Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Wydziałowa Pracownia Informatyczna
Nauczyciel odpowiedzialny Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,90,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,10,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie możliwości opracowywania wyników badań za pomocą dostępnego oprogramowania MathCad i arkuszy kalkulacyjnych.
C-2Ocena pod względem wiarygodności i przydatności informacji przedstawianych w Internecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do MathCada. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy2
T-L-2MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a2
T-L-3Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCADA. Rozwiązywanie układu równań liniowych z n-niewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercepr, slope, corr.2
T-L-4Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa.2
T-L-5Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi.2
T-L-6Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzanie pojęcia rekurencji.2
T-L-7Całkowanie numeryczne2
T-L-8Zasady prezentowania, przedstawiania w formie pisemnej danych pomiarowych.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do MathCAD-a. Definicja funkcji, deklarowanie funkcji, wykresy funkcji, tablicowanie funkcji.2
T-W-2Macierze, operacje na macierzach. Rozwiązywanie układu równań liniowych.2
T-W-3Badanie przebiegu zmienności funkcji. Interpretacja wykresu. Znajdowanie postaci funkcji na podstawie danych pomiarowych za pomocą metody najmniejszych kwadratów.4
T-W-4Numeryczne metody znajdowania miejsc zerowych, ekstremów, funkcji (Metoda stycznych, siecznych i bisekcji). Obliczanie pochodnych funkcji.2
T-W-5Obliczanie powierzchni, środka ciężkości, korzystając z metod całkowania numerycznego.2
T-W-6Zasady prezentacji danych, wyników pomiarowych, opracowywania danych doświadczalnych.1
T-W-7Podstawowe zagadnienia z programowania liniowego. Maks ymalizacja i minimalizacja funkcji celu. Zagadnienia transportowe.1
T-W-8Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Rozwiązywanie samodzielne przydzielonych problemów12
A-L-3Opracowanie własnych, przykładowych zagadnień, w których wymagana jest wiedza z przedstawionych metod numerycznych i umiejętności w obsłudze wybranego programu obliczeniowego.4
A-L-4Przygotowanie się do zaliczeń1
A-L-5Zaliczenie zajęć1
33
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Opracowanie (tj. ręczne policzenie) w domu zadań z prezentowanych na wykładzie zagadnień z metod numerycznych (6 zadań).12
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne każdego zagadnienia z wykładu na laborotariach o tej samej tematyce.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie samodzielnie zadania na wyższą ocenę, po wcześniejszej pisemnej deklaracji o przystąpieniu do zdawania na ocenę dobrą lub bardzo dobrą.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/03_W01
Posiada wiedzę z zakresu matematyki obliczeniowej. Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych.
B_1A_W01T1A_W01C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/03_U01
Posiada umiejętności: - opracowania matematyczno-statystycznego wyników badań pomiarowych. - obsługi programów komputerowych w zakresie arkuszy kalkulacyjnych i programów matematycznych. - wyszukiwania i opracowania danych zamieszczonych w sieciach komputerowych-Internet.
B_1A_U06, B_1A_U05, B_1A_U14T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07C-1T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/03_K01
Identyfikuje potrzebę samododkształcania i doskonalenia umiejętności.
B_1A_K01T1A_K01C-1T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-L-2, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-4M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/03_W01
Posiada wiedzę z zakresu matematyki obliczeniowej. Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych.
2,0Student nie ma opanowanej wiedzy, wykazuje duże braki.
3,0Student ma opanowaną wiedzę w sposób minimalny. Rozróżnia pojęcie funkcji. Umie zdefiniować funkcję i narysować wykres. Potrafi poprawnie odtworzyć wszystkie zagadnienia omawiane na wykładzie. Zna wbudowane funkcje MathCada do obliczania miejsc zerowych równań nieliniowych, całek oznaczonych, układu n-równań liniowych z n-niewiadomymi.
3,5Student wykazuje samodzielność w doborze narzędzi do rozwiązywania zagadnień numerycznych. Dodatkowo zna funkcje MathCada do regresji liniowej, nieliniowej, aproksymacji.
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać przydzielone zagadnienie z metod numerycznych w zakresie przedstawionym na wykładzie.
4,5Student wykazuje się samodzielnością w poszukiwania rozwiązania przydzielonego zagadnienia numerycznego. Rozszerza swoją wiedzę i umiejętności przy pomocy dostępnych podręczników.
5,0Student potrafi dobrać odpowiednie zagadnienie numeryczne do przedstawionego problemu. Potrafi opracować zagadnienie samodzielnie bez wykorzystania gotowych rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/03_U01
Posiada umiejętności: - opracowania matematyczno-statystycznego wyników badań pomiarowych. - obsługi programów komputerowych w zakresie arkuszy kalkulacyjnych i programów matematycznych. - wyszukiwania i opracowania danych zamieszczonych w sieciach komputerowych-Internet.
2,0Nie wykonał przewidzianych harmonogramem ćwiczeń
3,0Wykonał i dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń.
