Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka i modernizacja budynków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka i modernizacja budynków
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Romuald Orłowicz <Romuald.Orlowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Fandrejewska <Elzbieta.Fandrejewska@zut.edu.pl>, Zofia Gil <Zofia.Gil@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 9 1,00,44zaliczenie
wykładyW3 9 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Materiałów budowlanych
W-2Ukończony kurs Budownictwa ogólnego
W-3Ukończony kurs Fizyki budowli
W-4Ukończony kurs Konstrukcji drewnianych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność wykorzystanai zagadnień związanych z eksploatacją obiektów budowlanych oraz naprawami konstrukcji murowych i drewnianych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt modernizacji obiektu budowlanego.9
9
wykłady
T-W-1Nadzór nad obiektami budowlanymi. Podstawowe pojęcia - modernizacja i rozbudowa. Ocena stanu technicznego budynków, budowli i infrastruktury technicznej. Okresowe przeglądy. Metody diagnozowania i monitorowania uszkodzeń konstrukcji murowych. Diagnostyka,badania i oględziny konstrukcji drewnianych. Rodzaje uszkodzeń obiektów i przyczyny ich powstawania. Zużycie techniczne, funkcjonalne i środowiskowe - zasady ustalania. Materiały budowlane dawne a współczesne. Ekspertyzy techniczne. Modernizacja obiektów budowlanych o technologii tradycyjnej i uprzemysłowionej. Planowanie, przygotowanie, organizacja i realizacja robót modernizacyjnych.8
T-W-2Zaliczenie wykładów.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego21
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Praca własna studentów - utrwalanie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę21
A-W-3Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D16_W01
Student ma poszerzoną wiedzę związaną z diagnostyką i modernizacją budynków oraz podstawową wiedzę z zakresu utrzymania obiektów budowlanych murowych i drewnianych.
B_2A_W06, B_2A_W12T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D16_U01
Student potrafi samodzielnie planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski, potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych.
B_2A_U09, B_2A_U25T2A_U08, T2A_U16C-1T-P-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/T/D16_K01
Student potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego, jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego zespołu, ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii w budownictwie.
B_2A_K01, B_2A_K06, B_2A_K02T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D16_W01
Student ma poszerzoną wiedzę związaną z diagnostyką i modernizacją budynków oraz podstawową wiedzę z zakresu utrzymania obiektów budowlanych murowych i drewnianych.
2,0
3,0student zna podstawowe zagadnienia związane z diagnostyką i modernizacją budynków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D16_U01
Student potrafi samodzielnie planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski, potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych.
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi planować i przeprowadzac badania, interpretować wyniki i wyciągać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/T/D16_K01
Student potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego, jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego zespołu, ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii w budownictwie.
2,0
3,0student potrafi w dostatecznym stopniu zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji zadania inżynierskiego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Małyszko R., Orłowicz R., Konstrukcje murowe. Zarysowania i naprawy, UWM, Białystok, 2000
  2. Lenkiewicz W., Naprawy i modernizacja obiektów budowlanych, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1998
  3. Masłowski E., Spiżewska D., Wzmacnianie konstrukcji budowlanych, Arkady, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Schild E.,Oswald R. i inni, Słabe miejsca w budynkach. T. 1-5, Arkady, Warszawa, 1987

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt modernizacji obiektu budowlanego.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nadzór nad obiektami budowlanymi. Podstawowe pojęcia - modernizacja i rozbudowa. Ocena stanu technicznego budynków, budowli i infrastruktury technicznej. Okresowe przeglądy. Metody diagnozowania i monitorowania uszkodzeń konstrukcji murowych. Diagnostyka,badania i oględziny konstrukcji drewnianych. Rodzaje uszkodzeń obiektów i przyczyny ich powstawania. Zużycie techniczne, funkcjonalne i środowiskowe - zasady ustalania. Materiały budowlane dawne a współczesne. Ekspertyzy techniczne. Modernizacja obiektów budowlanych o technologii tradycyjnej i uprzemysłowionej. Planowanie, przygotowanie, organizacja i realizacja robót modernizacyjnych.8
T-W-2Zaliczenie wykładów.1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Praca własna studentów - utrwalanie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę21
A-W-3Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/T/D16_W01Student ma poszerzoną wiedzę związaną z diagnostyką i modernizacją budynków oraz podstawową wiedzę z zakresu utrzymania obiektów budowlanych murowych i drewnianych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wykorzystanai zagadnień związanych z eksploatacją obiektów budowlanych oraz naprawami konstrukcji murowych i drewnianych
Treści programoweT-W-1Nadzór nad obiektami budowlanymi. Podstawowe pojęcia - modernizacja i rozbudowa. Ocena stanu technicznego budynków, budowli i infrastruktury technicznej. Okresowe przeglądy. Metody diagnozowania i monitorowania uszkodzeń konstrukcji murowych. Diagnostyka,badania i oględziny konstrukcji drewnianych. Rodzaje uszkodzeń obiektów i przyczyny ich powstawania. Zużycie techniczne, funkcjonalne i środowiskowe - zasady ustalania. Materiały budowlane dawne a współczesne. Ekspertyzy techniczne. Modernizacja obiektów budowlanych o technologii tradycyjnej i uprzemysłowionej. Planowanie, przygotowanie, organizacja i realizacja robót modernizacyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe zagadnienia związane z diagnostyką i modernizacją budynków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/T/D16_U01Student potrafi samodzielnie planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski, potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wykorzystanai zagadnień związanych z eksploatacją obiektów budowlanych oraz naprawami konstrukcji murowych i drewnianych
Treści programoweT-P-1Projekt modernizacji obiektu budowlanego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi planować i przeprowadzac badania, interpretować wyniki i wyciągać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_N2/T/D16_K01Student potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego, jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego zespołu, ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii w budownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wykorzystanai zagadnień związanych z eksploatacją obiektów budowlanych oraz naprawami konstrukcji murowych i drewnianych
Treści programoweT-W-1Nadzór nad obiektami budowlanymi. Podstawowe pojęcia - modernizacja i rozbudowa. Ocena stanu technicznego budynków, budowli i infrastruktury technicznej. Okresowe przeglądy. Metody diagnozowania i monitorowania uszkodzeń konstrukcji murowych. Diagnostyka,badania i oględziny konstrukcji drewnianych. Rodzaje uszkodzeń obiektów i przyczyny ich powstawania. Zużycie techniczne, funkcjonalne i środowiskowe - zasady ustalania. Materiały budowlane dawne a współczesne. Ekspertyzy techniczne. Modernizacja obiektów budowlanych o technologii tradycyjnej i uprzemysłowionej. Planowanie, przygotowanie, organizacja i realizacja robót modernizacyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena uzyskana z zaliczenia wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w dostatecznym stopniu zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji zadania inżynierskiego
3,5
4,0
4,5
5,0