
T-A-6Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów2
T-A-7Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera2
T-A-8Kolokwium - statyka. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy2
T-A-9Kinematyka punktu materialnego. Wektory położenia, prędkości i przyspieszenia punktu w układzie współrzędnych kartezjańskim i biegunowym2
T-A-10Opis ruchu punktu po torze2
T-A-11Ruch punktu po okręgu. Wektory położenia kątowego, prędkości kątowej, przyspieszenia kątowego. Składowe przyspieszenia2
T-A-12Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny - okres i częstotliwość2
T-A-13Dynamika ruchu po okręgu. Wahadło matematyczne1
T-A-14Zasada d'Alemberta1
T-A-15Kolokwium - kinematyka i dynamika. Wyznaczanie równań ruchu, prędkości, przyspieszenia oraz toru punktu. Wyznaczanie okresu i częstotliwości w ruchu harmonicznym. Wyznaczanie sił w ruchu po okręgu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona1
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało2
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych1
T-W-4Moment siły względem punktu1
T-W-5Płaski układ sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił1
T-W-6Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny)1
T-W-7Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych1
T-W-8Moment siły względem osi1
T-W-9Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera3
T-W-10Przestrzenny układ kratowy1
T-W-11Tarcie. Tarcie ślizgowe2
T-W-12Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych1
T-W-13Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory prędkości i przyspieszenia punktu1
T-W-14Ruch punktu po okręgu1
T-W-15Kinematyka bryły. Ruch obrotowy, płaski i złożony ciała sztywnego4
T-W-16Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny1
T-W-17Ruch swobodny z tłumieniem1
T-W-18Ruch punktu po okręgu1
T-W-19Dynamika ciała. Zasada d'Alemberta2
T-W-20Pęd i moment pędu1
T-W-21Energia potencjalna i kinetyczna układu. Zasada zachowana energii. Zasada prac wirtualnych2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych15
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów18
A-A-4Samodzielne rozwiązywanie zadań30
93
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i bieżące utrwalanie wiedzy13
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Udział w egzaminie2
57
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/B/01_W01Zna zasady statyki. Zna zasady wyznaczania reakcji w układach prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami w mechanice oraz zasadami statyki
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach prętowych
Treści programoweT-W-6Układ statycznie wyznaczalny (niewyznaczalny)
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych
T-W-4Moment siły względem punktu
T-W-7Przestrzenne układy sił zbieżnych, równoległych i dowolnych
T-W-8Moment siły względem osi
T-W-11Tarcie. Tarcie ślizgowe
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało
T-W-5Płaski układ sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił
T-A-4Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach prostych
T-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w układach płaskich metodą graficzną
T-A-5Wznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach złożonych (przegubowych)
T-A-3Moment siły względem punktu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Objaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady statyki oraz wyznaczania reakcji w płaskich układach prętowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/B/01_W02Zna sposoby wyznaczania sił wewnętrznych w prętach kratownic
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic
Treści programoweT-A-6Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów
T-A-7Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera
T-W-9Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera
T-W-10Przestrzenny układ kratowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Objaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna sposoby wyznaczania sił w prętach kratownicy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/B/01_W03Zna podstawowe pojęcia z dziedziny kinematyki i dynamiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki
Treści programoweT-W-12Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych
T-W-13Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory prędkości i przyspieszenia punktu
T-W-14Ruch punktu po okręgu
T-W-15Kinematyka bryły. Ruch obrotowy, płaski i złożony ciała sztywnego
T-W-19Dynamika ciała. Zasada d'Alemberta
T-W-20Pęd i moment pędu
T-A-12Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny - okres i częstotliwość
T-A-9Kinematyka punktu materialnego. Wektory położenia, prędkości i przyspieszenia punktu w układzie współrzędnych kartezjańskim i biegunowym
T-A-13Dynamika ruchu po okręgu. Wahadło matematyczne
T-W-18Ruch punktu po okręgu
T-A-10Opis ruchu punktu po torze
T-A-14Zasada d'Alemberta
T-W-17Ruch swobodny z tłumieniem
T-W-16Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny
T-W-21Energia potencjalna i kinetyczna układu. Zasada zachowana energii. Zasada prac wirtualnych
T-A-11Ruch punktu po okręgu. Wektory położenia kątowego, prędkości kątowej, przyspieszenia kątowego. Składowe przyspieszenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe pojęcia z kinematyki i dynamiki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/B/01_U01Umie wyznaczać reakcje podporowe w układach prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach prętowych
Treści programoweT-A-5Wznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach złożonych (przegubowych)
T-A-4Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach i ramach prostych
T-A-3Moment siły względem punktu
T-A-2Statyka. Płaskie układy sił zbieżnych i równoległych. Wyznaczanie reakcji podpór w układach płaskich metodą graficzną
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory. Reakcje podpór na ciało
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje w płaskich układach prętowych. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/B/01_U02Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic
Treści programoweT-A-6Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów
T-A-7Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą przecięcia Rittera
T-W-9Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą wycinania węzłów i metodą przecięcia Rittera
T-W-10Przestrzenny układ kratowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi obliczać siły wewnętrzne w prętach kratownic płaskich. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/B/01_U03Umie wykorzystać zdobytą wiedzę z kinematyki i dynamiki do rozwiązywania problemów z tego zakresu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny kinematyki i dynamiki
Treści programoweT-A-9Kinematyka punktu materialnego. Wektory położenia, prędkości i przyspieszenia punktu w układzie współrzędnych kartezjańskim i biegunowym
T-A-10Opis ruchu punktu po torze
T-A-11Ruch punktu po okręgu. Wektory położenia kątowego, prędkości kątowej, przyspieszenia kątowego. Składowe przyspieszenia
T-A-12Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny - okres i częstotliwość
T-A-13Dynamika ruchu po okręgu. Wahadło matematyczne
T-A-14Zasada d'Alemberta
T-W-18Ruch punktu po okręgu
T-W-19Dynamika ciała. Zasada d'Alemberta
T-W-12Kinematyka punktu materialnego. Opis położenia punktu materialnego w układach współrzędnych
T-W-13Tor ruchu punktu metarialnego. Wektory prędkości i przyspieszenia punktu
T-W-14Ruch punktu po okręgu
T-W-16Dynamika punktu materialnego. Ruch harmoniczny
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: ocena z kolokwiów oraz ocena aktywności studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać zagadnienie z zakresu kinematyki i dynamiki dla punktu materialnego na płaszczyźnie. Może popełniać drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0