3,5Starannie i samodzielnie wykonał i dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń
4,0Przygotował i rozwiązał dodatkowo przydzielone zadanie, wymagające odtworzenia wiedzy podanej na wykładzie.
4,5Starannie i samodzielnie przygotował i rozwiązał dodatkowo przydzielone zadanie, wymagające odtworzenia wiedzy podanej na wykładzie.
5,0Student potrafi zdefiniować problem, dopasować do przydzielonego zagadnienia odpowiednie narzędzie numeryczne. Wykazuje się umiejętnością samodzielnego rozwiązywania zagadnień problemowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/03_K01
Identyfikuje potrzebę samododkształcania i doskonalenia umiejętności.
2,0Nie wykonał przewidzianych harmonogramem ćwiczeń
3,0Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje.
3,5Student poprawnie wyszukuje i rozumie potrzebne informacje.
4,0Student poprawnie wyszukuje, rozumie, a także analizuje potrzebne informacje.
4,5Student potrafi wykorzystywać i analizować wszystkie potrzebne informacje, a także rozumie ich znaczenie dla studiowanego kierunku.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł i w różnych formach, potrafi je porównywać, a także samodzielnie identyfikować je jako właściwe dla studiowanego kierunku.

Literatura podstawowa

  1. Fortuna Zenon, Macukow Bohdan, Wąsowski Janusz, Metody numeryczne wydanie siódme, WNT, 2006, 83-204-3075-5
  2. Ryszard Motyka, Dawid Rasała, Mathcad. Od obliczeń do programowania, Helion, 2012, 9788324633371 / 978-83-246-3337-1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do MathCada. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy2
T-L-2MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a2
T-L-3Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCADA. Rozwiązywanie układu równań liniowych z n-niewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercepr, slope, corr.2
T-L-4Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa.2
T-L-5Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi.2
T-L-6Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzanie pojęcia rekurencji.2
T-L-7Całkowanie numeryczne2
T-L-8Zasady prezentowania, przedstawiania w formie pisemnej danych pomiarowych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do MathCAD-a. Definicja funkcji, deklarowanie funkcji, wykresy funkcji, tablicowanie funkcji.2
T-W-2Macierze, operacje na macierzach. Rozwiązywanie układu równań liniowych.2
T-W-3Badanie przebiegu zmienności funkcji. Interpretacja wykresu. Znajdowanie postaci funkcji na podstawie danych pomiarowych za pomocą metody najmniejszych kwadratów.4
T-W-4Numeryczne metody znajdowania miejsc zerowych, ekstremów, funkcji (Metoda stycznych, siecznych i bisekcji). Obliczanie pochodnych funkcji.2
T-W-5Obliczanie powierzchni, środka ciężkości, korzystając z metod całkowania numerycznego.2
T-W-6Zasady prezentacji danych, wyników pomiarowych, opracowywania danych doświadczalnych.1
T-W-7Podstawowe zagadnienia z programowania liniowego. Maks ymalizacja i minimalizacja funkcji celu. Zagadnienia transportowe.1
T-W-8Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Rozwiązywanie samodzielne przydzielonych problemów12
A-L-3Opracowanie własnych, przykładowych zagadnień, w których wymagana jest wiedza z przedstawionych metod numerycznych i umiejętności w obsłudze wybranego programu obliczeniowego.4
A-L-4Przygotowanie się do zaliczeń1
A-L-5Zaliczenie zajęć1
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Opracowanie (tj. ręczne policzenie) w domu zadań z prezentowanych na wykładzie zagadnień z metod numerycznych (6 zadań).12
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/A/03_W01Posiada wiedzę z zakresu matematyki obliczeniowej. Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie możliwości opracowywania wyników badań za pomocą dostępnego oprogramowania MathCad i arkuszy kalkulacyjnych.
Treści programoweT-W-4Numeryczne metody znajdowania miejsc zerowych, ekstremów, funkcji (Metoda stycznych, siecznych i bisekcji). Obliczanie pochodnych funkcji.
T-W-5Obliczanie powierzchni, środka ciężkości, korzystając z metod całkowania numerycznego.
T-W-3Badanie przebiegu zmienności funkcji. Interpretacja wykresu. Znajdowanie postaci funkcji na podstawie danych pomiarowych za pomocą metody najmniejszych kwadratów.
T-W-7Podstawowe zagadnienia z programowania liniowego. Maks ymalizacja i minimalizacja funkcji celu. Zagadnienia transportowe.
T-W-2Macierze, operacje na macierzach. Rozwiązywanie układu równań liniowych.
T-W-1Wprowadzenie do MathCAD-a. Definicja funkcji, deklarowanie funkcji, wykresy funkcji, tablicowanie funkcji.
T-W-6Zasady prezentacji danych, wyników pomiarowych, opracowywania danych doświadczalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne każdego zagadnienia z wykładu na laborotariach o tej samej tematyce.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma opanowanej wiedzy, wykazuje duże braki.
3,0Student ma opanowaną wiedzę w sposób minimalny. Rozróżnia pojęcie funkcji. Umie zdefiniować funkcję i narysować wykres. Potrafi poprawnie odtworzyć wszystkie zagadnienia omawiane na wykładzie. Zna wbudowane funkcje MathCada do obliczania miejsc zerowych równań nieliniowych, całek oznaczonych, układu n-równań liniowych z n-niewiadomymi.
3,5Student wykazuje samodzielność w doborze narzędzi do rozwiązywania zagadnień numerycznych. Dodatkowo zna funkcje MathCada do regresji liniowej, nieliniowej, aproksymacji.
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać przydzielone zagadnienie z metod numerycznych w zakresie przedstawionym na wykładzie.
4,5Student wykazuje się samodzielnością w poszukiwania rozwiązania przydzielonego zagadnienia numerycznego. Rozszerza swoją wiedzę i umiejętności przy pomocy dostępnych podręczników.
5,0Student potrafi dobrać odpowiednie zagadnienie numeryczne do przedstawionego problemu. Potrafi opracować zagadnienie samodzielnie bez wykorzystania gotowych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/A/03_U01Posiada umiejętności: - opracowania matematyczno-statystycznego wyników badań pomiarowych. - obsługi programów komputerowych w zakresie arkuszy kalkulacyjnych i programów matematycznych. - wyszukiwania i opracowania danych zamieszczonych w sieciach komputerowych-Internet.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie możliwości opracowywania wyników badań za pomocą dostępnego oprogramowania MathCad i arkuszy kalkulacyjnych.
Treści programoweT-L-3Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCADA. Rozwiązywanie układu równań liniowych z n-niewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercepr, slope, corr.
T-L-5Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi.
T-L-8Zasady prezentowania, przedstawiania w formie pisemnej danych pomiarowych.
T-L-4Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa.
T-L-6Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzanie pojęcia rekurencji.
T-L-7Całkowanie numeryczne
T-L-2MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a
T-L-1Wprowadzenie do MathCada. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykonał przewidzianych harmonogramem ćwiczeń
3,0Wykonał i dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń.
3,5Starannie i samodzielnie wykonał i dostarczył opracowania wykonywanych ćwiczeń
4,0Przygotował i rozwiązał dodatkowo przydzielone zadanie, wymagające odtworzenia wiedzy podanej na wykładzie.
4,5Starannie i samodzielnie przygotował i rozwiązał dodatkowo przydzielone zadanie, wymagające odtworzenia wiedzy podanej na wykładzie.
5,0Student potrafi zdefiniować problem, dopasować do przydzielonego zagadnienia odpowiednie narzędzie numeryczne. Wykazuje się umiejętnością samodzielnego rozwiązywania zagadnień problemowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_S1/A/03_K01Identyfikuje potrzebę samododkształcania i doskonalenia umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie możliwości opracowywania wyników badań za pomocą dostępnego oprogramowania MathCad i arkuszy kalkulacyjnych.
Treści programoweT-W-4Numeryczne metody znajdowania miejsc zerowych, ekstremów, funkcji (Metoda stycznych, siecznych i bisekcji). Obliczanie pochodnych funkcji.
T-W-1Wprowadzenie do MathCAD-a. Definicja funkcji, deklarowanie funkcji, wykresy funkcji, tablicowanie funkcji.
T-W-5Obliczanie powierzchni, środka ciężkości, korzystając z metod całkowania numerycznego.
T-W-6Zasady prezentacji danych, wyników pomiarowych, opracowywania danych doświadczalnych.
T-W-3Badanie przebiegu zmienności funkcji. Interpretacja wykresu. Znajdowanie postaci funkcji na podstawie danych pomiarowych za pomocą metody najmniejszych kwadratów.
T-W-2Macierze, operacje na macierzach. Rozwiązywanie układu równań liniowych.
T-W-7Podstawowe zagadnienia z programowania liniowego. Maks ymalizacja i minimalizacja funkcji celu. Zagadnienia transportowe.
T-L-2MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a
T-L-1Wprowadzenie do MathCada. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy
T-L-6Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzanie pojęcia rekurencji.
T-L-3Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCADA. Rozwiązywanie układu równań liniowych z n-niewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercepr, slope, corr.
T-L-5Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi.
T-L-7Całkowanie numeryczne
T-L-8Zasady prezentowania, przedstawiania w formie pisemnej danych pomiarowych.
T-L-4Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Wykonanie samodzielnie zadania na wyższą ocenę, po wcześniejszej pisemnej deklaracji o przystąpieniu do zdawania na ocenę dobrą lub bardzo dobrą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykonał przewidzianych harmonogramem ćwiczeń
3,0Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje.
3,5Student poprawnie wyszukuje i rozumie potrzebne informacje.
4,0Student poprawnie wyszukuje, rozumie, a także analizuje potrzebne informacje.
4,5Student potrafi wykorzystywać i analizować wszystkie potrzebne informacje, a także rozumie ich znaczenie dla studiowanego kierunku.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł i w różnych formach, potrafi je porównywać, a także samodzielnie identyfikować je jako właściwe dla studiowanego kierunku.